Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Re: T7250 vs T7300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
Just nu går det inte att beställa T7300 som tidigare istället finns T7250.
Samma frekvens (2.0GHz) men olika L2-cache 4/2MB.
Någon som har sett något test mellan dessa två proccessorer, hur mycket nytta gör skillnaden i L2-cache? (Googlat men inte hittat.)
Kanske till och med är värt besparingen på 750kr å köra på T7250 istället!?

Funderar på precis samma sak! Någon som har koll på detta?
Varför ens byta T7300 mot T7250?

Permalänk

Jag är väldigt taggad på att testa HDMI-kontakten på denna lilla smäckra sak, men då jag letade efter kablaget så blev jag väldigt ställd. Finns ju hur många HDMI-kablar som helst, i många olika prisklasser. Så jag undrar bara hur stor skillnad det är mellan dessa och om det finns någon som rekommenderar en särskilld prisvärd sådan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: T7250 vs T7300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Varför ens byta T7300 mot T7250?

Enligt supporten (chat) är det tillfällig brist på T7300, men det verkade iofs mer vara en gissning än något han kollade upp.

Permalänk
Inaktiv

Supra ska väl vara bra? jag köpte en sådan 2m. Tänkte, vafan man köper 1 kabel en gång, det handlar om dyra saker. Då kan man lika bra ha en bra kabel.

Permalänk

Aigth.. köpte en enkel sådan från Hama. Ska dock testa lite olika hade jag tänkt så ditt val kan mycket väll komma upp då.

En annan grej jag kommit att störa mig på. Varför måste man ha Bluetooth på för att få WLAN:et att fungera? För nu när jag har på Bluetooth så måste det ju dels dra mer batteri, och dessutom får jag med jämna mellanrum upp en irriterande ruta som ber mig ringa upp min telefon. (Eftersom jag testat att göra det förut.) Den går dock inte att att ta permanent.

Och när jag ändå talar om att koppla upp sig via mobilens 3G-modem... Jag satte på 3G och Bluetooth och hittade telefonen med datorn. Tog emot det som sades och sånt, men när jag skulle ringa upp telefonen så avbryts den halvvägs och det står att fjärrdatorn inte svarar. Nån som vet varför, eller om det finns en guide eller så, så vore detta hjälpsamt

Edit: Detta var rutan som hela tiden kom upp med jämna mellanrum och som jag inte kan få bort permanent, bortsett från när jag faktsikt vill koppla upp mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Är det säkert? Gäller det för DDRII? Om man vill köra dubbla kanaler på minerna, vad gäller om det är olika storlek på dom ex. 512 och 1024 eller måste dom vara lika stor?

Jag vet faktiskt inte, min källa är intels comparison chart http://compare.intel.com/pcc/showchart.aspx?mmID=28117,28116&...

Appropå HDMI-kablar så förstår jag verkligen inte hur man kan sälja en sån kabel för flera tusenlappar, det är ju en digital signal som ska fram! Fan antingen kommer den fram korrekt eller inte, det är inte som analoga signaler som väldigt lätt kan interferera eller jävlas på andra sätt.

Själv köpte jag en 5m HDMI från webhallen för 245kr. Den är guldpläterad och funkar fint med syrrans m1330, grym bild när man har en TV som kan pixelmappa via HDMI (Samsung 32" R87 använder jag). Tror dock inte att det spelar någon större roll om den är guldpläterad eller ej, jag är bara van vid att köpa analoga guldpläterade kablar from back in the day.

Min teori om HDMI-kablar kanske är felaktig, har ju inte testat med en dyr kabel, vet bara att jag är väldigt nöjd med vad min billiga kabel presterade.

