Permalänk
Medlem

Tuniq Tower 120

Någon som kan svara på om det går att byta ut den medföljande fläkten på Tuniq Tower 120 Ultra Silent CPU-Kylare?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Varför vill man göra det ? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedriel
Någon som kan svara på om det går att byta ut den medföljande fläkten på Tuniq Tower 120 Ultra Silent CPU-Kylare?

Tacksam för svar.

Om jag minns rätt så går den att byta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Ja, den går att byta. Bara att skruva ur fästet som sitter på fläkten och dra på på den andra fläkten.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Det är det första jag byter ut drar man på fläkten bara lite så surrar den som fasiken...

Köpte mej en noctua 120mm/1200rpm's fläkt och satte i knäpptyst..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotnisse22
Det är det första jag byter ut drar man på fläkten bara lite så surrar den som fasiken...

Köpte mej en noctua 120mm/1200rpm's fläkt och satte i knäpptyst..

Och andra sidan så snurrar tuniq-fläkten i 1200rpm på lägsta och då är den också helt tyst.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Vad är max rpm på fläkten?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

2000rpm har jag för mig.

Permalänk

Jo men vist! Den är ju helt tyst! INTE ALLS! Den låter ju för f*n som ett kärnkraftverk, på lägsta varvtal! Inte nå super silent här inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
2000rpm har jag för mig.

Jag hade ungefär 2500 på min Zalman CNPS7000B-Cu och det lät inte så mycket. Tror du att man kan få högre om man stänger av Thermal Control ?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaktareOlsson
Jo men vist! Den är ju helt tyst! INTE ALLS! Den låter ju för f*n som ett kärnkraftverk, på lägsta! inte n¨super siöent där inte'!

För det första kan du lära dig skriva som en människa och för det andra så jo, den är jävligt tyst om du är inte är en människa med onaturliga krafter i öronen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Haha sant, på 1200rpm låter ju den inget alls och kan tillägga att jag kör utan chassi dessutom, måste ju gå med örat i närheten för att kunna urskilja den ifrån ljudet från 2st tysta 80mm fläktar (20~21dB) jag har som minneskylning.

Gissar att du aldrig lyckades få den på 1200rpm. Moderkort har ofta egna fläkkontrollers som också tog över för mig i början tills jag stängde av funktionen. På 2000rpm låter den en hel del men kör den på 1500~1650rpm och då tycker jag den fortfarande är mycket behaglig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Har man ork att sitta och whina om en fläkt surrar så har man för mycket fritid.. Slå på ett par hörselkåpor med inbyggd radio istället så ni slipper alla hemska oljud i denna hemska värld..

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Avstängd

Kanske inte har eget rum? som du har hemma hos dina päron?
en del kanske har barn och tant och har datorn i vardagsrummet och inte vill ha fläktar som dånar!!

Lägg av med såna där inlägg !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotnisse22
Kanske inte har eget rum? som du har hemma hos dina päron?
en del kanske har barn och tant och har datorn i vardagsrummet och inte vill ha fläktar som dånar!!

Lägg av med såna där inlägg !!

Ja, tuniq-fläkten stör verkligen riktigt ordentligt på lägsta (1200rpm). Kanske är ditt barns skrik du hörde istället? :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Jisses.. Jaja, må hända att jag har ett måndags exemplar, och nej, min snurrar på 1200, för att vara exakt 1220.. Att ni säger att man sitter o whine:ar, vet inte om det var riktat till mej, jag sa bara att den låter mycket.. Inte över att jag störs av det.. Bara jobbigt på natten, eller det är snarare helt omäjligt att få ngn bra sömn med vinande lju i örat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
För det första kan du lära dig skriva som en människa och för det andra så jo, den är jävligt tyst om du är inte är en människa med onaturliga krafter i öronen.

Du kanske menar en människa med övernaturligt bra hörsel?! Inte en människa med onaturligheter i örat? Eller? Tänk innan du whine:ar på mej.

Permalänk
Medlem

Har ändå svårt att tro det då mina vanliga sata diskar ger med ljud ifrån sig typ med sina snurrande plattor. Är betydligt tystare än min 120mm Thermaltake 120mm fläkt också som står att den skulle va 19dB vilket iofs stämmer inte.

När jag har igång den fläkten samt en annan 92nm på 21dB och dedär 80mm fläktarna på 21dB så får jag gå med örat fast i Tuniq heatsinken för att kunna urskilja ljudet från den.

