Fyrkärniga Phenom-modeller avslöjade

Permalänk
Hedersmedlem

Tror själv att AMD får mer prestanda ur DDR2 än Intel. kan dock inte annat än gissa. Dyrt blir det säkert om AMD:s får högre prestanda än Intel:s nuvarande CPU:s.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Visstja jag blev lite snopen. Skulle inte FX-processorerna vara för socket-F (1207). Alltså Asus LN64-SLI eller vad det hette som nu används för nuvarande FX-7x-processorer?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

vad är det för sockel på dom här?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

De verkar ju inte ligga så långt efter i frekvens som jag trodde. 2,7-2,8 på värstingmodellen? Då kanske det kan bli skit samma om man kör AMD eller Intel det kommande året (om vi bortser från prisskillnaderna).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Om dom bara klockar lika bra som Intels motsvarigheter så kan det nog bli riktigt tufft i vinter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Phenom stöder väl både DDR2 samt DDR3. Det är väl moderkortet/bios som avgör ?

nej Phenom stödjer endast ddr2 eftersom den inbyggda kontrollern i cpun bara stödjer ddr2

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Det blir nog antagligen en Agena 9700 för mig lagom till jul. När kommer RD790 brädorna ut då ?

Om priset blir för högt så kan man fortfarande tänka sig gå ner till en Agena 9600

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
De verkar ju inte ligga så långt efter i frekvens som jag trodde. 2,7-2,8 på värstingmodellen? Då kanske det kan bli skit samma om man kör AMD eller Intel det kommande året (om vi bortser från prisskillnaderna).

Å Penryn kommer komma med frekvenser över 3GHz snart.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Har det sagts något när i november de ska lanseras? I mitten?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Har det sagts något när i november de ska lanseras? I mitten?

Det är oktober nu..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Man kan ju fråga sig vad som skiljer mellan Agena och Agena FX

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll

Jag tror en Phenom x4 på 2.5~2.6GHz slaktar en penryn på 3GHz iaf tekniskt sett :/

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Man kan ju fråga sig vad som skiljer mellan Agena och Agena FX

Om de bibehåller vad de gjort förut (fortfarande?) så har FX upplåst multiplier uppåt, bl.a.

Jag tror det kan bli svårt för AMD. De måste massproducera processorer som bara går i de här frekvenserna och senare (när de förfinat processen) kunna kliva upp lite till (Phenom 9700 på 2,6 GHz). För vanliga användare så kan de bråttas.
Men för entusiaster som överklockar vinner nog den som man kan överklocka 1 GHz mer ur, vilket redan går med core2quad. Senare med penryn lär det väl öka.

Anandtechs test av barcelona opterons gav ju att den var i genomsnitt för desktop benchmarks 15% snabbare vid samma klock än sin äldre opteronbroder. Dessa är väl lite långsammare än core2:orna på samma klock.
Så någon Phenom 2,4 GHz (9600) som slår en Q6600@3,4 GHz tror jag inte kommer. Då gäller det att Phenom klarar överklockning väl, annars är AMD fortfarande fast på det där "precis snäppet under Intel".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är oktober nu..

So? Kan det inte komma fakta när i november de ska lanseras för det?

Läste:
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.124879

Och där stod det bara "nov 2007" på lanseringsdatum.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll

Om du menar de som släpps i November så är det bara Extreme-versionen i desktop-serien och den har inte över 3GHz.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Att gissa priser är inte särskilt svårt egentligen. Det kommer inte vara dyrare än intels motsvarigheter och kosta ungefär lika mycket.

Personligen tvivlar jag på att phenom kommer prestera lika bra som penryn, men nästan på samma nivå.

Vad hände med snackat om anti-hyperthreading förresten? Var det bara rykten?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
[...]
Vad hände med snackat om anti-hyperthreading förresten? Var det bara rykten?

