2 säkringar gått efter att ha försökt starta datorn

Permalänk

2 säkringar gått efter att ha försökt starta datorn

Jag ska försöka att dra historian kort.

Jag monterade in en kortläsare som medförde att jag fick flytta runt på lite prylar bl a delar av vattenkylningen. Passade på att flytta upp 4in3 modulen eftersom jag bara har en brännare nuförtiden. Tanken flyttades också upp och kunde nu skjutas in hel (väldigt stor tank). Innan satt tanken en bit utanför chassit och det såg inte särskilt bra ut. Startar upp datorn och jag hör att något rinner. Ähh tänkte jag, det är nog bubblor och vätskan som jämnar ut sig. Efter att ha testat kortläsaren konstaterar jag att den inte fungerar riktigt trots att strömlampan lyser. Korten går dock in alldelles utmärkt till skillnad från kortläsaren från Inkclub som var rena skämtet.

Jag stänger av datorn och tittar in från vänster sida av datorn och konstaterar att den interna USB2.0 kontakten kontakten sitter ordentligt. Jag startar sedan upp datorn och det som inte får hända och inte hänt på över tre år händer, DET LÄCKER. Det blir en snabb avstänging med swtichen på baksidan av nätagget. Torkning sker och kontroll av läckan vilket leder till att jag tätar den undre hårddiskkylarens plexi med epoxy där det har spruckit och skruvar åt slangklämman som av någon anledning satt löst (Alla var ordentligt åtdragna senast jag kollade). Efter nogrannare undersökning visar det sig att det blivit vattenskada/oxidering på en sata strömkontakt både på hårddisksidan och på kabelsidan. Jag byter ut den grenkontakten mot en identisk från ett kasserat ocz nätagg.

Nu händer det jobbiga. Jag trycker på strömbrytaren och automatswitchen stängs av likaså alla andra apparater i rummet. Jag går till proppskåpet och byter ut proppen. Slår på huvudströmbrytaren och därmed ryker andra proppen. Byter proppen igen, geez och tar bort kabeln i datorn som jag kopplade in precis innan jag fick problem. Datorn startar nu inte alls.

Jag tror det har något med sata grenkabeln eftersom det var väldigt dammigt där. Kortläsaren kan det väl inte ha varit eftersom det var ett ganska bra fabrikat. Vattnet kan det säkert vara men inget var anslutet till de komponenter som fick vattnet på sig alltså sata kabeln och hårddisken utan strömmen måste på nåt sätt hoppat mellan sata kabeln och hårddisken.

Så nu är frågan, vilka fler komponenter tror ni har rykt förutom nätagget? Vad tror ni händer om jag köper ett nytt Corsair modulärt agg; Kommer något mer att ryka? Ska jag skippa att koppla in hårddisken som har oxiderats (ytterst lite om man tittar noga)?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Nu har jag bytt ut nätagget till ett modulärt Corsair 520W och datorn POST:ar fint med allt inkopplat förutom den nedre disken.

Diskarna är Raptors med dubbla strömkontakter, en SATA och en av typen som brukar sitta på IDE enheter. Kanske man ska koppla in den andra disken i kontakten som är "ren"? Kan man inte rensa bort det gröna från den första kontakten?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du. Proppar gick , och det smällde som fan .. visade sig att nättagget va sönder här också.

EDIT: hur fan skriver jag

Permalänk

Tråkigt att höra. Här har det iallafall inte smällt någonting, inte heller någon rök eller några blixtar men det kan iofs bero på att det var ett bra agg (Ocz modstream 520W) som satt där i? När den andra proppen rök var jag vid proppskåpet och då lyste det rött från delen som ska lossna när proppen ryker men det var nästan ljudlöst.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Ang. Raptorn så kan du använda vilken strömkontakt du vill, bara du inte använder båda samtidigt.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

Jo det vet jag.

Disken syns i operativsystemet. Ska hålla burken under observation ett tag.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Man brukar kunna få bort oxid från kablar med en tandborste och varmvatten
Stäng av datron innan och låt det torka innan dock

Visa signatur

NIL