Intel säkrar ledningen med 16 nya processorer

Permalänk

Q9300 4 2,50 GHz 6 MB 1333 MT/s $266
E8500 2 3,16 GHz 6 MB 1333 MT/s $266

Hmm undrar hur många trådar det kommer dyka upp under året om vilken av dom man ska köpa?

Permalänk

Blev riktigt irriterad när jag hörde att dom skjutit upp quadsen till "Q1" fast inte januari..

Det lutar extremt åt att jag tar en E8400 nu istället för en Q9450..

Någon som hört något om hur tillgängligheten kommer vara i Sverige på dom från start? Phenom fanns det ju inte extremt av i början och många förhandsbokade och blev utan vet jag.

MVH

Permalänk
Medlem

inget mera exakt datum än 2008 på Q9450 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
inget mera exakt datum än 2008 på Q9450 ?

Visade Intel officiellt upp Q9450 igår som Q1 så har dom dessvärre nog inget publikt releasedatum för dessa mer än just Q1 i nuläget.

Permalänk

Jag gissar att dom håller dom ända till mitten mars trots allt. Dom har inget att förlora på det.

Permalänk
Medlem

Det är nästan löjligt hur dom sprutar ut processorer. Frågan är ju om dom kommer med kvalité eller om dom bara fått någon sorts storhetsvansinne? Nej, Intel är givetvis bra, hoppas dom fortsätter vara lika bra.

Permalänk

De som nog är intresangtast är no isf

Q9300 4 2,50 GHz 6 MB 1333 MT/s $266
E8500 2 3,16 GHz 6 MB 1333 MT/s $266

Dock så verkar intel proppa ut lite väl många prollar nu på senare tid

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

det där med drm i prollen gillar jag inte alls. många hoppar ju av drm nu. och drm är en av de största bovarna till prestanda och stabilitets problem.
blir intressant att se sen. hoppas dom tar bort det från framtida processorer osv.
själv duger mitt q6600 nog ett bra tag. jag har svårt att hitta använding för den kraft jag har då jag maxar alla spel förutom crysis på min data.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

"Det lägsta priset har Core 2 Duo E8200 och E8190, som båda kostar 163 dollar om tusen enheter. Skillnaden mellan dessa två modeller är att E8190 saknar virtualiseringstekniken Intel VT och DRM-funktionen Intel Trusted Execution Technology (tidigare La Grande). I övrigt är modellerna identiska med varandra."

Är det bara E8200 med andra ord som har DRM eller har hela E och Q-serien det??

Permalänk
Avstängd

vad är det för socket på Q9450?
känns som den är mest prisvärd. inte för den minimala feqvensökningen utan för att den fått dubbelt cache-minne.

btw Q9450är ingen riktig quad heller eller? den har inget L3 cache vad jag kan se. antar att det är två ihopklistrade duo-cpuer igen.

men vad 17 funkar det så gör det eller hur hade bara varit skoj och sen intel försöka med en "äkta" quad :\

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

"Intel® Trusted Execution Technology

Intel® Trusted Execution Technology for safer computing, formerly code named LaGrande Technology, is a versatile set of hardware extensions to Intel® processors and chipsets that enhance the digital office platform with security capabilities such as measured launch and protected execution. Intel Trusted Execution Technology provides hardware-based mechanisms that help protect against software-based attacks and protects the confidentiality and integrity of data stored or created on the client PC. It does this by enabling an environment where applications can run within their own space, protected from all other software on the system. These capabilities provide the protection mechanisms, rooted in hardware, that are necessary to provide trust in the application's execution environment. In turn, this can help to protect vital data and processes from being compromised by malicious software running on the platform."

Permalänk
Medlem

Q9450 verkade lovande iaf
Måste bli att införskaffa denna lite senare, och som ovanstånde påstått så verkar den vara mest prisvärd?

Permalänk

Alltid kul med nya modeller men finns ingen av dessa som skulle ge mig nån större prestanda ökning jämfört med min nuvarande Q6600 som klarar sig iallafall minst detta året också utan probelm.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

@ ToWy,

Nehalem sent 2008 eller början 2009 blir äkta Quad, och med inbyggd minnesstyrenhet precis som AMD. Den kommer även som Octo, men då med två ihopklistrade Quads.

Klart dags för programmerarna att börja lära sig multitrådat ordentligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem

Undrar om processorer alltid kommer vara konstruerade på detta sätt med en massa kärnor? Undrar vad nästa eventuella steg blir...

