Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peachzor
Kommer detta moderkort funka bra till ATi 4850 + e8400?

Kommer inte köra crossfire.

Ja, men nu finns P45 som är en ersättare för P35.

Ta ett P45 kort istället så får då PCIE 2.0 också. T.ex. EP45-DS4. Länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305339

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Ja, men nu finns P45 som är en ersättare för P35.

Ta ett P45 kort istället så får då PCIE 2.0 också. T.ex. EP45-DS4. Länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305339

Är skillnaden jättestor ? har redan bäställt p35 kortet, plus att p45 är dyrare. Värt att avbeställa?

Eller är ett x38 ännu bättre för ati 4850 + e8400??
"GIGABYTE Mainboard S-775 X38 ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA-II Raid DDR3 Retail "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peachzor
Är skillnaden jättestor ? har redan bäställt p35 kortet, plus att p45 är dyrare. Värt att avbeställa?

Eller är ett x38 ännu bättre för ati 4850 + e8400??
"GIGABYTE Mainboard S-775 X38 ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA-II Raid DDR3 Retail "

Nej, skillnaden är pytteliten (så länge man inte kör crossfire).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Ja det är väl förmodligen någon sladd från minneskortsläsaren som ska anslutas till moderkortet. Jag antog att kortläsaren ansluts till en intern usb-port på moderkortet men det kanske är någon annan slags sladd. Det är lite svårt att besvara din fråga om man inte vet vad du ska ansluta. Finns liksom massor av pinnar på moderkortet.

Kopplingen ser typ ut så här https://www.databutikken.com/dk/default.aspx?Product=UCR-112
Men det är ett "igenpluggat" hål på vänstersidan med. Hittar ingen sådan koppling på mobo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av popotkin
Kopplingen ser typ ut så här https://www.databutikken.com/dk/default.aspx?Product=UCR-112
Men det är ett "igenpluggat" hål på vänstersidan med. Hittar ingen sådan koppling på mobo

Okej, tog mig ungefär 30 sekunder att hitta.
Manualen - Gå till sidan 7.

Söder om sydbryggan och väster om SATA-portarna hittar du F_USB1 och F_USB2. Där ansluter du t ex USB-portarna i fronten eller en minneskortsläsare. Du ser på din kontakt och pinnarna på moderkortet att dom matchar varandra. Det kallas för intern USB och det var det jag antog att det var från början.

Ha en trevlig installation.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Eller så är det redan försent. Men förhoppningsvis finns det väl ångerrätt eller liknande?

Kan man inte bara skicka tillbaka det eller något?

Skulle inte ha något emot ett bättre moderkort, fast jag gillar denna (mycket rekommenderad) och så är den ju billigare också (många bäckar små...)

När jag har suttit och kollat ett test på detta moderkort så verkar det inte var sån skillnad jämnfört med x48 osv.

http://www.cpu3d.com/index.php?option=com_content&task=view&i...

Sitter nu med moderkortet (Gigabyte GA-EP35-DS4) i min hand och funderar på om jag ska skicka tillbaka det och beställa ett med x48 chipset eller köra på detta kort. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

CPU: Q6600
MINNEN: 2x2gb OCZ XTC SLI-6400 800mhz 5-5-5-5-18

DDR2: + 0.0
PCI-E: +0.1
FSB: +0.0
GMCH_ +0.0
CPU: 1.20625

FSB/RATIO:

9x340=3060mhz

MEMORY MULTIPLIER:

2.5=340

KYLARE: Thermalright Ultra 120 Extreme
Idle/load Temp: 37/45

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

haha, roligt när folk bara läser första inlägget som är skiiitgammalt och följer exemplet.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Hejsan, Satte i två till minnen i min P35-DS4, men under POST (före POST?)så bootar den om hela tiden, kan det vara något jag glömt ställa in i BIOS månne?

När jag kör fyra stycken Corsair Twin2x2048-6400c5dhx (Ja, eller två då..)

För enligt spec så skall väl DS4 klara av 4gb DDR2?

Någon som har något tips hur jag löser problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ordeith
Hejsan, Satte i två till minnen i min P35-DS4, men under POST (före POST?)så bootar den om hela tiden, kan det vara något jag glömt ställa in i BIOS månne?

