Permalänk
Medlem

Amatör i farten

Hej!

Jag är en av dom som har tummen mitt i handen, vilket jag vägrat inse själv när det gäller datorbyggande. Men när jag idag fick samtliga komponenter för min nya stationära dator (tidigare konstruktion genomfördes 2003) så tog det mig en 4-5 timmar att sätta ihop alla komponenter, och jag misslyckades totalt med en smidig sammansättning av CPU-Pasta-Kylare då jag blev tvungen att sitta med moderkortnet mellan låren och forcera ner dom djäkla skruvarna till Thermalright 120 Extreme.

Sen så inkluderades inte tillräckligt med distans-skruvar till chassit (enbart 3 st fick jag med chassit) så jag fick slita sönder min gamla dator och sno dess distansskruvar. Dock så har jag en känsla av att det kanske inte ska monteras såna till Antec P182 då dom redan stog ut nästan en centimeter, men med min dåliga belysning så verkade det som att det var chassit som buktade inåt så jag skruvade ilsket dit skruvarna.
Men nu när jag suttit dit mina PCI-e/PCI kort så sitter dom en knapp centimeter ifrån skruvhålet.

Hursomhelt så fungerade datorn fint när jag slog igång den även fast det såg ut som ett spindelnät med kablar i burken och jag var tvärsäker på att jag hade kortslutit hela kittet. Så jag får väl se det som lyckat.

Dock så ligger mina temperaturer runt 35-45 i idle (kollat i BIOS (35c) och CoreTemp 40/45 - 50/55, vilket inte ger mig så mycket förutsättning för att klocka (iaf inte med vCore ökningar) Frågan är om jag ska ta mig energi och montera loss CPUn och rengöra den samt Thermalright:en och sätta på mindre kylpasta för att se om det ger mer resultat, eller om jag ska inse att detta inte är mitt gebit och låta den vara (förutom att städa bland kablarna)

Men en mer akut fråga:
När jag är och pillar på chassit så känner jag en svag ström slå mig på fingrarna från stund till stund, vilket är oroande, beror detta på att jag har en del lösa kablar som skickar ström genom chassit, eller kan det vara att moderkortet är felmonterat?

Permalänk
Medlem

du ska nog börja med å fixa till distanserna så dom sitter på rätt höjd. Jag har aldrig haft med den lådan å göra men det är intehelt ovanligt att det fins fasta föröjnigar istället för distanser på vissa ställen och andra får man kompletera med distanser. Gör omdet så det blir rätt.

Sedan låter det som du har nåt gjordfel eller liknande. Hela chassit fugnerar som ground eller 0:a och det kan vara så att den har något posetiv eller negativ laddning gämfört med dig då du är gjordad mot golvet typ.

Kör du datorn via ett gjordat utag så ska chassit bli helt gjordat å alla komponenter och då bör du itne få ngåra problem med stötar. Men jag har inte vart med om att en dator blevet laddad även om den itne vart gjordad men det är klart en fördel å gjorda den.

Sedan vet jag inte vad du har för proppe men dina temps låter inte helt onormala så jag tror inte det är nått problem.

jag själv ligger på 55-60C full load utan problems med mina opterons och dom ahr gått i 2 år nu typ. En CPU klarar upp till 80C utan att ta nån skada så håller ma sig under 70 snåret full load så är det inga roblem för en icke clockad maskin.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar pa1983.
Jag får ta och plocka bort distanserna och se om det blir bättre, sen får jag undersöka vad jag kan ha gjort fel för att få chassit ojordat.

Men först ska jag spela Crysis på very high