Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

För mig aktiverades den externa skärmen direkt man kopplade in HDMI-kontakten. Det fungerade så på båda min XPS1330. Jag har provat tre olika moderkort, altså REV 2,3 & 4. Pipet försvinner somsagt inte, datorn är jättefin annars och jag har verkligen svårt att skicka tillbaka den. Angående kvalitén är den okej men inte mer. Knappar för W-lan med mera glappar rätt bra men fyller sin funktion. Vad jag även kunde märka på den nya maskinen är att DVD-enheten var mycket tystare när man stoppade i skivan. På den gamla lät det som att något gick sönder varje gång man stoppade i en skiva. Positivt är ju formatet på burken, att den är tyst (processorfläkt) och relativt kall. Samt helt rätt format 13,3 är nog den bästa kompromissen för vardagsanvändare.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Funderar om ni som har nvidiakortet hör er fläkt? Jag hör hela tiden en fläkt nämligen, inte jättehögt men vore mer nice med tyst...

I övrigt så har jag förresten CPU-whine, helt omöjligt att sitta någon längre stund med det. så jag ringde till Dell och de sa att jag skulle stänga av cpu-throttle eller något sånt i bios, vilket låser processorn i sämsta läget... lite dåligt. Dessutom så löste det inte problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Napoleon
Funderar om ni som har nvidiakortet hör er fläkt? Jag hör hela tiden en fläkt nämligen, inte jättehögt men vore mer nice med tyst...

I övrigt så har jag förresten CPU-whine, helt omöjligt att sitta någon längre stund med det. så jag ringde till Dell och de sa att jag skulle stänga av cpu-throttle eller något sånt i bios, vilket låser processorn i sämsta läget... lite dåligt. Dessutom så löste det inte problemet

Anledningen till att den låter är för att den inte klockar ner. Detta beror på att du nu ändrat så att den inte ska gå på energisparläge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av william_8711
Gustavs: jag har läst om ditt problem och med spänning hoppats att det skulle lösa sig men det gjorde det inte eller? CPU whinet fortsätter trots byte av diverse hårdvaror idin laptop?

Allmänt: CPU whinet är alltså ett tjut/pip ljud som kommer från datorn? Inte att datorn "låter högt" som när man har en stationär som kan gå i högvarv och fläkten gör sig mer än påmind?

Nej, samma problem. Det beror på moderkortet i kombination med processorn, Dell har påbörjat sitt femte moderkort nu. Det är ett pip ungefär som en gammal TV kan låta, det handlar inte om fläktljud eller hårddisk-knatter/sökningar på disken.

// Back to Ferrari

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
För mig aktiverades den externa skärmen direkt man kopplade in HDMI-kontakten. Det fungerade så på båda min XPS1330. Jag har provat tre olika moderkort, altså REV 2,3 & 4. Pipet försvinner somsagt inte, datorn är jättefin annars och jag har verkligen svårt att skicka tillbaka den. Angående kvalitén är den okej men inte mer. Knappar för W-lan med mera glappar rätt bra men fyller sin funktion. Vad jag även kunde märka på den nya maskinen är att DVD-enheten var mycket tystare när man stoppade i skivan. På den gamla lät det som att något gick sönder varje gång man stoppade i en skiva. Positivt är ju formatet på burken, att den är tyst (processorfläkt) och relativt kall. Samt helt rätt format 13,3 är nog den bästa kompromissen för vardagsanvändare.

Du sätter alltså bara i kontakten så fungerar allt sedan med ljud, rätt upplösning osv?

För när jag ska koppla in via HDMI måste jag fixa upplösning osv via skrivbordsegenskaper, sätta rätt upplösning, gå till ljud i kontrollpanelen, byta ljud-device osv...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
När ni kopplar in eran HDMI-kabel från 1330n till tvn, får ni upp någon meny eller liknande då? För när jag kopplar in min så får jag göra precis som om jag hade kopplat in en annan skärm, dvs utöka skrivbordet osv... Hur är det för er?

