Permalänk
Inaktiv

kylning för sapphire x1900xt 512mb

Har x1900xt med zalmans vf700CU.
Får temp på över 80grader och resulterar att jag får massa grafikbuggar samt att datorn fastnar.

Vad ska jag ha för kylning?

Permalänk
Medlem

Hmmm, själv kör jag AC accelero x2 som kyler mitt x1900xt rätt hyffsat och är jäkligt tyst faktiskt. Men jag skulle nog helst rekommendera en bättre kylare - iaf som du ska överklocka. Kolla in thermalrights kylare som passar x1900. De gör bara bra grejer tycker jag. Kolla in deras HR-03 t ex. Zalmans vf900 annars, men jag är osäker på hur bra den är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Ska kolla på den, Men det sjuka e att jag får ca 38grader idle och ca 80 grader load.. Så stor skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticalo
Ska kolla på den, Men det sjuka e att jag får ca 38grader idle och ca 80 grader load.. Så stor skillnad?

Hur påverkar fläkthastigheten tempen då?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Hur påverkar fläkthastigheten tempen då?

Vet inte faktiskt. Har fullt varv på hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Då har du antingen monterat fel eller så är flänsen helt enkelt för liten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Då har du antingen monterat fel eller så är flänsen helt enkelt för liten.

Enligt Inet skulle den fläkten passa.
Men hos zalmans hemsida så passar den bara upp till x1800xt.

Så jag kanske blir tvungen o handla en ny.

Ska handla från Inet finns det någon bra fläkt där?

Permalänk

Varken vf-700 eller 900 passar bra till överklockning på x1900xt då de blir så varma. Som någon skrev innan flänsen är för liten kommer varmluften ut ordentligt från chassit, varmluft kan fastna under grafikkortet så ha gärna en extra fläkt som driver ut luften. Men köp inte en vf-900.

Permalänk
Inaktiv

Ok, jo har en fläkt där, fast den suger in kall luft. Kanske bör vända på den då.

Vad ska jag köpa då?