Permalänk

internet startar om!

hejsan!

har ett väldigt jobbigt problem med mitt internet, de startar om lite då och då.

Sitter på en 24 mbit telia lina ca 2000-3000 meter ifrån stationen.
Har fått ett nytt modem av telia vilket kanske funkade i 2 dagar sen kom problemet tillbaka.

Det kan inte vara fel på någon utrustning för att för va 2 månader sedan bodde vi i hus ca 5-6 km ifrån men då funkade det utan problem.

Har även prövat utan router och andra sladdar.

vääldigt tacksam för svar

///Nille

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem

vad är det som startar om egentligen? eller vad händer?
Är det modemet? är det att du tappar anslutningen en stund? hur ofta är lite då och då? är det regelbundet?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

offtopic:
tjaa i vilket fall somhelst hoppas jag inte internet faktiskt startar om:p

ontopic.
som bobo nämnet, vad startas om eller händer ? tappar synk eller anslutning, kollat kablar ? har du skit i datorn etc ?

Permalänk

modemet, den gröna DSL lampan försvinner i ca 5-20 sec sedan blinkar den slött sedan snabbare sen är det igång igen.(ja internet försvinner)
det händer inte regelbundet kan vara 1 min mellan eller flera dagar.
och nej kan inte vara att ja har "skit" i datan för har provat formatera nåra gånger.

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem

något samband med tex torrenttankande? (eller annat med många samtida anslutningar)

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk

nja tror inte det, kan försvinna endast om jag surfar på nätet.
har msn igång 24/7 men de ska väl inte ha någon betydelse.
och virusskudd då (McAfee)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om DSL-lampan slocknar betyder det att modemet tappar synk med telestationen. Mest troligt beror detta inte på modemet (och definitivt inte på datorn), utan antingen kopplingen hemma eller avståndet till telestationen.

Börja med att kolla så att modemet är kopplat i första jacket, med så kort telekabel som möjligt. Prova gärna en annan kabel också. (observera att modemet ska sitta i det ursprungliga första jacket, dvs. ej flyttat eller förlängt!). Kontrollera även att jacket är seriekopplat och att inget annat är inkopplat i jacket.

Om det fortsätter strula efter detta bör du nog ringa din operatör så de kan kolla hur det ser ut. 24 Mbit kan vara för högt om du bor långt ifrån telestationen. Då kan operatören sänka hastigheten för att du ska få en mer stabil uppkoppling. Men som sagt, kolla ovanstående saker hemma innan du ringer, eftersom du måste kolla dessa grejer innan de kan lägga ngn eventuell felanmälan.

Lycka till!

Permalänk

här har vi bara ett telejack så det kan ju bara vara de första.
och avståndet, ja förut i huset bodde vi runt 5-6 km ifrån stationen medans

nu bor vi lägenhet ca 2-3 km från stationen så....
vi har prövat att ta en kort kabel från jacket men samma fel.

vi har den dosan som första i jacket, men eftersom vi bara har ett jack så måste vi ha en till i. (telefonen)

vi har kollat med telia och dom säger att det ska vara helt ok med 24 lina.
och sänka hartigheten vill ja inte göra. (tycker 8mbit är slött.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, det är väldig stor skillnad på vad du kan få ut i hastighet om du bor på 2000 m eller 3000 m. Ett tips är ju att kolla vad du får ut nu och be telia ställa porten i den hastigheten. Tex. om du idag får ut 12 Mbit, så kan telia låsa portens hastighet till 12 Mbit. Då skulle du förmodligen få en mer stabil uppkoppling och bättre SNR, utan att förlora hastighet.

Om problemet inte ligger i jacket eller kablarna skulle jag tycka att telia får lägga en felanmälan och skicka ut en tekniker och kolla så det inte är ngt fel i stationen.

Dock håller jag inte med om att 24 Mbit är okej på 3000 m avstånd. Det är väldigt sällan man lyckas få ut både 24 Mbit samt en stabil lina på det avståndet. Vanligare uppnådd hastighet på 2-3000 m är 16-8 Mbit.

Så, ring telia

Permalänk

Ingen mer än jag som tänker på:

http://youtube.com/watch?v=z4vDClhnJjs

Med tanke på titeln på tråden

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Eftersom Telia ursprungligen inte erbjuder 24 Mbit till kunder som bor över 2.5 km ifrån stationen (med vissa modifikationer förstås), så är jag tveksam till om du hade en stabil uppkoppling med 24 Mbit profil, på över 5 km ifrån stationen...

Be Telia skicka en tekniker, och var beredd på att betala isåfall.