Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrIiLlE
Hittar du den i aktivitetshanteraren? När jag pluggade in mitt usb minne i Linux kom den upp på en gång

detta är på min andra dator när jag ska göra så att jag kan boota med usb minnet.

PS. säkert en noobie fråga men hur installerar man program i linux?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson

PS. säkert en noobie fråga men hur installerar man program i linux?

man hyr två linux- pingviner som gör det åt sig

skämt åsido...den här på forumet som var till danmark och såg en msi wind,vad var det för operativsystem på den? vad för färg osv? nordiskt tangentbord?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

jynsson, det beror på vad du kör för distribution men kör du x/k/ubuntu så är det lättaste att köra lägg till/ta bort program eller skriva sudo apt-get install namnetpåprogrametduvillha.
så laddas programet ner och installeras..

Permalänk

Men om man får ett felmedelande i lägg till/ta bort program om man vill installera. vad sa jag göra då?
Här kommer felmedelandet.
W: Couldn't stat source package list http://update.eeepc.asus.com p900/main Packages (/var/lib/apt/lists/update.eeepc.asus.com_p900_sv_dists_p900_main_binary-i386_Packages) - stat (2 No such file or directory)
Couldn't find package asus-messenger-update-1

vad gör man då för att få det att fungera?
Någon mer med samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjon Geao
Men om man får ett felmedelande i lägg till/ta bort program om man vill installera. vad sa jag göra då?
Här kommer felmedelandet.
W: Couldn't stat source package list http://update.eeepc.asus.com p900/main Packages (/var/lib/apt/lists/update.eeepc.asus.com_p900_sv_dists_p900_main_binary-i386_Packages) - stat (2 No such file or directory)
Couldn't find package asus-messenger-update-1

vad gör man då för att få det att fungera?
Någon mer med samma problem?

Ja jag har exakt samma problem. Verkar inte finnas nån direkt lösning på det. Vill du lägga till apps är det lättast att lägga till nya källor i källlistan (så kallade rpresetories eller nåt liknande...:) ) kolla på eeeuser där finns guider i wikin.

Fick precis det här svaret på eeeuser:

The cause of the problem is due to, there is no directory /sv (for swedish) in the http://update.eeepc.asus.com/p900/
So this server address is wrong and does not exist. Either you must raise a support ticket with Asus to create /sv directory and fix the repository or edit your source.list file to get the updates from other sites. As long as this file pointing to http://update.eeepc.asus.com/p900/sv/ , will even cause the command apt-get, to fail too.

Alltså Asus har inte förberett sina servrar så de fungerar för den svenska modellen. vet inte om man vågar ändra och köra på de amerikanska servrarna...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
man hyr två linux- pingviner som gör det åt sig

skämt åsido...den här på forumet som var till danmark och såg en msi wind,vad var det för operativsystem på den? vad för färg osv? nordiskt tangentbord?

Wind kommer föst med XP Home, senare så kommer den med Linux, Novel Suse: http://www.novell.com/linux/. Dell's bärbara kommer med Dell's egna version av Linux. Jag förstår verkligen inte hur Danmark kan ha Wind när ingen i sverige äns vet när den kommer hit.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
hej
skulle vilja ha hjälp med installationen av xp via ett USb minne. någon som har en bra guide eller som kan förklara

//Jynsson

Denna guide funkade helt klockrent för mig: http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-u...

Men däremot har jag ett problem. Jag har testat klocka min 900 litegrann med ett program som heter eeectl. Men lilla minsta jag klockar så lägger båda nätverkskorten av. Vad kan vara problemet?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

det går inte att starta min eee längre. efter att bilden STARTING SYSTEM kommit fram så byts bilden ut mot en svart där det står ungefär:

Scanning user partition, please wait....

Couldn't find valid filesystem superblock.

Press <ENTER> to Reboot...

vad är felet och vad gör man åt det?

behöver verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du ändrat något på den sen du köpte den ex installerat annat OS?

Annars låter det ju som SSDn skulle va kass, ingen expert men...

Vilken modell har du?

Permalänk
Medlem

har 900. skulle installera xp, så de var efter det. men vill veta hur man återsäller den. funkar inte med skivan för detta kommer upp i vilket fall och jar även testat de andra alternativet i bruksanvisningen.

EDIT: jag slutförde aldrig installationen för detta hände efter omstart

Permalänk
Medlem

Gå in på eeeuser.com och sök i forumet eller wikin där finns säkert en lösning. Tror det har med att du har deletad nån bootsector eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stahl80
Gå in på eeeuser.com och sök i forumet eller wikin där finns säkert en lösning. Tror det har med att du har deletad nån bootsector eller liknande.

okej tack ska kolla där

EDIT: sökte på eeeuser:s forum och hittade direkt en tråd där en hade precis samma fel. så tack hoppas att det funkar nu.

LÄNK:http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=4001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
har 900. skulle installera xp, så de var efter det. men vill veta hur man återsäller den. funkar inte med skivan för detta kommer upp i vilket fall och jar även testat de andra alternativet i bruksanvisningen.

EDIT: jag slutförde aldrig installationen för detta hände efter omstart

Om man delitar alla partioner vilket man måste om man ska kunna få XP på C: så funkar inte återstälnings CDn längre som man får med. vad jag vet
PGA att några av patrionerna är till för att just hålla kvar allt i datorn som han behöver för en återstälning.

