Permalänk
Medlem

Nyttig, god mat.

Tjo. Då man har ryckt sig i kragen, börjat träna, skippa de dagliga flaskorna Cola o Chips så behövs det givetvis mat att kompletera detta med. Då jag i 3-4 år har levt på Thai Käk, Pizza, Hamburgare samt Nudlar och köttbullar, blir det lite svårt att trycka i sig gröna salladsblad som varesig har friterats eller dränkts i allehanda såser.

Frågan är sålunda, jag eftersöker tips på Nyttig, men framför allt god mat.

Jag käkar det mesta, så länge det inte har något med grönsaker att göra. Får spykänslor om jag bara tänker på varm Paprika, uugh. Kostnad är inga större problem, då jag har mer pengar än jag blir av med då jag slutat med att käka snacks hela tiden.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

jag har en nyttig favorit, och det är kycklingsallad (inkl pasta). Naturligtvis med lite salladsdressing (jag kör sån där fransk/grekisk/italiens som är 3msk olja och 3msk vatten+pulver), sen brukar jag ha i ost också, men det är ju valfri mängd. Osten ska man dock inte blanda i, utan den lägger man på ovanpå.

Ingredienser:

Kycklingfilé
Pasta (gärna stora bitar, typ skruvar)
Tomat
Paprika
Rostad lök
Ananas
Rödlök
Dressing (+olja)
Ost

Det är typ det godaste jag vet, och är riktigt gott för kroppen. Mängden dressing och ost kan man ju justera fritt, och även totalt utelämna, men det är så små mängder man ska ha, så det ska inte vara något att gnälla om.

Permalänk
Medlem

Fisk med pasta/potatis och hollandaise sås. Ett stort glas mjölk... och möjligtvis lite sallad till det hela. Gott och nyttigt

Fisken kan vara någon form av lax eller torsk (går att hitta panerad torsk i frysdiskarna som smakar underbart och är väldigt lätt att tillaga).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är ingen höjdare på mat, då jag själv bara äter skit

Men verkligen bra jobbat att ändra dina matvanor och att du tjänar så mkt pengar på de!!! Tummen upp

Visa signatur

Brudar är skit!

Permalänk

Det står att du börjat träna, styrketränar du kan du forsätta äta den gamla maten som någon annan lagat

annars kykling (stek den) med sallad/ris
tonfisk med sallad

allt jag nämnt brukar jag äta och det är gött

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
jag har en nyttig favorit, och det är kycklingsallad (inkl pasta). Naturligtvis med lite salladsdressing (jag kör sån där fransk/grekisk/italiens som är 3msk olja och 3msk vatten+pulver), sen brukar jag ha i ost också, men det är ju valfri mängd. Osten ska man dock inte blanda i, utan den lägger man på ovanpå.

Ingredienser:

Kycklingfilé
Pasta (gärna stora bitar, typ skruvar)
Tomat
Paprika
Rostad lök
Ananas
Rödlök
Dressing (+olja)
Ost

Det är typ det godaste jag vet, och är riktigt gott för kroppen. Mängden dressing och ost kan man ju justera fritt, och även totalt utelämna, men det är så små mängder man ska ha, så det ska inte vara något att gnälla om.

Får jag dra en variant?

byt ut kycklingfilén mot räkor och lägg till kokta ägg och sen lite rhode island-dressing på det! Vet inte hur nyttig den dressingen är men satan vad den är god! Far min brukar alltid bjuda på det när man förbarmar sig över ett besök

edit: Jag skulle skita i osten, det är bara en kydda. Kötta på lite extra rostad lök istället. Har en kompis som har tappat 20kg på en månad, har börjat förstå hur jobbigt det är att vara överviktig...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

20kg på en månad? vadå är han en elefant eller?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
20kg på en månad? vadå är han en elefant eller?

140kg ner till 120kg. Tränar varje dag och går på den kost som hans PT rekommenderar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

ja väger man 140 och byter kost så trillar man direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kyckling sallad eller Räksallad är fan riktigt gott. bra om man tränar också.

Permalänk
Medlem

Ta en titt i den vegetariska delen av frysdisken. Finns mycket trevliga saker att göra en middag av där. Basilikapuckar, vegetariska vårrullar, quornfärs...

Ta sen en titt på bönor och kikärter. En sallad behöver inte bestå av salladsblad, tomat och gurka. Ta istället en burk majskorn, valfri typ av böna (kidneybönor är najs) och lite kikärter. Blanda ihop med lite olivolja och en halv såndär "hel" vitlök (de utan klyftor) så har du en schysst sallad som du kan ha till nästan allt.

