Gigabyte GA-P35-DS4 Har alltså ingen drivrutin till ljudet?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-P35-DS4 Har alltså ingen drivrutin till ljudet?

Jag har installerat alla drivrutiner som fanns på skivan som jag fick med moderkortet, inkulsive "Yahoo tooblar" varför nu den ens har där att göra... Men ändå fungerar inte mitt ljud.

Det står att windows hittar den ny maskinvaran, varpå den ber mig låta windows update söka efter rätta drivrutiner. Borde inte de redan vara installerade från CD-skivan? I alla fall, jag låter windows söka ett tag tills det står att "Den här maskinvaran kunde inte installeras och kommer kanske inte att fungera korrekt bla bla bla etc etc"... I det här läget blir jag galen.

Vad ska jag ta mig till? Jag har suttit i över 5 timmar nu och testat alla möjliga drivrutiner och hotfix men ingenting händer. Har även sökt som en galning i det här forumet och hittat fler som har problem med ljudet på deras gigabyte kort men ingen verkar ha kommit fram med nån vettig lösning.

Ljudkortet är aktiverat i BIOS.

Finns det alltså ingen drivrutin till det här kortet??? Tabbe av gigabyte!!!

Jag har formaterat om två gånger nu och installerat olika drivrutiner i olika ordning på olika sätt men inte fan fungerar ljudet för det.. Samma j*vla "den här maskinvaran kunde inte installeras" för det...

Jag tycker inte att jag borde behöva köpa ett nytt ljudkort.

PS: Jag använder Win XP 32bit, SP2

Permalänk
Medlem

Varför inte ladda ned drivaren från Gigabyte?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Varför inte ladda ned drivaren från Gigabyte?

Du tror inte jag har gjort det?

Permalänk

Om du nu testat allt så är det väll trasigt. Jag har inga problem med ljudet på mitt DS4.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Hade heller inga fel den tiden jag använde det inbyggda ljudkortet, jag skulle gissa på att det rör sig om att ditt audiochip är defekt, lämna in kortet där du köpte det är det förslag jag kan ge dig, alternativt köpa ett PCI-ljudkort då det inbyggda i ärlighetens namn inte är så mycket att hänga i granen

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Min rumspolare har samma problem. Man måste installera drivers i rätt ordning och manuellt för att det ska funka.

1. Chipset Drivers
2. XP SP1, Windows Installer, .Net Framework 2.0
3. Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver (Full Multi-language version )
4. Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition)

(Vet att 4an innehåller den 3ans drivrutin, men det funkar inte att bara installera 4an direkt.)

Testa detta

edit: (Typo)

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt P35C-DSR3, efter mycket om och men så gjorde jag detta.

Jag avinstallerade Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver.
Gjorde en ny hårdvarusökning, den hittade kortet, valde att den skulle installera drivrutinerna från ett annat ställe. Valde Sök inte, jag välj...
och då dök den rätta drivrutinen upp.
Dyker det upp 2 så välj den som är digitalt signerad.
Installera den och då borde det fungera, det gjorde det för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luderanc
Du tror inte jag har gjort det?

Jadu, säg det.....? Det verkade inte så på din rubrik och din första post men ursäkta då.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix