Permalänk
Medlem

Fick också med ett par creativehörlurar men inte vet jag om dom går å jämföra med ett par bättre.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Jag undrar mest om ni som köpt en xps senaste månaden fått några hörlurar? Jag fick nämligen inga och supporten sa att de var ett erbjudande som har gått ut.

Permalänk
Medlem

Vad gör man för fel när fingeravtrycksläsaren envisas med att säga tooshort?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad gör man för fel när fingeravtrycksläsaren envisas med att säga tooshort?

Du sätter fingret så det precis går ner i läsarn, så långt bak som möjligt. Sen trycker du och drar sakta fingret bakåt. Funkar 90% av gångerna för mig så

Vänta lite mellan varje "läsning" med

Permalänk

Har precis fått tillbaka min laptop efter att den varit på lagning efter tredje gången. Det som gjordes den här gången var att skärmen byttes. Men nu har det självklart uppstått nya problem, precis som när jag lämnat in den de andra gångerna. Media knapparna fungerar inte, ett gångjärn till skärmen sitter inte klokt fast och det har uppstått ett högfrekvent otroligt irriterande pip-ljud som låter hela tiden från att man sätter på datorn.

Ringde Dells support och alla felen ska åtgärdas (4:e servicen) förutom "pip-ljudet", som enligt dom beror på Core 2 Duo CPU'n. Tydligen ger vissa C2D cpu'er ifrån sig ett pip-ljud, så det är inget dom kan göra något åt.
Har själv aldrig hört talas om detta, någon annan som har?
Dessutom har den aldrig låtit förut, utan det började efter att tredje servicen var gjord.

Permalänk
Medlem

bah, min leverans är uppskjuten till 25:e:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
Du sätter fingret så det precis går ner i läsarn, så långt bak som möjligt. Sen trycker du och drar sakta fingret bakåt. Funkar 90% av gångerna för mig så

Vänta lite mellan varje "läsning" med

och om inte det hjäper då :S?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
och om inte det hjäper då :S?

Har du gått igenom de tutorials som finns i programmet? ("Fingerprint Tutorial" i Startmenyn.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Har du gått igenom de tutorials som finns i programmet? ("Fingerprint Tutorial" i Startmenyn.)

Sådär, gick inte igenom någon tutorial... fick den att fungerade efter ett par hundra dragning. Problemet är nog mina feta fingrar inte går ner i gropen så att säga.

Fattar inte varför de inte kunde gjort den helt rak eller lite störra så att man bara la fingret istället för att dra.

Har fått in "tekniken" nu.. dock verkar det inte vara något stabil program, då den fortfarande säger to short 4 gånger av tio.

Jag har lagt in alla fingrar nu och om man skulle såga av några så kommer man iaf in i datorn =).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Sådär nu har man fått sin andra XPS 1530, har också jämfört märkerna på skärmarna den ena är en Samsung och den andra Lg man kan se ganska tydligt hur Lg är skarpare och inte alls lika ljus.

Permalänk

Tjena!

Har läst cirka en tredjedel av denna tråden nu (tog väl en två timmar cirka) och känns som man har någorlunda bra koll på xps'en nu

Min budget för en laptop ligger på ~10.000 så jag byggde ihop nedanstående modell.

----------------------

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 - svenska
SINNESRO 1 års grundläggande garanti
FÄRGVAL Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
LCD-SKÄRM 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT-skärm med TrueLife™
MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
HÅRDDISK 320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

----------------------

Jag har dock några frågor innan jag skickar in beställningen (det kommer dessutom ett erbjudande för xps'en imorgon, måndag, som jag tänkte vänta ut). För det första - angående processorn - vad är egentligen lagom att ha? Jag känner mig ganska säker på resten av delarna men eftersom processorn jag valt är den billigaste av de möjliga valen undrar jag om det kommer inverka negativt på datorn? Vilken är isf en lämplig uppgradering?

Skärmen är sådan jag vill ha den men det finns en del olika modeller har jag förstått vad gäller tillverkare osv på dem; är det något man kan välja eller är det bara att hoppas man får en från LG (som verkar vara den som fungerar bäst)?

Slutligen skulle jag även vilja ha en hårddisk med 7200 rpm (det är helt ok för mig att offra lite av storleken för att uppnå detta) men det finns inte som tillval för tillfället. Måste jag invänta att de uppdaterar specsen på hemsidan så man kan välja till detta eller går det att ordna på nåt annat sätt?

