Permalänk
Medlem

Använda tv:n som skärm

Jag har inte så bra koll på vad det finns för alternativ när man vill föra över bilden från bärbara till tv:n.
Vad mer än S-Video kan man använda?
Måste man ha separata ljudkablar?

Permalänk
Medlem

Re: Använda tv:n som skärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny07
Jag har inte så bra koll på vad det finns för alternativ när man vill föra över bilden från bärbara till tv:n.
Vad mer än S-Video kan man använda?
Måste man ha separata ljudkablar?

Beroende på tv ingångar och dators utgångar så kan man använda följande:

Vga
DVI
HDMI
S-Video

Hdmi kan skicka ljudet via samma kabel beroende på version. I övrigt behövs separata ljudkablar.
Skulle rekommendera Dvi eller Hdmi.

Permalänk

HDMI sickar juh inte ljud från datorn.
Om inte man har ett grafik kort som har ljud vilket jag inte har sett..
men vad vet jag

Vga är juh vanligast och det finns kablar med ljud i samma kabel men separata kontackter.

Visa signatur

amd x4 965 + Antec Kühler H2O 620 + 7970 @ 1125 + adata 1666mhz + xfx 650w

Permalänk

jag kör vga - vga via laptopen och projektorn o de är jag riktig nöjd med
är ia ingen direkt stor skillnad mellan hdmi/Dvi o vga?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonHarald
HDMI sickar juh inte ljud från datorn.
Om inte man har ett grafik kort som har ljud vilket jag inte har sett..
men vad vet jag

Vga är juh vanligast och det finns kablar med ljud i samma kabel men separata kontackter.

det finns laptops med HDMI som skickar ljud

Permalänk
Medlem

okey, tack för svaren.
Hur ser en en vga/dvi/hdmi utgång/ingång och kabeln ut?

Hur vanligt är det att bärbara har hdmi/dvi utgång?
Vad innebär det när det står följande om en bärbar:
*Hdmi via dvi-adapter
*Vga via dvi-dongel

Vilka kablar behöver man då för kunna använda hdmi eller vga utgångarna?

Permalänk
Inaktiv

Hur länge har du varit intresserad av datorer om du inte vet hur en VGA-utgång ser ut?
HDMI-utgång ser ut som ett 2-3 mm tjockt sträck som är 10-15 mm långt (vet inte exakta måtten) om du provar att söka på Google så kanske du hittar en sådan kontakt så får du se hur den verkligen ser ut. (ja det funkade)
där finns även bilder på DVI-kontakter och VGA-kontakter samt sladdar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny07
okey, tack för svaren.
Hur ser en en vga/dvi/hdmi utgång/ingång och kabeln ut?

Hur vanligt är det att bärbara har hdmi/dvi utgång?
Vad innebär det när det står följande om en bärbar:
*Hdmi via dvi-adapter
*Vga via dvi-dongel

Vilka kablar behöver man då för kunna använda hdmi eller vga utgångarna?

En adapter / dongel är en liten kontakt som omvandlar en anslutning till en annan, så på ena sidan har du en DVI-kontakt och på andra en HDMI / VGA kotakt som du kan ansluta din kabel till.

Om du ska använda HDMI eller VGA så behöver du först och främst en HDMI eller VGA kabel. Du måste dock ha en likadan kontakt på din TV, så ta och kolla upp vilka kontakter du har där först. Sedan så behöver du en ljudkabel också om du använder VGA eller DVI. Jag använder en 3.5mm -> 3.5mm ljudkabel som du stoppar in i jacket där du stoppar i hörlurar / högtalare etc. Även det beror på hur din TV ser ut dock, finns lite olika kontakter och annordningar som man kan använda

Lycka till,

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Hej!

Har läst och sökt lite om möjligheterna att köra sin bärbara mot tv för film, spel, kortvisning osv.
Har än ej köpt datorn (Zepto6625WD, Vostro1500, Asus G1-S) utan vill bara ha en förklaring hur det fungerar innan köp.
Vad skall man satsa på HDMI, DVI, VGA, S-video eller så? Alltså skall man begränsa sitt val till att den ena inte har HDMI/DVI t.ex.?

Kvalitets mässiga skillnader mellan anslutningarna?
Speciellt när en tv nog kommer att bytas innan den snart inköpta nya bärbara skall bytas ut är det bra att veta vilken anslutning skall man "sikta mot"?
VGA eller S-video på en tv hur bra kvalitet i FullHD/HDReady och den djungeln? (Upplösningsbegränsningar?)

Kan man vara säker på att en HDMI ansluten dator även har ljud? (Asus G1-S)

Önskan är lite att använda Microsoft Media Center.

Läste om Dell som har en partition för att bara trycka på en knapp för att inte behöva starta dator för att visa foton el. dyl. på tv:en?
Finns även denna funktion hos fler tillverkare (Zepto, Asus)?
Någon typ av mjukvara att köra för detta annars?

Följer det med någon fjärrkontroll för M$ Media Center (Vista har väl denna funktion med??) till Vostro? Asus G1-S? (Zepto vet jag är tillval.)

Många funderingar blev det och hoppas verkligen någon har ork hjälpa mig med denna djungel.

Tack på förhand.

Mvh
Pa

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för svaren.
Jag har inte sten koll på datorer. Men det klarnade hur en vga kabel ser ut.
Var kan ni rekomendera för nät butik eller "vanlig" butik när det gäller kablar?