Datorn startar men kommer inte in i windows.

Permalänk

Datorn startar men kommer inte in i windows.

Hej!
Igår satt jag vid min dator som fungerade helt vanligt där vid 23 tiden. Men nu idag på morgonen när jag ska starta den, så fungerar det helt plötsligt inte. Den startar som vanligt med fläktar och allt men efter ett tag kommer man till en svart skärm där det står windows avlsutades inte rätt förra gången bla bla bla.. Sen kan man välja Starta i felsäkert läge, eller normalt eller efter senaste fungerade inställningarna. Stängde av datorn normalt igår, dvs tryckte inte bara på strömbrytaren. När man sen har valt t.ex starta i normalt läge, så tar det kanske 2 minuter innan något händer sen kommer den där windows loggan upp där det går en blå grejj i ett fält. Som det ska vara.. Men efter det så dyker bara en blå skärm med massa siffror upp riktigt snabbt, sen startas datorn om och kommer tillbaka till den svarta skärmen..

Har alltså inte gjort något med datorn sedan igår och ändå startar den inte i morse ;O

Har testat ta ut grafikkort och starta, ta ut diskettenheten och starta, cd-läsaren och så vidare..
Ändå blir det ingen skillnad. Kan det vara något fel i BIOS?
Eller har någon haft såhär förut? Som vet hur man får igång burken igen?

Kan också tillägga att jag knappt vet vad det är för grejjer i den då jag knappt använder den, men det är iaf ett Asus 7600GS Silent kort i den.

// Tack på förhand

Christofer N

Permalänk
Medlem

Blir skärmen Blå med vit text och sedan svart när den laddar windows? Dags att installera om datorn isf.

Du har ett passivt kylt grafikkort, öppna datorn och blås bort damm med tryckluft. Kan vara så att den blir överhettad och stänger av sig.

Permalänk

Ja efter den där windows grejen som kommer när man startar datorn där det står windows och så är det en mätare under, så kommer det väldigt snabbt fram en blå bakgrund och så ser man lite vit text sen startar den om. Har också provat att starta utan grafikkort osv men still same problem Har bara moderkortet, ett nätagg och minne och hårddisk i nu men fungerar ändå inte... ;O Har också blåst bort damm ifrån datorn. Kan det vara hårddisken det är fel på?

Permalänk
Medlem

jag har hatt samma problem. jag bara formaterade om datorn så funkade det igen

Permalänk
Medlem

Typiskt windows. Formatera och installera om eller försök reparera först med windows skivan.

Men reparera du är risken att du får samma problem snart igen. Fast du får åtminstonde chansen att spara undan det du vill ha kvar.

Permalänk
Medlem

har du en annan gammal tom (eller som du kan tömma) hårddisk kan du installera en helt ny windows på den för att sen komma åt den nyare hårddisken, då kan du spara allt du vill ha kvar, sen installerar du bara om windows som vanligt sen, se till att plocka bort den där du sparat allt...

annars vet jag inte, brukar ju alltid funka med felsäkert eller senast fungerande om det blir nå galet.. testa reseta cmos i bios annars, jag fick det där felet en gång när jag skulle testa klocka genom software en gång med min amd..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Hm. Testade dra in hårddisken i en annan dator idag och skulle prova med en windows xp home skiva och reparera windows. Dock gick det inte men jag antar att jag måste reparera med en xp pro skiva kanske när jag själv har xp pro. Ska testa med en xp pro skiva imorgon. Fungerar inte det ska jag som du ErikR sa ngt om, stoppa in hårddisken som en andra hårddisk i en annan dator sen föra över allt dit och sen bara reboota hela hårddisken Då tappar man iaf inte alla saker man har på den Går inte att gå in med felsäkert läge heller. Inget går

Permalänk

frolunda_rocks:
Har du löst problemet? Hur isåfall?