Permalänk
Inaktiv

Finns olika standarder på kablar med. Alla klarar inte allt, vissa har kassa uttag, kass kabel osv. Allt detta försämrar. Sedan kan de ha kassa kontakter, vilket gör att överföring av signal blir sämre. Visst det är bara 1or och 0or, men det krävs ju lite mer än bara en en metalbit för att det ska bli riktigt bra Man köper trotts allt dator för många tusenlappar och sedan tv för många tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Går det förresten att få 64-bitars vista när man köper sin m1330? Såg inget sådant alternativ när jag testkonfigurerade ett system, man kanske kan ringa och fråga dem? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabe04
Går det förresten att få 64-bitars vista när man köper sin m1330? Såg inget sådant alternativ när jag testkonfigurerade ett system, man kanske kan ringa och fråga dem? Någon som vet?

när jag beställde min för två veckor sedan gick det inte, inte ens om man ringde till dem. Det fanns inte med i säljarens system. Dom kanske har ändrat ngt nu, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Hoppas du skämtar..

Varför det?
Ett samtal, 1500kr på kontot, alternativt kompensation i form av någon "mut-produkt" från dell för att dom skall "slippa" problemen det blir, dvs retur-ärende osv osv.
Jag menar är man lite talförd av sig så får man till en "kompensation" av det slaget ganska enkelt. Har man dessutom beställt till företag är det lätta puckar, goodwill är enkelt mot företagskunder, jag upplever iaf dell som rätt duktiga på det.
Får man bra service vid köp och/eller krångel, då fortsätter man att handla där.
Vi har bytt till dell pg.a. att vi tröttnade på butiken vi handlade i till firman, dom ville gärna sälja allt som fanns mellan himmel och jord, men blundade och tryckte in fingrarna i öronen vid minsta problem.

Fast det förstås, det är "ju bara 1500"
Någonsin hört talas om uttrycket att "man blir inte rik på stora inkomster, men med små utgifter" ?
God damn, gammal är äldst, kast inte sten i glashus och PULL UP YOUR PANTS.
Till sist avslutar vi med att life sucks? Buy a fucking helmet.

Citatmaraton!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Inaktiv

Hur mår ni alla när ni kollar på vad priset ligger på datorn idag? man känner sig lite... ledsen

Permalänk

Någon som vet hur lång batteritiden verkligen är på denna?

Permalänk
Medlem

Ångrar just nu bittert att jag slog till på en dell. Leveransen av min m1330 gick på mindre än en vecka efter beställningen, men exemplaret som kom var defekt och jag har nu ägnat flera timmar (!) i telefon och ännu inte ens fått bekräftat att jag får skicka tillbaks den.

En varning: är ni inte riktigt bra på engelska så köp inte en XPS! All XPS support sker på engelska (suppoten i sverige tar inga xps-samtal) och inte sällan med nån som själv är sämre på engelska än medelsvensson...... Allt tar en evighet, kopplades mer än 10ggr. Till slut kom de fram till att jag skulle ringa svenska kundtjänst. Dvs där alltihop började men där de vägrade ta mitt samtal...
Svenska kundtjänst stänger ju dessutom kl 16 så det var redan kört för dagen...

Permalänk
Inaktiv

Du har väl fortf rätt till vanlig support även om du har XPS? Så har jag förstått det. Vet folk har ringt vanliga förr iaf trotts de haft XPS.

Vad har du för fel? :/ tradigt. Men är där fel på den så har du rätt att skicka tillbaka direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sansan
Ångrar just nu bittert att jag slog till på en dell. Leveransen av min m1330 gick på mindre än en vecka efter beställningen, men exemplaret som kom var defekt och jag har nu ägnat flera timmar (!) i telefon och ännu inte ens fått bekräftat att jag får skicka tillbaks den.

Som sas i en annan tråd Danne_Jaha, visst är det de som har problem med sin m1330 ;). Hoppas du är nöjd med din, tvekar fortfarande...

Permalänk
Medlem

Diverse:
1. Enligt XPS telefonsupporten kommer alla som har CPU whine få det fixat genom antingen mjukvaru eller hårdvaru fix enligt vad dom sa när jag ringde.

2. Ni som gjort fresh install på era m1330 för att få bort all bloatware. Funkar era fjärrkontroller? Testade aldrig min innan jag installerade om så vet inte om det är fel på den eller någon mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Diverse:
1. Enligt XPS telefonsupporten kommer alla som har CPU whine få det fixat genom antingen mjukvaru eller hårdvaru fix enligt vad dom sa när jag ringde.