När jag kör fyra stycken Corsair Twin2x2048-6400c5dhx (Ja, eller två då..)

För enligt spec så skall väl DS4 klara av 4gb DDR2?

Någon som har något tips hur jag löser problemet?

Det ska inte vara något problem att köra 4 moduler så något konstigt är det.
Har du testat att köra med de 2 nya modulerna 1 och 1 i datorn, då kan du se om datorn startar om med en specifik modul för då är det ju något fel på den.
Annars kan jag gissa på överclockning och att du måste nollställa den så att du kan höja t.ex. spänningen till minnena eller till minneskontrollern.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det ska inte vara något problem att köra 4 moduler så något konstigt är det.
Har du testat att köra med de 2 nya modulerna 1 och 1 i datorn, då kan du se om datorn startar om med en specifik modul för då är det ju något fel på den.
Annars kan jag gissa på överclockning och att du måste nollställa den så att du kan höja t.ex. spänningen till minnena eller till minneskontrollern.

Bra tips, jag börjar genast att med att köra ett minne i taget och ser när/om det skiter sig..

EDIT: Den kommer inte ens fram till POST med en av modulerna i, antar att den är DOA, men jag orkar inte skicka tillbaks den till komplett, får la testa köpa en till modul och hoppas på det bästa..

För övrigt så verkar det vara en modul som komplett redan fått i retur då paketet var brutet... antar att de chansade och skickade ut det till nästa idiot och hoppades att de inte skulle få tillbaks det.

Denna gång lyckades komplett, jag tar mina affärer till annan shop, har fått tillräckligt med trasiga minnen ifrån komplett, och jag vägrar tro att jag har sönder dem då jag har en finfin ESDtjofräs runt handleden till chassit och jag tar ALDRIG på kretsarna

Kör med 3 av minnena nu 3gb torde väl vara bättre än 2, även fast den inte kan köra dual-thingiemagoo?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Okej, tog mig ungefär 30 sekunder att hitta.
Manualen - Gå till sidan 7.

Söder om sydbryggan och väster om SATA-portarna hittar du F_USB1 och F_USB2. Där ansluter du t ex USB-portarna i fronten eller en minneskortsläsare. Du ser på din kontakt och pinnarna på moderkortet att dom matchar varandra. Det kallas för intern USB och det var det jag antog att det var från början.

Ha en trevlig installation.

Går fortfarande inte koppla på dessa eftersom jag har 2 igenpluggade hål på sladden från kortläsaren. isåfall måste jag ju bryta av en av koppartrådarna om det ska passa.

Permalänk
Medlem

Vill köpa det här moderkortet som står i övertexten, men den är slut och kommer inte in nåt fler förrän augusti på komplett.

Kommer detta funka bra? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354537

Till: Q9450, 9800gx2, 4gb ram

Eller är det alldeles för klent för att jag ska kunna klocka min processor samt gx2 till lite över original?

Annars kan jag iofs köpa P45:an då den inte var så mycket dyrare än P35:an och den finns inne i lager.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av popotkin
Går fortfarande inte koppla på dessa eftersom jag har 2 igenpluggade hål på sladden från kortläsaren. isåfall måste jag ju bryta av en av koppartrådarna om det ska passa.

Jaså det är TVÅ igenpluggade? Ja då var det ju en annan sak. Vad står det i minneskortsläsarens manual då? Finns ju även en COM-port som ser nästan likadan ut. Annars finns det ingen port med 8+2 (eller vad man ska kalla det).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Vill köpa det här moderkortet som står i övertexten, men den är slut och kommer inte in nåt fler förrän augusti på komplett.

Kommer detta funka bra? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354537

Till: Q9450, 9800gx2, 4gb ram

Eller är det alldeles för klent för att jag ska kunna klocka min processor samt gx2 till lite över original?

Annars kan jag iofs köpa P45:an då den inte var så mycket dyrare än P35:an och den finns inne i lager.

P35DS3 kommer att fungera bra, men personligen skulle jag nog välja den nyare P45:an. Har inte spanat in den så noga men den bjuder nog på lite mer trevligheter.

edit: en fråga bara; varför GX2 istället för 4870?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
edit: en fråga bara; varför GX2 istället för 4870?

