Permalänk
Medlem

det krävs endast matte D i lund. men det kan ju ändras ^^,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonaldEKnuth
PenPusher: Tycker personligen du far med osanning. Om man läser ur exakt samma kursutbud, förutom att den ena är tvungen att ta 10 veckor mer matte, fysik och el. Hur kan man dÃ¥ bli en bättre programmerare? Är det nÃ¥gon slags magi som går att om man går ett annat program tillgodogör man sig kurserna bättre? Förklara gärna mer om dina teorier. Eller nej föressten, orkar inte diskutera det mer. Vi tycker olika helt enkelt.

Fördelen med ingenjörer är just att de lär sig mer matematik (tyckte jag var tydlig på den punkten?), för enklare programmeringsuppgifter (t.ex. webb e.d.) spelar detta inte så stor roll annars är det efter metodik nog den viktigaste kunskap en programmerare har[1]. Jag skulle t.ex. ha betydligt lättare för att implementera visa mer kluriga renderings-, komprimerings- och AI-koncept[2] om jag var bättre på matematik. I ärlighetens namn skjuter de flesta mer avancerade formlerna en bit över mitt huvud så om jag skulle "börja om" idag skulle jag nog satsa mer på matematiken. Som tidigare sagt skulle jag dock föredra att det startas ett program för teoretisk datavetenskap som fokuserar på matematik och programmeringsmetodik.

[1] Tillämpad teori är givetvis också av största vikt men jag förutsätter att det lärs ut på alla programmeringsrelaterade utbildningar, exempel på en sådan kurs är: http://daisy.dsv.su.se/servlet/Momentinfo?kurs=130&moment=58&...

[2] Nu säger jag inte att en nyutexaminerad ingenjör kan skriva ihop en ray trace-motor på en kafferast men det är betydligt bättre rustade för inhämta den kunskap som behövs.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Jag började läsa fil.mag. datavetenskap i Lund, som numera är en fil.kand. datavetenskap på tre år och sen en master ovanpå det på två år, allt enligt bologna-processen.

För att kunna läsa hos oss bör man läsa minst 30hp matte (en termin) och det är dom två grundkurserna alfa och beta som gäller då, brukar oftast läsas som termin nummer 2 efter att man gått våran intro-kurs på 30hp som bland annat innehåller en delkurs i diskret matematik. Sen om man vill läsa datorgrafik eller någon form av spelprogrammering är kravet att man också ska ha linjär algebra som ligger på 7,5hp (om jag minns rätt).

Massor med information och annat om datavetenskap här i Lund finns att läsa på www.cs.lu.se/Education/natfak/

Du bör titta lite på programmering och Linux där hemma om du vill ha en enkel start, förstaspråket hos oss är Java och förr i tiden kördes det BlueJ på grundkursen i Java för att direkt kunna ge sig på objektorienteringen som det hela handlar om. En bra bok i Java är den som används på våran grundkurs för tillfället: Barnes och Köllings bok "Objects First - A practical introduction using BlueJ", tredje upplagan.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Vilka valbarakurser kan behöva fysik eller kemi?

Det är lite klurigt att lära sig programmera på egenhand med dåliga guider på nätet. ^^,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Vilka valbarakurser kan behöva fysik eller kemi?

Det är lite klurigt att lära sig programmera på egenhand med dåliga guider på nätet. ^^,

Det finns många bra guider på internet när det gäller programmering. Har du inte lyckats hitta några har du säkerligen bättre lycka på ditt närmaste lokala bibliotek.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Sk försöka fixa en bok i programmering A, som används på gymnasiet. Vad tror ni om en sådan bok? ^^,

Edit:
Lär dig Java 2 på 3 veckor (2002) vad tror ni om den? den är ju ett par år gammal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Sk försöka fixa en bok i programmering A, som används på gymnasiet. Vad tror ni om en sådan bok? ^^,

Edit:
Lär dig Java 2 på 3 veckor (2002) vad tror ni om den? den är ju ett par år gammal.

Gymnasieprogrammeringen är enl min smak alldeles för fokuserad på syntax istället för metodik. Egentligen spelar det kanske inte så stor roll, ta den mest avancerade bok du hittar som du fortfarande känner att du förstår och gå därifrån. Har du obegränsat med tid kan du gott läsa all litteratur du kommer över. Skulle nog rekommendera att du börjar med att lära dig ett OO-språk (t.ex. Java) men det beror ju på vad du har för aspirationer.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Vad jag lärt mig är syntax hur man ska sätta samman språket, så vad exakt är skillnaden på metodik och syntax?