2. Ni som gjort fresh install på era m1330 för att få bort all bloatware. Funkar era fjärrkontroller? Testade aldrig min innan jag installerade om så vet inte om det är fel på den eller någon mjukvara.

Min fjärrkontroll fungerar perfekt efter formatering. Kan du ha glömt någon drivrutin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteb91
Min fjärrkontroll fungerar perfekt efter formatering. Kan du ha glömt någon drivrutin?

Tror inte det. Allt annat funkar perfekt. Har felsökt mig fram till att man ska kunna slå på/av IR Porten i bios men jag hittar ingen setting för det i min bios. Läste på ett forum om en som inte heller hittat den och då hade DELL glömt installera den. Skulle du vilja kolla i bios om du hittar någon setting för att slå på/av ir porten.

Har även uppgraderat till A06 bios så har du A05 och den finns där får jag försöka nergradera.

Permalänk
Medlem

Fick min igår. Ominstallerade direkt. BIOS A06. Min fjärr fungerar utmärkt.

Vilka drivrutiner har du installerat? Jag hittar ingen separat drivrutin för fjärren och på webben står att läsa "There is no software interface or product specific driver needed for this remote to work. It is compatible with any Dell system that has a consumer IR receiver".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Fick min igår.

När beställde du?
Jag beställde i tisdags kväll och ETA står som 2007-11-01.
Kommer väl antagligen komma hyffsat mycket tidigare än så?
Gissar att datumet är ganska generöst satt sålänge den ligger som pre-production..!?
Är det någon som har en känsla för hur lång leveranstid man kan räkna med i dagsläget?

Man är ju barnsligt otålig just nu! *längtar*

*edit*
Sorry bläddrade bakåt i tråden och såg när du beställde.
(beställd 24/9 leverans 3/10 right?)
Men tror ni jag kan räkna med att få den någon gång nästa vecka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Fick min igår. Ominstallerade direkt. BIOS A06. Min fjärr fungerar utmärkt.

Vilka drivrutiner har du installerat? Jag hittar ingen separat drivrutin för fjärren och på webben står att läsa "There is no software interface or product specific driver needed for this remote to work. It is compatible with any Dell system that has a consumer IR receiver".

Har installerat alla som är checked på drivrutins cdn och sedan dom som var nyare på hemsidan. Har även installerat Quickset som ska behövas för fjärrkontrollen som jag fattat det. Jag har också läst om att det inte ska behövas någon specifik drivrutin för ir recivern.

Skulle du kunna kolla om du hittar någon inställning för på/av för ir recivern i bios. Enligt manualen ska det finnas där om bios har detectat ir recivern men jag hittar inget.

EDIT: Jag fixade det. Var problem med fjärrkontrollen. Batteriet fick inte kontakt ordentligt. Böjde ut en grej så den fick bättre kontakt med batteriet och wips så funkade det.

Permalänk
Medlem

tänkte beställa en 1330 jag med, men står och velar på batteri valet om man ska ha 6cell eller 9cell. någon som har bilder på datorn med 6cell vs 9cell ?

Går de få datorn utan hårddisk med sdkort istället ? läster någonstans i tråden att det gick välja förut.

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av modro
tänkte beställa en 1330 jag med, men står och velar på batteri valet om man ska ha 6cell eller 9cell. någon som har bilder på datorn med 6cell vs 9cell ?

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3826

En bit ner finns lite bilder med 9-cells batteriet.
Fördelen med med 9-cells-batteriet är att datorn kommer upp lite från bordet så fläktens verkan blir bättre.
Själv skulle jag inte kunna tänka mig 9-cell som primärt batteri när det sticker ut så,
isåfall endast ibland när man är på längre utflykter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av modro
tänkte beställa en 1330 jag med, men står och velar på batteri valet om man ska ha 6cell eller 9cell. någon som har bilder på datorn med 6cell vs 9cell ?

Går de få datorn utan hårddisk med sdkort istället ? läster någonstans i tråden att det gick välja förut.

