Permalänk
Medlem

för lite ström

hej hoppsan, har dator i sign och satt ihop allt idag.

Dock står det att grafikkortet får för lite strömt trots att jag satt in pci-e sladden korrekt och atx/8-pins kontakten + molexkontakten är inkopplad till moderkortet.

Lite hjälp ? :S I everest så kan jag inte ens se spänningen på +12V. Kunde dock det innan då stod det ca 1-2V :S Jävla skitagg detta. Man får med 10 fler sladdar än vad man har uttag för. Kan det ha med att jag kör hårddiskar på det uttag som det står PCI-e på? Finns ju inte nog med uttag på agget.

Permalänk
Medlem

Om du har hårddiskarna kopplade till PCI-E uttaget,var kopplar du då PCI-E sladden?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken 8/6pins direkt från nätagget. provat nu att
ta bort diskarna från denna och satt i 6-pinskontakten som medföljde men ingen skillnad. Fattar noll.

Så här ser de ut i everest. Vet inte om den visar rätt på +12V men

Permalänk
Medlem

Om den där visar rätt på +12v är det bara slänga ut PSUn, lol.

Låter som du har delade rails, så det blir inte tillräckligt till allt. Idealt ska man ha BARA grafikkortet på en rail (moderna PSUer har 2+), alternativt en jäklans fet rail (typ 30-40+ amps på 500+ watt).

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara o kassta agget. skräp

Permalänk
Medlem

Reklamera nätagget om det verkligen är det som står i din sign.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka - köp ett singlerail kvalitets-agg.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara agget :S Köpte ett 750w Corsair idag och det är samma spänning enligt everest och lika ostabilt. Kan inte ens installera drivrutiner utan att datorn startar om sig. Tror moderkortet är paj

Permalänk
Medlem

Kan säga dig att har fått samma meddelande med mitt XFX ett antal gånger jag med. Men brukar vanligtvis lösa det genom att ta ut kontakten och stoppa in den igen. Kanske har att göra med XFX 8800GT kort?

Permalänk
Medlem

samma problem här, för lite ström till grafik kortet, kör ett 520w corsair, bara 1 8800GTS N92

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Medlem

Okej, detta verkar ju skumt. Problemet är att min bil blev skrotad i Norge och tydligen var kvittot till moderkortet där i men någon som vet om man kan ringa till banken o få bevisat? Med tanke på att jag köpte med kort så står det på mina tidigare köp att det datum och summan blivit överförd men inte till vem :/

Men om det är flera som har detta problem så börjar jag ju undra. Har nu ett 850w antec och ett 750w corsair här. Nu e frågan om jag ska lämna in corsairet och byta moderkort eller om det är något som krånglar som jag kan lösa :S

Provat det mesta tycker jag men nu har iaf datorn slutat gnälla om för lite ström till grafikkortet men fortfarande. Inte stabil då det faktiskt är inte ens 1 V på +12V-linan

Permalänk
Medlem

Ok, kollar på Corsairs sida: http://www.corsairmemory.com/products/tx.aspx

"Kan det ha med att jag kör hårddiskar på det uttag som det står PCI-e på?"

Gäller detta forfarande??? Corsair 750W har 8x peripheral kontakter (hårddisk/CD) och 8x SATA kontakter (hårddisk). Använder du alla 16 kontakter eller?!?! Den har också 4x PCIe kontakter, dessa är till för grafikort(en)!

Permalänk
Medlem

Använder Corsairet. Har 5 hårddiskar, 1 dvd, 1 pump, 8800gt, moderkortet, lite fläktar osv. Ska ju klara av det iaf.

Permalänk
Medlem

känns som mätvärdet är fel i everest skulle nog inte gå att starta burken på den spänningen.
Vissa agg har ju en switch där man ställer in railsen på hur många man använder.

Permalänk
Medlem

Finns bara 1 rail på corsairet.

Går det att mäta med voltmeter hur mkt ström moderkortet får och sen vet jag inte riktigt hur jag mäter på nätagget hur mkt det ger.

Permalänk
Medlem

Stoppa in en mätsticka i nollan (svart?) och testa dom andra kontakterna.

Du har ännu inte sagt om sladdarna är som innan. Jag förstår fortfarande inte ens hur du lyckades få in PCIe kontakterna i hårddiskarna: Dom använder ju inte samma kontakt. Alla hårddiskar jag vet kör med 4x1 eller SATA förstås, medans PCIe har 3x2.

