Permalänk
Medlem

Det ska inte behövas, om du nu inte kör jättehög fsb (över 500).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Tjabba, en snabb larvig fråga bara. Vilka drivrutiner är det för chipset på detta moderkortet? Har nämligen tappat bort min installations-skiva och kommer inte ihåg om det var nforce eller dylikt. Har laddat ner de från Gigabytes hemsida, men dom brukar sällan vara de senaste eller bästa alternativet.

Någon som vet och kan länka?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Tjabba, en snabb larvig fråga bara. Vilka drivrutiner är det för chipset på detta moderkortet? Har nämligen tappat bort min installations-skiva och kommer inte ihåg om det var nforce eller dylikt. Har laddat ner de från Gigabytes hemsida, men dom brukar sällan vara de senaste eller bästa alternativet.

Någon som vet och kan länka?

Du har hela internet, speciellt gigabytes hemsida som du varit inne på, att hitta att det är Intel p35 chipset och följdaktligen intels drivrutiner. Hinner inte länka nu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det har med överklockningen att göra, datorn känner sig inte riktigt bekväm med inställningarna och ställer då ner sig till 3ghz för att den ska boota upp!

Du får nog ändra upp vcore ett snäpp eller så, kan vara ddr2 voltage också som du kanske får höjja ett snäpp, beror helt på din klockning och vad du ställt in.

Men prova först öka vcore ett snäpp eller två och se om det blir bättre, för det bör lösa ditt problem.

Skillz, du som är min gud (iallafall när det gäller p35 ds4:) )
Jag har dessa minnena: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDR2...

Där står att de ska köras med 2.0Volt men det verkar som om mitt moderkort ger ut 1.8Volt fabriksinställt.
Kan jag höja i bios utan att få större problem?
Skulle det gå "snabbare" med lägre cl och lägre frekvens på minnena?
Sry men jag är helt grön på detta:P

Såhär ser det ut i cpu-z

Permalänk
Medlem

Lite raid data via hdtune på min burk. Diskarna är 4*500 GB Samsung spinpoint. SATA2, 16 MB Cache, 7200 rpm. 2 diskar raid0 och 2 diskar raid1.

Först raid0 utan writebackcache

Sen raid0 med writebackcache

Sen raid1 utan writebackcache

Sen raid1 med writebackcache

Resultatet blir att writebackcache inte är något för raid1, allting sämre utom burst rate. Högre cpu load, högre söktid och så vidare. Du ökar dessutom på risken för att något ska gå fel när cachen är på, så för RAID1 en dålig ide.

För raid0 klart förbättring, lägre cpu load, lägre söktid, allting bättre.

Jag vet inte vad som hände i slutet på testet av raid0 utan cache, där ser det skumt ut men det är som det är.

Testet tar kanske 4 minuter, det är så mycket tid det alltså är från vänster till höger i diagramen.

Hoppas det är till lite hjälp för någon annan än jag.

Skälet till att det blev HDTune är att HDTach inte går att köra på vista, jag har vista64.

Permalänk
Medlem

Hej alla jag har precis köpt detta moderkort och en E8400 och har en liten fråga bara. Äre bara o sätta ditt prollen o starta eller måste man uppdatera bios för att den ska känna igen 45nm's prollen?

P.S var ca 5år sedan jag byggde datorn så är lite out of date inom området ;P

Permalänk
Medlem

Jag undrar det samma. Men jag har hört att folk inte behövt göra det och att endel måste det. Verkar vara slumpmässigt. ;S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znille
Hej alla jag har precis köpt detta moderkort och en E8400 och har en liten fråga bara. Äre bara o sätta ditt prollen o starta eller måste man uppdatera bios för att den ska känna igen 45nm's prollen?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHZ | 2048 DDR2 800MHZ | LeadTek 8800GT 512MB w/ Zalman VF900 | Gigabyte P35 DS4 | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music | Corsair 520W | Antec P182 Gun Metal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hullet
Jag undrar det samma. Men jag har hört att folk inte behövt göra det och att endel måste det. Verkar vara slumpmässigt. ;S

Om jag inte minns fel så ska du kunna köra den utan problem men du måste uppdatera bios för att få fullt stöd.

