Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är jättenoobing här, men kör wow 8xAA som standard, går det att ändra, för det känns ju inte så nödvändigt med det på max om det drar ner mycket av prestandan

Permalänk
Medlem

Du, tror inte det är många som använder 8xAA på Wow Standard är 1xAA, det äter ju upp grafikkortet när du ökar AA.

Testade lite mer i Shattrath och låg nästan på ~60fps med lägsta inställningar utom distance, upplösning och texttexturer. Läggdags, ställ fler frågor om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

ja så vad får du då om du maxar allt men har kvar 1xAA, eller är det nåt anant som bossar över den?

Permalänk

Jag kommer beställa en M1330 nu direkt efter nyår. Är det bäst att beställa vid webben eller på telefon? Har hört att det kan skilja både i pris och lite i leveranstid.

Dells priser och kampanjer är ju ett eget kapital. Kommer beställa med följande spec:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7250 (2,00 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm
13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) vit-LED-skärm (300 nit) med TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Integrerad Intel® Graphic Media Accelerator X3100
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Priset hamnar då på 11 900kr. -1500kr kampanj. Har sedan hittat yterligare en rabatt som gör -800kr.
Summa: 9600kr inkl. moms och frakt. Pris enligt webben.

Någon som beställd via telefon och har erfarenheter om att dessa inte överensstämmer men webpriserna?

Vet någon om det finns ytterligare rabatter just nu? Man vill ju inte missa någon

Hur lång leveranstid får man räkna med just nu?

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anwes
Alltså jag har alltid haft 13" hittils och har alltid vart mer mån om att den ska vara bärbar än stor.

Egentligen spelar jag inte så jävla mycket, framförallt är det väl wow som gäller. Men vissa andra nyare spel vore väl kul också.

Dock så lutar det åt en 1330, såg ju att 1530 inte hade LED skärm OCH inte högre upplösning, 1280 känns lite på en 15", då känns det mer intressant att lägga pengarna på en mer bärbar med hyffsad kräm.

Eller vad tycker ni?

Kan upplysa dig om att 1530 finns med 1440x900 skärm, dock inte i alla konfig på webben. Dock är leveranstiden lite osäker verkar det som. LED skall också komma till 1530, men när är frågan. Själv sitter jag på nålar och väntar på att en 1530 går att beställa med en 1440x900 LED-skärm. Det skall komma enligt rykten, frågan är bara när...

Permalänk

Tjena!
Kom hem från Thailand idag. Efter middag hor farmor o farfar sa har jag o flickvännen packat upp min nya leksak.
Har dokumenterat hela uppackningen noggrant och kommer göra en fin recension när jag har tid (inom de närmsta dagarna).

Kan bara säga att hittils (20 min) verkar den underbar!

Pusshej

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wardancer
Reckie om du bara sitter och surfar osv så är datorn mer eller mindre helt tyst, och fläktar och dylikt går bara igång vid spel osv.

Tackar för det.

Kan man på något sätt låsa grafikkortets prestanda så att fläktnivån blir låg? Kan man t.ex. manuellt ställa in att kortet bara ska jobba på halvfart trots att man spelar ett spel eller sköts detta automatiskt?

Med World of Warcraft brukar jag köra min Aspire på halvfart eftersom det ger nog bra fps och samtidigt går fläkten inte så fort.

Permalänk
Medlem

XPS M1330 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz,800,4M
N01X3305
13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife¿ (thinner, brighter & lighter)
Biometric Fingerprint Reader
Free upgrade from 2048MB to 3072MB RAM 667MHz
Money Off 3000 incl VAT
Tuxedo Black & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display
Euro Ship Accessories Euro Power Cord
Swedish Documentation XPS M1330
Resource DVD XPS M1330 - (Diagnostics & Drivers)
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 200GB SATA (7200rpm)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
AC Adapter (65W)
Primary 6-cell 56WHr Li-Ion Battery
Not Included Carry Case
128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS
Modem Not Included
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module
Swedish/Finnish Internal Lightweight Keyboard (QWERTY)
Software Drivers XPS M1330
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS)
Swedish Microsoft Works 8.0 (Word Processor, Database) with Recovery CD
English - Adobe Reader 8.1
Dell Support Center 2.0
Swedish McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD)
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-Site Support)
No Warranty Upgrade
No Accidental Damage Support
To access Online Training or free trial, please go to www.learndell.com/euro to register
Inspiron Order - Sweden

