Klocka Q6600 med 6400 DDR2 eller 8500 DDR2?

Permalänk
Medlem

Klocka Q6600 med 6400 DDR2 eller 8500 DDR2?

Vad tror ni om detta?
Är det "värt" att köpa 8500 minnena som kan köra i 1066mhz enligt specen?
6400 ligger på 800mhz vilket kör att om man syncar med processorns FSB på 400 med minnena så borde man ju klara sig om man har rätt moderkort och nätagg d.v.s.
Men hur långt tror ni man kan pressa upp prollen med 8500 minnen? Tar man sig till 500fsb tro? Med rätt kylning då d.v.s. Och nätagg.

Jag kör bara ett 480W nätagg nu men har inte bestämt mig för vilket moderkort jag ska köra med då jag inte vet om jag ska handla 800mhz minnena eller 1066mhz minnena. Vad finns det för fina överklocknings moderkort till PC2-8500 1066mhz?

Är som sugen på knapra upp till 500x10 om det skulle gå med rätt grejor
Det va ett tag sen jag klockade så jag blev som sugen nu när jag skulle byta ut lite delar. Hehe

Ska byta nätagg senare men tills dess kör jag med mitt 480W.

BTW: Tror ni man kan be Datorbutiken.com att ta fram en G0 stepping eller bör jag beställa från något annat företag om jag vill vara säker på få en G0a?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Köper du 6400 minnen, så kan du enkelt köra dem i 850 MHz med lite högre
spänning, vilket ger en processorklock på 3825 MHz.
Det borde räcka ganska långt.

Säljs det fortfarande gamla Q6600 med B3 stepping?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Köper du 6400 minnen, så kan du enkelt köra dem i 850 MHz med lite högre
spänning, vilket ger en processorklock på 3825 MHz.
Det borde räcka ganska långt.

Säljs det fortfarande gamla Q6600 med B3 stepping?

Jo jag räknade på att komma upp i den hastigheten ungefär. Men jag vill upp i 4Ghz+ så därför undrade jag om det skulle gå med 8500 minnen.

Jag har ingen aning om dom säljs men jag ringde Datorbutiken idag och frågade om dom kunde ta ut "rätt" stepping när man beställde men det gjorde dom inte. Fast det är ju ganska förståligt.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Jo jag räknade på att komma upp i den hastigheten ungefär. Men jag vill upp i 4Ghz+ så därför undrade jag om det skulle gå med 8500 minnen.

Jag har ingen aning om dom säljs men jag ringde Datorbutiken idag och frågade om dom kunde ta ut "rätt" stepping när man beställde men det gjorde dom inte. Fast det är ju ganska förståligt.

Vad skall du köra med för kylning? Vatten hoppas jag, för 4GHz+ lär du inte klara på luft. Överhuvud taget är 4GHz ett väldigt ambitiöst mål. (Med E6850, så ja det skulle kunna gå, men med Q6600, jag är skeptisk...)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad skall du köra med för kylning? Vatten hoppas jag, för 4GHz+ lär du inte klara på luft. Överhuvud taget är 4GHz ett väldigt ambitiöst mål. (Med E6850, så ja det skulle kunna gå, men med Q6600, jag är skeptisk...)

Skeptisk? Vadådå?
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=71089...

Där har vi en med G3 stepping, Gigabyte DQ6 och 5300(!?:O) DDR med luft. Han kör Thermalright Ultra-120 Extreme med en Delta 120mm.

Luft är underskattat.

Föresten, kan ni tipsa om nå riktigt fina 6400 minnen med låg CAS och bra klockningsmöjligheter från Datorbutiken.com?
Thanks!

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Skeptisk? Vadådå?
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=71089...

Där har vi en med G3 stepping, Gigabyte DQ6 och 5300(!?:O) DDR med luft. Han kör Thermalright Ultra-120 Extreme med en Delta 120mm.

Luft är underskattat.

Föresten, kan ni tipsa om nå riktigt fina 6400 minnen med låg CAS och bra klockningsmöjligheter från Datorbutiken.com?
Thanks!