Permalänk
Medlem

Jag har läst att endel inte ens får igång datorn utan att flasha till F11? Kanske läste fel, men det ska alltså gå? Tycker det låter lite konstigt att Gigabyte skulle ta för givet att alla konsumenter ska ha tillgång till en annan S775 CPU för att man Måste flasha deras BIOS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Om jag inte minns fel så ska du kunna köra den utan problem men du måste uppdatera bios för att få fullt stöd.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHZ | 2048 DDR2 800MHZ | LeadTek 8800GT 512MB w/ Zalman VF900 | Gigabyte P35 DS4 | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music | Corsair 520W | Antec P182 Gun Metal

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillz, du som är min gud (iallafall när det gäller p35 ds4:) )
Jag har dessa minnena: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDR2...

Där står att de ska köras med 2.0Volt men det verkar som om mitt moderkort ger ut 1.8Volt fabriksinställt.
Kan jag höja i bios utan att få större problem?
Skulle det gå "snabbare" med lägre cl och lägre frekvens på minnena?
Sry men jag är helt grön på detta:P

Såhär ser det ut i cpu-z
[,IMG]http://img141.imageshack.us/img141/1852/minnesinstllningarmk0...[/IMG]

Haha

Jag hade exakt såna där minnen förut på min bräda, funka kanon! Och ju lägre timings ju snabbare blir dom, det är helt korrekt, dock handlar det om så liten prestanda att sänka från CL5 till CL4 t.ex (max 5% på sin höjd). Du kommer således inte känna av någon prestandaskillnad!

Ja det stämmer bra det, 1.8V är alltid default på samtliga moderkort med DDR2-minnen. Så sätt ddr2 voltage på +0.2 så blir det 2.0V! Om du ska köra dom överklockade 24/7 så rekomenderar jag en maxvolt om 2.2v (+0.40) på dom.

Enligt din CPU-Z dock så är den rekomenderade volten 1.8V i 800Mhz, varför vet jag inte Men 2.0V ska dom ha där.
Funkar det dock fint i 1.8V när du kör dom i 800Mhz 5-5-5-15 så finns det ingen anledning att höja ddr2 voltage. Men ska du överklocka så är det ju bra att du har ett större spelrum att höjja volten med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClaesB
Lite raid data via hdtune på min burk. Diskarna är 4*500 GB Samsung spinpoint. SATA2, 16 MB Cache, 7200 rpm. 2 diskar raid0 och 2 diskar raid1.

Först raid0 utan writebackcache
[im.g]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18000000-18009999/640x480/18008702.jpg[/img]

Sen raid0 med writebackcache
[i.mg]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18000000-18009999/640x480/18008703.jpg[/img]

Sen raid1 utan writebackcache
[i.mg]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18000000-18009999/640x480/18008704.jpg[/img]

Sen raid1 med writebackcache
[im.g]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18000000-18009999/640x480/18008705.jpg[/img]

Resultatet blir att writebackcache inte är något för raid1, allting sämre utom burst rate. Högre cpu load, högre söktid och så vidare. Du ökar dessutom på risken för att något ska gå fel när cachen är på, så för RAID1 en dålig ide.

För raid0 klart förbättring, lägre cpu load, lägre söktid, allting bättre.

Jag vet inte vad som hände i slutet på testet av raid0 utan cache, där ser det skumt ut men det är som det är.

Testet tar kanske 4 minuter, det är så mycket tid det alltså är från vänster till höger i diagramen.

Hoppas det är till lite hjälp för någon annan än jag.

Skälet till att det blev HDTune är att HDTach inte går att köra på vista, jag har vista64.

Får kontra med mina Seagate Barracuda 7200.10 250GB 16MB Cache SATA2.