Jag skulle inte heller som föregående talare stå ut med att det står ut så valde 6cell. Planerar dock ändå att införskaffa ett 9cell senare med då det kan vara bra att ha när man behöver få ut lite längre batteritid.

Med SD-kort antar jag att du menar SSD-hårddisk. Detta går fortfarande att beställa via amerikanska sidan men verkar inte finnas som alternativ på dell.se. Testa ring till dom och se om dom kan fixa det på något sätt. SSD-hårddiskarna är dock rejält dyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3826

En bit ner finns lite bilder med 9-cells batteriet.
Fördelen med med 9-cells-batteriet är att datorn kommer upp lite från bordet så fläktens verkan blir bättre.
Själv skulle jag inte kunna tänka mig 9-cell som primärt batteri när det sticker ut så,
isåfall endast ibland när man är på längre utflyckter.

så det är 9cells batteriet som gör att datorn lutar annars är den helt plan mot bordet? http://www.notebookreview.com/picture.asp?f=24487

hittar inga 9cells batteriet att köpa till hos dell.
http://accessories.euro.dell.com/sna/category.aspx?c=se&categ...

det blir med 6cells batteri och sedan köpa till ett batteri som Eik skriver.

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av modro
så det är 9cells batteriet som gör att datorn lutar annars är den helt plan mot bordet? http://www.notebookreview.com/picture.asp?f=24487

hittar inga 9cells batteriet att köpa till hos dell.
http://accessories.euro.dell.com/sna/category.aspx?c=se&categ...

det blir med 6cells batteri och sedan köpa till ett batteri som Eik skriver.

Datorn (eller snarare ovansidan/tangentbordet) lutar även med 4/6-cells batteri fast botten är ju platt mot underlaget. (den är ju högre i bakkant än fram) men med 9-cells sluttar den mer samt att batteriet blir som ett stöd så det blir en liten luftkanal under datorn.
(rätta mig om jag har fel, inte sett den i verkligheten än)

Jag chattade med säljare för jag ville ha 6+9 batteri till min vilket inte var möjligt just nu, det skulle gå att köpa till batteri senare i höst/vinter.

Permalänk
Medlem

Hade beställt en Inspiron 1520 i slutet av augusti men fick i veckan ett mail om att den var försenad ytterligare till den 5:e november. Känns ju lite si och så att ligga ute med 13000 i två månader för en dator så jag avboka och köpte mig en XPS1330 istället. Hoppas jag blir nöjd när den kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3826

En bit ner finns lite bilder med 9-cells batteriet.
Fördelen med med 9-cells-batteriet är att datorn kommer upp lite från bordet så fläktens verkan blir bättre.
Själv skulle jag inte kunna tänka mig 9-cell som primärt batteri när det sticker ut så,
isåfall endast ibland när man är på längre utflykter.

Fördelen (beroende på använding) är att du kan lämna batteriladdaren hemma. Och då är det ett enormt plus med 9 cel batteri. Att den blir lite klumpigare är _inget_ mot att behöva släpa på det externa nätagget.

Anser jag (men som sagt, beror på användning).

Permalänk
Medlem

Fick min XPS idag. Väldigt nöjd. Allt funkar bra och den låter knappt nånting.

Men tangentbordet är inte riktigt jämt? Upptäckte efter en stund att det buktar lite runt F4-F7-knapparna, alltså tangentbordet är lite högre där. Kan det vara slarvigt isatt eller nåt? Någon annan som har märkt nåt liknande? Inget som påverkar funktionen verkar det som men det ser ju lite oestetiskt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cmart
Fick min XPS idag. Väldigt nöjd. Allt funkar bra och den låter knappt nånting.

Men tangentbordet är inte riktigt jämt? Upptäckte efter en stund att det buktar lite runt F4-F7-knapparna, alltså tangentbordet är lite högre där. Kan det vara slarvigt isatt eller nåt? Någon annan som har märkt nåt liknande? Inget som påverkar funktionen verkar det som men det ser ju lite oestetiskt ut.

Min ser likadan ut.. Inte tänkt på det innan förns jag läste din post. F4 och F5 sitter lite längre ned än övriga tangenter.