SPDIF kabel- Finns längre än 1 meter? Förlänga?

Permalänk

SPDIF kabel- Finns längre än 1 meter? Förlänga?

Hej!

Är så här att jag har en laptop med 3,5mm digital out, (ej optisk) och ett logitech z-5500. För att ansluta laptopen till systemet så vad jag förstått, måste jag ha en SPDIF-kabel med en RCA-hane i ena sidan och en 3,5mm i andra. Jag har också hittat en sådan på en datorbutik på nätet. Ända problemet är att laptopen är ju inte en meter ifrån basenheten utan snarare 5m.

Min fråga är om det är någon som vet var man kan få tag på en längre eller om det går bra att köpa en vanlig förlängnings kabel typ, 3,5mm hona - 3,5mm hane eller typ rca hona- rca hane?

Måste då den kabeln vara digital också?
För då är det ju problem för det har jag absolut inte hittat.

Mvh Kristoffer

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Kablar är inte digitala, men signalen är.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

ok... men det var väl knappast det jag behövde veta. Men tack för upplysningen.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Då signalen är digitla så tappar den inte kvalite bara för att du har längre kabel. Fast i fall signalen blir för dålig så kommer inget ljud alls eftersom din förstärkare inte klarar av att av koda den. Så 5meter BORDE inte vara ngt problem. (inte helt säker men en kabel är ju inte så dyr)

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

SPDIF är inte en typ av kabel, utan snarare protokollet som man för över ljudet med, precis som med nätverkskablar när man för över http.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

På Kjell&CO

Adapter
39192 Adapter 3,5mm-RCA ha/ho

Kabel
67522 1xRCA för Video / S/PDIF 5m

Det finns billigare kabel, men det måste vara av videotyp, med 75 ohm.

Permalänk

Tack för hjälpen! Nu ska det nog lösa sig.

Kristoffer

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att du verkligen har 3,5mm till RCA koaxial digital anslutning, är du 100 på att det inte är optisk 3,5mm utgång du har?

om det mot förmodan skulle vara koaxial så har jag iaf kört med 5m utan problem.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Som tillägg: SPDIF betyder Sony Philips Digital Interface

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Jag tvivlar på att du verkligen har 3,5mm till RCA koaxial digital anslutning, är du 100 på att det inte är optisk 3,5mm utgång du har?

om det mot förmodan skulle vara koaxial så har jag iaf kört med 5m utan problem.

Många bärbara datorer har 3.5mm koaxial spdif.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Då signalen är digitla så tappar den inte kvalite bara för att du har längre kabel. Fast i fall signalen blir för dålig så kommer inget ljud alls eftersom din förstärkare inte klarar av att av koda den. Så 5meter BORDE inte vara ngt problem. (inte helt säker men en kabel är ju inte så dyr)

I dåliga digitala kablar kan ljude bli sämre utan att förlora ljudet "helt".
Fenomenet heter jitter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Många bärbara datorer har 3.5mm koaxial spdif.

Ja så kanske det är, jag har inte sprungit in i så många än, men jag ville bara att han skulle vara säker på sin sak så att det inte visar sig i slutänden att det är optisk han har, vilket jag tycker verkar vara mycket vanligare.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Hr varit i kontakt med HP och de vet ärligt talat inte. Snackat med hp chatten och fått två olika svar vid två tillfällen. Hjälper mycket. Blir inte bättre när jag har både optisk kabel och coaxial kabel och inget funkar. Några tips. Har gjort det vanliga, installerat om drivar, gjort inställningar. Jag börjar tro att det är j-vla vista skitet som spökar.

Visa signatur

// Lalle