2st i RAID0

OS-disken

Lagring/spel

3st i RAID0

OS.

Lagring

Givetvis med WCB på. Rätt schysst burst-rate, hastighet och på os-disken även söktid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znille

Som TubularBoy säger. Du kan stoppa in prollen men se till att ha senaste BIOS på en USB-sticka eller så. Sen uppdaterar du BIOS genom att trycka på END när den postar. Jag har skrivit allt sånt i någon annan tråd eller så var det i denna, isf är den bara några sidor tillbaka. Sök och du SKA finna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, man undrar ju. Danneb och jag lyckas ju uppenbarligen inte att få igång utan flashning...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Läste lite i tråden. Om du har ett USB minne ska du kunna använda det att flasha med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Ja, man undrar ju. Danneb och jag lyckas ju uppenbarligen inte att få igång utan flashning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom

Ja alltså, du måste givetvis flasha. Därför jag nämner det med USB-sticka.
Har du inte någon sådan till hands så går det bra med: Floppy, bränd skiva eller en FAT32 lagringsdisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra resultat från olika program. Tror mina diskar ska vara aningens snabbare än 250 du har, i alla fall visar väl tester det?

Men jag vill köra min diskar i raid10 så slipper man backup och annat skit.

Finns det något rimligt prissatt raid pcie kort, jag kör bara ett graffekort, som kör raid10 bra? De få reviewerna jag hittat visar bara på usla resultat i raid10.

Raid10 med fyra diskar borde alltså ge samma läsprestanda som 4diskar i raid0 och samma skrivprestanda som två diskar i raid0 på ett ungefär.

Har inte sett ett enda kort komma i närheten av det där.

Går ju knappt att hitta ett kort som ger raid1 vad det ska, dubbel läsprestanda och enkel skrivhastighet. Märkligt att det ska vara så svårt.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går inte att jämföra resultat från olika program. Tror mina diskar ska vara aningens snabbare än 250 du har, i alla fall visar väl tester det?

Men jag vill köra min diskar i raid10 så slipper man backup och annat skit.

Finns det något rimligt prissatt raid pcie kort, jag kör bara ett graffekort, som kör raid10 bra? De få reviewerna jag hittat visar bara på usla resultat i raid10.

Raid10 med fyra diskar borde alltså ge samma läsprestanda som 4diskar i raid0 och samma skrivprestanda som två diskar i raid0 på ett ungefär.

Har inte sett ett enda kort komma i närheten av det där.

Går ju knappt att hitta ett kort som ger raid1 vad det ska, dubbel läsprestanda och enkel skrivhastighet. Märkligt att det ska vara så svårt.

Eller har jag missat något?

Jodå det går jättebra att jämföra mellan olika program. Jag får +/- ~10-20MB/s beroende på program. Jag har nämligen testat mellan säkerligen 5olika program, men inte tagit screen på alla förut när jag höll på att testa med RAID 0.

De diskar jag har ska vara snabbare av den anledningen att det bara en skiva med infomation istället för 2 eller flera som det är på de flesta. Med singledisk får jag ca 85-90MB/s.

Vet dock inte vart du läst att dina ska vara snabbare!? Det låter väldigt udda. För dessa ska vara top-of-the-line i prestanda vad gäller vanliga 7200rpm SATA2 diskar.

Kände mig tvungen att starta upp hdtune och köra en test nu för din skull Hårddisken är lite "lätt" fragmenterad också!

Ska du ha ett riktigt RAID-kort så får du tyvärr lägga ut ca 2500:- på det. Annars får man bara skit :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha

Jag hade exakt såna där minnen förut på min bräda, funka kanon! Och ju lägre timings ju snabbare blir dom, det är helt korrekt, dock handlar det om så liten prestanda att sänka från CL5 till CL4 t.ex (max 5% på sin höjd). Du kommer således inte känna av någon prestandaskillnad!