Sen är vanlig husmanskost inte dumt. Stek lite köttbullar med pasta, bruna bönor och en fläskbit eller bacon, ärtsoppa. Gör en makaronipudding (ägg, mjölk, kryddor, makaroner och antingen fläsk eller en chorizo eller två).

Men försök få med lite grönsaker eller bönor.

Jag brukar göra en pastasås på bacon, lök, färsk tomat och grekisk yoghurt. Man kan krydda det med ruccolasallad.

Permalänk
Medlem

Vanlig vit pasta innehåller ungefär 0 näring, alltså bukfylla. Mest näringsämnen innehåller väll de råvaror som har förädlats så lite som möjligt så satsa på sånt.

Permalänk
Avstängd

Så länge man håller sitt kolesterolvärde i schack med Omega 3 så kan man äta mycket gott, bacon är ju att rekommendera, innehåller inga kolhydrater alls nästan och är gott. Fisk i lla dess former är ju nyttigt med, sedan kan man ju diskutera hur bra det är för miljön.
Det enda man behöver hålla utkik efter är alla snabba kolhydrater, ljus pasta potatis och ljust bröd typ. Inga bakelser eller godis om man inte precis styrketränat.
Mest sötsaker man behöver akta sig för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Vanlig vit pasta innehåller ungefär 0 näring, alltså bukfylla. Mest näringsämnen innehåller väll de råvaror som har förädlats så lite som möjligt så satsa på sånt.

Vad menar du med näring? Du menar alltså att eftersom pasta inte innehåller näring så rasar man i vikt om man äter det? I och med att man har lägre näringsintag än näringsbehov?

Pasta är ju energibomber och inget man ska äta om man ska gå ner i vikt.

Permalänk

En given frukost:

En portion fiber havregrynsgröt (2 dl vatten, 1 dl havregryn)
1,5 msk krossade linfrön
Ett glas mjölk & mjölk på gröten
Kanel på gröten
Valfri frukt

Du kan ha 1 msk krossade linfrön och 1 msk okrossade. (okrossade går rakt igenom å gör så att du får springa på toa liiite oftare )

Det står man sig sjuuuukt länge på. ;]

Sen ska du dricka massa vatten. Det mättar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad menar du med näring? Du menar alltså att eftersom pasta inte innehåller näring så rasar man i vikt om man äter det? I och med att man har lägre näringsintag än näringsbehov?

Pasta är ju energibomber och inget man ska äta om man ska gå ner i vikt.

Nej jag tänkte inte på energimängden utan på näringsämnen, alltså hur nyttig maten är.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
En given frukost:

En portion fiber havregrynsgröt (2 dl vatten, 1 dl havregryn)
1,5 msk krossade linfrön
Ett glas mjölk & mjölk på gröten
Kanel på gröten
Valfri frukt

Du kan ha 1 msk krossade linfrön och 1 msk okrossade. (okrossade går rakt igenom å gör så att du får springa på toa liiite oftare )

Det står man sig sjuuuukt länge på. ;]

Sen ska du dricka massa vatten. Det mättar.

Linfrö är inte fel i gröten, men man får absolut inte överdosera, max 2 msk om dagen och helt inte allt på en gång. Det bildar vätecyanid i kroppen och det får inte bli för mycket för kroppen att hantera.
Vill man ha i sig linolensyran och slippa vätecyaniden så rekommenderar jag kallpressad linfröolja, då slipper man vätecyanid och får i sig massa omega 3.

Permalänk
Citat:

Linfrö är inte fel i gröten, men man får absolut inte överdosera, max 2 msk om dagen och helt inte allt på en gång. Det bildar vätecyanid i kroppen och det får inte bli för mycket för kroppen att hantera.
Vill man ha i sig linolensyran och slippa vätecyaniden så rekommenderar jag kallpressad linfröolja, då slipper man vätecyanid och får i sig massa omega 3.

Nej, därför jag skrev 1 msk okrossad. Kroppen tar inte upp det minsta av deras näring.

Permalänk
Medlem

havregrynsgröt till frukost, sen tar du ett äpple och river ner med sånt där rivjärn i gröten. Sen blandar du. Nyttigt och rätt gott

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej, därför jag skrev 1 msk okrossad. Kroppen tar inte upp det minsta av deras näring.

