Permalänk
Medlem

Den kommer troligen degraderas eller dö i förtid vid de spänningarna som andra redan sagt, men det är priset man får betala för de Mhzen.

Vad gäller 45nm...
Enligt intels specar är 1.3625 Volt maximalt rekommenderad spänning för garanterad funktion, går du en bit över denna spänning och du kommer troligen degradera eller förstöra processorn tids nog.

1.45V är _Absolut_ Maximal spänning enligt intels specar, redan området mellan 1.3625 och 1.45V är ett område då degradering troligen kommer ske. 1.45V+ är där din processor är i princip garanterad att ta skada inom relativt snar framtid.

Men vill du riskera lite och ha dina Mhz, Kör på! Annars rekommenderar jag normalt att hålla sig under 1.4V om man vill vara sisånär på det torra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tänk nu "alla" på att Intel beräknar på stock och dom som varit med länge känner så väl till Intel's kylare som aldrig riktigt varit av proper kaliber.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Fan är detta konstigt?
Har ne 8400 E0 kör den stabilt i 4,2 GHz med 1,280 vcore o dropar till 1,256 i full load som minst.
Men ska jag upp i 4,5 eller så så har ja ftt åka till ~1,37 vcore och det går ändå inte stabilt.
Jag är nöjd med min klockning det är inte det, jag bara undrar lite.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

jag fattar inte hur ni kan köra er E8400 med så låg vcore, och ändå frekvenser över 4ghz? När jag kör 4ghz så kräver min 1.475 volt redan där. Kan någon svara på det?? C0 har jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Tänk nu "alla" på att Intel beräknar på stock och dom som varit med länge känner så väl till Intel's kylare som aldrig riktigt varit av proper kaliber.

Spänningen är 'lika farlig' för processorn i 45*C som i 60*C. Det är inte värmen som ställer till problemet det är spänningen i sig. Redan många som har demonstrerat detta för oss, inkl större hårdvarusajter.

EDIT: Säger inte att man ska låta bli att överklocka eller köra hög spänning, säger bara att man bör vara medveten om att risken finns där så ingen omedvetet friterar sin prolle.

Visa signatur

Permalänk

Mmmm jo de är klart att största påverkan ligger i spänning. Aja de är tillräckligt svårt att disskutera i detta varpå alla har olika åsikter. Kör mitt race kort gott men långlivat

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kan inte quota då jag isf skiver två meddelande i rad så gör en edit...

Skrivet innan i forumet:

"Den kommer troligen degraderas eller dö i förtid vid de spänningarna som andra redan sagt, men det är priset man får betala för de Mhzen.

Vad gäller 45nm...
Enligt intels specar är 1.3625 Volt maximalt rekommenderad spänning för garanterad funktion, går du en bit över denna spänning och du kommer troligen degradera eller förstöra processorn tids nog.

1.45V är _Absolut_ Maximal spänning enligt intels specar, redan området mellan 1.3625 och 1.45V är ett område då degradering troligen kommer ske. 1.45V+ är där din processor är i princip garanterad att ta skada inom relativt snar framtid.

Men vill du riskera lite och ha dina Mhz, Kör på! Annars rekommenderar jag normalt att hålla sig under 1.4V om man vill vara sisånär på det torra."

Detta betyder egentligen att jag kan dra upp v-core direkt på 1.3625 utan att riskera något? Kan man ge processorn för hög spänning? Låt oss säga att jag kör standard, 3000Mhz, och bara drar upp volten till 1.3V för skojs skull. Är fortfarande inom "säkert" avstånd men kör ändå mycket högre än jag behöver...

------------------------------------------------------------------------

Lord Vader

Har samma mobo som dej! Räcker det med att sätta PCI på 100Mhz (standard) eller måste man låsa den genom att sätta den på 101Mhz?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Ja, 1.3625 är maximala säkra spänning så det ska vara lugnt, sen kan jag inte tala för att alla moderkort ger korrekt spänning eller hurpass de svajar till i spänningen vid belastning/idle. Saken är ju att har du normalt 1.3625V till prollen och så kickar du igång 4 prime-instanser samtidigt, då kommer spänningen svaja till lite och peaka på kanske 1.38V under en väldigt kort tid innan den stabiliseras, detta är i och för sig rätt lugnt.

Sålänge du har värmen i schack är allt under 1.3625 rätt grönt, finns ju folk som kör med lite högre än så utan bekymmer än. Vill du vara riktigt löjligt säker, låt bli att klocka... eller håll i alla fall spänningen på ~1.34 så peakarna hålls under 1.3625. Ja, det är löjligt låga gränser, men det är bara gränserna för säkerhet inom intels specar för funktion. Vill man 'vardagsklocka' för 24/7 och nöjer sig med en medelmåttig OC räcker dessa gränser rätt långt oftast.

Kör på, nu vet du var säkerhetsgränserna går ifall du vill leka lite på 'det torra', men det är ju alltid kul att äventyra utanför gränserna ibland...

Visa signatur

Permalänk

Lord Vader

Har samma mobo som dej! Räcker det med att sätta PCI på 100Mhz (standard) eller måste man låsa den genom att sätta den på 101Mhz? [/B][/QUOTE]

Jag kör på 100Mhz. Vet inte om det är någon skillnad mot 101?

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Avstängd

TIll alla som, påpekat "LtdRichard" inlägg han är bara sur på mig för att jag skrev till honom att jag tyckte det va fel att be tjejen om en intel i7 uppgradering i juklapp. och att sånt köper man skälv. så det ända han kommit med i denna tråd va bara för att jävlas med mig. Men men han kanske blir vuxen han med nån gång o ser poängen i va jag menar.

Edit: Ser att han ändrat inlägget som jag skrev till honom detta är orginalet som han ändrade för att jävlas med mig.

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av LtdRichard
Varför skulle hon vara det? Vi brukar ge varandra dyra presenter, nu när hon fyller år i dagarna ska hon få en resa och en laptop av mig.

Avundsjuk kanske? Äggbert...
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Nokiaback

säger bara det Ännu ett fall för Lyxfällan. Med sånna vanor så är ni strax där såvida ni inte är miljonärer båda 2. O nej är inte avunsjuk dock anser jag att det är föbannat pinsamt att gå till min tjej o önska sig en sån sak. Om vi säger så här lite vett har man som kille i allfall. jag är nöjd med va jag får har jag ett bra jobb sör jag känar bra så kan jag kanske ge nått dyrt ,dock inte varje gång. Kallas ekonomisk tänkande. men men det är trevligt för er kanske en liten stund tills det kommer nått nytt

ursäkta Offtopics

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

när man dog wr i super pi matatade man på 1,95v i vcore så kylning verkar spela roll.

detta på en 0,45 prolle.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

När jag höjer min fsb till 395 och v-core på 1.2 funkar allt bra sen när jag startar om datorn så dör den startar sig efter 2 sek och om jag då höjjer till fsb 405 så blir det inte lika bra den dör när man ställt in det och det ska den mig vetligen inte göra. jag har testat höja v-core utan någon alls förbättring,

Over And Out.

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Avstängd

hihi!! gillar kommentaren om Lyxfällan, själv så är jag inne på mitt 4:e kompletta system för detta år, nu får det visserligen vara nog då det blir ett litet barn här i Januari och då får jag lägga pengarna på det så att det blir riktigt bortskämmt!

men man ska köpa det man känner för om man har råd!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
lol jag kör alltid mina cpus sten hårt 1.6vcore på vatten har bytt cpu 7 ggr bara detta året ;). tempsen fortfarande bra 30idle load 45 beroende på cpu

kör hårt jag har bytt ca 25 ggr detta år så det kvittar om den dör snabbt har ägt 2 st Qx9650 som kostat över 9000kr st

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.