Ska in på Akademibokhandeln sen och se vad dom har ^^,

Permalänk
Medlem

print "Hello, world!"

är ett syntaktiskt korrekt Python-program men samtidigt semantiskt felaktigt om du istället önskade att programmet skulle skriva "Pingvin", m.a.o. har du valt fel metodik.

Angående Java-bok så tror jag att den av Lewis och Loftus lär dig Java och OOP bättre än någon bok med dagar/veckor/månader i titeln. Finns dock bra mycket roligare språk och programmeringsparadigmer än Java och objektorientering...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune

print "Hello, world!"

är ett syntaktiskt korrekt Python-program men samtidigt semantiskt felaktigt om du istället önskade att programmet skulle skriva "Pingvin", m.a.o. har du valt fel metodik.

Tack för den beskrivningen ^^, Vad är den största skillnaden på ett OO programspråk?

Edit:
Förutom att OO använder objekt. Hur ser koden ut osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det var ett väldigt konstigt exempel på metodik. Metodik är hur man lägger upp sin programmering (om vi räknar bort modellering av problem osv).
Hur man går från tanken på vad man vill få gjort till att göra bra kod.
Ska du skriva en teknisk beskrivning så räcker det inte med att du kan ange ett antal fackord, du måste kunna beskriva det som ska göras på metodiskt vis.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar skillnad på ett OO-språk?
Skillnad mot vad?

Objektorientering handlar om att inkapsling av kod för att göra den modulär (bl.a.), återanvända kod med arv och generalisera med polymorfism.

Hur koden ser ut beror på vilket språk det är frågan om.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

skillnaden mot ett programspråk som inte är OO. Jo, jag vet att kden ser olika ut i olika programspråk. Mwn är det någon stor skillnad på ett OO och et som inte är OO ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
skillnaden mot ett programspråk som inte är OO. Jo, jag vet att kden ser olika ut i olika programspråk. Mwn är det någon stor skillnad på ett OO och et som inte är OO ?

Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmering

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmering

Wow, det var verkligen en fantastiskt dåligt sida. Svenska Wikipedia visar än en gång hur mycket den suger. Avsnittet om funktionell programmering var ju helt uppåt väggarna.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selotodo
Wow, det var verkligen en fantastiskt dåligt sida. Svenska Wikipedia visar än en gång hur mycket den suger. Avsnittet om funktionell programmering var ju helt uppåt väggarna.

Haha jo det måste jag hålla med om att det avsnittet sög. Funktionell programmering är ju det fina

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selotodo
Wow, det var verkligen en fantastiskt dåligt sida. Svenska Wikipedia visar än en gång hur mycket den suger. Avsnittet om funktionell programmering var ju helt uppåt väggarna.

Hehe, läste den faktiskt inte själv. Tycker annars att den engelska versionen oftast är bra.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Om du inte tycker det är så viktigt med fräsiga titlar så rekommenderar jag dig att ta en titt på EC. Dem håller i KY-utbildningar som är framtagen av företag som ser till att du får lära dig det som behövs. Själv har jag nyss börjat på Kreativ Programvarudesign (Objektorienterad Systemutveckling) i Helsingborg, och jag känner redan nu efter en vecka att jag inte kommer ångra mig. Mer info hittar du på http://www.ecutbildning.se/. Om du har närmare till Malmö så finns dem där också.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
skillnaden mot ett programspråk som inte är OO. Jo, jag vet att kden ser olika ut i olika programspråk. Mwn är det någon stor skillnad på ett OO och et som inte är OO ?

OO-språk kapslar in funktioner relaterade till specifika strukturer inne i strukturerna, medans icke-OO språk ej kan göra det.
Se på skillnaden mellan C och C++ t.ex...

I C kodar du structs samt funktioner för att hantera dom. I C++ kodar du objekt som har metoder för att hantera dom.

Permalänk
Medlem

PepperX: Skickade ansökan till samma utbildning igår ^^, vet du om där finns lediga platser? Tror du det kan bli jobbit att läsa ikapp om jag ni ev. skulle komma in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
OO-språk kapslar in funktioner relaterade till specifika strukturer inne i strukturerna, medans icke-OO språk ej kan göra det.
Se på skillnaden mellan C och C++ t.ex...

