Är det hets mot folkgrupp om man säger neger?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Själv brukar jag då kalla folk från Afrika för Afrikaner, eller då beroende på vilket land de kommer från, typ kenyaner etc. Ordet neger tycker jag mer används som ett nersättande ord med ursprung i konialväldet.

Vad kallar du en svart man var släkt bott i sverige i 100 år? Är han Afrikan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
NaNeK - Va? Så man får inte ha ett tecken på sig som bland annat står för "lycka" utan att det är HMF? Tänk efter en gång till.
http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika

Språk utvecklas. Bara för att det betyder "lycka" i något land så behöver det inte betyda det i alla länder. Om du går runt med en symbol som får väldigt många att få jobbiga associationer så är väl det HMF även om det inte var den menade betydelsen? Även om det inte är olagligt så jävlas du med flit. Varför uppröra folk i onödan?

En parallell kan dras till Muhammed-bilderna som fortsätts publiceras. En gång ingen gång, den stora reaktionen kunde kanske inte förutspås, vad vet jag. Men att nu fortsätta publicera dem bara för att man kan, och att man vet att extremt många världen över blir extremt upprörda? Ok, det är lagligt här, men varför göra det när folk hatar det? Ännu ett sätt att sprida den demokratiska idéen som blir mer förstörd och korrupt för var dag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv brukar jag då kalla folk från Afrika för Afrikaner, eller då beroende på vilket land de kommer från, typ kenyaner etc. Ordet neger tycker jag mer används som ett nersättande ord med ursprung i konialväldet.

I Afrika finns ju flera sorters folk, varav negrer är ett. Vita, araber och malayer är tre andra.
Då är det praktiskt att säga neger när man menar en svart person från Afrika, och inte en egyptier eller sydafrikan.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad kallar du en svart man var släkt bott i sverige i 100 år? Är han Afrikan?

Förmodligen skulle jag kalla honom svensk!

Permalänk
Medlem

Skilj på nationalitet och etnicitet...

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk
Medlem

Kaffer är ett annat ord för neger

Permalänk
Inaktiv

En neger är en mörkt färgad människa och är inte nedsättande.

Det är iallafall så jag använder det.

Negerbollar är gott

Permalänk
Avstängd
Citat:

Förmodligen skulle jag kalla honom svensk!

Som sagt, gör skillnad på etnicitet och nationalitet. Om jag, som kaukas med svenska föräldrar är född i afrika och flyttar till sverige vad är jag då?

Permalänk
Medlem

Själva frågeställningen är så befängd att trådskaparen knappast kan ha tänkt över det. Är det förargelseväckande beteende att vara naken?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Själva frågeställningen är så befängd att trådskaparen knappast kan ha tänkt över det. Är det förargelseväckande beteende att vara naken?

Jäkligt bra poäng. Allt beror på omständigheterna. Är jag naken i mitt badkar så måste det mycket till för att någon ska bli förargad. Går jag naken med snoppen doppad i choklad genom ett dagis så är det värre.

Beskriver jag min bästa kompis med ordet neger för någon som inte sett honom så blir ingen förargad. Men säger jag "ärade negrer" när jag håller tal på ett bröllop så är det klart att det inte är helt rätt.

Jag tycker bara man ska akta sig för att stämpla ord som negativa. I samma stund då man klubbat igenom att ett ord är negativt så är det ju det på riktigt sen. Man ska inte vara rädd för att använda ord och symboler i positiva sammanhang, ju mer man gör det desto mer förstör man för alla rasister och nynazister.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
eller så tänker du till en gång extra och går på en eller annan historielektion

Har länge funderat på att tatuera swastikan på mina fötter, efter gammal hindi tradition.. undrar vad folk säger då...
folk som t.ex... nanek.. host..

Hahah :D, Jag vet varifrån det kommer.. men tyvärr så betyder tecknet inte längre det som de gjorde förut enligt mig alltså! Jag ser det som ett hat!

Visa signatur

AMD 64 Athlon, ATI x 1600 pro, DDR 1 Gig, 300 G HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Som sagt, gör skillnad på etnicitet och nationalitet. Om jag, som kaukas med svenska föräldrar är född i afrika och flyttar till sverige vad är jag då?

Jag skulle nog kalla dig svensk, då du skriver att du har föräldrar med svenskt pass men du är född utomlands

Kanske skulle påpeka att jag inte skiljer på folk när det gäller hudfärg

Btw: Med kaukas, menar du någon folk grupp från Kaukasus i södra ryssland. Eller menar du följande?

Citat:

Kaukas

A western Lithuanian spirit which brings fortune and good luck. This being, thought to be dwarf-like in appearance, helps in the household and on the fields. The Kaukai are similar to the northern Lithuanian Pukys and the Finnish Maahiset.

Permalänk
Medlem

Han menar folkgruppep

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att på nåt sätt förändra topicen MEN många svarta människor kallar vita människor ord som vi kan ta som nedlåtande. T.ex "viting", "blåbär" eller andra saker. (Kommer inte på fler nu..)