Haha, okej, jo jag tänkte bara så att ingen springer och käkar ett halvkilo på en gång och sedan undrar varför han inte kan röra sig, tappar alla känsel och mår jävligt illa. Tänkte kunde vara hjälpsamt att skriva ut den varningen.

Men vad är poängen med de krossade om de bara ska igenom? För att det är skoj att bajsa eller vad?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du går in på exempelvis www.arla.se och använder deras receptsök. Du kan bocka i om det skall vara smalmat/budget/snabblagat etc. Finns nog en del goda och spännande maträtter att finna.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .j
Ett tips är att du går in på exempelvis www.arla.se och använder deras receptsök. Du kan bocka i om det skall vara smalmat/budget/snabblagat etc. Finns nog en del goda och spännande maträtter att finna.

"Smalmat" är iofs aldrig att rekommendera. Inte rätt metod om man vill gå ner i vikt.

Permalänk
Citat:

Haha, okej, jo jag tänkte bara så att ingen springer och käkar ett halvkilo på en gång och sedan undrar varför han inte kan röra sig, tappar alla känsel och mår jävligt illa. Tänkte kunde vara hjälpsamt att skriva ut den varningen.

Men vad är poängen med de krossade om de bara ska igenom? För att det är skoj att bajsa eller vad?

Det får igång tarmarna. Man får springa på toare oftare. :] Det funkar bra för mig iaf.

EDIT:
"Vid kontakt med vätska avger fröet ett gelébildande slem (mucilage) som har en milt laxerande verkan genom sin vattenhållande förmåga.

I Journal of the American Medical Association kunde man för några år sedan läsa att ett dagligt intag av 1-2 msk helt linfrö sänkte lätt eller måttligt förhöjt kolesterolvärde i blodet. Fröet innehåller lösliga kostfiber, som binder gallsyra i mag-tarmkanalen så att kroppens kolesterol används till nybildning av gallsyror istället för att belasta blodbanorna (artärerna).

1-2 msk linfrö om dagen är ett bra och säkert naturmedel enligt Hans Rosling, docent vid akademiska sjukhusets enhet för internationell barnhälsovård i Uppsala.

Han har också undersökt förekomsten av linamarin som finns i linfrö. Detta ämne bryts ned till vätecyanid (blåsyra) i kroppen. "Chockkurer" med extremt högt intag av linfrö, spec. krossat linfrö kan vara riskabelt."
Källa: http://www.risenta.se/Linfrohelt.htm

Det funkar också att hälla 2 msk okrossade i ett glas vatten å låta det stå ett tag, sen dricker man det. Smakar pyton iof.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det får igång tarmarna. Man får springa på toare oftare. :] Det funkar bra för mig iaf.

EDIT:
"Vid kontakt med vätska avger fröet ett gelébildande slem (mucilage) som har en milt laxerande verkan genom sin vattenhållande förmåga.

I Journal of the American Medical Association kunde man för några år sedan läsa att ett dagligt intag av 1-2 msk helt linfrö sänkte lätt eller måttligt förhöjt kolesterolvärde i blodet. Fröet innehåller lösliga kostfiber, som binder gallsyra i mag-tarmkanalen så att kroppens kolesterol används till nybildning av gallsyror istället för att belasta blodbanorna (artärerna).

1-2 msk linfrö om dagen är ett bra och säkert naturmedel enligt Hans Rosling, docent vid akademiska sjukhusets enhet för internationell barnhälsovård i Uppsala.

Han har också undersökt förekomsten av linamarin som finns i linfrö. Detta ämne bryts ned till vätecyanid (blåsyra) i kroppen. "Chockkurer" med extremt högt intag av linfrö, spec. krossat linfrö kan vara riskabelt."
Källa: http://www.risenta.se/Linfrohelt.htm

Det funkar också att hälla 2 msk okrossade i ett glas vatten å låta det stå ett tag, sen dricker man det. Smakar pyton iof.

Nu vet jag ju inte om det enbart är fibrerna som gör det där. Tror snarare att det är så att linfrö är det mest Omega-3-rika som finns. En tesked linfröolja ger lika mycket som 50 kapslar omega-3 från fisk. Och Omega-3 råkar ju vara bland det mest effektiva vi har på att sänka kolesterol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu vet jag ju inte om det enbart är fibrerna som gör det där. Tror snarare att det är så att linfrö är det mest Omega-3-rika som finns. En tesked linfröolja ger lika mycket som 50 kapslar omega-3 från fisk. Och Omega-3 råkar ju vara bland det mest effektiva vi har på att sänka kolesterol.