Ja det stämmer bra det, 1.8V är alltid default på samtliga moderkort med DDR2-minnen. Så sätt ddr2 voltage på +0.2 så blir det 2.0V! Om du ska köra dom överklockade 24/7 så rekomenderar jag en maxvolt om 2.2v (+0.40) på dom.

Enligt din CPU-Z dock så är den rekomenderade volten 1.8V i 800Mhz, varför vet jag inte Men 2.0V ska dom ha där.
Funkar det dock fint i 1.8V när du kör dom i 800Mhz 5-5-5-15 så finns det ingen anledning att höja ddr2 voltage. Men ska du överklocka så är det ju bra att du har ett större spelrum att höjja volten med.

Ah.
Jag ska testa höja till 2.0Volt och se vad cpu-z säger.
Tack för hjälpen, igen:)
Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah.
Jag ska testa höja till 2.0Volt och se vad cpu-z säger.
Tack för hjälpen, igen:)
Trevlig kväll!

Tänk på att bilden till höger bara är infon om rekomenderad volt vid de inställningarna som står och är inte aktuell info om hur snabbt minnet går i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kort för 2500 är bara skit tyvärr, i de tester jag sett så fixar de inte ens raid1 ok, det är väl det som gör att raid10 sen också går åt skogen. Bra raid5 över 4 diskar går väl med, men föredrar raid10, det borde ha bättre prestanda.

Kan någon peka på ett kort under säg 5-6k som fixar raid10 så det är i närheten av teoretisk prestanda? alltså att raid10 med fyra diskar ska vara ungefär lika snabbt som raid0 med fyra diskar, i läshastighet och två diskar i skrivhastighet.

En bra review som sammanfattar lite moderna kort kunde vara bra med

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk på att bilden till höger bara är infon om rekomenderad volt vid de inställningarna som står och är inte aktuell info om hur snabbt minnet går i.

http://img141.imageshack.us/img141/1852/minnesinstllningarmk0...

Jag vet. Tänkte bara se vad det står ifall jag ändrar till 2.0Volt.
Borde väl visa andra siffror då?

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Citat:

Kort för 2500 är bara skit tyvärr, i de tester jag sett så fixar de inte ens raid1 ok, det är väl det som gör att raid10 sen också går åt skogen. Bra raid5 över 4 diskar går väl med, men föredrar raid10, det borde ha bättre prestanda.

Kan någon peka på ett kort under säg 5-6k som fixar raid10 så det är i närheten av teoretisk prestanda? alltså att raid10 med fyra diskar ska vara ungefär lika snabbt som raid0 med fyra diskar, i läshastighet och två diskar i skrivhastighet.

En bra review som sammanfattar lite moderna kort kunde vara bra med

Aha, jag fick för mig att de fanns för mycket mindre än så pass, 5-6k låter ju sinnessjukt dyrt, hehe

Citat:

Jag vet. Tänkte bara se vad det står ifall jag ändrar till 2.0Volt.
Borde väl visa andra siffror då?

Nej, det var ju precis det jag inte sa Att det inte ändras!

Bilden till vänster ska visa aktuell info, dock visas ju inte ddr2 voltage där! Du ser dock i BIOS vilken ddr2 voltage som är aktuell eller om du har t.ex everest att kolla med i windows

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det var ju precis det jag inte sa Att det inte ändras!

Bilden till vänster ska visa aktuell info, dock visas ju inte ddr2 voltage där! Du ser dock i BIOS vilken ddr2 voltage som är aktuell eller om du har t.ex everest att kolla med i windows

Ok. Tycker det är skumt, då minnena är gjorda för 2.0Volt och inte 1.8Volt som cpu-z verkar räkna med.
Tack för det utförliga svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Tycker det är skumt, då minnena är gjorda för 2.0Volt och inte 1.8Volt som cpu-z verkar räkna med.
Tack för det utförliga svaret.

As i said....

