Permalänk
Medlem

Intervallträning

Hej!

Jag tänkte börja löpträna i intervall. Jag skulle vilja ha något enkelt hjälpmedel för att hålla koll på tiden så enkelt som möjligt. Något man kan ställa in på att pipa efter t ex 3 minuter, och sedan pipa igen efter 2 minuters vila, och därefter upprepa.

Ett program till mobilen skulle ju vara optimalt, så finns det kanske något liknande till en Sony Ericsson-mobil? (Jag har googlat lite snabbt utan resultat.) Annars, hur svårt skulle det vara att göra ett eget program? Jag har lite grundläggande programmeringskunskaper. Någon kanske till och med är vänlig nog att göra ett åt mig? Som sista utväg kanske jag kan tänka mig att köpa en klocka/pulsklocka med sådan funktion, men i såna fall måste den vara mycket billig, då jag har det lite knapert i kassan.

Tack i förväg.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Avstängd

Finns det en löpbana i närheten så kan du ju använda den för att få lagom intervaller.
Annars kan man ju faktiskt gå på känn, kuta tills du spyr blod, ta det lugnt och när du känner att du inte riktigt återhämtat dig så är det dags att kuta på igen.

Jag vill ju köra någon intervall som man inte behöver gå ut för, men då behöver man väl en klumpig maskin av något slag, typ cykel. Om någon har ett tips på smidigare manicker eller trick så säg gärna till.

Permalänk
Medlem

markeringar är mycket bättre.. tex träd reflexpinnar eller lyktor

det optimala är också att ju längre man är gången dessto kortare sträcka att springa så det inte blir tidsanpassat för optimal träning

och det blir nog svårt om man inte är programmerar att fixa en sån lösning till mobilen

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ha en ljudfil på mp3/mobilen som piper så som du vill, t ex först efter 3 minuter sen efter 2 minuter, så kan du mixa ljudfilen så att den blir så lång som du vill ha ditt träningspass eller helt enkellt ha en kortare ljudfil som du loopar. Gratis dessutom och du behöver inte ha några särskilda kunskaper.

Varsågod!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Kan man inte bara ha en ljudfil på mp3/mobilen som piper så som du vill, t ex först efter 3 minuter sen efter 2 minuter, så kan du mixa ljudfilen så att den blir så lång som du vill ha ditt träningspass eller helt enkellt ha en kortare ljudfil som du loopar. Gratis dessutom och du behöver inte ha några särskilda kunskaper.

Varsågod!

Det var en jättebra idé. Tack!

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Kan man inte bara ha en ljudfil på mp3/mobilen som piper så som du vill, t ex först efter 3 minuter sen efter 2 minuter, så kan du mixa ljudfilen så att den blir så lång som du vill ha ditt träningspass eller helt enkellt ha en kortare ljudfil som du loopar. Gratis dessutom och du behöver inte ha några särskilda kunskaper.

Varsågod!

Enkel och klassisk men likväl genial lösning.
Hur kunde man glömma bort den möjligheten?

Permalänk
Medlem

Om du håller till i ett eljusspår tex kan du ju räkna stolpar, annars tycker jag du ska köpa en puls klocka, där kan du ställa in pip lite hur du vill för både vila/intervall + att du håller dig inom rätt puls för max effekt.

Kan förövrigt rekomendera 30/15 intervaller på ca 75-85% (börja med 15/15 om du är otränad, men gör flera.) sen höja till 60/15 om du har en bra "bana" att runda på. 15-20 st 60/15 för bästa effekt, om du kör mer finns risk att kroppen tar onödigt stryk och blir väldigt känslig för infektioner.

Efter nån månad kan du ju åka till nån hyffsat lång och brant back (lift backarna brukar vara riktigt nice) och kuta på över 90% till en utsatt stolpe du valt för att höja syre tröskeln!