Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Znote 6224W är ett bra bevis på Zeptos bluffrabatter. 6224W har alltid haft en "rabatt" på 2000-5000kr ända sen den lanserades.
Nu står det att den har en rabatt på 4400kr, det betyder att ordinarie pris är ca 13000kr. Det är ganska konstigt med tanke på att Nox som är en ny och bättre dator kostar 10700kr.

När 6214W kom kostade den cirka 16000-20000. När sedan 6224W kom ett år senare hade priset på 6214W hunnit sjunka ner till 11000-12000, och 6224W landade på ungefär 13000, varvid man reade ut 6214W. Det du säger stämmer till viss del, men 6224W har inte alltid haft en rabatt och har inte alltid kostat runt 10.000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte Bluetooth och kvalitet på skärmen som några "skitsaker". Bluetooth är svårt att vara utan när man väl vant sig vid det, och att inte vara försäkrad en felfri skärm känns verkligen inte tryggt.

Jag väntar på Anthea / Orion (om dessa fortfarande är aktuella?) eller går upp till Nox eller Mythos.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mars
Jag ser inte Bluetooth och kvalitet på skärmen som några "skitsaker". Bluetooth är svårt att vara utan när man väl vant sig vid det, och att inte vara försäkrad en felfri skärm känns verkligen inte tryggt.

Jag väntar på Anthea / Orion (om dessa fortfarande är aktuella?) eller går upp till Nox eller Mythos.

Skärmen har pixelgaranti, men inte lika "bra" som Nox:en har. De flesta tillverkare lämnar en standardpixelgaranti som täcker t.ex. ner till tre "döda" pixlar. Nox:en däremot har ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Har nexus gått ner i pris? kostade den inte ~8700 förut?

Permalänk
Medlem

Det verkar som priset har sänkts ca. 500kr. Jag la min order igår på det gamla priset och har idag fått en orderbekräftelse med det nya priset. En glad överaskning. Dock står det bara "geforce 9600M" som benämning på grafikkortet. Jag antar att det inte är något jag ska behöva skriva och fråga om, blir ju lite nojig och vill att det ska stå i klartext "9600M GT 512mb GDDR3"

Permalänk

Vad är det för upplösning på Nexusen, ser väldans intressant ut.

Permalänk
Medlem

Naglmor: det står att det är samma sorts kort i denna och i nox på denna bilden

http://www.zepto.dk/Files/15_Nexus_Mythos_Nox_Comparison.pdf

så de ska nog va lugnt : P

Fredrikposse: 1280x800

Permalänk

Hej,

har kollat lite på Nexusen nu och den verkar vara kanon. Priset är rätt bra också.
Bara lite funderingar...
Hur klarar den av spel? Någon som spelar mycket på sin och kan göra en snabb resumé?
Är det någon som kan ta lite bilder på sin? Gillar tyvärr inte Nexusens utseende överhuvudtaget.
Så jag skulle vara personen som kunde ta några bilde och lägga upp här, evigt tacksam :)!

Permalänk
Permalänk

Tack så mycket.

satan då då..

Permalänk
Medlem

den har inte börjat skickas ut ännu

Permalänk

Faasen, vet inte om jag ska lägga ut 3000 på en ny processor och minnen till min stationära, eller sälja den och lägga pengarna på en sämre, fast coolare bärbar för 7000:- mer ;D

Permalänk
Medlem

Skulle lätta satsat på stationär idag om jag hade någonstans att bo.. och parkera 30kg dator... tror jag

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog beställa nexen... Alltså, ny intel teknologi, inte den defekta 8600 grafikkorts serien, 4GB minne, 250 GB hårddisk (kanske tar en 7,2k varvare istället), och lite annat för 7600 spänn.

Det är ju liksom billigt jämfört med allt annat som fortfarande kör på gamla processor modeller...

Sen att det inte är bästa skärmen och ingen bluetooth kanske är surt, men kolla priset liksom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivy
Jag tänker nog beställa nexen... Alltså, ny intel teknologi, inte den defekta 8600 grafikkorts serien, 4GB minne, 250 GB hårddisk (kanske tar en 7,2k varvare istället), och lite annat för 7600 spänn.

Det är ju liksom billigt jämfört med allt annat som fortfarande kör på gamla processor modeller...

