Permalänk

Träna varje dag?

Jag tänkte träna biceps och triceps i 20-30 min varje dag. Har 2 kg hantlar bara, men efter att ha hållt på i 20-30 min blir det faktiskt jobbigt.

Jag undrar ifall jag bara sliter på musklerna? Jag är rätt smal (186 cm, 60-65 kg)
Vill endast ha svar från folk som har erfarenhet av att träna med lätta vikter.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Vill du ha "stora" muskler eller "sega" muskler? det du gör nu är ju att träna uthållighet och inte "pumpa" så att säga. Och ja man sliter på musklerna om man gör samma träning varje dag, kroppen behöver vila för att bygga upp sig.

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha ut av din träning?
Antar att du inte vill bygga muskler?
Det lär ju bli en väldigt konstig figur när man bara tränar biceps och triceps.

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk

Om du inte vill ha tunga vikter hemma så rekommenderar jag ett chinsräcke, biceps kommer växa och om du gör dom strikta så kommer du även få lite V-form.

Som svar på din fråga: Ja, att träna armarna 20-30 min i sträck varje dag kommer endast slita ut dom. Om du vill bli större så är det ordentlig mat och gym som gäller.

Visa signatur
Permalänk

Du vill inte bara träna biceps och triceps. Förutom att du får en fult tränad kropp så riskerar du att skada dig p.g.a. du lyfter för tungt/fel. Sure dina armar orkar kanske, men ryggen mm orkar det? Se till att träna hela kroppen, sen kan du se till att träna armarna lite mer än de andra muskel grupperna. Läs i vår tränings tråd på forumet så får du en massa bra tips.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Träna alltid hela kroppen om du nu ska träna, annars ser det inte bra ut.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag vill få lite större armar bara, för jag är nöjd med resten av min kropp.
Sen vill jag få mig en liten kula på bicepsen.

Jag fick ett tipset av ortopeden att gå upp på tårna och ner igen i 10 minuter varje dag för att bli av med plattfoten. Jag gjorde detta i ett halvår och fick mycket hårdare vader.

Men jag slet ju aldrig på musklerna? Det borde ju kunna jämföras med att träna biceps/triceps varje dag?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Jag fick ett tipset av ortopeden att gå upp på tårna och ner igen i 10 minuter varje dag för att bli av med plattfoten. Jag gjorde detta i ett halvår och fick mycket större vader.

Men jag slet ju aldrig på musklerna? Det borde ju kunna jämföras med att träna biceps/triceps varje dag?

För det första spelar det ingen roll om du kör varje dag, tycker du det blir jobbigt efter ett tag så tar det på uthålligheten på musklerna och de behöver vila. För det andra, vill du ha större muskler så är det dags att köra tyngre vikter men lägre repititioner samt att köra varierande träning, tex från curls till hammer curls kan garantera dig att det går mycket snabbare än att sitta med 2kgs hantlar. Glöm inte att äta!

Permalänk

Okej, jag tänker iallafall fortsätta använda mina 2 kg hantlar ett tag till, i alla fall till att börja med. Jag brukar även sätta ihop 4 kg hantlarna för att det ska bli lite tyngre.

Jag tror faktiskt att det kommer ge resultat med bara 2 kg, det beror ju på hur mycket man tar i också. Du kan nästan träna med en penna om det ska vara så ifall man tar i jättemycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag tänker iallafall fortsätta använda mina 2 kg hantlar ett tag till, i alla fall till att börja med. Jag brukar även sätta ihop 4 kg hantlarna för att det ska bli lite tyngre.

Jag tror faktiskt att det kommer ge resultat med bara 2 kg, det beror ju på hur mycket man tar i också. Du kan nästan träna med en penna om det ska vara så ifall man tar i jättemycket

lättare att ta i när det finns något som verkligen är tungt

Permalänk

På tal om det, hur fäster man en så kallad chin up bar vid dörren?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
På tal om det, hur fäster man en så kallad chin up bar vid dörren?

På min så vred man i skiten så att den skulle bli längre och på det sättet pressas mellan dörrkanterna.

Permalänk
Medlem

Som sagt varför inte träna hela kroppen? Kör på med hantlarna, kör även armhävningar, sit-ups, upphopp och lite andra kroppsövningar. Finns ju massor av cirkelträningsprogram att ladda hem gratis på nätet. Kroppsträning är grymt underskattat.

Tänk på att musklerna behöver vila. Det är inte under träningen muskeln blir starkare och större utan det är under vilan den blir det. Att träna samma muskelgrupp dagen efter är inte speciellt bra, minst 1 dag vila på varje muskelgrupp.

Permalänk
Medlem

Re: Träna varje dag?

Citat:

Jag tänkte träna biceps och triceps i 20-30 min varje dag. Har 2 kg hantlar bara, men efter att ha hållt på i 20-30 min blir det faktiskt jobbigt.

Jag undrar ifall jag bara sliter på musklerna? Jag är rätt smal (186 cm, 60-65 kg)
Vill endast ha svar från folk som har erfarenhet av att träna med lätta vikter.

Vill du ha större muskler så ska du köra få repetitioner. En tyngd där du inte orkar mer än 7-10 repetitioner i 2-3 omgångar. Du ska heller inte träna samma muskelgrupp varje dag.

Att stå och vifta så där i 30 minuter är bara en märklig och ineffektiv konditionsträning.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag fick ett tipset av ortopeden att gå upp på tårna och ner igen i 10 minuter varje dag för att bli av med plattfoten. Jag gjorde detta i ett halvår och fick mycket hårdare vader.

