Inställningar för en PS3 kopplat till en full HD TV

Permalänk
Medlem

Inställningar för en PS3 kopplat till en full HD TV

Jag är lite osäker på vad jag borde ha för inställningar på min PS3:a som spelas på en Samsung LE40F86BD, dvs en 40 tum full HD TV.

De inställningarna jag är mest fundersam över är dessa:

Game Settings -> PS Upscaler = Off / Normal / Fullscreen

Game Settings -> PS Smoothing = On / Off

Display Settings -> Video Output Settings ->

Här kan man välja vilka upplösningar TV:n har stöd för, men är det bäst att kryssa i alla upplösningar eller blir det någon skillnad om jag låter bli att kryssa i 720p och låter PS3:an skala upp 720p-material jämfört med att kryssa i allt och låta TV:n förstora? Eller är det ens så det fungerar?

Display Settings -> Cross Color Reduction Filter = On / Off

Display Settings -> RGB Full Range (HDMI) = Limited / Full

Display Settings -> Y Pb/Cb Pr/Cr Super-White (HDMI) = On / Off

Lite tips om de här inställningarna skulle verkligen uppskattas.

PS3:an är självklart kopplat via HDMI.

Permalänk
Medlem

Game Settings -> PS Upscaler = Fullscreen

Game Settings -> PS Smoothing = On

Display Settings -> 1080p

Display Settings -> Cross Color Reduction Filter = Off (behöver endast vara på om man använder tex SCART för att förhindra att färger smetas ut osv)

Display Settings -> RGB Full Range (HDMI) = Full

Display Settings -> Y Pb/Cb Pr/Cr Super-White (HDMI) = On

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Vad exakt gör PS Upscaler och PS Smoothing?

Med Display Settings -> 1080p, menar du att jag BARA borde kryssa i 1080p (förutom 576p då, eftersom den måste vara ikryssad)?

Tack för hjälpen hittills.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Vad exakt gör PS Upscaler och PS Smoothing?

Skalar upp och jämnar ut bilden på PS1-spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Med Display Settings -> 1080p, menar du att jag BARA borde kryssa i 1080p (förutom 576p då, eftersom den måste vara ikryssad)?

Tack för hjälpen hittills.

Om du inte kryssar i 720p och 1080i så skalar PS3an om dessa format till 1080p, annars får din TV göra det vid behov. Du kan alltså välja att använda den enhet som har bäst scaler.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

Om du inte kryssar i 720p och 1080i så skalar PS3an om dessa format till 1080p, annars får din TV göra det vid behov. Du kan alltså välja att använda den enhet som har bäst scaler.

Får man testa sig fram till vilken som har bäst scaler eller finns det några specifikationer där man kan läsa sig fram till detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | MSI GeForce RTX 3070 8GB Ventus 2X OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600Mhz CL18 Vengeance LP | Corsair RM650 | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair hydro H100x med (utbytt) 2x Noctua NF-A12x25 pwm fläktar | LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz | Logitech Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VenTurA
Får man testa sig fram till vilken som har bäst scaler eller finns det några specifikationer där man kan läsa sig fram till detta?

Du får nog testa dig fram... "Bäst" i det här fallet är ju ändå till stor del en fråga om smak.

Det är klart att du kan hitta någon artikel om just din TV och PS3, där någon säger vad de tycker ser bäst ut, men det behöver ju inte överensstämma med din egen uppfattning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304