Permalänk
Medlem

Köpråd (?): Samsung GX 10

Det är här alla fotografer finns, så det är väl här man ska höra om denna kamera är något att ha. Vad jag har läst och hört är det en mycket prisvärd kamera som i flera fall spöar dem som ligger ett par tusingar över i prisklass.

Någon som har intressanta erfarenheter eller rykten att dela med sig av?
Jag och en kompis tänkte nämligen införskaffa en varsin typ imorgon.

Permalänk
Medlem

Veet inte mycket om just den kameran förutom att den har fått grymt bra betyg. det bästa är väl att gå till en fotohandlare och fingra lite på den och prova den lite.

Jag skulle nog annars ha rekomenderat någon av Cannons eller Nikons kameror.
Kanske något dyrare, men det är de kamrerna som proffsen använder (om du inte ska lägga ner pengar på Hasselblad ;o)

"Problemet" med tester av kameror är att dom inte alltid har med allt och att man igetligen inte vet om man gilalr en kamera föränn man har testat den själv. Men sen är frågan också vilket syfta du har tänkt att använda kameran till.

Permalänk
Medlem

Mjo, jag har varit sugen på några av mellanklasserna op canonkamerorna också. Men om man satsar just på en prisvärd manick så tror jag inte canon eller nikon är så jäkla bra köp kanske. Jag tror inte jag behöver en bättre kamera än heller, vi får se om några år när man har blivit en bättre fotograf.

Jag tänkte egentligen ha den till "det mesta". Fotografering av djur, natur, människor och fordon. Både privat och professionellt. Jag proffsfotar redan enkla foton idag till webbplatser (sådana kort som ungefär vilket pucko som helst kan ta), men jag är sugen på att avancera lite och börja ta bilder som man höjer på ögonbrynen åt.

Men jag tror det blir den kameran, jag väntar bara på att pengarna ska rulla in på kontot.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Nikon D70 eller D50 och Canon 400D eller 350D verkligen?
Jag menar, du säger att

Citat:

om man satsar just på en prisvärd manick så tror jag inte canon eller nikon är så jäkla bra köp kanske.

Jag har svårt att tro att Canon eller Nikon inte skulle klassas som privärda när dessa modeller utan tvekan är de som är mest sålda när det handlar om instegsmodeller bland digitala systemkameror. Hursom. Ta dig till en fotohandlare och känn på kamerorna. Jag tror att Samsungen är ganska liten, och en liten systemkamera brukar sällan vara vidare uppskattad när man kommer till större objektiv eller externa blixtar. jag hade till exempel aldrig köpt en 350D om jag hade fått känna på den innan, men som tur är så plockade jag ett batterigrepp till den, vilket ger extra stabilitet.
Nog flum. Lycka till

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att Sony's kamror kostar lika eller t.om mer än Canons och Nikons billigare. Är de nått bra äns?

Permalänk
Medlem

Samsung GX-10 är en Pentax K10D fast lite annorlunda knappuppsättningar och i mitt tycke bättre meny till Samsungs fördel. Samtliga Pentax objektiv passar och även alla objektiv som passar Pentax passar även Samsung GX-10.

Det som inte passar är batterigrepp men Samsung har släppt batterigrepp till GX-10 men den finns inte i Sverige. Det verkar som att Samsung inte bryr så mycket om denna kameran vilket är synd då den är grymt bra. Storlek och vikten är likadan som k10d.

Du kommer inte att ångra köpet men eftersom jag äger GX-10 och fick den jättebilligt men hade jag gått i köptankar idag så hade jag definitivt satsat på Nikon eller Canon då jag tycker de har störst utbud av objektiv och tillbehör.

Fråga gärna så ska jag försöka besvara GX-10 releterade frågor.

Permalänk
Medlem

Åh tack för infon... GX-10 är beställd och kommer på måndag. Köpte från cyberphoto... Jag tror det blir ett bra köp.
Jag kommer troligen ställa massor av frågor nån gång, jag ska komma ihåg att du finns.

Tack iaf!