Jaa, på de testerna jag tittade på så ledde GX2 fortfarande fpsen i bl.a Cod 4, men på en annan test (som jag såg nu, även fejkspekulationer kring det) så var 4870 högst på shader o sånt, vette fan. Men jag har ju råd så jag valde ett GX2.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Jaa, på de testerna jag tittade på så ledde GX2 fortfarande fpsen i bl.a Cod 4, men på en annan test (som jag såg nu, även fejkspekulationer kring det) så var 4870 högst på shader o sånt, vette fan. Men jag har ju råd så jag valde ett GX2.

Valet beror också rätt mycket på vilken upplösning du kör i. 4870 är grym på att ta högre upplösningar samt kantutjämning och liknande men GX2 är helt klart ett grymt kort det med! Om du väntar lite på nvidias prisdumpning så får du säkert ett GX2 för 3200 kr eller kanske lägre.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Valet beror också rätt mycket på vilken upplösning du kör i. 4870 är grym på att ta högre upplösningar samt kantutjämning och liknande men GX2 är helt klart ett grymt kort det med! Om du väntar lite på nvidias prisdumpning så får du säkert ett GX2 för 3200 kr eller kanske lägre.

Lirar 1680*1050 så det ska nog gå bra. Köpte det dock nyss för 4300 kr. Har redan väntat på att köpa en ny dator sen i november, så det kunde inte vänta längre. Började få spasmer och klättrade på väggarna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Lirar 1680*1050 så det ska nog gå bra. Köpte det dock nyss för 4300 kr. Har redan väntat på att köpa en ny dator sen i november, så det kunde inte vänta längre. Började få spasmer och klättrade på väggarna.

Jaha, för priserna kommer väl dumpas så fort 9800GTX+ släppts, vilket är om bara någon vecka. Själv har jag fått vänta tålmodigt i två veckor på att få HD4870 då jag satte mitt 8800GT ur funktion vid ett försök till voltmod. Under tiden har jag använt ett plågsamt FX5200.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Jaha, för priserna kommer väl dumpas så fort 9800GTX+ släppts, vilket är om bara någon vecka. Själv har jag fått vänta tålmodigt i två veckor på att få HD4870 då jag satte mitt 8800GT ur funktion vid ett försök till voltmod. Under tiden har jag använt ett plågsamt FX5200.

Ahhh, shit. Jag har ju iaf dragit på ett 9800pro i 3 år. Men det är ändå plågsamt att inte kunna lira de nya spelen på högsta och ha bra fps, det blir ju roligare och enklare att spela. T.ex. i Cod 4 så kan ju dålig grafik göra att man inte ser personer i vissa situationer, och man kan få random jerkspikes vilket suger. Äh, ska bli så sköna att bygga ihop den till veckan och lira nya grymma spel som man inte fått ta del av sen förra året. Blir mycket att göra, hehe.

Men 8800GT ur funktion? Hur lyckades du med det? Är det inte ganska svårt att förstöra ett grafikkort genom klockning? Det blir väl bara att den vägrar starta, sen reseta den och det funkar, kanske e skillnad på voltmod dock.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Mm, gjorde en fysisk voltmod och jag tror jag brassade för länge på samma ställe. Elektroniken tål nämligen oftast högst 130*C och jag hade en 65W lödkolv vilket är i klumpigaste laget för den uppgiften. Aldrig mer voltmod om det inte kommer smarta program för det

Nåja, slut på off topic. Tråden handlar ju trots allt endast om moderkortet.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Har problem. Har kopplat allt men datorn går inte igång, ett blått sken lyser snabbt när jag trycker på powerknappen.

Delarna:
DS 4
E-8400 och Thermalright på den (ingen fläkt än)
Crucial Ballistix Red 2*2 GB 6400
8600GT
SATA Hårddiskar

Har kopplat ATX, den stora strömkopplingen.
Småkablarna till fronten även dom.
Fläktarna är inkopplade.
Processorn är sitter där den ska, går bara o sätta åt ett håll. Thermalright på den utan fläkt just nu.

Sen finns ATX*2, ska den vara inkopplad? Står i manualen att endast vid extreme edition.
Har inga kablar till, powerfan, sysfan med mera. Rätt?
Sen har vi extraströmmen till ett extra grafikkort, där har jag tomt...
IDE tomt. Samma sak med FDD (floppy)
Hoppas jag fick med allt....