Totalt: 13200kr inklmoms

Bumpar tråden lite eftersom jag beställt en ny efter att ha reklamerat den förra. Nu får vi hoppas den här inte tjuter, gör den det åker den tillbaka direkt den här gången.

Så håll tummarna för mig nu för enligt mig finns det ingen 13,3" som slår den här i prestanda/pris så länge man får en som inte tjuter. Tjuter den får det nog bli en macbook eller macbook pro (jobbigt stor) istället.

EDIT: Glömde frågan, hur är det med ni som fått datorerna senaste månaden? Några problem?

Permalänk
Medlem

Jag satte in en 160GB 5400i min Ferrari, nu tjuter min Ferrari också. Kanske beror på disken ändå. Tjutet från Ferrarin kommer från disken, men det är inte konstant och betydligt lägre än det i XPS:en.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Lade en beställning igår (spec. enligt min post ovan) och fick beräknat lev. datum 21 jan.

Gick in och kollade stutusen nu och den är redan i fas. 3: I Produktion. Detta är iaf vad som står längst upp till höger men nederst på sidan står det att min "order har statusen i förproduktion den 2008-01-02".

Betyder det att den precis gått in i fas 3? Tycker det är väldigt snabbt jobbat isf.

Hur lång tid kan man räkna att resterande steg tar? Tycker 21 jan verkar vara lite väl pessimistiskt om den redan har nått fas 3.

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av introstand
Lade en beställning igår (spec. enligt min post ovan) och fick beräknat lev. datum 21 jan.

Gick in och kollade stutusen nu och den är redan i fas. 3: I Produktion. Detta är iaf vad som står längst upp till höger men nederst på sidan står det att min "order har statusen i förproduktion den 2008-01-02".

Betyder det att den precis gått in i fas 3? Tycker det är väldigt snabbt jobbat isf.

Hur lång tid kan man räkna att resterande steg tar? Tycker 21 jan verkar vara lite väl pessimistiskt om den redan har nått fas 3.

Sist jag beställde den här datorn (andra gången nu) tog det 10 dagar från lagd beställning tills jag hade datorn och då var beräknat leveransdatum ungefär två veckor efter att jag fick den. Så du lär inte behöva vänta tills den 21 januari.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av introstand
Lade en beställning igår (spec. enligt min post ovan) och fick beräknat lev. datum 21 jan.

Gick in och kollade stutusen nu och den är redan i fas. 3: I Produktion. Detta är iaf vad som står längst upp till höger men nederst på sidan står det att min "order har statusen i förproduktion den 2008-01-02".

Betyder det att den precis gått in i fas 3? Tycker det är väldigt snabbt jobbat isf.

Hur lång tid kan man räkna att resterande steg tar? Tycker 21 jan verkar vara lite väl pessimistiskt om den redan har nått fas 3.

Som jag sa tidigare, så råkade jag också ut för att statusen hoppade fram och tillbaka (under Juldagskvällen) mellan fas 2 och 3, under ett par timmar.

(Ja, jag vet, hur f_n kan jag vara så sugen att jag kollar statusen flera gånger på juldagen, jag har inget liv - men förhoppningsvis får jag det med min nya dator hehe...)

Beställde 21 dec och fick ETA 16 jan.

