Extremt irriterande problem!

Permalänk
Medlem

Extremt irriterande problem!

Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort så ni inte blir uttråkade =).

Saken är den att jag för ett par timmar sen bestämde för att göra mig av med windows XP och uppgradera mig till vista. Sagt och gjort, in med skivan och på med installationen. Allt går väldigt smidigt, och till slut är allting klart. Det mesta verkar frid och fröjd sånär som på en sak:

Jag har inget ljud!

Nere i högra hörnet är högtalarikonen kryssad med ett litet meddelande där det står "ingen ljuduppspelningsenhet är installerad". Jag har ett asrock moderkort (k7s41gx) som har ett integrerat moderkort, detta har alltid fungerat fint för mig =)... tills nu då. Problemet är att man på asrocks hemsida endast tillhandahåller drivrutiner för XP.

Någon som har en lösning?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Byt moderkort eller installera ett externt ljudkort med stöd för vista.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Damn : /. Fungerar det inte lika bra med ett internt då?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för ljudkrets på deras hemsida sedan googlar du efter drivare. Finns nog garanterat drivare, men vissa tillverkare kan vara dålig på att uppdatera sina hemsidor. Det går bra använda drivare för andra tillverkare om det är samma krets. Brukar alltid göra så för attt hitta de nyaste som många gånger finns hos andra tillverkare!

Många gånger har även tillverkaren drivrutiner att tillgå!

Permalänk

AC97, ladda ner drivarna från realteks hemsida här .

Permalänk
Medlem

Tack, men det fungerade inte heller .

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk

Vad sa den när du körde installationen från realtek, hittade inga enheter? Du har inte råkat stänga av ljudet i BIOS?

Har du några gula frågetecken i enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem

Den sa faktiskt ingenting, installationen gick som smort. Ljudet är enablat i bios. Ja, det är ett frågetecken under "realtek 97'ac audio". Hjälp .

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk

Umm, verkar som du behöver drivare från C-Media istället. Men det verkar inte vara gott om dem till vista.

Hittade nåt på <http://www.windrivers.com/VistaDrivers.html> . Scrolla ner till "C-Media: AC97 Audio Device" och testa dem istället. Annars vete tusan Nog bäst att avinstallera realteks-joxet innan du installerar de nya.

Permalänk
Medlem

Jag har provat den förut . Det är bara köpa nytt kort eller installera xp då? Fan också, jag gillade verkligen vista.

EDIT: Kanske ska tillägga att när installerar c-media drivrutinen ovan så står det att det är realtek ändå...

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk

Hade samma problem förut i vista när terratec vägrade göra en riktig drivis till vista men använde det inbyggda ljudkortet på moderkortet men sjukt dåligt ljud blev det men funka. Tills jag köpte ett riktigt ljudkort. Som sagt köp ett nytt moderkort eller ett riktigt ljudkort.

Visa signatur

|P5W DH Deluxe|Intel Core Duo 6700 @ 2.66 GHz |4 x 1024MB|Geforce 8800GT|Samsung 226BW | RME HDSP 9632 | WD 500GB | Logitech MX 5000 | Logitech Ultra Vision | Vista x64 |