Nu i skrivande stund kom jag även på att jag inte har koll på hur mycket den väger. Eftersom jag tagit 6-cells-batteriet (för att slippa den extra tillsatsen längst ner där bak) blir den väl lite lättare. Någonting i mitt huvud säger mig 2,6kg men kan vara något annat gammalt datorminne som spökar

Hursomhelst, tacksam för svar!

//Sixten

Visa signatur

Moderkort: Epox 8rda+ nforce2 rev2.1 CPU: Athlon XP 2400+ Minne: 2*Twinmos 256mb 400MHz
Grafik: Leadtek GeForce 6800 LE Hårddisk: Maxtor Diamondmax Plus9 SE (80 GB + 160 GB)

Permalänk

Ja bara köp mera dell maskiner för då får jag mer å göra DELL HW Support

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Bara jag som tycker att xps 1530 ser lite klumpig ut. Inte sett den i verkligheten men den är ju bra mycket större än 1330.

Permalänk

Jag har noll koll på sådana här saker. Men kan man koppla XPS m1530 till en FullHD-tv och glo filmer i 1080p? Vad krävs för att man ska kunna göra detta?

Finns HDMI-utgångar på denna laptop?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swingrope
Jag har noll koll på sådana här saker. Men kan man koppla XPS m1530 till en FullHD-tv och glo filmer i 1080p? Vad krävs för att man ska kunna göra detta?

Finns HDMI-utgångar på denna laptop?

Det finns HDMI, ja. En anledning till att jag valde denna modell.

Permalänk
Medlem

yes, min lilla leksak förbereds för leverans nu, då måste den komma denna veckan då, lr?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det finns HDMI, ja. En anledning till att jag valde denna modell.

Klarar de av att spela upp 1080p filmer, typ med coreavc eller på något annat sätt? Någon här i tråden som testat detta och sedan kopplat via HDMI till TVn? Vilken fullhd-tv har ni isf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
yes, min lilla leksak förbereds för leverans nu, då måste den komma denna veckan då, lr?:)

När min förberedes för leverans så tog det ungefär en vecka tills jag hade den i handen

Permalänk

Hej!

Jag har en fråga ang dell xps 1330 och 1350.

Vad jag har förstått är 1330 den "gamla" versionen och 1530 den lite nyare. Betyder det att man är dum om man köper 1330? Varför jag hellre vill ha 1330 är för att jag hört folk säga att den är snäppet tystare, plus att den är lite mindre än 1530, sen har den väl inte samma problematik med grafikkort hos lika många.

Men sen kollade jag lite på specifikationerna för båda modellerna och jämförde dem. Och om man kollade på den som kostar 10k på båda modellerna så är komponenterna i 1530 bättre än i 1330 för samma pris.

t.e.x 2,10 ghz processor i 1530 men 2.0 ghz i 1330. 4 gb minne i 1530 men 3 gb i 1330, 400gb hdd i 1530 men 320 i 1330, ett 8600M GT 256 MB i 1530 men ett GF 8 400M GS i 1330..

Så hur bör jag tänka? Jag vill ju ha en 1330 eftersom den känns mindre och smidigare. Men samtidigt känns det som man gör ett riktigt dåligt köp om man kan få en 1530 med bättre komponenter för samma pris?

Permalänk
Medlem

bara å välja prestanda eller strlk.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Om man har problem med sitt grafikkort i sin m1530 pga av att den blir fööööööör varm(kännt fel, ioms att den är defekt), får man ett annat grafikkort då än en 8600? Känns dumt att byta defekt mot defekt. Bara en tidsfråga innan den spricker.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Om man har problem med sitt grafikkort i sin m1530 pga av att den blir fööööööör varm(kännt fel, ioms att den är defekt), får man ett annat grafikkort då än en 8600? Känns dumt att byta defekt mot defekt. Bara en tidsfråga innan den spricker.

Om grafikkortet går sönder får du med största sannolikhet ett nytt, likadant, åtminstone tills de uppgraderar modellen.

Permalänk
Medlem

Nej det stämmer inte. Däremot kom 1330 före. Men många efterfrågade en 15tummare då det möjligen är den vanligaste storleken på en laptop idag.

Skulle jag köpt den idag, skulle jag 100% köpt 1330. För att bära runt på 1530 varje dag kan bli jobbigt. Men jag gör det ganska så ofta ändå.
Köp datorn efter vad du kommer använda den till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingen_utan_k
Hej!