När jag sätter i kontakten första gången slåt TVn över direkt till en kopia på skrivbordet. Sen får jag gå in i nvidia kontrollprogrammet och välja utökat skrivbord. Men där i nVidia så finns en flik där man får välja upplösning och Hz. De upplösningar jag får välja är markerade med p (480p, 720p) men 1080 finns bara med i efteråt. Och när jag väljer högsta upplösning, så kan jag inte välja de högre Hz talen. Trodde den skulle klara iaf. 60Hz.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Anledningen till att den låter är för att den inte klockar ner. Detta beror på att du nu ändrat så att den inte ska gå på energisparläge.

// Back to Ferrari

Fläkten är alltid igång, även då man har den normala inställningen. Detta är alltså inte normalt?

Det verkar snarare vara som att den hela tiden ligger i energisparläge då den ligger i 1.2 GHz enl diverse program. Står i BIOS att det är lowest performance mode man låser den i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Skriv gärna lite mer om vad du tycker om den, allt du tycker är bra och dåligt samt skriv hur de kända felen visat sig på just ditt exemplar(cpu whine, skärmkvalitet, skevt chassi, drivrutiner, mediadirect osv.)

Som sagt, den är helt tyst mest hela tiden. Inget CPU-gnäll alltså.
Skärmen har jag inte märkt nått negativt med än iaf.
Jag har inte testat några drivrutiner och inte heller mediadirect.
Batteritiden verkar vara helt ok, även om jag inte hunnit testa så mycket hittills.

En negativ sak:
CD/DVD-läsaren låter hemskt när man sätter i/matar ut en skiva.

Någon som kan tipsa om en bra mus till denna dator?
Funderar på denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010114202.aspx

Permalänk

* Ett tips för oljudet från DVD spelaren är att installera daemon tool eller liknande som får datorn att tro att DVD spelaren alltid har en skiva inmatad... på så vis slipper man oljudet vid uppstart.

* Gustavs: jag har själv beställt en XPS M1330, den 23/11 och den 28/11 hade min order avancerat till Fas 5: Skickat. Innan jag beställde datorn diskuterade jag med chatten om problemen och hänvisade till det här forumet och måste säga att chatten var mycket noga med att poängtera att datorn inte ska ha några externa fel såsom glapp i knappar, tangentbord som inte är ordentligt monterat, CPU whine, felaktig montering osv. Anledningen till att dessa problem finns överhuvudtaget menade chatten på att det var för det oerhörde ordertrycket som Dell hade i samband med lanseringen av M1330.

Jag beställde den då de lovade mig en dator som ska vara korrekt monterad och inte ha några fel, om så är fallet är det bara att returnera den... tänkte man kan ge dom en chans iaf då M1330 är så unik i sig.

Jag undrar om problemen du haft med CPU whine oavsett modell av moderkort beror på den konfigurationen du valt vid beställning... ska bli intressant om det är bättre idag... har du fått din dator utbytt eller har de bara bytt ut hårdvaror i din ursprungliga M1330?

* Till er alla som behöver mer kött på benen:

Bilder på röd/svart M1330_

http://techiscool.com/M1330/

Recensioner_

http://www.jrin.net/reviews/dell-xps-m1330

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3787&review=...

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3898

Permalänk

Måste säga att jag är positivt överraskad av batteritiden. Har ett 6-cells batteri och lyckas få ut lite över 4 timmar med lågenergi inställningar. Då har jag suttit och antecknat under föreläsningar.

Permalänk

a_stranger med mitt 9 cells så får jag utan större problem ut 6 timmar vid vanlig användning som surfande, kodande och liknande.

Permalänk
Medlem

Alla som funderar på att köpa M1330, 10% extra rabbaten gäller fram till 06/12. Vet inte om jag vågar posta koden här, sök annars på "dell rabatt" på google så hittar ni den eller så kan jag skicka via pm. Så även fast ni inte hittar den på mecenat.se så går den att använda. Sparar in ett par hundralappar iallfall.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk

Oj, det var bra. Kanske ska invester i ett 9-cells batteri också.