Permalänk
Medlem

Nog dags att skrota min q6600 B3 snart och införskaffa en E8400 verkar det som.
Lite less på den nuvarande eftersom den kräver ett kärnkraftverk för att gå stablit...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
@ ToWy,

Nehalem sent 2008 eller början 2009 blir äkta Quad, och med inbyggd minnesstyrenhet precis som AMD. Den kommer även som Octo, men då med två ihopklistrade Quads.

ah låter riktigt fint det. något att se fram emot då kan man säga.
tack för infon

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
det där med drm i prollen gillar jag inte alls. många hoppar ju av drm nu. och drm är en av de största bovarna till prestanda och stabilitets problem.
blir intressant att se sen. hoppas dom tar bort det från framtida processorer osv.
själv duger mitt q6600 nog ett bra tag. jag har svårt att hitta använding för den kraft jag har då jag maxar alla spel förutom crysis på min data.

Du vet att Q6600 också har den här "DRM-tekniken"?
Går vi in i detalj på TXT och vad de innebär för processorn skrivs det på wikipedia som

Citat:

The processor : With a private environment for applications, so that the hardware resources (such as memory pools) are locked to the calling applications and cannot be accessed whether for read or write by any other process running on the platform

Alltså inget som stoppar piratkopierade mp3:or etc. Men kan ge en viss garanti (tillsammans med resten av TXT) för DRM-skyddande program. Men det är du som väljer att använda de programmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
@ ToWy,

Jag har inte haft så stor koll på nehalem i nyhetsbevakningen men det senaste jag hörde ("the big news is that the eight-core Nehalem chip will be based on a single processor die.") var att det var nativt (icke ihopklistrat) octo core.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jahopp. Då var det dags att beställa nytt moderkort och minnen inför det självklara valet.
Q9450 12mb cache och säkerligen stabil klockning upp mot 4ghz.
Me like...

Permalänk
Medlem

Vilken sockel kommer de vara till?

Permalänk
Medlem

Vad är det som är bra med cache?

och lite surt att jag köpte min q66 för en vecka sen.. men jag visste att de skulle släppas med orkade inte vänta till februari och senare så köpte den Ska inte uppgradera min q66 iår, och antagligen inte nästa år heller. Har hört att prestandan inte ska vara myycket bättre heller... också är 4 kärnigt lite framtidssäkert

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

E8400 here I come!

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är skillnaden egentligen? Dessa processorer verkar ju inte skilja sig från tidigare generation alls i princip ju.. Eller har jag fel? Klockfrekvenserna är ju inte högre, lite mer cache-minne dock.. Men det är väl det enda vad jag kan se.

Varför bör man vänta på dessa cpu'er istället för att köpa cpu nu?

Permalänk
Medlem

Det får bli en Q9450 senare i år, men nu skall jag snart njuta av min Q66'a.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Låter som du drabbats av avundsjuka (min subjektiva bedömning). Jag kommer inte heller köpa någon ny under överskådlig tid, men det beror helt och hållet på plånboken.

Skulle jag mot förmodan få en löneökning på typ 500% eller vinna stort, ja då jävlar skulle jag köpa nytt vart efter de värsta släpptes... *Håller tummarna*

Nej, inte avundsjuk.
Jag har pengar och kan köpa ny processor om jag så skulle vilja göra det.
Men tycker det är slöseri med pengar att köpa en dyr ny processor (eller nåt) som bara kommer ge lite bättre prestanda, när min nuvarande dator räcker gott och väl för mina behov.

Dåligt för miljön också att uppgradera varje gång det kommer en ny modell.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Vilken sockel kommer de vara till?

Socket 775

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Alltså, vad är skillnaden egentligen? Dessa processorer verkar ju inte skilja sig från tidigare generation alls i princip ju.. Eller har jag fel? Klockfrekvenserna är ju inte högre, lite mer cache-minne dock.. Men det är väl det enda vad jag kan se.

Varför bör man vänta på dessa cpu'er istället för att köpa cpu nu?

45nm!?

Permalänk
Medlem

Hade inte suttit fel med en Penryn CPU med 6MB cache i macbook pro. Snart dags o slänga iväg en beställning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Fråga! vet någon vart man kan köpa prossesorer till bärbara datorer någonstans??

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

OM jag skulle köpa ny dator i år så skulle det bli en E8400 för mig iaf då de går väldigt svalt så man slipper ha väldigt mycket kylning på den. Jag överklockar inget så behöver inte ha extrem kylning. Priset verkar ju väldigt bra tycker jag $183. Kollade in E6600 för ett-två år sen och då låg den på 3000:- på Komplett och hade ändå lite ålder på nacken.
Bra att de går ner i tillverkningsteknik

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.