I C kodar du structs samt funktioner för att hantera dom. I C++ kodar du objekt som har metoder för att hantera dom.

Tja, det är bara en av OO-aspekterna och jag tycker struct + funktioner är precis lika mycket OO som objekt med metoder. Arv är en annan aspekt och den är inte riktigt lika enkel att uttrycka i C t.ex.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Hur är Datavetenskap/Datalogi i Göteborg? Är kanske ett alternativ till Lunds universitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Tja, det är bara en av OO-aspekterna och jag tycker struct + funktioner är precis lika mycket OO som objekt med metoder. Arv är en annan aspekt och den är inte riktigt lika enkel att uttrycka i C t.ex.

Arv i C brukar man väl lösa rätt enkelt genom att den ärvande structen påbörjas med en struct av den struct man ärver?

Permalänk
Medlem

Väcker min gamla tråd.

Har börjat leta lägenhet i Göteborg nu inför hösten då jag ska läsa datavetenskap där.

Bedrivs den största delen av utbildningen på lindholmen eller är det mycket i Johannesberg?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Väcker min gamla tråd.

Har börjat leta lägenhet i Göteborg nu inför hösten då jag ska läsa datavetenskap där.

Bedrivs den största delen av utbildningen på lindholmen eller är det mycket i Johannesberg?

Mvh

Skulle tro att det mesta är på Johanneberg, vad jag vet är det bara Sjö och H som håller till nere på Lindholmen. Antar att du ska till D eller IT, i så fall är det Johanneberg som gäller. Lycka till med lägenhetssökandet :).

Permalänk
Medlem

Vissa kurser hålls på Lindholmen även på D och IT, men dom är inte många. Däremot håller IT-Universitetet till ute på Lindholmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Vissa kurser hålls på Lindholmen även på D och IT, men dom är inte många. Däremot håller IT-Universitetet till ute på Lindholmen.

Datavetenskaps programmet tillhör ju it-uni, kommer jag läsa mycket där då? puss

Permalänk
Medlem

Länk till programsidan på GU: http://tinyurl.com/au83d2

Citat:

Vårt stora kursutbud är möjligt tack vare ett långtgående samarbete med Chalmers och de flesta kurserna läser du tillsammans med civilingenjörsstudenterna på campus Johanneberg.

Permalänk
Medlem

Om du läser DV på GU, som badboll länkade till, är det endast vissa valbara kurser (från 2 året och framåt?) som finns på campus Lindholmen. Annars läser man i stort sett allt i Johanneberg. Kommunikationerna där emellan är däremot väldigt bra, 16-bussen tar 20 minuter och det behövs inga byten.

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att jag fått en lägenhet vid Lindholmen i GBG.

Har varit ganska övertygad om att läsa datavetenskap, men började tvivla på ifall jag skulle välja systemvetenskap istället i förstahand ^^

Jag kommer ganska säkert läsa till en master med någon management inriktning. Systemvetenskap inriktar ju sig lite på det. Datavetenskap däremot har man stor valfrihet och det känns som ett mer givande program samt att man får välja mycket själv och forma sin utbildning. Alltså kan jag välja till lite systemvetenskapliga kurser där till ^^ Jag tror inte jag vill sitta och programmera hela livet men vill gärna arbeta inom området. Jag vill har rollen som projektledare inom programmerings projekt.

Vad tror ni om att läsa datavetenskap och inrikta sig något mot systemvetenskap?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Kan nu meddela att jag fått en lägenhet vid Lindholmen i GBG.

Har varit ganska övertygad om att läsa datavetenskap, men började tvivla på ifall jag skulle välja systemvetenskap istället i förstahand ^^

Jag kommer ganska säkert läsa till en master med någon management inriktning. Systemvetenskap inriktar ju sig lite på det. Datavetenskap däremot har man stor valfrihet och det känns som ett mer givande program samt att man får välja mycket själv och forma sin utbildning. Alltså kan jag välja till lite systemvetenskapliga kurser där till ^^ Jag tror inte jag vill sitta och programmera hela livet men vill gärna arbeta inom området. Jag vill har rollen som projektledare inom programmerings projekt.

Vad tror ni om att läsa datavetenskap och inrikta sig något mot systemvetenskap?

Systemvetenskap är de mer övergripande/teoretiska bitarna, men du kommer ändå behöva en hel del DVP-kurser för att få examen. Ogillar du programmering bör du nog söka dig över till systemvetenskapen istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015