RAID0 Fråga -"Volymens tillbakaskri..."

Permalänk
Medlem

RAID0 Fråga -"Volymens tillbakaskri..."

Kör Raid0 på två diskar (Maxtor 300Gb 16Mb 7200Rpm).

Kollar jag i "Intel Matrix Storage Control" så kan jag bl a läsa följande...

"Volymens tillbakaskrivningscacheminne aktiverat -Nej"
Kan jag aktivera cachen på något sätt eller är det en begränsning när man kör med två diskar eller beror det på något annat?

//GroGGen

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

Jag har oxå frågat mig själv angående detta men jag kör RAID 1..
Trevligt ifall någon som kan detta kan svara.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Hedersmedlem

Efter väldigt snabbt googlande (på "write-back cache raid0") så verkar det som att man bör ha en UPS för att inte riskera dataförlust med denna inställning på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack för info!
Bussigt av dig med så snabb respons

Tror jag låter den vara av..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Vild du ändå aktivera tillbakaskrivningscacheminne för den aktuella raiden är det bara att starta Intel Matrix Storage Console och högerklicka på den aktuella arrayn och välja att aktivera det.
Men som sagt utan en ups kan det gå illa via strömavbrott om man har otur.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Avstängd

Det är ju trots allt en Raid 0. Informationen på den är oviktig redan med det valet ju. Lika bra att satsa på maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det är ju trots allt en Raid 0. Informationen på den är oviktig redan med det valet ju. Lika bra att satsa på maximal prestanda.

Varför är informationen på en raid0 array mindre viktig än någon annan data? Om du kör regelbunden backup så kan du ha den viktigaste informationen i världen där, eller åtm bra mycket viktigare än om du har en raid1 eller raid5 eller någon annan paritetsraid men som du inte gör fortsatt backup av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Varför är informationen på en raid0 array mindre viktig än någon annan data? Om du kör regelbunden backup så kan du ha den viktigaste informationen i världen där, eller åtm bra mycket viktigare än om du har en raid1 eller raid5 eller någon annan paritetsraid men som du inte gör fortsatt backup av.

Sant, men de flesta som kör raid0 gör det endast för snabbhetens skull. Gör man det så har man inte viktiga saker där pga risken för dataförlust.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd

Hur hjälper dig backupen om en disk kraschar? Kan du fortsätta jobba? Nej, du måste stanna upp, byta diskar, läsa tillbaka backup. Ändå kommer inte de senaste datan att vara på backupen förutsatt att du inte först lägger datat på backupen och sen speglar in den på raidnollan. Vilket är tämligen tveksamt att folk gör.

Raid 0 används bara till temporära filer som man kan förlora utan förvarning. Lagrar man annat på den så gör man fel.

Permalänk
Medlem

Men varför kan man då välja att aktivera den under RAID 1?

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Det är lika osäkert på en RAID-1, såsom RAID-5 i just avseendet strömavbrott och man ej har en UPS.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5