Lånar tråden lite, Boris du verkar hej då det här med Omega 3 ^^,

Funkar allt på hälsokosten eller är det något märke/mängd man ska hålla sig till?

Till sist så har man hört diverse om äppelcider vinäger, är det något som funkar om man tar typ 1-2 matskedar om dagen?

Broccoli är grymt gott också nyttig med mkt vitaminer som A,C, E och några B.
Wok är bra om man vill ha i sig grönsaker om man inte är speciellt sugen på sånt, tänk på att inte använda färdiga såser tex Chilisås (mkt socker) utan ta hellre turkisk yoghurt och blanda ner lite finhackade chilibitar och använd olja istället för margarin/smör

//fesen

Permalänk
Citat:

Ja, jo, men det är fibrerna som får igång magen & tarmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Nej jag tänkte inte på energimängden utan på näringsämnen, alltså hur nyttig maten är.

Paste innehåller massvis med energi, asbra om man tränar. Då behöver man energi

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

"Psykiska tecken på brist av Omega 3 kan vara humörsvängningar, depressioner, koncentrationssvårigheter och inlärningssvårigheter. Yttre tecken kan vara torr hud och hårbotten, mjäll, eksem, pigmentförändringar i bland annat ansikte (mörka fläckar) samt håravfall"

Shit, stämmer på nästan alla punkter :S Om det stämmer så är det dags att börja ta Omega-3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Lånar tråden lite, Boris du verkar hej då det här med Omega 3 ^^,

Funkar allt på hälsokosten eller är det något märke/mängd man ska hålla sig till?

Till sist så har man hört diverse om äppelcider vinäger, är det något som funkar om man tar typ 1-2 matskedar om dagen?

Broccoli är grymt gott också nyttig med mkt vitaminer som A,C, E och några B.
Wok är bra om man vill ha i sig grönsaker om man inte är speciellt sugen på sånt, tänk på att inte använda färdiga såser tex Chilisås (mkt socker) utan ta hellre turkisk yoghurt och blanda ner lite finhackade chilibitar och använd olja istället för margarin/smör

//fesen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
"Psykiska tecken på brist av Omega 3 kan vara humörsvängningar, depressioner, koncentrationssvårigheter och inlärningssvårigheter. Yttre tecken kan vara torr hud och hårbotten, mjäll, eksem, pigmentförändringar i bland annat ansikte (mörka fläckar) samt håravfall"

Shit, stämmer på nästan alla punkter :S Om det stämmer så är det dags att börja ta Omega-3.

Inget speciellt märke tror jag. Men Omega-3 och Omega-6 konkurrerar lite om samma del av ämnesomsättningen, och med dagens omega-6 rika kost kombinerat med onaturligt lågt omega-3 intag så blir det brist på Omega-3. Som inte kan skapas av kroppen själv och som är mycket viktigt för bland annat hjärnans funktion.
Det kan leda till alla möjliga psykiska åkommor. Det finns fall av mycket djup depression med självmordsförsök som blivit helt botat inom loppet av ett år med Omega-3. Det intressant var att personen som var deprimerad hade en lätt förkrympt hjärna innan kuren, men efter att han tillfrisknat så var hjärnan uppe i rätt storlek.

Lika så har Omega-3 visat sig midra ADHD och dylikt, en studie på brittiska barn visade att det höjde prestationerna i skolan avsevärt, med bättre handstil, högre intelligens och bättre betyg.

Nu ska man inte misstolka detta som att Omega-3 är ett mirakelmedel som läker massa olika åkommor. Men Omega-3 kan effektivt radera ganska allvarliga problem och hinder som finns tillföljd av Omega-3 brist.
Omega-3 är lika lite ett mirakelläkemedel som syre, syre kan ju bota medvetslöshet, blekhet, yrsel svaghet och allt möjligt, men bara om symptomen är till följd av syrebrist.

Omega-3 brist i graviditeten ökar risken för psykiska åkommor markant för barnet, Omega-3 rik kost senare i livet kan ofta mildra dessa åkommor något, men det är oklart om de kan bota skadan när den skett under ett så kritiskt stadium.