Citat:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, här testas en 7200.10 320 GB mot en 7200.9 500 GB med HDTune

Sen kikar jag på storagereview.com där slår en samsung 500 GB en 7200.9 med anständig marginal i överföringshastighet.
http://www.storagereview.com/php/benchmark/suite_v4.php?typeI...

Jag hade fått för mig att inom en modellserie så är större diskar snabbare än de mindre? Eller är det kanske för att de mindre kommer ut först på marknaden, de större dyker upp lite senare, och har fått bättre teknologi kanske?

I alla fall, jag tror att mina samsung 500 är snabbare än dina barracuda .10 250.

Det är disk för disk alltså.

Du har ju skapat annan raid än jag, och då är det ju inte så jämförbart ändå, men disk för disk så borde de vara snabbare.

Jag köpte dem inte för de är snabba i huvudsak. Jag ville ha en rimligt snabb drive, som är tyst. Jag har fyra drivar i en p182 och hör dem i princip aldrig. Det är väl om defragar disken så kan man möjligen höra något någon gång. Men under normalt användande hör jag dem inte. Mission accomplished.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, här testas en 7200.10 320 GB mot en 7200.9 500 GB med HDTune

http://techgage.com/reviews/seagate/barracuda_720010_320gb/hd...

Sen kikar jag på storagereview.com där slår en samsung 500 GB en 7200.9 med anständig marginal i överföringshastighet.
http://www.storagereview.com/php/benchmark/suite_v4.php?typeI...

Jag hade fått för mig att inom en modellserie så är större diskar snabbare än de mindre? Eller är det kanske för att de mindre kommer ut först på marknaden, de större dyker upp lite senare, och har fått bättre teknologi kanske?

I alla fall, jag tror att mina samsung 500 är snabbare än dina barracuda .10 250.

Det är disk för disk alltså.

Du har ju skapat annan raid än jag, och då är det ju inte så jämförbart ändå, men disk för disk så borde de vara snabbare.

Jag köpte dem inte för de är snabba i huvudsak. Jag ville ha en rimligt snabb drive, som är tyst. Jag har fyra drivar i en p182 och hör dem i princip aldrig. Det är väl om defragar disken så kan man möjligen höra något någon gång. Men under normalt användande hör jag dem inte. Mission accomplished.

Ptja, 320 är 320 och inte 250 och 7200.9 är inte heller 7200.10, mycket stor skillnad mellan .9 och .10!
Fler skivor på .9 och dessutom 320GB .10.
Då 250GB .10 är på endast en skivas lagring. Och disken är endast 2cm tjock tack vare det Standardtjockleken på diskar är annars 2.6cm.

Men ja, jag kan faktiskt tro att dina diskar är snabbare disk för disk! De är absolut inga dåliga diskar du har. Men i RAID på DS4'ans "hårdvaruraid" ala ICH9R så är det en sjukt bra combo om man delar upp det i en liten och en stor disk !

Ja, större diskar är snabbare diskar, speciellt om du har mer size per Skiva. Den totala storleken är således helt ointressant! Det man vill ha är så lite Skivor som möjligt med så mycket "plats" som möjligt på dom för att få dom snabba.

De blir ju på samma gång tysta och utvecklar mindre värme eftersom det är mindre rörligt i disken som kan bli varmt och kan låta. Att det blir snabbare är för att du har en lika stor skiva som med alla andra hårddiskar fast med mer utrymme per cm3 som den kan läsa av.

Men hur som helst, om vi ska jämföra raid-resultat så ja, då är det som du säger, förutsättningen måste vara lika helst om det ska bli så jämnt som möjligt.
Dock om man kollar på dina resultat så har du max 150MB/s vs mina ~200MB/s om man tar ut en peak där disken är som snabbast. Och de kommer bli lika snabbt på den delen om du delar upp så du får en raid-array i början på disken. Dock tycker jag du borde få högre än 150MB/s ändå med dina diskar, eftersom dom ska vara bättre än så! Antar att du redan har senaste drivisar och så? Annars kan jag tänka mig att du haft igång något annat i bakgrunden samtidigt som du testa som läser av från disken samtidigt? Vilket i sin tur kan dra ner prestandan en del.

