Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Inte hittills iaf, jag har haft min i 11 månader...

Förlåt mig, men det säger mer om dig än om telefonen. Hur man än vrider och vänder på det så är telefonens egenskaper ytterst handikappade och för mig som behöver funktioner (och inte ett snyggt interface) kan den därför aldrig bli ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Denna kan vara intressant annars...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352286

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Förlåt mig, men det säger mer om dig än om telefonen. Hur man än vrider och vänder på det så är telefonens egenskaper ytterst handikappade och för mig som behöver funktioner (och inte ett snyggt interface) kan den därför aldrig bli ett alternativ.

Men om du behöver alla funktioner den inte har behöver du ju inte äns va här och kasta skit? De som har in iPhone kan ju uppenbarligen kompromissa på att inte kunna skicka MMS eller musik via blåtand...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men om du behöver alla funktioner den inte har behöver du ju inte äns va här och kasta skit? De som har in iPhone kan ju uppenbarligen kompromissa på att inte kunna skicka MMS eller musik via blåtand...

Som vanligt är ni Mac-älskare totalt oförstående för kritik mot enskilda produkter. Ert sektliknande beteende, där den som inte håller er i handen eller tycker likadant, per automatik blir ombedd att lämna eller utfryst. Apples kundbas måste ändå vara den bästa som finns här i världen, trots att varenda produkt i deras produktportfölj säljer som smör så måste användarna alltid kompromissa för att kunna nyttja dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som vanligt är ni Mac-älskare totalt oförstående för kritik mot enskilda produkter. Ert sektliknande beteende, där den som inte håller er i handen eller tycker likadant, per automatik blir ombedd att lämna eller utfryst. Apples kundbas måste ändå vara den bästa som finns här i världen, trots att varenda produkt i deras produktportfölj säljer som smör så måste användarna alltid kompromissa för att kunna nyttja dem.

Varenda produkt? Hur kompromissar man när man kan både utnyttja Windows och Apple OS i en iMac? Antalet program som du kan lägga in i en iPhone är ju nästan obegränsat varierande och det kommer säkerligen ett mms program (om det inte redan finns ett).

Permalänk
Medlem
Citat:

Kompromissa? Jag har inte behövt kompromissa alls, var har jag behövt kompromissa? Jag använder telefonen som en mp3spelare, som ett informationsverktig i skola och arbete, har mail och andra saker jag behöver i den. Dock sitter jag inte i nördhörnan och fnissar åt att jag kan ta emot crazyffrog.mp3 via BT istället för att få den mailad till mig.

Visst skulle det va skojj att kunna ta emot kontakter via BT eller så, men ingen har någonsin velat skicka en kontakt via BT när jag fått säga "nej, jag kan inte ta emot det".

Sen får du gärna nämna en enda smartphone förutom iPhonen som stödjer OS X fullt ut med drivrutiner och syncning med iCal, iPhoto osv, då kan vi börja snacka om telefoner som tvingar användarna att kompromissa massor. Måste använda dåligt skrivna OS bara för att synca telefonen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

ja du är ju hemskt mycket bättre totalt oförstående för kritik över att alla inte tycker lika som dig. eller ska jag säga det som dig, att du inte gillar telefonen säger mer om dig än om telefonen.

egentligen tycker ja ju ditt beteende är mer "fanatiskt" i o med att du är inne o kastar skit om nått du varken äger, skulle vilja äga eller ens gillar.

du får gärna ogilla apples produkter, men det blir ju lite komiskt när du tycker att iphone ägare är oförstående för kritik, samtidigt som du visar dig helt oförstående till att andra kanske prioriterar o gillar annat än dig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Allvarligt vart brister det hos dig? Hur skulle någon annan telefon kunna nyttja OS X? Det är ju bra korkat att behöva maila en sak när kompisen bredvid dig som kanske har en Nokia eller Sony ericsson eller en Samsung eller en LG som faktiskt kan skicka vad det nu kan vara (eller åt andra hållet för den delen då) via wlan, blåtand eller välj vilken begränsning som helst. Men poängen är fortfarande, om man nu har en viss teknik implementerad (vi kan ta blåtand nu eftersom det är det som diskuteras) varför väljer man att strypa funktionen? Kan du svara på det istället för att försvara allt Apple gör? Varför inte nyttja funktionerna fullt ut? Apple har/hade världens chans att göra en riktigt grym telefon men lägger sig som vanligt när det väl sätts lite press på dem och litar till att deras skara fans ska skydda dem.

