Permalänk

CPU-Z och minnesvisning

Jag har ett lite märkligt problem med cpu-z som jag hoppas någon här på forumet har en förklaring på.

Problemet är att cpu-z, under fliken "Memory", säger att jag har DDR3 minnen (även fast jag har DDR2 minnen) plus att de timings jag satt i bios inte alls stämmer överens med det cpu-z visar (samma sak både i nya cpu-z 1.41 och föregående version). Någon som vet vad detta beror på?

Inställningar i bios:
Ai Overclocking - Manual
CPU Ratio Control - Manual
Ratio CMOS Setting - 9
FSB Frequency - 411
PCIE Frequency - 100
DRAM Frequence - DDR2-822MHz (ändras automatiskt till 2*FSB)
DRAM Timing Control - Manual
CAS Latency - 4
RAS to CAS Delay - 4
RAS Precharge - 4
RAS Activate to Precharge - 12
(övriga timings satt på Auto)
DRAM Static Read Control - Auto

Med dessa inställningar i bios borde naturligtvis cpu-z visa följande:
Type - DDR2
Channels - Dual
Size - 2048 MBytes
Frequency - 822,0 MHz
FSB : DRAM - 1:1
CAS - 4,0
RAS to CAS - 4
RAS Precharge - 4
Cycle Time - 12

Men istället visar cpu-z detta:
Type - DDR3
Channels - Dual
Size - 2048 MBytes
Frequency - 548,1 MHz
FSB : DRAM - 3:4
CAS - 32,0
RAS to CAS - 5
RAS Precharge - 2
Cycle Time - 12

Dvs cpu-z visar ju knappt en siffra rätt jämfört med inställningarna i bios. Det mest uppseendeväckande är ju att cpu-z säger att jag har DDR3 minnen. Är det någon som vet vad detta beror på? Har jag missat någon inställning i bios som gör att det blir så här?

Jag kan tillägga att under fliken "SPD" i cpu-z så ser jag mina minnen precis som dom är specificerade.

Visa signatur

Fractal Design R4 :: Asus Z87-PLUS :: i5 4670K :: 16GB Corsair Dominator :: Corsair RM850 Gold

Permalänk

- Aldrig varit med om att allting inte alltid varit så perfekt som man skulle kunna önska sig?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, få prorammet att visa DDR2 istället för DDR3? Det är ju helt ointressant vad det visar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Aldrig varit med om att allting inte alltid varit så perfekt som man skulle kunna önska sig?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, få prorammet att visa DDR2 istället för DDR3? Det är ju helt ointressant vad det visar

Vart jag vill komma? Det borde väl vara ganska självklart att jag vill få cpu-z att visa korrekta värden, det framgår väl med all önskvärd tydlighet i det första inlägget. Det enda jag vill är ju knappast att bara få cpu-z att visa DDR2 istället för DDR3 (även fast det felet var det mest anmärkningsvärda). Som jag skrev ovan visar ju cpu-z inte en siffra rätt när det gäller minnena. Det visas fel frekvens, 3:4 förhållande mellan fsb:dram istället för 1:1 samt totalt felaktiga cas latenser. Dit jag vill komma är naturligtvis korrekt avlästa värden i cpu-z, är inte det ganska självklart?

Man använder ju cpu-z som ett verktyg när man överklockar för att kontrollera exempelvis cpu frekvens, fsb, minnesfrekvenser och cas latenser med mera. Om cpu-z då visar helt felaktiga värden är det ju fullständigt värdelöst. Hur kommer du då fram till att det är helt ointressant om cpu-z visar korrekta värden eller inte?

Visa signatur

Fractal Design R4 :: Asus Z87-PLUS :: i5 4670K :: 16GB Corsair Dominator :: Corsair RM850 Gold

Permalänk

Men, om du nu till och med VET vad du har för datorsystem och aktuella frekvenser, varför ska Du då hålla på och krångla med att få ett totalt okunnigt program att visa rätt värden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men, om du nu till och med VET vad du har för datorsystem och aktuella frekvenser, varför ska Du då hålla på och krångla med att få ett totalt okunnigt program att visa rätt värden?

Varför argumentera? Han vill bara få cpu-z o visa rätt värden....

Permalänk
Citat:

Men, om du nu till och med VET att du inte har en aning om hur man löser problemet, varför ska Du då hålla på och krångla med att skriva en massa onödiga inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grusimaskineriet
Men, om du nu till och med VET att du inte har en aning om hur man löser problemet, varför ska Du då hålla på och krångla med att skriva en massa onödiga inlägg?

Alltså, seriöst? ....vart vill någon av er komma?

Jag bryr mig inte om hur han ska lösa problemet, det finns ju ingen som helst anledning till det!

Om han irriterar sig på att det står DDR3 istället för DDR2 så får han väll titta bort!

Permalänk
Medlem

Hade ungefär samma felvisningar förut med samma moderkort med bios 0202.
När jag flasha till bios 0404, så visar cpu-z rätt igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Jag bryr mig inte om hur han ska lösa problemet, det finns ju ingen som helst anledning till det!

Jag ska kanske göra som du Pontus_mRI. Varje gång någon frågar om saker som jag inte är speciellt intresserad av så kanske jag ska bombardera alla de trådarna med inlägg som "Jag bryr mig inte om hur du ska lösa problemet, det finns ju ingen som helst anledning till det!". Väldigt moget och framförallt mycket intelligenta kommentarer som säkert uppskattas av alla här på forumet. Forumet skulle garanterat bli mycket bättre om alla gjorde så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Hade ungefär samma felvisningar förut med samma moderkort med bios 0202.
När jag flasha till bios 0404, så visar cpu-z rätt igen

Jättmycket tack för svaret ggustavsson. Ok, jag försökte alltså lösa problemet från fel ände eftersom jag antog att det var någon bugg i cpu-z, eller att jag "klantat" mig i mina manuella inställningar, men inte biosversionen. Lite lustigt dock när man precis började misströsta efter två dygn utan lösning (och tre påhopp från Pontus_mRI om hur meningslöst det är med korrekt information): inom loppet av bara några minuter får man svar i tråden plus två svar till min inbox om att felet förmodligen beror på biosversionen (tack till er som skrev direkt till min inbox också).

Visa signatur

Permalänk

Okej, förlåt mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Alltså, seriöst? ....vart vill någon av er komma?

Om han irriterar sig på att det står DDR3 istället för DDR2 så får han väll titta bort!

Om du irriterar dig på att andra vill lösa sina problem fast inte du bryr dig, är det du som bör titta bort.
Du har även PM.

Permalänk
Medlem

Hej,

jag tar och lånar tråden lite.
Sitter i förberedelse till en omformatering samt os-uppgradering. Från XP till Vista. I allafall, hittade cpu-z i datorn och tänkte att det kunde vara kul och se hur det ser ut bland inställningarna.

Ser följande:

Type - DDR2
Channels - Dual
Size - 2048 MBytes
Frequency - 333,3 MHz
FSB : DRAM - 4:5
CAS - 5.0
RAS to CAS - 5
RAS Precharge - 5
Cycle Time - 15
Banc Cycle Time - 21

Vet att jag vid något tillfälle såg att minnena kördes i "pc5300"-hastigthet när jag laddade datorn. Har idag gått in och pillat lite i bios men jag kan det inte så jag är osäker på om jag ska göra något.

Jag har likadana minnen som trådskaparen och undrar nu om det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig att få in rätt värden så att säga på enklast möjligast sätt, utan att verka för lat. Läst moderkortmanual och kollat lite granna på corsairs hemsida men inte direkt funnit något.

Mvh Micke

Visa signatur

Stationär Asus P5W DH Deluxe, Core 2 Duo E6600, Corsair DDR2 2x1024MB PC6400cl4, Samsung 200GB - Western Digital My Book 250GB, GeForce Asus 8800GTS 640 MB, 19" Samsung SyncMaster 940BF, Corsair 520W.
Bärbar Acer Aspire 5024WLMi - AMD Turion64 ML34, 2x512 MB, 100GB, ATi Mobility Radeon x700 128 MB, 15.4" CrystalBrite