Jag har en fråga ang dell xps 1330 och 1350.

Vad jag har förstått är 1330 den "gamla" versionen och 1530 den lite nyare. Betyder det att man är dum om man köper 1330? Varför jag hellre vill ha 1330 är för att jag hört folk säga att den är snäppet tystare, plus att den är lite mindre än 1530, sen har den väl inte samma problematik med grafikkort hos lika många.

Men sen kollade jag lite på specifikationerna för båda modellerna och jämförde dem. Och om man kollade på den som kostar 10k på båda modellerna så är komponenterna i 1530 bättre än i 1330 för samma pris.

t.e.x 2,10 ghz processor i 1530 men 2.0 ghz i 1330. 4 gb minne i 1530 men 3 gb i 1330, 400gb hdd i 1530 men 320 i 1330, ett 8600M GT 256 MB i 1530 men ett GF 8 400M GS i 1330..

Så hur bör jag tänka? Jag vill ju ha en 1330 eftersom den känns mindre och smidigare. Men samtidigt känns det som man gör ett riktigt dåligt köp om man kan få en 1530 med bättre komponenter för samma pris?

Permalänk
Medlem

Så då fick man sin M1530 idag, och självklart får jag den gryniga samsung skärmen(beställde 1400x900)

Den ser inte allt för dålig ut när man surfar och så, man märker lite att det är kornigt, eller ser ut som när det är blött på en skärm där det skall vara vitt, annars ser film och sånt ok ut.

Men när jag spelade spel så är det suddigt på vissa ställen osv, och effekten av att jag vet att jag har den sämsta skärmen gör det otroligt mycket jobbigare

Ringde supporten och dom sa att dom inte längre bytte ut skärmar, någon mer som haft samma problem och fått den bytt på något sätt ?

Annars skickar jag tillbaka den, vetskapen om att jag har den sämsta och gryniga skärmen kommer äta upp mig inifrån annars.

Permalänk
Avstängd

Men ring till den engelska supporten inte den svenska och säg att skärmen är något fel på, inte att det är på skärmen utan att det verkar vara något på datorn. De har ingen kunskap all supporten. De bytte min skärm.
Säg inte något att det är den är "granie" utan förklara att det är något fel, för hos mig frågade han om jag hade läst på olika forum att det var sådant fel om jag sade ja, skulle han inte bytt det men det gjorde han eftersom ahn trodde att jag inte visste och att det var ett annat fel,

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

XPS supporten har öppet 24 timmar om dygnet

09.30-17.00 är det svenskar som svarar. Övrig tid är det engelska som gäller.
Samma nummer.

Och nej. Vi bytar inte samsung skärmen.
Supporten i indien ser loggar som skapas av svenska avdelningen så då får du allt övertyga dem bra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Gud va detta känns jobbigt, lyckades pricka in alla bra rabatter osv som är borta nu, så skulle jag köpa en studio nu istället skulle jag få lägga till pengar istället...

Frågan är VARFÖR dom ska ha 3 olika skärmar, uppenbarligen vet dom om problemet med att samsung skärmen är skit, och att LG skärmen är bra, men ändå fortsätter som att stoppa in dåliga skärmar i sina datorer, vad är poängen, att skapa missnöjda kunder som lämnar tillbaka sina datorer? vilket jag kommer göra nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
XPS supporten har öppet 24 timmar om dygnet

09.30-17.00 är det svenskar som svarar. Övrig tid är det engelska som gäller.
Samma nummer.

Och nej. Vi bytar inte samsung skärmen.
Supporten i indien ser loggar som skapas av svenska avdelningen så då får du allt övertyga dem bra.

Får jag fråga då varför i h-e ni skriver "för skarpare filmer osv", kul om man betalar extra för att få en skarp skärm och sen får en skitskärm. Riktigt bra tänkt dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
Får jag fråga då varför i h-e ni skriver "för skarpare filmer osv", kul om man betalar extra för att få en skarp skärm och sen får en skitskärm. Riktigt bra tänkt dell

Det är en sak du får ta upp med berörda parter. Inget jag skall svara på.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det är en sak du får ta upp med berörda parter. Inget jag skall svara på.

Okaj, du jobbar på xps supporten eller?

Det är nämligen såhär att när jag har hörlurar i så kommer det ibland ett surrande ljud. Som försvinner när man trycker på vänsterklick på touchpaden

Vad kan detta bero på?