Permalänk
Medlem

Också fått min, hunnit ha den några dagar. Ingen cpu-whine, och till synes välbyggd
Lagt in linux, och drivrutinerna där funkar betydligt mycket bättre än de i vista
Innan jag kommit på att stänga av så att vista inte får stänga av nätverkskortet för att spara ström hade jag STORA bekymmer...
Den egentligen enda sak som stör mig är självmordsknappen (mediadirectknappen). Ett tryck på det för stör partitionstabellen, och innebär i bästa fall massa jobb, och i vanliga fall ominstallation.

Permalänk

Jag ska iväg till thailand på semester från den 6:e till 28:e december. Eftersom rabatterna gått ut när jag kommer hem så kanske man ska passa på att beställa en nu innan ja åker. Vad tycker ni andra? Nackdelen med detta är att jag kommer få hem datorn långt innan jag kommer hem, vilket i sin tur betyder att om något är defekt eller jag vill byta den så har någon(kanske ett par) veckor av "bytestiden" gått och jag har mindre tid på mig att kontrollera att den är OK.

För övrigt så ringde jag Dell igår och frågade just detta. Försäljaren jag pratade med var rätt dryg och han sade att "priserna kommer inte ändra sig drastiskt den närmsta tiden". Dock sade han inte om de kommer ha någon "mellandags-rea" eller liknande. Jag frågade också lite om "tjutande från processorn", då svarade han att det var en gammal modell och att de hade bytt ut alla de datorerna:P HAHA!
Ska ringa dem nu igen och höra om man kan "reservera" en dator:P

Adjos!

EDIT: Dell XPS m1330 beställd:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
JIPPIE! Får den när ja kommer hem från thailand!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Också fått min, hunnit ha den några dagar. Ingen cpu-whine, och till synes välbyggd
Lagt in linux, och drivrutinerna där funkar betydligt mycket bättre än de i vista
Innan jag kommit på att stänga av så att vista inte får stänga av nätverkskortet för att spara ström hade jag STORA bekymmer...
Den egentligen enda sak som stör mig är självmordsknappen (mediadirectknappen). Ett tryck på det för stör partitionstabellen, och innebär i bästa fall massa jobb, och i vanliga fall ominstallation.

Gör om och gör rätt :). Finns guider för hur man ska installera operativsystem ihop med DELL Media Direct så det inte bryter ihop. Finns tom så att du kan ha den knappen för att t.ex. boota ubuntu.

Sen lite tråkiga grejer. Fick mitt moderkort utbytt för att fixa cpu-whine men det hjälpte inte. XPS-supporten på Irland säger att jag ska få refund så jag kan köpa en ny dator men svenska kundtjänsten höll inte riktigt med.
Tillslut efter telefonkonferans kom vi fram till att jag skulle lämna en reklamation som de skulle behandla. Förhoppningsvis löser det sig då jag har papper från XPS-supporten där dom säger dom inte kan göra något mer och att pengarna ska gå tillbaka.

Allt känns onödigt krångligt dock då jag vill ha en m1330, man tycker ju dom bara kunde byta hela datorn utan att man måste göra reklamationer och pengar ska överföras fram och tillbaka. Nu blir det att jag får beställa en ny när jag fått tillbaka pengarna och jag blir utan dator någon vecka.

//Eik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Gör om och gör rätt :). Finns guider för hur man ska installera operativsystem ihop med DELL Media Direct så det inte bryter ihop. Finns tom så att du kan ha den knappen för att t.ex. boota ubuntu.

Sen lite tråkiga grejer. Fick mitt moderkort utbytt för att fixa cpu-whine men det hjälpte inte. XPS-supporten på Irland säger att jag ska få refund så jag kan köpa en ny dator men svenska kundtjänsten höll inte riktigt med.
Tillslut efter telefonkonferans kom vi fram till att jag skulle lämna en reklamation som de skulle behandla. Förhoppningsvis löser det sig då jag har papper från XPS-supporten där dom säger dom inte kan göra något mer och att pengarna ska gå tillbaka.