Sen att det inte är bästa skärmen och ingen bluetooth kanske är surt, men kolla priset liksom...

Ja prissänkningen har gjort den högaktuell för alla som är ute efter en kraftfull 15,4".

Permalänk

Jag beställde en i förrgår till "skolarbete" (misstänker dock att det kommer att bli en någorlunda desktop-replacement). Dock är ju förväntad leveranstid i september. Är väl lättare att hålla vad man lovat om man anger en hel månad som leveransdatum

Permalänk
Medlem

Funderar också att köpa en dator från Zepto men jag kan inte bestämma mig för vilken dator jag vill ha. Valet är mellan Nox eller Nexus. Jag behöver ingen BT, för jag har hittat en bra, liten och smidig för ca 75 - 100:-. Jag vill lira spela, se på film och plugga på den ( gillar att leka i Photoshop!) ( har Full HD tv hemma och på skolan)

Så frågan lyder: Är det någon ide att ha Blu-ray spelare på Nexusen? Ser man någon skilland på skärmen om det är DvD eller Blu-ray? Hur dålig är skärmen, låter som den är jätte dålig? Sen undrar jag lite om fläktsystemet, hur varma blir datorerna och hur mycket låter fläktarna? Kan inte hitta det någonstans.

Vore toppen om någon kunde svara på dessa frågor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dixzie
Funderar också att köpa en dator från Zepto men jag kan inte bestämma mig för vilken dator jag vill ha. Valet är mellan Nox eller Nexus. Jag behöver ingen BT, för jag har hittat en bra, liten och smidig för ca 75 - 100:-. Jag vill lira spela, se på film och plugga på den ( gillar att leka i Photoshop!) ( har Full HD tv hemma och på skolan)

Så frågan lyder: Är det någon ide att ha Blu-ray spelare på Nexusen? Ser man någon skilland på skärmen om det är DvD eller Blu-ray? Hur dålig är skärmen, låter som den är jätte dålig? Sen undrar jag lite om fläktsystemet, hur varma blir datorerna och hur mycket låter fläktarna? Kan inte hitta det någonstans.

Vore toppen om någon kunde svara på dessa frågor!

Dom frågorna kan nog ingen här besvara än då det inte finns recensioner ute än, men vänta en vecka så hittar du nog mer info. Gällande fläktljud och dylikt lär det vara identiskt på nox och nexus, så hittar du en recension av Nox lär det mesta gälla även för nexus (förutom om den har den andra skärmen).

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, är det värt att betala extra för "Intel WiFi 533AN Shirley Peak B/G/N" eller duger Zepto's standard WLAN?
Undrar också lite om garantin. Får man ingen alls om man inte betalar extra för det? Alltså om datorn kraschar efter två veckor så måste jag betala för en ny, eller?

Permalänk
Medlem

Hittade en sida där det stod att följande : Det är ingen idée att ha en blu-ray spelare om man vill se den på sin bärbara dator, då de flesta datorer inte har Full Hd skräm, dvs 1920x1080 pixlar.

Själv tycker jag att det är dumt att Zapto inte erbjuder en bättre skärm till datorerna, speciellt Nexus som har en blu-ray spelare, så man kan utnjyttna spelarn och dess fördelar, eller vad tycker ni?

Funderar istället på att köpa denna datorn:

http://www.expert.se/product/product.aspx?identifier=150732

men jag är tveksam på grafikkorter, ram minnet (räcker de med 3 g ram, kan man spela Cs, wow och mindre tunga spel, inte crysis men kanske fear?)

Permalänk

Går kanske inte riktigt att jämföra en Nexus med en 15.4"-skärm med en gigantisk 18.4"-are.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dixzie
Själv tycker jag att det är dumt att Zapto inte erbjuder en bättre skärm till datorerna, speciellt Nexus som har en blu-ray spelare, så man kan utnjyttna spelarn och dess fördelar, eller vad tycker ni?

Annars har Nexus en HDMI-utgång om jag inte missminner mig. Då kan man använda Nexus som en ganska så portabel Blu Ray-spelare och använda den till sin Platt-TV för uppspelning på den.

