Använda Dustins julklapps-ADSL-router som switch?

Permalänk

Använda Dustins julklapps-ADSL-router som switch?

Som många andra på forumet bestälde jag en julklapp från dustin. Detsamma gjorde min bror och några bekanta.

Som julklapp fick vi allihopa varsin D-link ADSL2+ Router.

Produkten är alltså en kombinerad router och ADSL-modem, det tråkiga är att den inte har någon WAN-port för RJ45:kontakt utan bara en för telefon. Med andra ord är produkten mer eller mindre värdelös om man inte har ADSL, eller som jag själv, just köppt mig en D-link DIR655.

Min tanke är att koppla ihop alla routrarna via LAN-uttagen och på något sätt få dem att tilsammans fungera som en vanlig switch.

Är detta möjligt? Vilka inställningar bör man göra i dess programvara för att kunna få det att fungera? Och nej, det kommer inte bli många portar. Men stackar man alla på höjden så ser det åtminstonne high-tech ut.

Jag har pratat med de andra som beställde en julklapp och jag tror att jag kommer få ihop 5st routrar. Har jag räknat rätt kommer det resultera i en 12-portars switch om allt går att konfigurera som jag vill.

All hjälp uppskattas! Och jag mistänker att det finns många fler där ute med "värdelösa" routers från dustinhome.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Även om det inte finns en WAN-port så får åtminstone mig så fungerar mitt nät (genom bredbandsuttag) genom att koppla in mig i en av LAN-portarna istället.. För att stacka dom så skulle jag kunna tänka mig att det kanske skulle kunna gå med en korsad tp-kabel mellan dom. Bara att testa och se.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Du ska bara ha en DHCP på ett nätverk så om du kan stänga av dhcp på de andra så ska dom gå som switch.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Stäng av dhcp.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och ställer en fråga.

Antag att man har flera switchar och vill koppla ihop dem för att bilda ett nätverk, ska man då koppla ihop dem som en kedja eller som en stjärna med en central switch för bästa prestanda?

Jag gissar att stjärn-varianten är att föredra och att det är smidigt om den centrala switchen även agerar DHCP-server. Kan någon bekräfta eller tillrättavisa?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

fick ni dom graatis +?

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
fick ni dom graatis +?

Finns anledning till att dom fick skiten gratis, vem har ADSL?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Finns anledning till att dom fick skiten gratis, vem har ADSL?

Rätt många?

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk

Jo, att stänga av DHCP är ganska uppenbart. Något mer man bör tänka på?

Bör man lägga routrarna på en egen IP-kedja? eller kommer de inte kunna agera switch då? Annars lägger man dem väl enklast i slutet typ 253 och nedåt.

Ska testa dra igång en router och se vad för inställningsmöjligheter det finns.

[EDIT]

Jag har stängt av DHCP och DNS. Jag kommer åt min vanliga hemmarouter om jag har det kopplat såhär:

ISP>Router(DIR-655)>Switch>Router(ADSL2+)>Datorn

Då har jag alltså kopplat en nätverkssladd mellan switchen i mitt rum och ena LAN-porten på routern(ADSL2+).

Jag kommer då åt min hemmarouter genom ADSL2+ Routern, men jag kommer inte ut på nätet. Jag vet inte vad det är. Enligt IPconfig på datorn så ser allt bra ut. Jag har fått både IP och DNS från DIR-655 Routern, men av nån anledning lyckas jag endå inte surfa.

Någon som har tipps på andra funktioner som kan behöva stängas av på routern för att få den att låta all trafik gå igenom LAN-portarna fritt?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |