Permalänk

Själv drog jag upp FSB till 400 utan att röra VCore, funkade fint. Kan säkert gå högre. Med 3400mHz på CPU och en del klock på grafikkortet lyckades jag skrapa ihop

18648 3DMarks
SM 2.0 Score 6955
SM 3.0 Score 9517
CPU Score 4861

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Själv drog jag upp FSB till 400 utan att röra VCore, funkade fint. Kan säkert gå högre. Med 3400mHz på CPU och en del klock på grafikkortet lyckades jag skrapa ihop

18648 3DMarks
SM 2.0 Score 6955
SM 3.0 Score 9517
CPU Score 4861

Vad har du för inställningar på minnena? Och vad på grafikkortet? Vilket OS kör du? Har du kollat någon temp? Vilket program använder du i så fall för tempkoll?

Själv kör jag Orthos för att pressa prollen lite och kolla temperaturen (med den medföjande AI SUITE) men den verkar bara använda 1 prolle till 100% och en till ca 50%?!? Det är ju verkligen inte full load?

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Själv drog jag upp FSB till 400 utan att röra VCore, funkade fint. Kan säkert gå högre. Med 3400mHz på CPU och en del klock på grafikkortet lyckades jag skrapa ihop

18648 3DMarks
SM 2.0 Score 6955
SM 3.0 Score 9517
CPU Score 4861

Ja med Auto för VCore i standardklock 2.8 GHz så ligger den på 1.2 V vilket är samma som jag kör manuellt ställd i 3.4 GHz. Fick dock något högre cpu score än dig 5400.

Den övervoltar annars rejält på auto.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Vad har du för inställningar på minnena? Och vad på grafikkortet? Vilket OS kör du? Har du kollat någon temp? Vilket program använder du i så fall för tempkoll?

Observera att han sitter på ett 4870x2 och inte det som följer med uppgraderingspaketet. En väldigt stor skillnad mellan dom två korten.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse Jöök
Observera att han sitter på ett 4870x2 och inte det som följer med uppgraderingspaketet. En väldigt stor skillnad mellan dom två korten. [/B]

LOL! Ja det borde ju göra en viss skillnad!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Trevligt paket till bra pris...dock ett asus moderkort....USCH! aldrig mera asus. Köpte själv min Q9550 från inet för runt en månad sen och fick en C1a men det kvittade egentligen vilken revision man fick då jag inte är intresserad av att överklocka.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

@3188:

12792 3DMarks
SM 2.0 Score 4724
SM 3.0 Score 5695
CPU Score 4648

CPU Scoren har ju gått upp lite iallafall... Fast man måste väl börja klocka grafikkortet om man vill ha någon riktig effekt!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

AJ, skönt att man beställde innan. De har höjt paketpriset med 1000kr nu

Permalänk
Medlem

Tvärnit

Jag behöver råd

Jag får inte igång grejerna överhuvudtaget, noll på skärmen, allt monterat i ett P182.
Har jag missat någon jumper som behöver ställas om på MB.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Vad har du för inställningar på minnena? Och vad på grafikkortet? Vilket OS kör du? Har du kollat någon temp? Vilket program använder du i så fall för tempkoll?

Har inte rört minnena, 787/950 på grafikkortet (som sagt, HD4870X2), Vista Ultimate... Har inte kollat några temps än.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Standard VCore på Q9550:an är 1.2 eller? Har inte fått alla elar än så inte plockat ihop grejjerna, svårt att vänta hehe.

Permalänk
Medlem

Efter lite grafikkortspill så landade jag på:

CPU@3188MHz
Har inte rört minnena
GPU@720MHz
GMem@1115MHz

14084 3DMarks
SM 2.0 Score 5292
SM 3.0 Score 6414
CPU Score 4646

Först klickade jag på Auto-Tune och fick väldigt mycket högre värden (790/1164) men när jag sedan körde 3DMark så hoppade den ur med error så jag fick sänka flera gånger om innan den gick igenom felfritt. Skulle möjligen kunna testa att höja minnena lite till men det orkar jag nog inte med!

drumloop:
Tror att det är mindre än så som standard!

hmi:
Nej, det ska bara vara att stoppa i allt och köra. Var det för mi iallafall. Kolla min tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
som tyvärr dog ut lite pga trötthet (inte whisky ) för lite byggbilder.
Hoppas det löser sig. Börja med att plocka ut en sak i taget och testa att starta.

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Jag slet ut 3 minnen och så kom den i gång
Fast först monterade jag givet vis bort och tillbaka alla komponenter.
Man vill ju helst börja i fel ände.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem

Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Jag behöver råd

Jag får inte igång grejerna överhuvudtaget, noll på skärmen, allt monterat i ett P182.
Har jag missat någon jumper som behöver ställas om på MB.

Jag hade samma problem! Jag fick sätta i min gamla processor, uppdatera till senaste BIOS (som ska fixa minnesproblem och problem med Yorkfield rev. C1). Sedan fick jag sätta i Q9550:an och då gick det! Det medföljande BIOSet var alltså inte kompatibelt med Q9550 förrän jag lade in BIOS ver 1406!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabe
Jag hade samma problem! Jag fick sätta i min gamla processor, uppdatera till senaste BIOS (som ska fixa minnesproblem och problem med Yorkfield rev. C1). Sedan fick jag sätta i Q9550:an och då gick det! Det medföljande BIOSet var alltså inte kompatibelt med Q9550 förrän jag lade in BIOS ver 1406!

Hoppas att det där inte händer för mig, har ingen gammal CPU att sätta dit

Permalänk

Låter lite konstigt att ett moderkort som lanserades i Juni inte har stöd för Yorkfield direkt ur boxen. Blir väldigt jobbigt om man inte kört S775 tidigare.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

har själv beställt och väntar leveransen av paketet. dock undrar jag er som köpt detta paket och tänker köra xp på det .. vet ni om att xp inte stöder 4 kärnor utan bara 2. är dock inte säker på xp-64bits efterom jag inte har kört det. men enligt microsoft så är även 64-bits xp bara för 2. kommer själv att testa både xp 32/64 och vista ultimate 64 och jämföra en del

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabe
Jag hade samma problem! Jag fick sätta i min gamla processor, uppdatera till senaste BIOS (som ska fixa minnesproblem och problem med Yorkfield rev. C1). Sedan fick jag sätta i Q9550:an och då gick det! Det medföljande BIOSet var alltså inte kompatibelt med Q9550 förrän jag lade in BIOS ver 1406!

Jag hade inga problem med att köra min q9550 C1 med medföljande bios

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

XP stöder visst 4 kärnor, det är antalet fysiska processorer som begränsningen sitter på.
XP professional klarar 2 processorer men XP home enbart 1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter

drumloop:
Tror att det är mindre än så som standard!

[/B]

Enligt Cpu-z ligger min VCore på 1.208 V med en klockfrekvens på 2.8 GHz utan speedstep och C1E support.

Kör för närvarande i 3.6 GHz på i princip samma Vcore 1.216 V.
Minnena i 1:1 så dom hamnar på 424 MHz med en fsb på 424.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat en ny kylare till processorn och klockat lite, men jag kunde inte få datorn stabil på 3.4 GHz med Vcore på 1.20625 så jag kör nu 3.4 ghz @ 1.21875 V, detta är med C1an.
Även om CPU-Z inte visar högre volt än 1.208 i full load.

Grafikkortet är på 675/1050 MHz

3Dmark med denna klock:

3DMark Score 13766 3DMarks
SM 2.0 Score 5151
SM 3.0 Score 6063
CPU Score 4999

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk

Re: Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Hoppas att det där inte händer för mig, har ingen gammal CPU att sätta dit

Sitter i samma sits, ska bygga ihop mitt imorrn.

Någon som vet vad man ta sig till om det inte funkar då?

Så här står det om den nyaste BIOS versionen så det är inte konstigt om man får problem om man får en senare:

P5Q PRO BIOS 1406
1. Enhance CPU compatibility with certain Yorkfield C1 stepping CPUs.
2. Enhance the compatibility of certain memory.

Skulle egentligen inte vilja ha Asus för mitt A8R32-MVP deluxe var BIOS versionen dålig på, min polare köpte samtidigt i samma beställning och hans funkade felfritt (samma prolle, samma minne). Så det är nog inte konstigt om man skulle få ett dåligt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baconknuten
Sitter i samma sits, ska bygga ihop mitt imorrn.

Någon som vet vad man ta sig till om det inte funkar då?

Så här står det om den nyaste BIOS versionen så det är inte konstigt om man får problem om man får en senare:

P5Q PRO BIOS 1406
1. Enhance CPU compatibility with certain Yorkfield C1 stepping CPUs.
2. Enhance the compatibility of certain memory.

Skulle egentligen inte vilja ha Asus för mitt A8R32-MVP deluxe var BIOS versionen dålig på, min polare köpte samtidigt i samma beställning och hans funkade felfritt (samma prolle, samma minne). Så det är nog inte konstigt om man skulle få ett dåligt.

Hade inga problem med mitt paket men å andra sidan fick jag en E0:a. Borde det inte börja ta slut på C1:or? Bara att hoppas på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airtech
har själv beställt och väntar leveransen av paketet. dock undrar jag er som köpt detta paket och tänker köra xp på det .. vet ni om att xp inte stöder 4 kärnor utan bara 2. är dock inte säker på xp-64bits efterom jag inte har kört det. men enligt microsoft så är även 64-bits xp bara för 2. kommer själv att testa både xp 32/64 och vista ultimate 64 och jämföra en del

Ska bli intressant att följa! Själv kör jag Vista Home Premium 64bitar.

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Behövde inte heller uppdatera BIOS innan jag satt i processorn.

Kör med processorn i 3.7ghz, 1.25vcore. Får ca 15100 poäng i 3dmark 06 Riktigt nöjd hittills, ska se om man kan få upp processorn lite mer. Ligger på 435x8.5 nu, men var stabil i 455x8 också. Det är tyvärr en C1, men tror inte skillnaden är så överdrivet stor på den här nivån.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Hade inga problem med mitt paket men å andra sidan fick jag en E0:a. Borde det inte börja ta slut på C1:or? Bara att hoppas på det!

Står SLAWQ på den så jag fick en C1:a antagligen.

Men för vissa funkar det ju galant verkar det som så man får väll korsa fingrarna när man startar upp det.

Annars blir det väll kontakta Dustin för jag har ingen annan s775 prolle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creed
Behövde inte heller uppdatera BIOS innan jag satt i processorn.

Kör med processorn i 3.7ghz, 1.25vcore. Får ca 15100 poäng i 3dmark 06 Riktigt nöjd hittills, ska se om man kan få upp processorn lite mer. Ligger på 435x8.5 nu, men var stabil i 455x8 också. Det är tyvärr en C1, men tror inte skillnaden är så överdrivet stor på den här nivån.

Jag sitter med samma överklock... dock på 436x8.5 med 1.26 vcore. En av mina minnesstickor klarar inte högre mhz så jag är fast där tyvärr.

Måste dock säga att C1:an överklockar över förväntan. Man drar lätt upp den över 3700 mhz. Det är enbart minnena som stoppar mig att gå över det.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baconknuten
Sitter i samma sits, ska bygga ihop mitt imorrn.

Någon som vet vad man ta sig till om det inte funkar då?

Så här står det om den nyaste BIOS versionen så det är inte konstigt om man får problem om man får en senare:

P5Q PRO BIOS 1406
1. Enhance CPU compatibility with certain Yorkfield C1 stepping CPUs.
2. Enhance the compatibility of certain memory.

Skulle egentligen inte vilja ha Asus för mitt A8R32-MVP deluxe var BIOS versionen dålig på, min polare köpte samtidigt i samma beställning och hans funkade felfritt (samma prolle, samma minne). Så det är nog inte konstigt om man skulle få ett dåligt.

Inga problem här heller med det bios som följde med moderkortet. Skulle inte vara så bra att skicka med ett moderkort som inte fungerade med processorn out-of-the-box lixom.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Verkar som C1orna ni fått klockat ganska OK ändå. Hoppas detta stämmer in på min också

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Tvärnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Inga problem här heller med det bios som följde med moderkortet. Skulle inte vara så bra att skicka med ett moderkort som inte fungerade med processorn out-of-the-box lixom.

Verkar bara vara vissa det strular för. Men BIOS-uppdateringen löser problemet galant. Sedan står det ju till och med specifikt i senaste BIOS-uppdatering att den löser problem med C1-steppingen... så det handlar nog mest om tur och otur.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Hmm någon som testat EPU-6 Engine och AI Suite som följer med? Kör jag på turbo mode så ökar den volten på cpun men multipliern står på x6 ibland hoppar den upp på 8.5 ett kort tag för att sedan gå ner till 6

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Japp jag använder EPU-6 Engin o AI Suite som följer med. Fungerar skitbra! Älskar det mest snåla läget som använder AI Nap när man sover. (aktiveras efter 20 min idle) perfekt när man har datorn i sovrummet!

I princip det stängs av alla icke-väsentliga komponenter som grafikprocessorn och fall fläktar för att minska värme-och energiförbrukning samt att processorn klockas till låg effektförbrukning. Men datorn kommer fortfarande att verkställa bakgrunds uppgifter som om du t.ex laddar ner en fil. Systemet hålls svalt och drar mindre ström när du sover och framförallt låter mycket mindre!

Har testat turboläge också och fick en liten prestandaökning, har dock ej läst av volten som du gjort. Vad använde du för verktyg?

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W