Permalänk

Tenta Engelska A

Hej! Jag känner att Engelska A är helt bortkastad tid!
Tydligen så ska alla kurser på gymnasiet vara svårare än ämnena i nian, men så känns det ej!

Fick mvg i speaking level och alla rätt på det level test som man ska klara i slutet av kursen.

Dock så är jag rädd för att misslyckas och inte få MVG i betyg.

Hur gör jag?
Är tentan lätt?
Vad får man göra när man tentat ett ämne? Får man en ersättningskurs?

Permalänk
Medlem

Re: Tenta Engelska A

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Hej! Jag känner att Engelska A är helt bortkastad tid!
Tydligen så ska alla kurser på gymnasiet vara svårare än ämnena i nian, men så känns det ej!

Fick mvg i speaking level och alla rätt på det level test som man ska klara i slutet av kursen.

Dock så är jag rädd för att misslyckas och inte få MVG i betyg.

Hur gör jag?
Är tentan lätt?
Vad får man göra när man tentat ett ämne? Får man en ersättningskurs?

Kolla först så du får läsa något annat när du tentar av ämnet, tenant är lätt ja..
Jag läser Engelska E just nu. Fråga också om du har en andra chans på högre betyg om det skulle gå utav helvete.

Permalänk

Kan man läsa över Engelska C på gymnasiet? Annars skulle man ju kanske kunna hoppa in i en Engelska B kurs och blir klar med C redan i tvåan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Kan man läsa över Engelska C på gymnasiet? Annars skulle man ju kanske kunna hoppa in i en Engelska B kurs och blir klar med C redan i tvåan.

Det är upp till dig, jag är inte säker, men jag har för mig att du måste läsa de antalet timmar för att få tenta av det, är dock inte 100% på det, så fråga.

Engelska A - Easy
Engelska B - Lite svårare prov
Engelska C - Var tvungen att göra skit stora bokrapporter, muntliga tal etc
Engelska D - För att få mvg var jag tvungen att klara Cambride lvl 4 av 5 CAE
Engelska E - För att få mvg så måste jag klara Cambridge lvl 5 av 5 CPE

Finns andra sätt att visa att man är mvg kvalite också, men det var det enklate sättet om man säger så.

Edit: För att inte förvirra dig helt så är ett annat namn för D och E
Lokal kurs Advanced English
50
Lokal kurs English Proficiency
200

Tror inte jätte många skolor har det tyvärr

Permalänk
Testpilot

Tenta heter det väl ändå bara på högskole/universitetsnivå? på gymnasiet har man prov.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Tenta heter det väl ändå bara på högskole/universitetsnivå? på gymnasiet har man prov.

Han menar nog tenta som i att tenta av en kurs. Alltså att göra ett prov för att få sitt slutgiltliga betyg innan kursen egentligen är avslutad och därmed slippa gå på lektioner.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Tja, jag behövde inte gå på mina engelskalektioner i 9an, istället gick jag och skrev Eng A nationella på ett gymnasium som min skola samarbetade med. Så nog kan man tenta av engelskakurser allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Engelska A - Easy
Engelska B - Lite svårare prov
Engelska C - Var tvungen att göra skit stora bokrapporter, muntliga tal etc
Engelska D - För att få mvg var jag tvungen att klara Cambride lvl 4 av 5 CAE
Engelska E - För att få mvg så måste jag klara Cambridge lvl 5 av 5 CPE

Init va? ^^

Permalänk

Tentade av Eng A och B, var inga problem - fick läsa lite böcker, skriva några uppsatser, hade ett muntligt test, två läsförståelse test samt var tvungen att prestera på de nationella proven. Fick MVG på båda utan någon som helst anstängning, så även om du inte är jättebra på engelska bör du utan allt för stor ansträngning lyckas med ett MVG.

Reservation för att detta var typ 8 år sedan, så saker kan ha ändrats.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Tack för svaren.

Brukar man få någon ersättningskurs, eller varierar detta från skola till skola?
Det är nämnligen så att båda engelsklektionerna ligger som sista lektion på respektive dag och det hade vart skönt att sluta tidigare. Men samtidigt så vet jag redan nu att jag kommer läsa 100 poäng över treårsplanen så det känns som att det skulle vara skönt att få läsa någon av dessa kurser redan nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Tack för svaren.

Brukar man få någon ersättningskurs, eller varierar detta från skola till skola?
Det är nämnligen så att båda engelsklektionerna ligger som sista lektion på respektive dag och det hade vart skönt att sluta tidigare. Men samtidigt så vet jag redan nu att jag kommer läsa 100 poäng över treårsplanen så det känns som att det skulle vara skönt att få läsa någon av dessa kurser redan nu.

Prata med din studievägledare och se vad som går att ordna. De har nog bäst koll av alla vad som gäller på just din skola. 100 poäng är inte mycket utöver det som skall läsas. Jag råkade läsa 50 poäng extra utan att märka det i 3:an på gymnasiet. Märkte det först när jag stod med betygen i hand och räkna medel.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Jag kommer ej få någon ersättningskurs, provet är i slutet av januari och det kostar 500...är det verkligen värt det?

Permalänk
Medlem

Karim, vilket gymnasie läser du på?
Hum hum, jag fick bara Engelska C och sedan föreberedelsekurs för CAE. Sedan var det slut på engelskakurser

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Jag kommer ej få någon ersättningskurs, provet är i slutet av januari och det kostar 500...är det verkligen värt det?

Klarar du det är det lätt värt det!

Själv läser jag CAE, vet dock inte vilken level... Man kan välja det istället för engelska C, då får man ett betyg i både CAE och engelska C vilket är rätt soft.

Permalänk

Engelska C var på min tid iaf någon slags "fackengelska" läste man el fick man lär sig el-termer, etc. Totalt menlöst mao.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Tenta är ett uttryck som används på högskole/uni. nivå.

Du pratar om ett prov.

Punkt.

Permalänk

nä men oj va konstruktivt att tillföra till ämnet.