Så skall du ha tystare får du lov o gå passivt nästan men det kanske blir för hett igen. Synd dock att du inte har ett Gigabyte moderkort för den fläktkontroller funktionen gjorde så att min Tuniq snurrade på endast 800rpm när jag startade upp nya datorn för första gången och gav inte från sig ett pip. Då hade jag inga andra fläktar igång än förstås PSUn då som är en TT ToughPower med knäpptyst 140mm fläkt och har aldrig hört något tystare, blev orolig om ens fläktarna snurrade då jag inte hörde något och när man redan var van med massa oväsen från förra datorn med 12st fläktar sammanlagt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Ja, tuniq-fläkten stör verkligen riktigt ordentligt på lägsta (1200rpm). Kanske är ditt barns skrik du hörde istället? :]

Kan inte du och alla andra som håller på med det där skitsnacket rent ut sagt bara vara tysta. 1200RPM på en 120mm fläkt är förbannat mkt. Och ja, den fläkten låter så innihelvete mycket också, förstår verkligen varför trådskaparen vill byta ut den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Kan inte du och alla andra som håller på med det där skitsnacket rent ut sagt bara vara tysta. 1200RPM på en 120mm fläkt är förbannat mkt. Och ja, den fläkten låter så innihelvete mycket också, förstår verkligen varför trådskaparen vill byta ut den.

Jag vet inte vad ni håller på med och gjort med eran fläkt men något måste gått fel. Som sagt så är jag en kräsen jävel innan mitt antec 900 om man säger så, och den enda fläkt då graffet och tuniq-fläkten och nej, på lägsta lät den knappast ett skit.

Ni får ha era egna uppfattningar, men enligt recensioner såvitt jag minns så får kylaren ett plus därför att den är så förbaskat tyst, de kanske har fel de med eller bara är jävligt icke-kräsna?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ojdå.. detta var tydligen ett känsligt ämne

Har läst några recensioner och enligt de flesta ska originalfläkten låta en hel del på högsta rpm.

Hur som helst.
Är det någon som klockat med den?
Har en q6600@2,4 som jag vill få upp till ca 3,0.
Sleepstreamer gjorde ju detta utan problem med en Gemin II kylare.
Men man tycker väl nästan att det borde gå bra med endast en 120mm och en så pass stor heatsink?
...Eller?

Ta det lugnt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Jag vet inte vad ni håller på med och gjort med eran fläkt men något måste gått fel. Som sagt så är jag en kräsen jävel innan mitt antec 900 om man säger så, och den enda fläkt då graffet och tuniq-fläkten och nej, på lägsta lät den knappast ett skit.

Ni får ha era egna uppfattningar, men enligt recensioner såvitt jag minns så får kylaren ett plus därför att den är så förbaskat tyst, de kanske har fel de med eller bara är jävligt icke-kräsna?

Har inte gjort något fel, men den låter ju mycket om du jämför den med en noctua som du kör på lägsta.

Alla har sina uppfattningar ja, men att den låter mer än noctuafläkten gör på lägsta är det ju ingenting att tycka om. Visst den kanske är tyst enligt mångas definition, men iaf av vad jag erfarit och hört från andra så låter den mer än både nexus real silent och noctua.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedriel
Ojdå.. detta var tydligen ett känsligt ämne

Har läst några recensioner och enligt de flesta ska originalfläkten låta en hel del på högsta rpm.

Hur som helst.
Är det någon som klockat med den?
Har en q6600@2,4 som jag vill få upp till ca 3,0.
Sleepstreamer gjorde ju detta utan problem med en Gemin II kylare.
Men man tycker väl nästan att det borde gå bra med endast en 120mm och en så pass stor heatsink?
...Eller?

Ta det lugnt

På högsta rpm, ja. Vilket är cirka 2000rpm, vilken fläkt är tyst där? Den låter ordentligt mycket på högsta, ingen som påstått någonting annat. Därimot på lägsta så är den väldigt tyst, den är inte ljudlös, men den är tyst och att den skulle störa någon gör mig mest skrattfärdig.

Läser du inte min signatur? Läser du inte andras signaturer? Läser du inte recensioner? Som du påstått gjort. Jag kör tuniq towern med medföljande 120mm-fläkt på lägsta och jag maxar ~60-62 i load med 1.5v och från 1.8 till 3.3GHz, enligt Coretemp.

Du lär väl nå vad du vill sålänge du har en G0 (eller B3 med tur, vad vet jag. ) och max cirka 1.6v, tempen bör ligga kring 60 iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Har inte gjort något fel, men den låter ju mycket om du jämför den med en noctua som du kör på lägsta.

Alla har sina uppfattningar ja, men att den låter mer än noctuafläkten gör på lägsta är det ju ingenting att tycka om. Visst den kanske är tyst enligt mångas definition, men iaf av vad jag erfarit och hört från andra så låter den mer än både nexus real silent och noctua.

Den låter troligtvis en aning högre än en noctua 1200rpm, men jag skulle inte påstå att det är värt att byta ut fläkten för det fjuttiga surrandet, om man nu inte är _riktigt_ kräsen.
Visst, byt ut helikoptern till en ljudlösare, erat val. Förhoppningsvis får ni en trevligare sömn!

Att den låter mer än nexus-fläkten är rätt logiskt. Den snurrar i 1000rpm (ja, jag har en nexus-fläkt och den är sågott som ljudlös).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en annan sak..

Hur långt är det mellan själva kopparbasen till kylflänsen?

Nej lossah, jag har inte hittat detta i någon recension jag _läst_ .