Permalänk
Medlem

bildskärmar och paneler

okej, det här ämnet togs upp i en tidigare tråd av mig, men eftersom den är död nu och just det här med skärmar blev ett ämne för sig så tänkte jag ta upp det här.

hur som helst så ska jag köpa en ny skärm. den kommer användas framförallt till filmredrigering, (egentligen compositing och rörlig grafik mer än just redigering, de är tre olika saker, men simplifiering säger ingen nej till.) spelande och en del bildredigering.

man skulle väl kunna kalla mig för amatör/semiprofessionell och trots att jag kommer att bildredigera så blir det inte det främsta användningsområdet. främsta området blir snarare rörlig grafik/compositing, tätt följt av spel.

budgeten för skärmen ligger i nuläget på max ca 4000:-(mindre överskridningar kan göras för stora prestandaförbättringar om det nu skulle vara så).

jag fick tips om:

lenovo l220x: en 22" med s-pva panel och 5ms responstid om jag inte minns fel. ganska fina omdömen.

eizo s2231: också s-pva och 22" fast med lite längre responstid: 8ms. denna skärm ligger över min budget egentligen, men eftersom möjligheten att vänta alltid finns och eftersom den hade fått så fina omdömen så hamnade den här i listan ändå.

dell e248wfp: en 24" med tn-panel, omdömen skiljer sig lite grann och jag kunde inte hitta speciellt många heller. skärmen är på rea just nu så priset är mkt bra.

jag blev mycket sugen på en 24" måste jag säga men lenovo l220 väger också mycket starkt.

så ser väl min lista ungefär ut än så länge. jag blev tidigare avrådd tn-panel pga. att jag skulle bildredigera, men eftersom det inte blir det primära användningsområdet hur viktigt är det egentligen att undvika tn-panel?

rekommenderar ni eller avråder ni mig från att köpa skärmarna ovan?

finns det andra modeller som också borde stå med i listan?

ska jag vänta eller ska jag slå till med nuvarande budget?

Permalänk
Medlem

Hade inte valt en TN skärm till bild och videoredigering i all fall.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

ok, lenovo l220 väger absolut starkast för tillfället efter lite mer research.
ska in nu ngn dag här framöver och kolla på en 22" för att få en känsla av hur stor den är i på riktigt.

Permalänk
Medlem

tror oxå på lenovon, just för att den kommer ha bra svärta och färger samt är hyffsat snabb vad jag uppfattat det som, man kan inte gå på specs när det gäller sådant tyvärr.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

alternativet är ju att vänta för att få budget för en eizo.
men är den värd det?

Permalänk

Kan rekommendera denna. 8-bitars färgdjup, 6ms responstid och S-IPS panel!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147220

Mer om paneler hittar du här; det är en ganska gammal tråd men informationen om paneler är fortfarande aktuell.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=61178&p...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therokaan
Kan rekommendera denna. 8-bitars färgdjup, 6ms responstid och S-IPS panel!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147220

Mer om paneler hittar du här; det är en ganska gammal tråd men informationen om paneler är fortfarande aktuell.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=61178&p...

okej, det är ju ips-panel och det är ju skitbra, men den är 2" mindre och 400:- dyrare. nu kan jag inte skillnaden mellan s-ips- och s-pva paneler, är den värd det för med tanke på de olika storlekarna och prisen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
*tråd flyttad*

hemskt ledsen.
skulle ha kollat igenom vilka olika forum det fanns mer.
ursäkta.