så, då var jag klar..
som jag skrev innan:
* laddade hem och installerade Wubi enligt länk.
* det enda man behöver göra efter installation är att markera partition som Ubuntu ska installeras på, storlek på partitionen, användarspråk, sätta lösenordet som admin kommer att ha i Ubuntu samt välja vilken version av Ubuntu man vill köra.
* nu laddas Ubuntu hem automagiskt och efter slutförd ner laddning så uppmanas man att boota om burken.
* efter omstart så får man nu välja att logga in på Win eller Ubuntu - tar man Ubuntu så kommer själva installationen igång. allt sker automagiskt igen så man kan lika väl sätta sig och kolla på TV en stund.
* när installationen är klar så bootar burken om - man har nu dualboot och man får välja som sagt vilket OS man vill logga in på.
det är alltså bara tuta och köra
som jag skrev innan så lade jag in Ubuntu på C: (samma som xp) och installationen skapar automatikst en virutell disk som den sen skapar partitionen som Ubuntu sedan installeras på. Ubuntu ska tydligen har fullt stöd för NTFS så man ska komma åt alla sina filer.
en sak som jag blev lite besviken på (antagligen missförstånd/förhoppning från min sida) är att man inte kan starta upp Ubuntu från Win xp-sessionen som WM. kanske går men jag har inte hittat det ännu - har juh trotts allt haft denna dualboot nu i hela 20 minuter =D
fick dock inte mitt Marvel-NIC tillgängligt i Ubuntu och jag orkade inte växla TP-kabeln till mitt Nvidia-NIC så jag bootade om till Win för att skriva detta. jag har iaf nått att pula med nu vilket enbart är roligt
en liten detalj bara: användarnamnet är per default administrator (om man inte ändrar detta) och obeservera att det är litet "a" i början. fick testa hela 3 gånger med att knappa in user och pass innan jag fattade att det inte var Administrator.