Vilka delar kan jag uppdatera i denna dator.

Permalänk
Medlem

Vilka delar kan jag uppdatera i denna dator.

Hej.
Jag är Noob på dagens datorer om hur man bygger och vad som passar med vad.
Men jagvhar en dator från 2018 med ettn1060 grafikkort.
Någon som kan se vad som går tt uppdatera i denna dator.
Vilket ram ellerngrafikkort man kan köpa dom exmpel. Somr komptibelt med allt det andra.
Bifogar en bild med lite info om datorn.

Permalänk
Medlem

Inte mycket att uppgradera där. Kolla annonser på färdiga datorer, du får mest för pengarna när det är begagnat. Budget?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Klart det går att uppgradera vissa saker, beror väl på vad du förväntar dig i prestanda? Vad är det för nätaggregat?
Jag skulle slänga i ett bättre grafikkort kanske 32GB ram men vet inte om det kommer ge nå mer prestanda än 16GB 🤔

Visa signatur

For out of fear and need each religion is born, creeping into existence on the byways of reason.

- Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av SammaeL:

Klart det går att uppgradera vissa saker, beror väl på vad du förväntar dig i prestanda? Vad är det för nätaggregat?
Jag skulle slänga i ett bättre grafikkort kanske 32GB ram men vet inte om det kommer ge nå mer prestanda än 16GB 🤔

En 4 core cpu kommer va flaskhals oavsett, förutom om det enbart är gamla lättdrivna spel/program man kör men då finns de ju inte mycket anledning att uppgradera ändå.
32 vs 16gb minne gör inte datorn snabbare i sig. Mer minne är bara värt det om programmen man kör faktiskt kräver mer än ~12GB. Fler kanaler KAN öka prestandan nån procent men inte värt det med så gamla komponenter.

7700k IPC är hopplöst efter det mesta som finns ute idag.
Om budgeten är låg så kan en begagnad dator med tex 5600x va vettigt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

En 4 core cpu kommer va flaskhals oavsett, förutom om det enbart är gamla lättdrivna spel/program man kör men då finns de ju inte mycket anledning att uppgradera ändå.

Fast detta är inte sant.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-...

https://www.youtube.com/watch?v=JjMSYt6sml8

vet inte vart dessa myter kommer ifrån men nu får det fan ta slut med det, SPEL ÄR INTE DRIVNA AV CPU. PUNKT. SLUT.

Skrivet av Bine78:

Hej.
Jag är Noob på dagens datorer om hur man bygger och vad som passar med vad.
Men jagvhar en dator från 2018 med ettn1060 grafikkort.
Någon som kan se vad som går tt uppdatera i denna dator.
Vilket ram ellerngrafikkort man kan köpa dom exmpel. Somr komptibelt med allt det andra.
Bifogar en bild med lite info om datorn.

<Uppladdad bildlänk>

on topic som du ser så hänger din CPU fortf med i 90% av alla spel, jag hade slängt i ett begagnat 3070 eller 2080/2080ti alternativt 3080 eller bättre om du tänkte köra 1440p/4k som du sen kan flytta över till nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

32 vs 16gb minne gör inte datorn snabbare i sig. Mer minne är bara värt det om programmen man kör faktiskt kräver mer än ~12GB. Fler kanaler KAN öka prestandan nån procent men inte värt det med så gamla komponenter.

7700k IPC är hopplöst efter det mesta som finns ute idag.
Om budgeten är låg så kan en begagnad dator med tex 5600x va vettigt

Spelar ändå en del spel med detta nu. Även om man märker det inte blir lilka snyggt och smidigt som om man spelar det på seriesx eller ps5 (är inte bra på grafikinställningar). Alltså, jag spelar egentligen ganska sällan på PC mest enklare spel. Använder dator mest till foto och film.
Gör inte ram nytta då?
Men visst en helt beggad.dator med.bättre grafikkort kanske är billigare och enklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fast detta är inte sant.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-...

https://www.youtube.com/watch?v=JjMSYt6sml8

vet inte vart dessa myter kommer ifrån men nu får det fan ta slut med det, SPEL ÄR INTE DRIVNA AV CPU. PUNKT. SLUT.

on topic som du ser så hänger din CPU fortf med i 90% av alla spel, jag hade slängt i ett begagnat 3070 eller 2080/2080ti alternativt 3080 eller bättre om du tänkte köra 1440p/4k som du sen kan flytta över till nya datorn.

Okej. Tack för infon.
Får se om jag hittar något äldre kort till bra pris.