Jag köpte mina av samma anledning Och de verkar ju tydligen funka utmärkt på ICH9R på Gigabyte's DS4! Knäpptysta är de också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tjena jag undrar om Zerotherm Nirvana passar på ett p35-ds4?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem

Tja ja jag hade massor igång på burken Det var bara ett test för att se om "writebackcache" var något att ha. RAID1 visade det sig att det INTE är något att ha. Raid0, rock on.

Jag har bara en fet raid0 på 1 TB, en fet raid1 på 0.5 TB. Jag delade inte upp det i mindre "raidar" utan jag partionernade bara upp raiden i mindre delar.

Jag tänkte inte ens på att skapa en separat 70 GB raid 0 för systemet, borde jag kanske ha gjort. Gjort är gjort i alla fall.

Moderkortets xpresse recovery tänkte jag ju använda också, men det stöjder INTE raid. Grr.

Det är lite märkligt det här med Raid0 och siter som ska veta bra. De menar ofta på att det inte är någon poäng att raida systemdisk, att du inte upplever att "vanliga" program går fortare. I beg to differ, jag upplever stora skillnader de gånger jag jämfört.

Jag har byggt mina senaste fyra burkar, om man räknar med jobbet, 2 där, och kommer aldrig att köpa en färdig burk igen, kommer alltid att raida med, om inte någon 15k drive blir tyste istället för att låta som en jetmotor.

Stripesizen spelar roll för prestandan med, vilken har du kört med? Jag har 128k, lite fegisval där, varken det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Jag har inget annat än problem med detta kort.
Fick ett nytt för att e-satan inte fungerade och spottade ut felmeddelanden och hackade tills datorn kraschade och startade om.
Fick ett rev2.0, och inte funkade det med e-satan på det heller och nu efter ett litet tag så börjar datorn hacka och spotta ut felmeddelanden om atapi time out error mm.
Och jag har inte ens e-sata plåten installerad utan kör min externa disk på USB, fick felemeddelanden och hackande när jag körde min externa disk via firewire med.
Så endast USB funkar som det ska.
När datorn börjar hacka så börjar hårddisken med C: låta lustigt, den liksom piper till i ett surrande läte, det var likadant när felen kom på det gamla moderkortet så jag köpte en ny hårddisk av annat märke och som sat den låter likadant när felen uppstår.

Kan den få för lite juice från nätagget eller kan rent utav processorn vara defekt?
För den har varit så här sedan dag 1...förutom med detta rev2.0 som började bete sig lustigt i fredags kväll.
Har aldrig varit med om dessa fel förut någongång med tidigare datorer.
Kan IRQ ha något med det att göra?
Men kan inte hitta några som har samma IRQ nummer.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Ett till test med FireWire. Jag har en folder på 28.4 GB på den externa disken.

Med FW, både det direkt på mobot och mitt separata pci kort, faller överföringshastigheten till 700 KB/s, med USB2 håller den över 12 MB/s. På andra datorer har den här disken fått högre hastigheter med FW, säg 14 mot 12 ungefär.

Jag kan bara dra slutsatsen, det här mobot suger PUNG för FireWire.

Jag har alla senaste drivers och kör f11 bios.

Är FW viktigt för er, köp inte. Annars är det ett bra kort, förträffligt till och med.

Jag funderar nästan på att byta, jag vill väldigt gärna köra FW istället för USB. Den där prestandaskillnaden kan betyda lite för min del.

Aldrig får man vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Får ej Dual channel att fungera, kör 2x1gb Ballistix PC8500. Stoppar minnena i port 1/3 eller 2/4 men det vill inte fungera, datorn startar upp några sekunder och stänger sedan av sig. Det funkar dock hur bra som helst när jag kör port 1/2, några bra förslag på ändringar i bios eller så som jag behöver göra?