Allt känns onödigt krångligt dock då jag vill ha en m1330, man tycker ju dom bara kunde byta hela datorn utan att man måste göra reklamationer och pengar ska överföras fram och tillbaka. Nu blir det att jag får beställa en ny när jag fått tillbaka pengarna och jag blir utan dator någon vecka.

//Eik

Jo, jag vet, men ingen av dem är vidare simpel, och långt ifrån alla funkar... Och de som funkar vet inte varför Har installerat om många gånger, och orkar inte mer nu. Väntar tills någon kommer med en idiotsäker lösning

Permalänk

Nu har jag sansat mig och kan berätta att det blev en m1330 med följande specs. Utgick från den som kostade ~11k nånting.
2,2 GHz, LED-skärm, 2 GB ram, 160 GB hdd (7200 rpm), fingertrycksavläsare, 9-cells batteri.

Jag hade bestämt mig för en svart redan direkt när jag började fundera på denna dator men i sista sekunden ändrade jag mig då försäljaren sade att det lätt samlades mycket fingeravtryck på det mattsvarta locket och att det på hans röda inte gjorde det.
Försäljaren jag snackade med var riktigt bra och förklarade saker och ting väl. Jag berättade också om de olika problemen man läst om och han sade att det mest var i USA och att han bara haft en som bytt datorn (cpu-whine). Jag fick rätt bra kontakt med honom och är nöjd med priset (lovade han att inte berätta;)).
Jag kan hämta ut den hos närmsta schenker t om. den 11 januari så direkt när planet från thailand landar åker jag dit o hämtar upp den;)
Är så jävla glad nu och plötsligt blev min planerade thailandsresa en enda lååång väntan.

wohooo.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Finns det en digital ljudutgång förutom hdmi-utgången? Har dvi på tvn nämligen..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Finns det en digital ljudutgång förutom hdmi-utgången? Har dvi på tvn nämligen..

Som jag har fattat det gör det inte det. Däremot kan du få analog 5.1 från fronten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Som jag har fattat det gör det inte det. Däremot kan du få analog 5.1 från fronten.

Nån som kan bekräfta detta?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Ja du har 3 3.5mm pluggar på fronten som i standard är 2st hörlurs jack och ett microfon jack, men du kan ändra dessa till att bli Front, Rear, Center dvs 5.1 analogt.

Permalänk

Nu har man lagt en beställning hoppas man får en utan whinet!

Citat:

Skrivet av Eik
Gör om och gör rätt . Finns guider för hur man ska installera operativsystem ihop med DELL Media Direct så det inte bryter ihop. Finns tom så att du kan ha den knappen för att t.ex. boota ubuntu.

Kan du posta länkar till de guiderna kanske, den sistnämnda lät riktigt intressant nämligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Nu har man lagt en beställning hoppas man får en utan whinet!

Kan du posta länkar till de guiderna kanske, den sistnämnda lät riktigt intressant nämligen.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=182495

Guide för att boota ubuntu från MediaDirectButton (inte testat denna själv).

http://linuxevangelist.blogspot.com/2007/10/dual-boot-in-dell...

Guiden jag använde för att installera dual-boot av vista och ubuntu. Mitt mediadirect funkade efter iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förra inlägget var jag. Var visst någon mer som surfade sweclockers här på jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wardancer
Ja du har 3 3.5mm pluggar på fronten som i standard är 2st hörlurs jack och ett microfon jack, men du kan ändra dessa till att bli Front, Rear, Center dvs 5.1 analogt.

Jo men nu är det digitalt jag vill ha. Alltså coax eller optiskt. Hur fixar jag det? Finns det spdif? Vill kunna få digitalt till receivern utan att använda hdmi.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Finns inte till min kännedom något annat sätt att få ut digitalt ljud än HDMI utgången.