Det finns ju tre typer av Omega-3 ALA, EPA och DHA. Och alla tre är viktiga.
I fisk får du främst de två senaste, medans i vegetariska källor är det ALA du får i dig. Kroppen kan ju som bekant inte skapa Omega-3, men kan vid behov omvandla mellan de olika i små mängder. Men det är ganska lite och bara vid ett ordenligt behov av omvandling. Därför kan man köra på både linfröolja och fiskoljekapslar. Så garderar man sig och får bäst effekt.

Man kan vidare vara noggran med att undvika majsolja i maten då den innehåller mycket Omega-6, förvisso också mycket viktigt, men som vi redan får i oss för mycket av, och det hämmar omega-3. Den olja man allra helst ska använda i maten vid sidan av linfröolja är rapsolja. Den är riktigt bra.

En liten men positiv sideffekt av Omega-3 är att fettet ökar kroppens fettförbränning något. Inget mirakelmedel men små effekter är ju alltid kul om man vill gå ner i vikt.

Kolesterol som i smör och sånt ska man absolut inte undvika. Så länge man får i sig ämnen fibrer och omega-3 som effektivt håller kolesterol på en sund nivå så är smör bara bra. Produkter som lätt och lagom, lätta och flytande margariner är kemiskt behandlade och "tvättade". Det är inget nyttigt och kan i värsta fall motarbeta Omega-3. I en undersökning så visade det sig att bregott var nyttigast följt av smör.

Fett i kosten rent allmänt ska man helst inte undvika. Man har länge pratat om farorna med fett, men farorna har ju egentligen varit till följd av en brist på ett fett, Omega-3.
Och korttänkt resonemang har sagt att äter man fett får man fett på kroppen. Ungefär som att tro att man blir smart av att äta hjärnor. Det som är farligast ur den synpunkten är utan tvekan kolhydrater.
Med en fettrikare kost så får man mer mättnadskänsla, man äter inte i oändlighet som man kan göra med kolhydratrik kost. Och kroppen kalibrerar sig att bränna kroppsfett. Dessutom så äter man automatiskt mindre kolhydrater.
Får man i sig för lite fett så tror kroppen att det är matbrist och sparar mer på kroppens fett. Och får man då som man så ofta får, i sig snabba kolhydrater får kroppen korta energiöverskott, som gör att kroppen sparar överskottsenergin som fett, och när överskottet är över sjunker blodsockret till botten och kroppen går ner i svältläge, med sänkt ämnesomsättning och mindre fettförbränning som följd. Det ger ett sötsug och man fortsätter den onda cirkeln.

Och varför har man då undvikit fett?
1. Jo, man är rädd för fett för att man inte själv vill vara fet. Man insåg inte att fett sporrade fettförbränning.
2. Fett innehåller mer energi än kolhydrater. Det man inte tänkte på var att kolhydratrik kost så mycket oftare i sig innehåller mer kalorier, för att det ofta är så hög kolhydratstäthet.
Det är lätt att äta 300gram av något som innehåller 90% kolhydrater. Man kan sällan få i sig så mycket kalorier genom ett fettrik kost, då måste du dricka 200 gram ren olja och det gör man ju som bekant inte. Så i flykten från fettet har man kastat sig ur askan i elden.
3. Rädslan för kolesterol och relaterade sjukdommar, det man inte visste var att det var brist på bland annat fettet Omega-3 som skapade dessa problem.

Kort och gott, snabba kolhydrater är boven och ska undvikas, om man inte precis avslutat ett träningspass, då kan en lagom mängd godis vara på sin plats. Fett och Protein får vi i oss för lite av idag, även långsamma kolhydrater och fibrer. Och allt på grund av onaturlig mat med mycket snabba kolhydrater.

Äppelcidervinägern kan jag inte så mycket om, är det som viktminskningspreparat eller som allmänt hälsopreparat du menar? Det innehåller ju flytande fibrer som är bra för magen, kolesterolvärden och med antioxidantiska effekter.

Permalänk

Ditto för pasta-kycklingsalladen som tipsats om. Det viktiga är väl dock att man inte har en oproportionerligt stor mängd pasta, och att man inte täcker allt med nån fet sås.

Fast gillar man inte kyckling, då går tonfisk bättre

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Absolut viktigaste är att äta ordentligt när man tränar. Jag får i mig ca 4500-5000 kcal per dag de perioder jag tränar, och jag blir tyvärr smalare de perioderna (är för smal redan). Visserligen äter jag typ 3500-4000 per dag även när ja inte tränar, men ändå, att äta är viktigt.

Mycket kolhydrater, fibrer, vitaminer och proteiner, minimalt med fett.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"