Hehe, du lyckades plocka fram den enda som lyckats komma över 4GHz och lyckats köra orthos i 2h (den andra över 4GHz verkar ha kört en suicide screen). De flesta verkar hamna runt 3,5-3,6GHz.

Dessutom har han den bästa luftkylaren på marknaden tillsammans med en fläkt som har runt 2-3ggr så högt flöde som en vanlig fläkt. (och som låter som en hårtork alt. lövblåsare)

Jag tänkte nog mer på en trolig 24/7 klock med en bra luftkylning (vilket verkar vara runt 3,5-3,6GHz).

PS. De där PC5300-minnena är lite speciella då vissa batchar gjordes med kretsar som man vanligtvis endast finner i entusiastöverklockningsminnen. DS

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Datorbutiken levererar bara G0, jag mailade och frågade innan jag beställde för någon vecka sedan, de bekräftade då att de bara hade G0 och mycket riktigt fick jag en sådan.

De här minnena tuffar snällt på i 501mhz base clock, finns även i CL4 variant. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048TWX2...

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

hehe bra av mig att finna av den enda som lyckades då

Näe det blir nog 6400 minnen först. Och nån tyst kylare. Kan köra den i 3ghz då är jag nog nöjd. Ska spela in musik och producera lite så då vill man ha kraft men en Quadcore i 3ghz och 4gb ram borde räcka ett tag.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Du behöver varken annan kylare eller 6400-minnen för att kööra den i enbart 3ghz

Men själv kör jag med 6400-minnen och har beställt en Tr 120U Extreme, i syfte att lägga mig på 3,5-3,6 ghz, och som redan framkommit behöver man inbte bättre minnen då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Skeptisk? Vadådå?
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=71089...

Där har vi en med G3 stepping, Gigabyte DQ6 och 5300(!?:O) DDR med luft. Han kör Thermalright Ultra-120 Extreme med en Delta 120mm.

Luft är underskattat.

Föresten, kan ni tipsa om nå riktigt fina 6400 minnen med låg CAS och bra klockningsmöjligheter från Datorbutiken.com?
Thanks!

Läs DELTA. Kör du utan en Delta 120x38mm så kan du glömma så högt.
Med high-end vatten kanske.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Ja en Delta 120mm är ju riktigt fina att flytta luft med.

Vad tror ni om nätagg då? Klarar jag mig med mitt 480w tagen som jag har nu tro? Tänkte kanske köra ett geforce 8800gts på det också. blir det lite klent kanske eller?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt system med Corsair HX520 funkar perfekt, har tagan bra kvalle så kan det nog klara sig.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Ja en Delta 120mm är ju riktigt fina att flytta luft med.

Vad tror ni om nätagg då? Klarar jag mig med mitt 480w tagen som jag har nu tro? Tänkte kanske köra ett geforce 8800gts på det också. blir det lite klent kanske eller?

Jag kör mitt system på Corsairs VX450 alltså 450 w vilket fungerar utmärkt. En recension på nätet körde en extremt överklockad pentium processor(955) samt 8800GTX och 5 HDD utan problem. Kör på ett agg av erkänt hög kvalitet så klarar den allt du vill ansluta.

http://www.sysopt.com/features/cases/article.phpr/12024_37043...

Astonishing Quality in a 450W Package
"Merely surviving this test would have been admirable for any 450W power supply, but Corsair's VX450W flourished. Operational characteristics included power fluctuation of around 0.02V on all rails during normal stress testing and a maximum deviation of only 1.4% when adding the 50W load. There appears to be some adaptive circuitry involved, as the voltage actually increased briefly when the drives were plugged in (overcompensation), which was followed by a small droop that stayed within 1.4% of the peak voltage."

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Underbart. Då är det bara att skicka iväg en beställing då!

Fast det blir inget grafikkort. Jag väntar istället på 8800GT och slår till med ett sådant och sedan ett till i Januari och kör SLi.

Visa signatur

Been leveling up since 1983