Permalänk
Medlem

BBB. Hur bra egentligen?

Jag har funderat på att byta till BBB (från Telia). Hur bra är deras support? Jag brukar inte ha så stor användning av support men kan alltid vara bra att veta ifall något händer.

Sen undrar jag hur mycket man droppar i hastighet per km inom BBB. Bor ungefär en 2-3 km ifrån våran telestation nämligen.
Vad ligger Telia på när det gäller detta?

OCH sista frågan, den går till de som bor i Bohuslän/Göteborgsregionerna

Hur stabilt är BBB i förhållande till Telia?

Permalänk
Medlem

Tekniken är ju den samma så bortfallet borde bli lika mycket. Sedan så beror det ju lite på hur mycket de trycker ut i andra änden med. Ska man generalisera lite så bör väl Telia vara stabilare, har bättre peering och oftast bättre ping med. Men det kan variera från fall till fall, svårt att säga säkert när det gäller DSL. Sitter ju lite i betraktarens ögon ibland med.

Finns vissa som aldrig skulle röra Telia med en tång, samma sak med BBB för en del andra. Varför funderar du på att byta? Funkar Telia bra för dig så skulle jag stanna kvar där. Ett byte för att spara några ynka kronor om året skulle jag aldrig göra.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

jag vill ha snabbare hastighet till ett bra pris det är därför, annars är jag egentligen ruskigt nöjd med telia jag också

Permalänk
Medlem

Jag e nöjd, inga probs sen 1år tillbaka iaf, beställde 2Mbit (6.5km) och får ut 3.5mbit p.ga "förlängd räckvidd"..

Visa signatur
Permalänk

Jag har haft BBB i några år nu och mina funderingar är istället om jag ska byta till Telia.
BBB där jag bor (Stockholms området) har strulat rätt kraftigt ungefär en gång om året och då är det strul under några veckor eller mer.
Ett år vet jag att de uppdaterade tekniken och det gick rätt mycket fel.
Det var enda gången som jag har fått ersättning för driftavbrott (en avgifts fri månad).
Ringer man supporten kan man bli rätt irriterad då de aldrig erkänner att de har / har haft tekniska problem.

Men å andra sidan fungerar allt rätt bra 11 månader om året.

Jag hade Telia innan och jag bytte för att BBB var (då) rätt mycket billigare eller så fick men mycket snabbare lina för samma peng.
Nu kan jag säga att Telia var stabilare och hade bättre ping.
En driftstörning under den tiden jag var kund hos telia och den var föranmäld (!)

Bara mina personliga erfarenheter.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Supporten är jättebra tycker jag även om man får vänta 10min ibland så får man alltid svar på sina frågor.

har haft 24mbit i ett år nu ungefär, tycker det funkar prima. får ut ca. 17mbit och jag bor ca 1800m från stationen

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite, hoppas det är ok.
Jag ska förhoppningsvis få flytta alldeles strax, om jag får ett positivt svar på en lägenhet som jag anmält intresse om.
Blir det att jag flyttar dit så flyttar jag också ifrån mitt comhem där jag kör digital-tv, telefoni och 24 Mbit lina.

Är lite orolig nu att jag inte kan få, i alla fall en del av mina kanaler utan att bredbandshastigheten ska påverkas för mycket.

Är det så, reduceras effektiviteten av bredbandet om man kör hela kittet från BBB?
Sen har man hört riktiga skräckhistorier om BBB. Visst är det så att det är de missnöjda människorna som man läser om men även med den vetskapen så kan man inte rå för att man blir lite nojjig.

Permalänk
Avstängd

Kär du tv och adsl från bbb så justeras hastigheten ner till 16mbit och ytterligare 5mbit försvinner när boxen är på...
alltså har du 11mbit att surfa med när boxen är på och 16mbit när boxen är av (Förutsatt att du inte bor jättelångt från telestationen)

Permalänk
Medlem

så med andra ord är pingen och så bättre med Telia och stabilare?

Asså vart i tptest är det man kollar pingen och vad ska man med den till när det gäller att surfa? för på onlinespel får man väl ingen direkt skillnad vare sig BBB eller Telia....eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
så med andra ord är pingen och så bättre med Telia och stabilare?

Asså vart i tptest är det man kollar pingen och vad ska man med den till när det gäller att surfa? för på onlinespel får man väl ingen direkt skillnad vare sig BBB eller Telia....eller?

Ska du spela online så är nog telia bäst generellt sett då de brukar ha lägre ping.
Använd Tptest5 och välj avancerat läge så kan du mäta hur det är hos dig.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Bra ping och hastighet beror på: bra fastighetsnät, bra modem, kabellängden till telestationen. Funkar det bra med Telia kommer det säkert funka bra med BBB. Dock kan det ju vara så att du ligger precis på den högsta hastigheten som din längd till stationen klarar av och om du byter till BBB's högre hastighet kan problem uppstå.

Jag hade bytt till det billigaste alternativet när det i princip är samma sak vilken operatör du vänder dig till!

Visa signatur

Citera för svar!