Har även fått svaret "men vi har ju varit slavar under er vita en gång i tiden".
Visste inte att svenskar haft svarta slavar.. Måste ha sovit under historialektionen.

För övrigt så tror jag att de flesta svarta människor skulle ta åt sig av ordet "neger" då det förknippas med att det är nedlåtande och ett negativt ord.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Har även fått svaret "men vi har ju varit slavar under er vita en gång i tiden".
Visste inte att svenskar haft svarta slavar.. Måste ha sovit under historialektionen.

Det är ju tydligt att du sovit under historialektionerna, ja.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Oj.. Såg nu att jag skrev lite felaktigt. Det var menat som en fråga...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Svarta har ju varit slavar åt varandra också så jag ser inte hur hudfärgen förändrar något.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Svarta har haft vita och svarta slavar. Och vita har också haft både vita och svarta slavar. Så man borde inte bry sig. Allra helst inte när jag inte kan känna ett piskrapp min farfars farfars farfar fick.
Människor som ska få upprättelse för vad som hänt deras förfäder är bara hycklande girigbukar. Man kan kräva att världen ska vara rättvis och jämn idag. Men man kan inte lipa över något som hände för 200 år sedan.

Och som sagt, jag pratar inte om nationaliteter utan om folkgrupp. Jag tycker man ska ta bort negativa laddningar från ord som dessa.

Permalänk
Medlem

jag tror inte att det är så farligt att säga neger iaf, fast neger kan man ju bara använda till afrikaner (negrer). och inte mot andra svart hyade såsom indier

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Eller Jamaicaner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Är det så svårt? Sunt förnuft någon? Tror du att personen i fråga skulle ta illa upp så är det väl "hets mot folkgrupp" eller bara allmänt dåligt jävla beteende. Är inte så fallet så äre väl bara att röja på IMO.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Är det så svårt? Sunt förnuft någon? Tror du att personen i fråga skulle ta illa upp så är det väl "hets mot folkgrupp" eller bara allmänt dåligt jävla beteende. Är inte så fallet så äre väl bara att röja på IMO.

Precis. Men ska man klassificera ordet som hets mot folkgrupp i lagen så är det olagligt oavsett vem som säger det till vem och i vilket syfte. Då gör man verkligen ordet negativt.

Jag har inget specielt för ordet neger, men det ingår i bland många andra ord och symboler som inte ska förbjudas. Utan snarare avdramatiseras så att nazisterna förlorar symbolik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle nog kalla dig svensk, då du skriver att du har föräldrar med svenskt pass men du är född utomlands

Kanske skulle påpeka att jag inte skiljer på folk när det gäller hudfärg

Btw: Med kaukas, menar du någon folk grupp från Kaukasus i södra ryssland. Eller menar du följande?

Han menar det här.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaNeK
Enkel fråga, Är det hets mot folkgrupp om man säger neger ?

Varje gång man hör ordet neger eller läser det så tänker jag på -->http://www.tpz-brixen.org/images/afrikaner%201.jpg

Är jag rasist när jag förknippar ordet med afrikaner?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Varje gång man hör ordet neger eller läser det så tänker jag på -->http://www.tpz-brixen.org/images/afrikaner%201.jpg

Är jag rasist när jag förknippar ordet med afrikaner?

Samma här

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Avstängd

Nästan övertygad om att när nån säger "neger" så tänker ni på en afrikan eller mörkhyad människa, även om ni är helt politiskt korrekta! Om inte hur tänker ni då? Är ordet kränkt det första som kommer upp i huvudet? vore intressant att få reda på.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Jag tänker direkt på en Afrikan för de är ju negrer. Och även de själva kallar ju sin jämlikar för det i USA. Men då kallar de sig för nigger....snar likt.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

glöm inte dom svenska negrerna! kommunalarbetarna.

jaha aftonbladet?

men visst säger väl förnuft och hyfs att man inte kallar någon för neger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Suck, om det är förargelseväckande beteende att vara naken? JA, om det är offentligt...va trodde du. Hur kan du komma med sånt dumt påstående som det. Samma som är förargelseväckande beteende att vara påklädd, för det kanske naturister tycker tex...vem vet

Neger är en neger hur man än vänder på det. Och fattar inte varför man skulle behöva byta namn på allt som C.M.R. va på "G" att göra ett tag. De hade ju sina glansdagar när de kritiserad allt som fanns nästan.

Glassen "Nogger" tex, den va ju helt plötsligt racistiskt. (God som fan va den iaf, men, men).

Sen gav man sig på ett av Astrid Lindgrens mästervärk. Pippi Långstrump som alla barn tycker är kul att se på hemma i stugorna. Hennes pappa vad kallades han? Jo för Negerkungen....och det va ju helt galet enligt media mfl.

Ja ändra på allt för hel--e. Men då har de att göra en lång tid framöver, tack för ordet.

Visa signatur

Permalänk

Frågan jag ställer mig är: varför ska man använda ordet neger?
Det får någon gärna skriva och berätta