Börjar få slut på ideer. Förslag?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Nätagget är kanske av?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Nätagget är sprillans nytt och på
Småkablarna till fronten, har ni kopplat texten neråt eller uppåt? Om chassit står som det ska på "fötterna"
Andra förslag?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Nätagget är sprillans nytt och på
Småkablarna till fronten, har ni kopplat texten neråt eller uppåt? Om chassit står som det ska på "fötterna"
Andra förslag?

Det ska inte spela någon roll om man förväxlat + och - till frontswitcharna. Bara det går en ström där igenom. Kolla så att du satt PWR på PWR och inte RST eller nåt.

Tror en grej kan vara att du överrumplat den med komponenter. Testa att bara starta med 1 minne.

Eftersom det är en 45nm prolle så måste du ha ett BIOS som har stöd för det.
Dra hem senaste BIOS här

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

En fundering, jag har datorn i min signatur men funderar på att uppgradera den med ett 4870 eller 4870x2.

Om det är så att jag vill behålla även mitt 3850 kan jag köra den på PCI express x1 och det nya på x16 då jag skulle bara använda 3850 till någon extra skärm? (Alltså inte cf sedan vill ju inte att båda ska gå på x4.)

Förresten tror ni att 4870x2 kommer att begränsas (kommer det med säkerhet göra men jag syftar i stor utsträckning.) av PCI express 1.1 x16? GPU kommunicerar ju genom den interna PCI bryggan.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av joeghurt
[B]Jaså det är TVÅ igenpluggade? Ja då var det ju en annan sak. Vad står det i minneskortsläsarens manual då? Finns ju även en COM-port som ser nästan likadan ut. Annars finns det ingen port med 8+2 (eller vad man ska kalla det).

Har ingen manual till minneskortläsaren...får se om det finns någon sådan adapter..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen
En fundering, jag har datorn i min signatur men funderar på att uppgradera den med ett 4870 eller 4870x2.

Om det är så att jag vill behålla även mitt 3850 kan jag köra den på PCI express x1 och det nya på x16 då jag skulle bara använda 3850 till någon extra skärm? (Alltså inte cf sedan vill ju inte att båda ska gå på x4.)

Förresten tror ni att 4870x2 kommer att begränsas (kommer det med säkerhet göra men jag syftar i stor utsträckning.) av PCI express 1.1 x16? GPU kommunicerar ju genom den interna PCI bryggan.

Oj, för svår fråga för mig
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av popotkin
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Jaså det är TVÅ igenpluggade? Ja då var det ju en annan sak. Vad står det i minneskortsläsarens manual då? Finns ju även en COM-port som ser nästan likadan ut. Annars finns det ingen port med 8+2 (eller vad man ska kalla det).

Har ingen manual till minneskortläsaren...får se om det finns någon sådan adapter..

Om du varken har en manual eller en passande port så ser det ju inte så ljust ut.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Oj, för svår fråga för mig

Tackar för viljan, är som sagt tanken som räknas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen
En fundering, jag har datorn i min signatur men funderar på att uppgradera den med ett 4870 eller 4870x2.

Om det är så att jag vill behålla även mitt 3850 kan jag köra den på PCI express x1 och det nya på x16 då jag skulle bara använda 3850 till någon extra skärm? (Alltså inte cf sedan vill ju inte att båda ska gå på x4.)

Förresten tror ni att 4870x2 kommer att begränsas (kommer det med säkerhet göra men jag syftar i stor utsträckning.) av PCI express 1.1 x16? GPU kommunicerar ju genom den interna PCI bryggan.

Du kan ju koppla 2 skärmar till ditt 4870/4870X2 isf:)?

Mja X2an tror jag kommer göra det lite,men bara lite(kan ju inte göra annat än att spekulera tills kortet har kommit) .

4870 går smärtfritt vad jag vet.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Har en EP35 DS4 som jag har en fråga om (hittar inget i manualen):

Har satt en chassifläkt på sys_fan-kontakten på moderkortet. Fläkten funkar bra men den går på 100% för jämnan = varvar aldrig ner. Går att ställa in hur detta skall funka via BIOS eller vad gör jag? Har testa att ändra via SpeedFan, men det händer nada när man ändrar där..