Permalänk
Medlem

jo de e sant, men jag har ingen HD tv, bara i skolan och vill ju itne sitta där och se på film. Men tror ni den datorn som finns på expert kan hantera spel som cs, wow och fear?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Måste bara fråga, är det värt att betala extra för "Intel WiFi 533AN Shirley Peak B/G/N" eller duger Zepto's standard WLAN?
Undrar också lite om garantin. Får man ingen alls om man inte betalar extra för det? Alltså om datorn kraschar efter två veckor så måste jag betala för en ny, eller?

Givetvis ingår 1 års garanti på datorn. Det andra är tilläggsgarantier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dixzie

Själv tycker jag att det är dumt att Zapto inte erbjuder en bättre skärm till datorerna, speciellt Nexus som har en blu-ray spelare, så man kan utnjyttna spelarn och dess fördelar, eller vad tycker ni?

Nox finns med bättre skärm. Nexus är billigare av delvis den anledningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Givetvis ingår 1 års garanti på datorn. Det andra är tilläggsgarantier.

Misstänkte det. Blev bara lite fundersam när det gick att välja "ingen" (gratis såklart) eller 2 års garanti (kostade extra), men det stod ingenting om att man alltid har 1 år.
Kanske en liten fuling bara för att folk ska slanta upp en extra tusenlapp?

Någon som har koll på det här med WLAN:et då? Funkar Zepto's bra eller ska man betala lite mer för Intels?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Någon som har koll på det här med WLAN:et då? Funkar Zepto's bra eller ska man betala lite mer för Intels?

Jag kör Zeptos egna i både Ubuntu och XP och det fungerar problemtfritt och perfekt.

Kör du Linux får du manuellt installera wifi om du har zepto mot Intel men det går på 1 minut så inga större problem.

Permalänk
Medlem

Nu finns även Nexus med grafikkortet "9650M GT"

Är det någon stor prestanda ökning eller bara crap?

Edit: Glömde att googla på det he he,

"Nvidia har under sommaren skeppat ut sina nya mobila Geforce 9-baserade grafikkretsar och Geforce 9650M GT skiljer sig från 9600M GT i avseendet att tillverkningsprocessen krympts från 65 till 55 nanometer.

Enligt Zepto ska prestandan vara 15 procent bättre utan att värmeutvecklingen förändrats alls, samt vara jämförbar med två stycken Geforce 8600M GT i sli. Tillägget sägs bli 520 kronor för den som vill ha det snabbare kortet."

http://techworld.idg.se/2.2524/1.175046

Permalänk

Var det inte tal om en kostnadsfri uppgradering av grafikkortet? Nu behöver man ju punga ut 1740 kronor om man redan beställt ett 9600M GT. Det går inte att skicka tillbaka det gamla kortet och på så sätt bara betala mellanskillnaden om 520 kronor (+ frakt och administrativa avgifter)?

Permalänk

Jag ville bara påpeka att då Nexus'en har samma chassi som nox'en (och diverse andra laptops från zepto) så känns den väldigt robust och verkligen inte plastig. Den har en typ av gummiöverdrag som känns väldigt bra, det enda som är lite konstigt är att touchpad'en inklusive knappar också är övertäckt med samma överdrag. Under gummit så är det väl någon typ av aluminium-chassi, om man lyfter upp den så känner man ju att den inte är gjort av enbart plast som diverse andra laptops verkar vara...

Det är så att jag har lusläst alla möjliga forum och sidor för att samla på mig så mkt info som möjligt inför mitt laptop köp, och jag kan säga att samtliga laptops som jag har fingrat på inne på butiker som Siba, Elgiganten, Computer City, Expert, har känts väldigt plastiga och ömtåliga, där ingår även HP's dv-5'a, att laptop'en som man köper ska kännas robust är väldigt viktigt för mig. Då varken jag eller någon annan som köper en ny laptop vill att den ska gå sönder efter 1 månad.

Att ha fingeravtrycks avläsaren som ett tillval till Nexus'en hade varit trevligt.

Permalänk

Hallojs allihopa!
Funderar väldigt mycket på att skaffa mig en Nexus, men nu så undrar jag om de menar att de får delarna(?) i september eller om jag får datorn i september om jag beställer den nu.

Känns onödigt att beställa den nu och så får man vänta hur länge som helst.

Visa signatur

TravelMate 290E | [Intel Celeron M 1.3 GHz] | [256+1024 mb RAM] |
| [64MB Intel 82852/82855 GME] | [40 GB + 320 GB extern] |