Det ryktena gällde inte ens K10 (om ingen hitta på dem igen). Var det inte typ två år sen!?
Hoax hela köret.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Jag tror en Phenom x4 på 2.5~2.6GHz slaktar en penryn på 3GHz iaf tekniskt sett :/

Haha, vadå "tekniskt sett" ? Antigen gör den det eller så inte. Eller kanske du menar med sina specifikationer ? Ingen bryr ju sig om hur de verkar på papper, det är den faktiska prestandan man vill åt!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Phenom levererar, men tror att den kommer ligga på samma nivå som Core2 ligger på nu. Så AMD får konkurrera genom priset istället. Jag vill ha lite nytta av mina dyra minnen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Förstår inte vad skribenten tycker är konstigt med att Agena-prollar har samma cachemängd som andra Agena-prollar. Precis som att Sledgehammer 3400+ har lika mycket cache som sledgehammer FX51.
Har aldrig sagts ett knyst som att det skulle vara mer cache någonsin på Phenom. Det är fullkomligt logiskt då inte den minsta antydan har sagt att det skulle vara cacheskillnad. Det är ju som vanligt så att FX är upplåsta och kan finnas på högre frekvens än vanliga prollar. Alternativt att det kan släppas 1207+ prollar som får heta FX med. Men det är ju samma kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Haha, vadå "tekniskt sett" ? Antigen gör den det eller så inte. Eller kanske du menar med sina specifikationer ? Ingen bryr ju sig om hur de verkar på papper, det är den faktiska prestandan man vill åt!

Jag tror han menar att den inte slaktar den på riktigt utan att den presterar bättre i tester. men att han tar en intelprolle och slaktar den någonstans kanske är lite svårt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Förstår inte vad skribenten tycker är konstigt med att Agena-prollar har samma cachemängd som andra Agena-prollar. Precis som att Sledgehammer 3400+ har lika mycket cache som sledgehammer FX51.
Har aldrig sagts ett knyst som att det skulle vara mer cache någonsin på Phenom. Det är fullkomligt logiskt då inte den minsta antydan har sagt att det skulle vara cacheskillnad. Det är ju som vanligt så att FX är upplåsta och kan finnas på högre frekvens än vanliga prollar. Alternativt att det kan släppas 1207+ prollar som får heta FX med. Men det är ju samma kärnor.

Precis det höga priset man betalar för är ju en olåst multipel precis som det varit med Intels Xtreme prollar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Jag skulle gärna vilja veta priset på Agena FX ^^

999$ är ju poppis på det brutalaste från varje tillverkare.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kommer bli en trevlig vinter.

Kommer bli en fattig vinter menar du väl

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx

Det tror jag verkligen inte. I tidiga Barcelona tester har det ju visat sig att conroe är några % EFFEKTIVARE än Barcelona. När sedan Penry kommer kan det skillja 5-10% i effektivitet. Det betyder att en X4 måste ha lite högre frekvenser för att kunna matcha Penry.

Permalänk
Medlem

nja. kör nog ändå med nyare intel, och får då tillfället att kasta ut min X2a. jippie.. synd, men AMD behöver komma igång lite snabbare.

Q6600 för 2500 är liksom billigt och enkelt just nu.

Let the fanboy flaming begin.
Men var lite objektiva bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Anandtechs test av barcelona opterons gav ju att den var i genomsnitt för desktop benchmarks 15% snabbare vid samma klock än sin äldre opteronbroder.

Eh, nej, de var 15% snabbare i 2GHz än Opteron @ 3GHz. Alltså inte samma klock utan en skillnad på 1GHz. Barcelona är rejält snabbare än K8 inget snack om saken, men om det räcker mot högt klockade Intel är en annan femma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
cache ger ofta inte så jättemycket
du kan ju t.ex. läsa detta:
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=453

Enligt artikeln verkar ju cache vara ganska så betydelsefull i spel, 15% - 22% Vem bryr sig egentligen om syntetiska tester ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh, nej, de var 15% snabbare i 2GHz än Opteron @ 3GHz. Alltså inte samma klock utan en skillnad på 1GHz. Barcelona är rejält snabbare än K8 inget snack om saken, men om det räcker mot högt klockade Intel är en annan femma.

Du måste verkligen ha sovit när du läste artikeln, eller sover jag fortfarande?
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3092&p=5

Citat:

To put it succinctly, it looks like around 15% clock for clock:

och texten på själva bilden med grafen:

Citat:

Percent Improvement over K8 at 2.0 GHz

Det sista kan man ju ha lite tvetydigt tolka men med det första citatet så anser jag att K8:an gick i 2.0 GHz också. Dock hittar jag inget annat i artikeln som nämner detta.

Visa signatur

Permalänk

Exakt så som jag tolkade det också.

Barcelona med sina %15 verkar ju inte alls lika revolutionerande som när opteron/athlon64 släpptes... tyvärr...Vilket innebär att Intel bara kommer behöva sätta konkurrenskraftiga priser på sitt mellansegment och neråt i.o.m. att det fortfarande kommer vara orubbade på toppen.

Visa signatur