Musklerna i vaderna skiljer sig något från resten av musklerna. Vader tål väldigt mycket mer arbete, de används hela tiden för vi är skapta för att gå mycket. Vader har därmed mycket god förmåga till att transportera syre (mycket blodkärl) och musklerna är inte lika explosiva. Du kan i princip arbeta hur mycket som helst med vaderna utan att bli övertränad.

Andra muskler behöver lite vila mellan ansträgningarna. Vila innebär inte att man ligger på sängen. vila är samma sak som återhämtning och i detta fallet handlar det om att celler skall samla näring och bygga upp sig inför nästa ansträgning. För att få så effektiv vila som möjligt så skall man ha hög ämnesomsättning utan att skapa en skuld (skuld = muskeln måste återhämta sig). det görs med modest rörelse. Om du då och då kör lite rörelser, alltså bara rör lite på dig, tar någon promenad varje dag och så vidare. Då håller du igång muskeln utan att den behöver återhämta sig.

Kroppen är skapt på det viset att så fort man arbetar med något så tar det upp näring. Du kan lätt märka detta om du råkat gå gipsad. Det tar inte många veckor och så är man en pinne under gipset.

Beroende på hur stark man är krävs mer eller mindre tid mellan de gånger man tar i ordentligt och då skall repsen ligga under 20, över det så börjar det bli mjölksyreträning och det bygger inte volym. Mjölksyreträning kan man däremot köra varje dag

Exakt hur länge varierar en hel del från person till person, vissa har svårt och ta i med, de kan träna ofta. Andra har lätt och ta i rejält och de kanske inte kan träna så ofta. Blir man riktigt stark så får man öka på vilan med. Nybörjare kan lätt köra var tredje dag, men ganska snabbt kanske man får öka till 4-5. blir man mer avancerad så kan vilan behöva gå upp till över en vecka men då brukar man lägga in "mellanpass" där man kör lite lättare.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Som sagt varför inte träna hela kroppen? Kör på med hantlarna, kör även armhävningar, sit-ups, upphopp och lite andra kroppsövningar. Finns ju massor av cirkelträningsprogram att ladda hem gratis på nätet. Kroppsträning är grymt underskattat.

Som sagt så är jag nöjd med resten av min kropp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du verkar inte direkt lyssna på vad folk rekommenderar så varför kör du inte bara ditt eget race?
Ja, regelbunden träning får motsatt effekt. Sätt ut en eller två vilodagar så kanske det hjälper.
Du verkar önska explosiva muskler, då behöver du använda något lite tyngre än 2kg, som redan har nämnts ovanför.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att du glömde en nolla. Träna biceps med 2 kg hantlar? Har du marsvins-muskler eller? Det kan man möjligtvis träna lillfingret med.

Köp tyngre hantlar och träna biceps 1-2 ggr i veckan om du nu vill det. Din muskler klarar säkert av att träna varje dag, men leder och skit gör det inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Hehe, jag tror att 2 kg är bra att börja med, men redan nu börjar jag känna att det är svårt att ta i med så låg vikt. Jag ska nog skaffa lite tyngre vikter. Och ja, jag har marsvinsmuskler

Vad rekommenderar ni för vikter efter man har byggt upp "grunden" med 2 kg hantlar? Jag tror 6 kg skulle passa mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, jag tror att 2 kg är bra att börja med, men redan nu börjar jag känna att det är svårt att ta i med så låg vikt. Jag ska nog skaffa lite tyngre vikter. Och ja, jag har marsvinsmuskler

Vad rekommenderar ni för vikter efter man har byggt upp "grunden" med 2 kg hantlar? Jag tror 6 kg skulle passa mig.

Att bara träna med hantlar känns lite konstigt... Även om du nu bara ska träna biceps och triceps. Du kommer ju iaf hela tiden få gå upp. Du ska ju som sagt bara klara lyfta vikten runt 10 ggr, men om du tränar 2 ggr i veckan kommer du ju kunna gå upp efter bara någon månad iaf. Så du bör nog köra på lösa vikter isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

This thread is worthless without pictures!

Nä, men jag skulle säga börja på 8kg, är det tungt? Kör på! Klarar du att hålla i vikten, göra rätt rörlse så spelar det ingen roll om du gör den 2gg, bättre än att sitta och fjolla sig med 2kg vikt 50gg. Du kommer få bättre resultat från det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag köpte ett 7kg hantelset + 2 st 5 kg vikter på team sportia idag. 17 kg totalt mao. Allt gick på 500 spänn. Vad för bicepsövning är det du kör? 6 kg är hur lite som helst..

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Om du vill ha större muskler så måste du öka vikterna, 2kg kommer inte göra någonting synligt!

Jag skulle nog tro att 7-10kg vore bra för dig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Biceps är en ganska speciell muskel där det inte alltid är nödvändigt att träna ofta för att få stora biceps. Det största felet många gör är att träna biceps för mycket, eftersom den muskeln ingår i många andra träningsmoment på gym och i det vardagliga livet.
För att få volym så ska man se till att köra tunga och intensiva bicepspass.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Som många säger är 7-10 kg en bra startvikt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

2kg? Det är ju vad en 6-åring jobbar med... du borde ju ligga på åtminstonde 12-15kg och runt en 30kg+ när du är 18

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
...och runt en 30kg+ när du är 18

Märkligt krav, de flesta ÖVER 18 ligger inte ens på det. Om du menar 30kg/hantel.

Jag håller med de flesta om att du inte ska ligga på låga vikter och mest ödsla tid för det är vad du gör.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

30 kg hantel är för övrigt skittungt.

Det du pratar om är styrketräning på väldigt hög nivå. Många nybörjare brukar börja på runt 8 kg och sen går det långsamt uppåt. Biceps är ju ingen stor muskel.

Fast du kanske har felmärkta hantlar på ditt gym, confidence boosters

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

...eller så är dom märkta i pounds.

Visa signatur