Jag har en fråga. Jag har läst att några har uppgraderat till 2Gb ram.
Jag öppnade min lucka under till och kollade. Jag har bara en plats för ramminne. Där min nuvarande 1G sitter. Alltså måste jag köppa en 2Gb och byta ut? Hur snabba ram minnen klarar den av? Just nu sitter det ju en 400mhz. klarar den PC6400 800MHz? Jag har inte hittat några 2gb minnen på 400 i bus speed änu.

Permalänk
Medlem

Borde finnas nån info om vilka RAm man ska använda på ASUS hemsida. Men om du stoppar i 800Mhz kanske den klockar ner till 400.
Och ja du måste ta ut det minnet du har i eftersom det bara finns en RAM-plats!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Om man delitar alla partioner vilket man måste om man ska kunna få XP på C: så funkar inte återstälnings CDn längre som man får med. vad jag vet
PGA att några av patrionerna är till för att just hålla kvar allt i datorn som han behöver för en återstälning.

så går det inte att återställa den eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
så går det inte att återställa den eller?

Orginal har den ca 5 partioner. Några av dom är till för just återstälningen. Dock måste man ta bort dom om man ska ha XP på C:
Vilket man är tvungen till för att han ska kuna starta XP.
Så har du tagit bort alla patrioner så är ända sättet att få tillbaks det ursprungliga operativet att ha ett sådant operativ och installera från skratch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Orginal har den ca 5 partioner. Några av dom är till för just återstälningen. Dock måste man ta bort dom om man ska ha XP på C:
Vilket man är tvungen till för att han ska kuna starta XP.
Så har du tagit bort alla patrioner så är ända sättet att få tillbaks det ursprungliga operativet att ha ett sådant operativ och installera från skratch.

tack för hjälpen iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Om man delitar alla partioner vilket man måste om man ska kunna få XP på C: så funkar inte återstälnings CDn längre som man får med. vad jag vet
PGA att några av patrionerna är till för att just hålla kvar allt i datorn som han behöver för en återstälning.

Jag har en fråga. Jag har läst att några har uppgraderat till 2Gb ram.
Jag öppnade min lucka under till och kollade. Jag har bara en plats för ramminne. Där min nuvarande 1G sitter. Alltså måste jag köppa en 2Gb och byta ut? Hur snabba ram minnen klarar den av? Just nu sitter det ju en 400mhz. klarar den PC6400 800MHz? Jag har inte hittat några 2gb minnen på 400 i bus speed änu.

Jag bytte till ett 2gigg ram minne 667 tror jag det var. det fungerar bra

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan beställa ny SSD disk någonstans?
får smått panik av att min EEE är så seg! har kollat men hittar inge.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893

Men du kan ju också köpa en vanlig hårddisk och stoppa in i den. Allt beror på om det finns plats inuti datorn.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Orginal har den ca 5 partioner. Några av dom är till för just återstälningen. Dock måste man ta bort dom om man ska ha XP på C:
Vilket man är tvungen till för att han ska kuna starta XP.
Så har du tagit bort alla patrioner så är ända sättet att få tillbaks det ursprungliga operativet att ha ett sådant operativ och installera från skratch.

ringde asus support innan och dem bad mig att lämna in den på seervice. så då är man väl tvungen till de, när man precis fått den =/ menmen

Permalänk

Jag har just varit och köpt en eee 900 men oavsett hur länge jag laddar batteriet står det att jag har 70% kvar. Ska man tolka detta som att en cell i batteriet är trasig tro...?

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
http://img516.imageshack.us/my.php?image=hjlpwk5.gif

varför hittar den inte usb minnet? är det usb minnet som det är fel på eller är det något man måste göra för att den ska hitta det?

Ursäkta en dum fråga, men har du enejblat USB i BIOS?

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tänkte ta o sätta in 2gb ram i min 900. Men på luckan på undersidan så är de ett klistermärke över ena skruven. Försvinner garantin om man tar bort den?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Har för mig att den gör det om man ändrar något i den....

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muteman
Jag tänkte ta o sätta in 2gb ram i min 900. Men på luckan på undersidan så är de ett klistermärke över ena skruven. Försvinner garantin om man tar bort den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imprezagt
Har för mig att den gör det om man ändrar något i den....

men å andra sidan är 3000 inte så mycke pengar.

Permalänk
Medlem

kan jag installera Windows på ett usb minne och använda den som hårddisk?
är så sjukt trött på att den är sååååå slö :/

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
men å andra sidan är 3000 inte så mycke pengar.

För mig som går i skolan kan 3000kr vara rätt mycke. Men jag googlat lite om de där med garantin. Och på denna sida så står de att Asus sagt att man får byta ram:
http://www.mobilemag.com/content/100/333/C14028/

Kan de vara så?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Hmmm, ju mer jag sitter här å läser desto mer sugen är jag på att lämna tillbaka min 701 å byta upp min till en 900, de har ju endå 30 dagars öppet köp på PC-City...

Ni som lekt med båda, vad säger ni? datorn används att surfa på, streama media med xbmc (xbmc.org) från min stationära dator och till att glo på lite c64 demos med VICE typ...

Permalänk
Medlem

alla klagar på att 16gb:arn som sitter i svenska eee 900 e så seg ,men e den segare änn en 2,5 ide disk på 5400 rpm ? har en sån i min gamla bärbara ...