Förövrigt har jag varit inne på Dells amerikanska sajt och måste säga att den är väldigt mycket bättre, man får massor av fler möjligheter att välja komponenter, helt fritt. Allt från operativsystem till hela utbudet av hårddiskar, solid state 64 GB till 250 GB 7200 rpm, ett antal grafikkort, nätverkskort etc. (även en massa "gratis" mjukvara som ingen rimligen vill ha, men det är ju bara att gå förbi de valen)

Känns bättre än de förkonfigurerade alternativen, med några få valmöjligheter som ges på den svenska sajten. De borde kunna ha både och , utan att man ska behöva ringa för att beställa och gå miste om onlinerabatter.

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
Som jag sa tidigare, så råkade jag också ut för att statusen hoppade fram och tillbaka (under Juldagskvällen) mellan fas 2 och 3, under ett par timmar.

(Ja, jag vet, hur f_n kan jag vara så sugen att jag kollar statusen flera gånger på juldagen, jag har inget liv - men förhoppningsvis får jag det med min nya dator hehe...)

Beställde 21 dec och fick ETA 16 jan.

Förövrigt har jag varit inne på Dells amerikanska sajt och måste säga att den är väldigt mycket bättre, man får massor av fler möjligheter att välja komponenter, helt fritt. Allt från operativsystem till hela utbudet av hårddiskar, solid state 64 GB till 250 GB 7200 rpm, ett antal grafikkort, nätverkskort etc. (även en massa "gratis" mjukvara som ingen rimligen vill ha, men det är ju bara att gå förbi de valen)

Känns bättre än de förkofigurerade alternativen, med några få valmöjligheter som ges på den svenska sajten. De borde kunna ha både och , utan att man ska behöva ringa för att beställa och gå miste om onlinerabatter.

Jag fick onlinerabatter när jag ringde in. Allihoppa inklusive gratisfrakten.

64gb SSD disken kan man få i sverige med. Kostar 12000 kr dock så inte riktigt prisvärt än

Permalänk

Åh fan, synd att man inte visste det. Till mig sa kundtjänsten att jag inte skulle få samma rabatter om jag pratade med en säljare per telefon, som jag fick på nätet.

Har efter många samtal med Dells kundtjänst förstått att de även ger bättre service om man har en namngiven säljare. Konstigt men sant.

De kanske blir av med sin provision om kunden inte är nöjd. Vem vet...

ähh 12000 hit eller dit, det är ju bara att köpa 500 trisslotter och skrapa ihop stålarna eller smsa låna 4 gånger. Så länge det är häftigt

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
Som jag sa tidigare, så råkade jag också ut för att statusen hoppade fram och tillbaka (under Juldagskvällen) mellan fas 2 och 3, under ett par timmar.

(Ja, jag vet, hur f_n kan jag vara så sugen att jag kollar statusen flera gånger på juldagen, jag har inget liv - men förhoppningsvis får jag det med min nya dator hehe...)

Beställde 21 dec och fick ETA 16 jan.

Förövrigt har jag varit inne på Dells amerikanska sajt och måste säga att den är väldigt mycket bättre, man får massor av fler möjligheter att välja komponenter, helt fritt. Allt från operativsystem till hela utbudet av hårddiskar, solid state 64 GB till 250 GB 7200 rpm, ett antal grafikkort, nätverkskort etc. (även en massa "gratis" mjukvara som ingen rimligen vill ha, men det är ju bara att gå förbi de valen)

Känns bättre än de förkonfigurerade alternativen, med några få valmöjligheter som ges på den svenska sajten. De borde kunna ha både och , utan att man ska behöva ringa för att beställa och gå miste om onlinerabatter.

Vad har du för status nu då?

Jag hoppas verkligen inte min hoppat tillbaka till förproduktion imorgon.

Edit: Gick in och kollade nu igen. Guess what!
Fas:4. Leveransen förbereds
Din beställning förbereds för frakt 2008-01-03

Wohoo

Står också att det skickas med SKR. Vilket företag är det?

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem

TA EN NAMNGIVEN SÄLJARE!!!
Om det strular så blir det helvete om ni inte har det....de frågade mig hela tiden efter säljaren när jag skulle häva mitt köp. Och då jag inte hade det, inte bra kan jag säga!!!!