Permalänk
Medlem

Okej då får man väl köpa ett externt ljudkort då.. Nåkra rekommendationer?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Hey guys... en fråga som inte är såå aktuell men som jag inte kunnat sluta fundera på över helgen, undrar om någon/några som har en Dell XPS M1330 kan skriva sina åsikter...

Jag undrar nämligen angående färgerna på XPS M1330. Jag har valt svart färg och det var för mig iaf, ett självklart val... men några dagar efter beställningen blev jag mer och mer osäker på vilken färg jag anser vara snyggast (idag, om 1 år, om 3 år osv)...

Ni som har en röd/svart XPS M1330, vad tycker ni? Vad tycker ni på foumet genrellt? Min dator har en ETA den 6e december...

Grymt tacksam för om någon kan skriva sina åsikter/känslor angående detta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av william_8711
Hey guys... en fråga som inte är såå aktuell men som jag inte kunnat sluta fundera på över helgen, undrar om någon/några som har en Dell XPS M1330 kan skriva sina åsikter...

Jag undrar nämligen angående färgerna på XPS M1330. Jag har valt svart färg och det var för mig iaf, ett självklart val... men några dagar efter beställningen blev jag mer och mer osäker på vilken färg jag anser vara snyggast (idag, om 1 år, om 3 år osv)...

Ni som har en röd/svart XPS M1330, vad tycker ni? Vad tycker ni på foumet genrellt? Min dator har en ETA den 6e december...

Grymt tacksam för om någon kan skriva sina åsikter/känslor angående detta...

Precis som du tyckte jag att svart var edt självklara valet men jag ändrade mig i sista sekund då säljaren sade att hans kompis hade en svart som samlade mycket fingeravtryck och han var tvungen att tvätta den med en blöt trasa rätt ofta. Den röda samlar inte alls lika mycket fingeravtryck och jag tycker faktist nu att en färgklick kan vara rätt snyggt:)
Har dock kommit på andra tankar när det gäller batterival. Jag beställde 9-cellsbatteriet men funderar att byta till eller lägga till ett 6-cellsbatteri då det är oerhört mycket snyggare. Dock så skiljer sig batteritiden markant från olika källor. vissa säger nästan 3 timmar med 6-cell medan andra säger 2 timmar.
Ni som har 6-cellsbatteriet, hur länge räcker det under normalanvänding(surfning osv.)?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Batteri:
Jag är student på SU och mina kompisar och bekanta har bärbara datorer som MacBook, MacBook Pro, Sony VAIO CR, Sony VAIO TZ, ASUS osv och det är snarare regel än undantag att ta med sin sin strömkabel så de kan studera och surfa utan att bry sig om batteritiden. Det skulle vara min kompis med sin Sony VAIO TZ som ibland glömmer sin kabel men då väger hans dator också 1.1kg, 11" skärm och har 8 timmari batteri tid (och kostar från ca: 20 000...).

Men det kan vara en fördel att skaffa ett 6-cells batteri att ha för synes skulle vid kortare vistelser hemifrån men att ha ett 9-cells ifall behov skulle dyka upp. Med 6-cells batteriet ser det naturligtvis mer slimmat och snyggt ut men jag måste säga att med ett 9-cells batteri ser datorn mer ut som det monsterpaket som det bokstavligen är

Färgen är ju högst individuell och helst hade jag sett den vita XPS... angående fingeravtryck så bryr jag mej inte så mycket, nästan alla datorer jag sett ser mer elelr mindre "använda ut" och om det räcker med att dra en trasa över när det ser flottigt ut så är det helt OK för min del.
Den röda är också fin men funderar på att röd färg kanske blir "fel" i längden beroende på möbler hemma, hur den smälter in i vissa miljöer etc etc... svart och vitt är starka kort som alltid funkar, det var så jag resonerade vid valet... och vitt finns inte längre så de blev svart... hmm... snacka om valet mellan pest och kolera...