Det ligger nog i människans sociala kunskap att acceptera när du inte kan ta emot en kontakt via blåtand. Ingen tänker "Åh vad bra av Derox, en sån egenskap ska min nästa telefon också ha".

Zopyrus: Japp, jag tycker Apple enbart har produkter där man måste kompromissa för att använda dem. Kan göra en lista om du vill men det det känns lite onödigt. Att Apple säljer ett koncept, Mac, som inte täcker en användares behov (i slutändan ändå blir tvingad att nyttja Windows för det där lilla) är att kompromissa en dålig produkt, t.ex. Jag skulle dessutom dra mig för att säga att det nästan finns obegränsat antal av varierande program och sedan i samma mening säga att ett MMS- program säkerligen kommer komma

jens: Fast jag kan åtminstone motivera varför jag inte gillar deras produker. En Applemänniska tjoar ju bara om "upplevelsen". Allvarligt, var i ligger "upplevelsen" i att surfa på en minimal skärm eller att du kan göra trumvirvlar? Visst är det tjusigt i början men när nyhetens behag har lagt sig (vilket det gör för mig väldigt fort) så finns bara en strypt produkt kvar. I övrigt undrar jag faktiskt vad ni menar med att jag kastar skit. Jag markerar fakta och en åsikt om detta. Jag har förstått att ni har svårt att ta till er sådant men jag hoppas på er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Allvarligt vart brister det hos dig? Hur skulle någon annan telefon kunna nyttja OS X? Det är ju bra korkat att behöva maila en sak när kompisen bredvid dig som kanske har en Nokia eller Sony ericsson eller en Samsung eller en LG som faktiskt kan skicka vad det nu kan vara (eller åt andra hållet för den delen då) via wlan, blåtand eller välj vilken begränsning som helst. Men poängen är fortfarande, om man nu har en viss teknik implementerad (vi kan ta blåtand nu eftersom det är det som diskuteras) varför väljer man att strypa funktionen? Kan du svara på det istället för att försvara allt Apple gör? Varför inte nyttja funktionerna fullt ut? Apple har/hade världens chans att göra en riktigt grym telefon men lägger sig som vanligt när det väl sätts lite press på dem och litar till att deras skara fans ska skydda dem.

Det ligger nog i människans sociala kunskap att acceptera när du inte kan ta emot en kontakt via blåtand. Ingen tänker "Åh vad bra av Derox, en sån egenskap ska min nästa telefon också ha".

Varför man stryper funktionerna? För annars blir det som med windows och WM, allt ska funka vilket resulterar i instabilitet med mera. För att skapa ett så stabilt och välfungerande OS måste man strypa ner på funktioner och variabler som kan gå fel. Visst iPhonen har inte alla funktioner, dock har jag aldrig haft en telefon som fuckar upp sig själv så lite som iPhonen. Finns kanske ett samband?

Man kan faktiskt inte ha kvar kakan och äta upp den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det du säger låter säkerligen trovärdigt i dina öron men tycker i sådana fall att det brister mer hos teknikerna hos Apple. De kan alltså inte få igång följande funktioner, för enligt dig så skulle risken för att telefonen bli instabil öka:

klipp och klistra
valfri ringsignal
Blåtand med standardfunktioner så som att skicka och ta emot filer eller kontakter
Blåtandsmusikheadset, när vanliga monoheadset fungerar
Radio
MMS, den där grejen som kom 2003 du vet som alltid har fungerat
Dyker den ens upp som ett USB- minne eller liknande?

Vill du att jag gör listan längre? Näe Apple, tillbaka till skrivbordet och gör om, gör rätt!

Citat:

De som har in iPhone kan ju uppenbarligen kompromissa på att inte kunna skicka MMS eller musik via blåtand...