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av introstand
Vad har du för status nu då?

Den hoppade tillbaka till Förproduktion och har legat där sedan den 26 december. ETA är fortfarande 16 jan.

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem

UPDATE: Fick ner priset lite till (konf högre upp). Summasummarum:

Orginalpris: 15490kr

Slutpris: 11222 kr

Permalänk

Min skickades idag. Trevligt!

Hur lång tid brukar frakten ta med Schenker? Vart skickas de ifrån, Irland?

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem

De skickas ifrån Irland. Leverans med Schenker brukar ta 5 - 6 dagar.

Permalänk
Medlem

Jag har lite cpu-whine när datorn går på batteri, som däremot blir så gott som obefintligt om man använder läget "energispar".

Har hört rykten om en patch som får bort oljudet...

Någon som har någon länk till denna eller så?

Det är ju inte så att jag inte kan leva med det direkt. De äldre förstår inte vad jag pratar om när jag frågar om de hör... mina skarpa öron tycker däremot att ljudet är obehagligt i ett tyst rum.

Permalänk

Söker jag på Schenkers hemsida står det så här:

Händelse på sändningsnivå ej på kollinivå, Ort, Land, Tid, Datum
Booked Schenker Denmark 14:53 2008-01-04

Hur kommer det sig att det står Danmark om den skickas från Irland?

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av introstand
Söker jag på Schenkers hemsida står det så här:

Händelse på sändningsnivå ej på kollinivå, Ort, Land, Tid, Datum
Booked Schenker Denmark 14:53 2008-01-04

Hur kommer det sig att det står Danmark om den skickas från Irland?

Har för mig alla datorer som ska levereras till norden går via DELLs norden kontor i danmark.

Permalänk
Medlem

Går den att köpa med vit ovansida om man ringer in eller är detta något som bara säljs i andra länder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
Går den att köpa med vit ovansida om man ringer in eller är detta något som bara säljs i andra länder?

Vit sida är i de länder som får sina datorer tillverkade i Malaysia (inte vi) och går därför inte att beställa via telefon heller. Finns inga planer på att lansera den färgen här heller enligt dell. Förmodligen för att de haft så mycket problem med den.

Permalänk

Hmmm,
undrar om man kan lita på statusuppdateringen den här gången, det ser lika konstigt ut som under Juldagen (statusen hoppade fram och tillbaka hela kvällen).
Dells Irländska logistiksystem verkar gilla ett par Guiness på after-worken, idag är det ju lördag, säkert bakfylla (undrar om de har singstar på kontoret)... :

"Din order har statusen i förproduktion den 2007-12-22 Fas:3. I produktion

Din beställning byggs.
Orderdatum: 2007-12-22
Beräknat leveransdatum (på eller före detta datum): 2008-01-16

Din order har statusen i förproduktion den 2007-12-22"

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
UPDATE: Fick ner priset lite till (konf högre upp). Summasummarum:

Orginalpris: 15490kr

Slutpris: 11222 kr

Hur kunde du få ner priset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
UPDATE: Fick ner priset lite till (konf högre upp). Summasummarum:

Orginalpris: 15490kr

Slutpris: 11222 kr

Hur fick du både 7200 rpm-disken samt 3 GB i minne?
När jag väljer 3 GB-datorn så kan jag sedan inte välja till 7200-disken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johank82
Hur fick du både 7200 rpm-disken samt 3 GB i minne?
När jag väljer 3 GB-datorn så kan jag sedan inte välja till 7200-disken

Det är väll bara och ringa till Dell?

Permalänk

15% rabatt:
hittade detta i ett annat m1330-forum
Tips!

För er som funderar på att köpa en Delldator..
Följande kod ger er 15% rabatt vid köp, gäller fram till den 9e januari.

http://www.laptopguiden.se/artikel/rabattkod_med_15__rabatt_h...

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf