Min dator "vaknar" inte ur viloläge...

Permalänk

Min dator "vaknar" inte ur viloläge...

Hej!
Har en Zepto 6224W sedan någon månad tillbaka, problemet
är att när jag stänger ner den i viloläge så får jag inte igång den igen. Eller datorn startar, men jag får ingen bild så jag måste stänga av den för att sedan starta up den som vanligt. Någon som vet lösningen?

Permalänk
Medlem

Jag har också en 6224w och jag har exakt samma problem sedan några veckor tillbaka.

Problemet uppstod för mig efter att jag kopplat en extern bildskärm till den, nu startar inte laptopens bildskärm efter att jag stängt locket och öppnar igen, oavsett om den externa är inkopplad eller inte. Jävla irriterande.

Permalänk
Medlem

Det är problem med Windows Vista, inte Zepto... Det står tillochmed att det är problem att väcka en dator ur viloläge eller vänteläge ngn stans i vista, under energisparalternativ...

Men jag kör XP nu så jag slipper den buggen^^.

Permalänk
Inaktiv

Hum, glad jag inte har den på min Dell (i Vista) är det kombination Vista-Zepto eller är det alla?

Permalänk
Medlem

Eftersom det står i Vista borde det vara alla, Men Zepto kanske har något Chipset eller dylikt som Vista har ännu mer problem med.

Permalänk

Va fasen! Låter ju skit! Kan ju inte vara något avancerat fel. Borde komma en patch snart då...

Permalänk
Medlem

Något allmänt fel med vista är det inte då jag hur fint som helst kan gå upp och ner ur viloläge på min dator.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

Var i Vista står det? står inte där jag ändrar det.

Permalänk

Ringde och kollade med Zepto nu och dom sa att det är ett fel som uppstår med vissa av Nvidias grafikkort tillsammans med Vista och enligt deras uppgifter kommer detta att åtgärdas med ServicePack 1.

Permalänk
Inaktiv

aha så då borde det inte funka med 8600GT (gddr 2 512MB) iaf. Någon annan som har denna kombo som det fungerar för?

Jag har 8400M GS och här funkar det iaf :). (kan ju vara bra för folk att veta vilka som fungerar och inte fungerar)

Permalänk

Precis, frågade även om det bara var Zeptos datorer som hade detta problemet och han påstod att det fanns även på några andra datorer. Fast det är ju klart en svår fråga av en som arbetar för Zepto...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Var i Vista står det? står inte där jag ändrar det.

Jag kommer inte direkt ihåg vart, men jag vet att jag har läst det i Vista när jag var Offline, så det var inte på nätet.

jag tänkte kolla men jag har inga planer på att installera Vista förrns... Ja, jag kommer aldrig att installera Vista igen. XP är det som gäller nu och i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Afan, hade du problem med Vista på något sätt eller är det bara för att få lite högre fps?

Permalänk

str8forthakill

Det står Vista i din sign

Permalänk
Medlem

Ändrat nu ^^, tänkte inte på det...

Danne_jaha
första tankar om Vista:
Jag helt enkelt hatar vista, käkar kraft vilket märks, fult, kan inte ändra stil (hemmagjorda teman) osv. DX10 är inte intressant då DX9 räcker gott & väl i de spel jag spelar. Ostabilt, bluescreens titt som tätt, gamla klassiska spel går ej att köra.

Första tankar om XP:
Prestandan, starttid?, stängavtid?, hemmagjord bootscreen, hemmagjort tema, stabilt...

Permalänk

Bra

Vet någon när servicepack 1 kommer?

Permalänk
Inaktiv

slutet av året alt början på nästa är väl SP1 sagt.

str8forthakill, mjo vissa har den upplevelsen. Mitt har fungerat precis som XP, fast nått program har slukat mer minne (kommer väl fix för detta). Annars är Vista mest jobbigt precis i början när man installerar och har sig. I övrigt är Vista likadant imo, några förbättringar i småfunktioner.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast i xp.. har dock helt enkelt deaktiverat det.. Det är när datorn går i viloläge i energisparinställningar.. Då startar den.. men inte skärmen.

Wierd..

Men men =P

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag har samma problem, fast i xp.. har dock helt enkelt deaktiverat det.. Det är när datorn går i viloläge i energisparinställningar.. Då startar den.. men inte skärmen.

Wierd..

Men men =P

Jag har samma problem Dell Vostro XP pro med sp2.
Skärmen kommer aldrig igång efter viloläge :/

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Socicus
Jag har också en 6224w och jag har exakt samma problem sedan några veckor tillbaka.

Problemet uppstod för mig efter att jag kopplat en extern bildskärm till den, nu startar inte laptopens bildskärm efter att jag stängt locket och öppnar igen, oavsett om den externa är inkopplad eller inte. Jävla irriterande.

Altså det första man gör efter en OS installation är att STÄNGA AV den dunder idiotiska funktionen som gör att den "försätter sig i viloläge/vänteläge då man stänger skärmen...
"hoppsan jag råkade stänga av skärmen på min dator, då stängdes datorn av.../stationär" hur normalt låter det...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

klart man inte tar bort det? underbart att stänga locket, stopa datorn i väskan, dra till skolan, dra upp locket och fortsätta där man var.

Permalänk
Medlem

Använda "vila" istället för viloläge då?

Permalänk

tryck Fn+F12 annars ( Brukar vara standard ) stänger ner skärmen gör man då man ska sova för att det inte ska lysa eller då man ska, som i ditt fall skola ska lyssna på läraren... JB eller?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Använda "vila" istället för viloläge då?

Fungerar ditt viloläge?

Permalänk
Medlem

Vila och Viloläge är inte samma sak. Vila är samma som Vänteläge i XP, men fungerar faktiskt hyfsat bra jämfört med Viloläge,

Ni som har problem med Viloläge, testa att trycka Fn + F3 när datorn väcks ur viloläge.

Permalänk
Medlem

vad gör Fn + F3 för oss som inte har zepto

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk

hehe, förmodligen samma sak som om du trycker: "f". Inget... Nä på Zeptos datorer kan man skifta mellan två skärmar eller liknande men det fungerar inte när det gäller viloläge.