Citat:

Kompromissa? Jag har inte behövt kompromissa alls, var har jag behövt kompromissa?

Fascinerande tankegång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det du säger låter säkerligen trovärdigt i dina öron men tycker i sådana fall att det brister mer hos teknikerna hos Apple. De kan alltså inte få igång följande funktioner, för enligt dig så skulle risken för att telefonen bli instabil öka:

klipp och klistra
valfri ringsignal
Blåtand med standardfunktioner så som att skicka och ta emot filer eller kontakter
Blåtandsmusikheadset, när vanliga monoheadset fungerar
Radio
MMS, den där grejen som kom 2003 du vet som alltid har fungerat
Dyker den ens upp som ett USB- minne eller liknande?

Vill du att jag gör listan längre? Näe Apple, tillbaka till skrivbordet och gör om, gör rätt!

Fascinerande tankegång.

Med tanke på att det inte finns någon smartphone på marknaden med de funktionerna som fungerar lika smidigt och är lika stabil som iPhonen så verkar det ju vara som det är rätt svårt att göra ens tabil telefon med alla de där funktionerna?

Sen verkar du ju ha svårt med läsförståelse, att jag skriver att de som äger en iPhone kan kompromissa med blåtand och MMS betyder ju inte att jag har behövt göra det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Inte alls, men jag belyser problemet med er iPhoneägare (och Applefrälsta överlag). När någon kan "kompromissa" med en Appleprodukt är det "dem" och när det absolut inte är något problem så är det "jag" Bara en liten notering gällande tankegången.

Jag kan bara utgå från mina egna telefoner, de är något långsammare än iPhone absolut. Men funktionerna finns där, vilket i slutändan borde vara viktigare än att det ska se bra ut. Det är ungefär som vacka blåsta tjejer, roande bara så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte alls, men jag belyser problemet med er iPhoneägare (och Applefrälsta överlag). När någon kan "kompromissa" med en Appleprodukt är det "dem" och när det absolut inte är något problem så är det "jag" Bara en liten notering gällande tankegången.

Jag kan bara utgå från mina egna telefoner, de är något långsammare än iPhone absolut. Men funktionerna finns där, vilket i slutändan borde vara viktigare än att det ska se bra ut. Det är ungefär som vacka blåsta tjejer, roande bara så länge.

Alla är olika, jag blir gärna av med onödiga funktioner jag aldrig använder för att det skall bli stabilare och vara snyggare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan man inte lägga in egna ringsignaler på iphone?
låter lite knepigt tycker jag.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Fast du vet inte att det är så. Ej heller har ju utseende något att göra med avsaknad av fullständigt stöd för en blåtandsstandard eller basicfunktioner som Klipp&Klistra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Alla är olika, jag blir gärna av med onödiga funktioner jag aldrig använder för att det skall bli stabilare och vara snyggare.

Det är detta som gör apple-klanen så speciell. Vem kan inte hålla med dig, "onödiga funktioner" är väl inget bra, vem tänker "jag vill ha onödiga funktioner i min mobil".

Det speciella med er är att ni tar er rätten att definera "onödiga funktioner", och att ni i det här fallet definerar det som "allt som iphone saknar".

Det är en rätt absurd diskussion, egentligen. Jag antar att de flesta här som argumenterar för sin sak faktiskt äger, har ägt, eller har använt en iphone så länge att de faktiskt kan ha en objektiv åsikt om den.

Derox kommer aldrig att kunna övertyga mig att avsaknad av BT-funktionalitet (trots att han tror att BT = crazy frog), MMS, vettig SMS-funktionalitet m.m. är något bra, och att vi bör acceptera Jobs som vår frälsare, så samma sätt som jag inte kommer att övertyga honom att vissa faktiskt behöver funktioner han klassar som "onödiga".

Och han har ju faktiskt en poäng, de som behöver dessa funktioner får helt enkelt välja en annan telefon. Jag själv behöver dem inte, men de skulle helt klart bidra till den omtalade "wow-upplevelse" som det snackas om.

Skulle jag bli mindre imponerad om jag kunde använda mina BT-hörlurar med telefonen? Skulle telefonens stabilitet kompromissas av möjlighet att skicka MMS? Nej, naturligtvis inte.

Så vad säger ni, är det inte dags att lägga ner det här? Jag börjar bli less på att skriva i trådarna, men jag har inte karaktär nog att låta bli, så länge intelligensbefriat folk som 0rre kallar de som inte delar hans wow-upplevelse för troll.
Det är sommar, och vi sitter vid datorn och diskuterar något så banalt som en jävla mobiltelefon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är detta som gör apple-klanen så speciell. Vem kan inte hålla med dig, "onödiga funktioner" är väl inget bra, vem tänker "jag vill ha onödiga funktioner i min mobil".

Det speciella med er är att ni tar er rätten att definera "onödiga funktioner", och att ni i det här fallet definerar det som "allt som iphone saknar".

Det är en rätt absurd diskussion, egentligen. Jag antar att de flesta här som argumenterar för sin sak faktiskt äger, har ägt, eller har använt en iphone så länge att de faktiskt kan ha en objektiv åsikt om den.

Derox kommer aldrig att kunna övertyga mig att avsaknad av BT-funktionalitet (trots att han tror att BT = crazy frog), MMS, vettig SMS-funktionalitet m.m. är något bra, och att vi bör acceptera Jobs som vår frälsare, så samma sätt som jag inte kommer att övertyga honom att vissa faktiskt behöver funktioner han klassar som "onödiga".

Och han har ju faktiskt en poäng, de som behöver dessa funktioner får helt enkelt välja en annan telefon. Jag själv behöver dem inte, men de skulle helt klart bidra till den omtalade "wow-upplevelse" som det snackas om.

Skulle jag bli mindre imponerad om jag kunde använda mina BT-hörlurar med telefonen? Skulle telefonens stabilitet kompromissas av möjlighet att skicka MMS? Nej, naturligtvis inte.

Så vad säger ni, är det inte dags att lägga ner det här? Jag börjar bli less på att skriva i trådarna, men jag har inte karaktär nog att låta bli, så länge intelligensbefriat folk som 0rre kallar de som inte delar hans wow-upplevelse för troll.
Det är sommar, och vi sitter vid datorn och diskuterar något så banalt som en jävla mobiltelefon.

Jag tänker dock annorlunda än dig. Apple har ju obviosly definierat de funktioner som saknas som onödiga, om man har något emot det KÖP INGEN IPHONE. Microsoft har ju bestämt att Windows skall vara segt, instabilt och dåligt på alla sätt och vis. Jag klandrar inte dem för detta, jag väljer ett vettigare alternativ. Om iPhonen saknar något du vill använda, antingen får du kompromissa eller byta till en annan telefon

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

obviously

Citat:

Microsoft har ju bestämt att Windows skall vara segt, instabilt och dåligt på alla sätt och vis

Härligt att leva hela sitt liv i förutfattade meningar om allt va?

Citat:

Om iPhonen saknar något du vill använda, antingen får du kompromissa eller byta till en annan telefon

jaha så nu är det kompromisser igen. Tryter argumenten? s.c.s.i formulerade det rätt bra i sitt inlägg, "onödiga funktioner, enligt Appleförsvararna, är alla funktioner som iPhone saknar".

Permalänk
Medlem

jävla troll o fanboys.
ja kommer tillbaka när idiotin lagts ned.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

obviously

Härligt att leva hela sitt liv i förutfattade meningar om allt va?

jaha så nu är det kompromisser igen. Tryter argumenten? s.c.s.i formulerade det rätt bra i sitt inlägg, "onödiga funktioner, enligt Appleförsvararna, är alla funktioner som iPhone saknar".

Ne, finns massa vettiga funktioner iPhonen saknar. Inga jag har har saknat direkt, men copy paste vore ju inte dåligt, inte heller visitkortsdelning osv. Men att klandra apple för att de inte utformat telefonen efter mina preferenser är ju bara egoistiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan hålla med dig om att vi kan lägga ner denna diskussion, och vi alla köper det vi är nöjda med.
Förresten, du har tolkningsproblem va?

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Kan hålla med dig om att vi kan lägga ner denna diskussion, och vi alla köper det vi är nöjda med.
Förresten, du har tolkningsproblem va?

Hehe, först håller du med om att diskussionen ska läggas ner och i nästa mening driver du diskussionen vidare...

Permalänk
Avstängd

Diskutera serriöst i min tråd i stället, den börjar komma långt ner ^^

Permalänk

Damodred och S.c.s.i har fattat vad apple handlar om. Ett nytt sätt att skapa en religion. -Säger Jobs att den är bra ja då måste den verkligen vara BRA! och alla lämlar ställer sig i kö med sina hjärnor som insats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis som allting annat så går ju dock Onödiga funktioner att kvantifiera. En onödig funktion är en som bara en given andel av den potentiella användarbasen använder. Apple brukar ha 10% för att en funktion ska bort, och 20% för att man ska överväga att ta bort det [1]. Exempel för iPhone:

Ringa: Nästan alla kommer ringa på sin telefon. Således nödvändigt.
1553-buss: Typ ingen kommer använda det. Totalt onödigt.

I somliga fall, exempelvis MMS, Radio, utökad Bluetooth-funktionalitet; är det svårt för oss att resonera oss fram till huruvida det används av många, vilket är vad många i den här tråden försökt göra. Detta är dock inte metoden som Apple använder. Apple samlar helt enkelt ihop ett gäng potentiella användare och studerar hur de använder sina mobiltelefoner.

Detta betyder givetvis inte att funktionerna är onödiga för alla, men beroende på vad man sätter för gränser kan det betyda att man inte kommer ha med det i produkten man utvecklar.

[1]: Egentligen skriver Apple att man ska designa applikationen för 80% av målgruppen, inte de 20% som är power users. Cf. Apple Human Interface Guidelines, Part I: Application Design Fundamentals, The design Process, Making Design Decisions

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Apple bygger något snyggt sedan låter de sina lärjungar köra PR och utropa mantrat om att allt apple gör är bättre. Undrar om det finns någon annan användar grupp som är så bra på att anpassa sig efter vad företaget tycker är viktigt.

Alla funktioner som jag inte kan använda mig av måste vara onödiga annars skulle väl apple byggt in dessa?

Apple vet redan hur jag vill ha mitt arbetsflöde, varför ha möjlighet till att göra något på flera sätt, det som funkar för apple funkar väl för mig?

Jag väljer helst mindre funktioner för bättre stabilitet?

Jag vill inte spendera tid med att tänka, apple tänker ju åt mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Apple bygger något snyggt sedan låter de sina lärjungar köra PR och utropa mantrat om att allt apple gör är bättre. Undrar om det finns någon annan användar grupp som är så bra på att anpassa sig efter vad företaget tycker är viktigt.

Alla funktioner som jag inte kan använda mig av måste vara onödiga annars skulle väl apple byggt in dessa?

Apple vet redan hur jag vill ha mitt arbetsflöde, varför ha möjlighet till att göra något på flera sätt, det som funkar för apple funkar väl för mig?

Jag väljer helst mindre funktioner för bättre stabilitet?

Jag vill inte spendera tid med att tänka, apple tänker ju åt mig?

*Trycker på off-knappen på troll-fjärrkontrollen*

Du måste tänka på att de flesta på det här forumet inte är representativa användare. De flesta här hamnar säkerligen under de där 20% som man inte bör designa sina produkter för.

Edit: Angående mindre funktioner för bättre stabilitet. Lätt. Jag har hellre en telefon som fungerar men saknar vissa grejer än en telefon som inte fungerar men kan göra allt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Precis som allting annat så går ju dock Onödiga funktioner att kvantifiera. En onödig funktion är en som bara en given andel av den potentiella användarbasen använder. Apple brukar ha 10% för att en funktion ska bort, och 20% för att man ska överväga att ta bort det [1]. Exempel för iPhone:

Ringa: Nästan alla kommer ringa på sin telefon. Således nödvändigt.
1553-buss: Typ ingen kommer använda det. Totalt onödigt.

I somliga fall, exempelvis MMS, Radio, utökad Bluetooth-funktionalitet; är det svårt för oss att resonera oss fram till huruvida det används av många, vilket är vad många i den här tråden försökt göra. Detta är dock inte metoden som Apple använder. Apple samlar helt enkelt ihop ett gäng potentiella användare och studerar hur de använder sina mobiltelefoner.

Detta betyder givetvis inte att funktionerna är onödiga för alla, men beroende på vad man sätter för gränser kan det betyda att man inte kommer ha med det i produkten man utvecklar.

[1]: Egentligen skriver Apple att man ska designa applikationen för 80% av målgruppen, inte de 20% som är power users. Cf. Apple Human Interface Guidelines, Part I: Application Design Fundamentals, The design Process, Making Design Decisions

Jättebra inlägg!

Men visade altså användarundersökningarna att 80% av användarna inte ville ha 3G, GPS, kunna skicka SMS till flera mottagare samtidigt, och andra senare tillkomna funktionerna? Vad hände? Ändrade sig dessa 80%, och helt plötsligt ville man ha 3G? Tyckte de från början att det räckte gott och väl att bara kunna skicka till en mottagare?

Om dessa 80% ändrar sig så fort (fler mottagare kom typ 1-2 månader efter releasen), vad är det ens för mening? De kanske ger en svag hum om hur telefonen kommer att användas, men ska denna svaga hum verkligen räcka till att basera funktionsbeslut på?

Tror du verkligen själv på att dessa användarundersökningar verkligen står för den starkaste drivkraften gällande villka saker man ska ta med eller inte? Tror du inte att t.ex. BT-funktionalitet kan saknas p.g.a. ekonomiska skäl (dyrt att utvecka och sammanbinda med övriga systemet), tidsbrist och andra faktorer?

Edit: blaze101, det största trollet här har väl ändå blivit du? Vad bidrar du själv med här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jättebra inlägg!

Men visade altså användarundersökningarna att 80% av användarna inte ville ha 3G, GPS, kunna skicka SMS till flera mottagare samtidigt, och andra senare tillkomna funktionerna? Vad hände? Ändrade sig dessa 80%, och helt plötsligt ville man ha 3G? Tyckte de från början att det räckte gott och väl att bara kunna skicka till en mottagare?

Om dessa 80% ändrar sig så fort (fler mottagare kom typ 1-2 månader efter releasen), vad är det ens för mening? De kanske ger en svag hum om hur telefonen kommer att användas, men ska denna svaga hum verkligen räcka till att basera funktionsbeslut på?

Tror du verkligen själv på att dessa användarundersökningar verkligen står för den starkaste drivkraften gällande villka saker man ska ta med eller inte? Tror du inte att t.ex. BT-funktionalitet kan saknas p.g.a. ekonomiska skäl (dyrt att utvecka och sammanbinda med övriga systemet), tidsbrist och andra faktorer?

Edit: blaze101, det största trollet här har väl ändå blivit du? Vad bidrar du själv med här?

Givetvis är inte användarundersökningar det enda man ska kolla på. När det gällde 3G så var det säkerligen pris, batteritid och fysisk storlek på telefonen som var begränsningen.

Men när det gäller saker som SMS till flera mottagare så är det inte alls omöjligt att man från början gjorde en studie, där det visade sig att bara ett fåtal procent gjorde detta, men att urvalet var icke-representativt för de faktiska köparna, eller att det var ganska många som ville ha det, och att efter ett tag så ändrade sig tillräckligt många etc.

Jag tror absolut att användarundersökningarna är den starkaste drivkraften. Därmed inte sagt att det är den enda drivkraften. Du utvecklar inte en produkt som ingen vill köpa liksom. Sedan får man givetvis väga användarundersökningarna mot andra faktorer, som ekonomi, tidsbrist och dylikt, men är det en funktion som jättemånga vill ha så kommer den med innan release liksom.

Edit: Givetvis faktorerar man även in ifall användaren är beredd att betala de "kostnader" som blir av att man lägger till något, i form av pris, storlek, batteritid, användbarhet etc.

Visa signatur