Så det är egentligen en enkel fråga: Sitter det en PCIe kontakt i grafikkortet och är det den ENDA PCIe kontakten du använder? Det borde det vara.

Permalänk
Medlem

Ja det är den enda pcie-e kontakten. Men på antec agget så är det modulära kablar och där man stoppar in sladdarna i agget så fanns det 3 uttag för hårddiskar och 2 för grafikkort. Därför fattades det kontakter om jag inte anslöt hdd-strömkablarna till samma port som pci-e kablarna skall sitta i själva agget. Förstår du?

Permalänk
Medlem

Varje hdduttag ger ju 2-3 uttag på samma sladd.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Ja men sen att du inte kan använda alla sladdar effektivt pga avstånd osv. För att jag har 6 enheter betyder det inte att jag endast behöver 2 sladdar med 3 satauttag på varje. Eller hur?

Permalänk
Medlem

jämförde just med en voltmeter och jag får fina 12.07V om jag mäter upp det manuellt, men går jag via Everest så står det att 12v linan ligger på 1.79v, vilket verkar helt absurt,

hårdvara

Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775,
Asus GeForce 8800GTS 512MB GDDR3,
Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt,
Q6600
2*hdd
o 4gigram

vart f*n ligger problemet, jag blir tokig. försökte köra 3dmark06 men det gick igång men jag avbröt efter någon minut, låg vid ca 2-3fps konstant.

här är förövrigt felmedelandet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men mitt problem med felmeddelandet om lite ström har försvunnit. Nu verkar däremot min raptor säga ifrån istället och jag får installera på en annan hårddisk för att se efter om det är därför jag har stabilitetsproblem. Tror iof att everest visar fel men du har ju kvar felet med att grafikkortet gnäller om ström.

Kunde inte ens installera drivrutiner för då startade datorn om sig.

Permalänk
Medlem

jag la märke till att vi hade samma tillverkare av Moderkort, kan det kanske ha nått med det o göra?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Möjligt.

Hela min dator var som sagt ostabil nu och kunde inte ens installera om operativsystemet eller så men jag provade att höja spänningar i bios på MCH/FSB och ramminnet och det verkade hjälpa. Nu funkar det iaf att installera windows snabbt och enkelt och raptorn tickar på igen. Får hoppas att det är lösningen och som sagt så visar nog everest helt fel.

Permalänk
Medlem

nu har jag även provat o köra grafik kortet på ett eget nätagg 520w, och samma visa där, för ström snålt, så det kan omöjligt vara nätagget som spökar känns det som.

är inte så inne i det där med o ändra volten i bios o så, så det är ingenting jag vill börja fippla med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, jag har dock problem med BSOD just nu. Kan inte installera grafikkortsdrivrutinerna så börjar tro att det är grafikkortet som ställer till det. Har ju dock satt på vattenblock där så min garanti är ju long gone.

Provade självklart kortet innan med orginalkylaren o då var iof allting frid o fröjd i en annan dator. Kan vara minnena som spökar annars. Inte mkt hjälp här dock, bara vi två med liknande problem.

Permalänk
Medlem

ok, det va tråkit o höra, jag har googlat runt lite o hittat endel saker. bland annat att users som har haft det här problemet i XP har inte haft det i Vista, inte för att det är så mycket hjälp men jag tänkte slänga in vista o se hur det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT:
Grafikkortet var paj. Allting fungerar nu dock har jag ett x600 tills att jag får ett nytt agg och grafikkort på drulleförsäkringen:P Lyckat, NEJ men men. Får iaf 3600 i cpu-score på 3dmark06 i orginalklock vilket verkar rätt.

Permalänk
Medlem

hmm, ok hoppas inte mitt splitter nya gfx är paj, vore jobbigt,

men du, jag provade vista, och det va samma fel där.

nu har jag provat precis allting, och kommit fram till att mitt moderkort inte är friskt, jag har kopplat ur allting, bytt nätagg, slängt i ett pci grafikkort som är 5år+ gammalt, bara grafikkort hårddisk och en min andra dators nätagg, och samma fel kvarstår. så via uteslutningsmetoden så är det fel på moderkortet.

Visa signatur