Permalänk

Problem med monitor, cpufläkt, Nybygge

Har precis snickrat ihop mitt första bygge. Allt flöt bra, men jag har 2 problem som jag gärna får lösningen på!

1. Min Lcd monitor startar inte försän windows startar. Får medelandet "no signal" och därefter helt svart till jag är inne i Xp.

Kört på en gammal skärm som däremot fungerar. Har testat att installera Lcdskärmens drivrutiner, ingen förändring.

---------------------------------------------

2.Cpu fläkten stänger av sig, ger "varningsljud"

har ställt in Bios på:

* CPU FAN fail warning ( Allows system to emit warningsound if the CPUfan is not connected or fails)
samt
*Smart FAN controlmethod -Legacy (Allows fan to run at different speed acc. to CPU temp)

Ljudet uppstår då jag inte belastar datorn, har kollat med "Core temp" och noterat att CPUn ligger på 34-35 grader då varningsljudet kommer.

- har jag förstått det rätt att bios stänger ner fläkten för att det är tillräckligt kallt, men varnar samtidigt för att den är avstängd?

Isf. är CPU FAN fail warning onödigt ifall jag inte överklockar?
kan jag åtgärda så att den inte stänger Cpun?

Eller är det något helt annat fel?

-----Spec-----
Moderkort: Gigabyte Ga-p35-ds3/s3
CPU: Intel 2duo E6750 2,67mhz
RAM: Transcend 6400 2gb
Psu: Corsair 450w
Grafik: Radeon Hd3870

/Mvh Viktor

Permalänk

har du kopplat den på rätt port

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk

jodå, men problemen är delvis löst nu.. Lösningen på Skärmproblematiken vart att ha skärmen kopplat med både vanlig VGA och Dvi..
Då visar den bilden analogt tills man kommer till win och ställer därefter om...
Lösning på detta bök någon?

varningsljudet är borttaget och fläktarna rullar alldeles utmärkt.
Däremot så undrar jag hur varm en Intel E6750 får bli innan man bör bli rädd?
Har satt på ett alarm i bios ifall den skulle gå över 90c. Nu verkar den inte bli så värst varm, utan ligger kring 36 i win-miljö, men better safe then sorry..

Permalänk
Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk

Njae, det är med vgakabel jag får bild under uppstarten. Dvi anslutningen som först startar i win.

Permalänk
Medlem

Du kan inte välja hur du vill skicka signalerna ?
På min samsung kan man välja VGA eller DVI med en knapp.

Kan vara så att du har inställt på VGA men när skärmen upptäcker nått på DVI kanalen så byterdet automatiskt. Men när inget händer ddär sen så byter den tillbaka.