Permalänk

Byta processor i Vista?

Tjena!

Jag har en dator idag som sitter med en trött gammal E6300 Dual Core. Funderar på att köpa en E8400 och bara göra ett rakt byte.
Kommer det fungera utan problem eller kommer Vista Home Premium ge mig huvudvärk pga detta?

mvh
/Mats

Permalänk
Inaktiv

Om du tar reda på vilket moderkort du har i din dator, så kan man ta reda på om det finns en Bios version på moderkortet tillverkarens hemsida som stödjer en snabbare CPU, ditt moderkort kanske redan har en Bios version som stödjer en snabbare CPU… Eller så finns det en nyare Bios version att ladda ner till ditt moderkort. Sen så måste den ha samma sockel som din gamla CPU

OBS!!!

Kolla riktigt noga så du får rätt Bios till dit moderkort, i annat fall kan du förstöra ditt nuvarande moderkort!

Mvh Tommy

Permalänk

Tjena!

Bios har jag koll på att det fungerar. Men vad jag var ute efter var vad Vista säger.

/M

Permalänk
Medlem

Det funkar att byta. Det som kan hända är att Vista inte känner igen din PC längre och att du av den anledningen inte kan använda sparade filmer i Media Center osv. Detta kan man också fixa efter uppgraderingen (det hände mig när jag bytte från e6420 till e8400).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några konstigheter, det är hurvida moderkortet fixar det som är intressant.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850