Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Man kan ju undra var för moderkortstillverkarna + processortillverkarna inte anger detta i manualen. Det är som du säger att det underlättar. Den nya anordningen med tumknappar gör ju att man måste trycka en rätt mycket innan det säger "klick" och kylaren fastnar.

Själv gjorde jag det när moderkortet var monterat (precis som det stod i manualen) och jag fick fast kylaren tillslut men moderkortet bongnade lite när jag tryckte fast det. Det är ju lite flexibelt. Men man har ju hört om skräckhistorier om de som tryckt ALLDELES för hårt och knäckt moderkortet.

Så kontentan är (PRECIS som Trixter skriver), sätt fast kylaren innan du monterar fast moderkortet om du inte vill oroa dig för att moderkortet eventuellt spräcks

Lycka till med datorn!!

/Hans

Tack så mycket.

Datorn står nu här och glänser men kan inte installera något OS på grund av att Vista-skivan inte hittar min hårddisk. XP-skivan däremot hittar hårddisken och då går det att installera.

Någon som vet vad som kan vara felet? Jag vill ju ha Vista så att jag kan utnyttja DirectX10 och 4gb RAM.

Tack på förhand

/Kjell

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

vilket läge är hårddisken ställd som i bios, samt vilken färg på kontakten är det som du satt hårddisken i?

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
vilket läge är hårddisken ställd som i bios, samt vilken färg på kontakten är det som du satt hårddisken i?

/Hans

Hårddisken är inställd som IDE i bios, rödfärg på kontakten eftersom det stog i manualen att de andra var för RAID.

EDIT: Efter 7de försöket fungerade det så nu är det installerat och klart håller på att installera drivrutiner och annat smått. Hade tänkt att snart installera GRiD och se hur det går.

Tack för hjälpen ändå.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Hårddisken är inställd som IDE i bios, rödfärg på kontakten eftersom det stog i manualen att de andra var för RAID.

Nej, båda är till för raid, både de röda o den vita o oranga.

Orange är port 0 och det är den som iaf jag använder för systemdisken.
Man måste dock ställa om i bios så att dessa kontakter inte är i raidläge om man nu inte använder det. Man får ställa om Drive Xpert. (detta skall man göra innan man installerar windows då allt på disken raderas)

Men om du har mer än 2 diskar och kör raid så skall du självklart använda de röda.

Men om du har en disk bara så kör på den oranga.

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Nej, båda är till för raid, både de röda o den vita o oranga.

Orange är port 0 och det är den som iaf jag använder för systemdisken.
Man måste dock ställa om i bios så att dessa kontakter inte är i raidläge om man nu inte använder det. Man får ställa om Drive Xpert. (detta skall man göra innan man installerar windows då allt på disken raderas)

Men om du har mer än 2 diskar och kör raid så skall du självklart använda de röda.

Men om du har en disk bara så kör på den oranga.

/Hans

Kör min enda disk på RÖD nu, är det någon "hastighetsskillnad" om jag skulle flytta den till orange eller är det sak samma?

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Nej, båda är till för raid, både de röda o den vita o oranga.

Orange är port 0 och det är den som iaf jag använder för systemdisken.
Man måste dock ställa om i bios så att dessa kontakter inte är i raidläge om man nu inte använder det. Man får ställa om Drive Xpert. (detta skall man göra innan man installerar windows då allt på disken raderas)

Men om du har mer än 2 diskar och kör raid så skall du självklart använda de röda.

Men om du har en disk bara så kör på den oranga.

/Hans

Ok då missförstog nog jag det hela...

Samma fråga som onetreehill här då...
Någon hastighetsskillnad mellan röda och oranga? Har nämnligen precis installerat vista och program och drivrutiner och sånt.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Får man fråga herrarna om en tvådiskars 0Riad med två identiska diskar bör kopplas på orange-vit eller två röda. Det är inte precis glasklart i manualen.

Visa signatur

hmi

Permalänk

Jag kan inte svara för orange/vit men jag har inte upplevt några som helst bekymmer med att köra på röd med min raid5-array. Nu har jag ju 4 diskar i arrayen så de färgglada kontakterna skulle väl inte räckt till ändå.

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Får man fråga herrarna om en tvådiskars 0Riad med två identiska diskar bör kopplas på orange-vit eller två röda. Det är inte precis glasklart i manualen.

Själv kör jag raid0 med de röda eftersom de går på intels ICH10R krets som jag har hört ska vara väldigt bra för det.
De andra ligger på en Marvell krets som styr både IDE Pata och de olikafärgade sata portarna men den har jag ingen aning om prestandan där.

Eftersom jag varken använder pata eller behöver mer än 6 sataportar (använder precis alla) så har jag stängt av marvell i bios.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
...De andra ligger på en Marvell krets som styr både IDE Pata och de olikafärgade sata portarna men den har jag ingen aning om prestandan där.

Eftersom jag varken använder pata eller behöver mer än 6 sataportar (använder precis alla) så har jag stängt av marvell i bios.

Njahh... Inte riktigt sant. Marvell 88SE6111 kontrollerar bara PATA. SATA-funktioneliteten ligger på en Silicone Image Sil5723-krets och ifall man vill använda Drive Xpert-funktionaliteten (=EZ Backup eller SuperSpeed) så måste man mounta en disk på vardera kontakter (orange och vit). Ifall man bara ska köra en disk så hittar jag ingen info i varken Motherboard installation guide (var det någon som fick denna på engelska??? Jag fick den bara på ett gäng obskyra språk så jag sket i att kolla den) eller användarmanualen om att det skulle vara bättre eller sämre att köra med den orange eller vita kontakten kontra de röda.

Finns det något argument för endera lösningen när man bara kör en disk?
Sydbrygga eller Sil5723???

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Hedersmedlem

fan vilket krångel på mitt gigabyte kort kan jag koppla mina diskar valfritt oavsett raid lr ej. Det dock finns det 6 styck sata för raid med intel matrix och 4 som sitter en bit bort att välja på för gigabytes egen raidcontroler

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Helnöjd med min mitt paket men en liten sak som jag upptäckte igår.

I CPU-Z står det att min processor kör i 2003mhz medans den borde gå i 2.83ghz eller? Någon som kan hjälpa mig?

/Kjell

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Helnöjd med min mitt paket men en liten sak som jag upptäckte igår.

I CPU-Z står det att min processor kör i 2003mhz medans den borde gå i 2.83ghz eller? Någon som kan hjälpa mig?

/Kjell

Det beror på funktionen speedstep som du helt klart ska ha på. Den gör så att cpun inte går fullt när det inte behövs, för att spara energi etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Det beror på funktionen speedstep som du helt klart ska ha på. Den gör så att cpun inte går fullt när det inte behövs, för att spara energi etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

Ok så i spel osv ger den allt om jag förstår rätt?

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Ok så i spel osv ger den allt om jag förstår rätt?

Exakt.
Prova att ladda ner Prime och eller belasta datorn på annat sätt, så ska du se att klockfrekvensen ökar.

Visa signatur

C1: [Antec Solo] [Corsair vx 450W] [Intel Q9550] [Asus P5Q PRO] [Asus HD4850] [Corsair XMS2 4GB] [Zerotherm Nirvana NV120] [Samsung 2233BWx2] [3TB HDD]
C2: [Antec NSK2480] [AMD Phenom II X4 965] [Gigabyte GA-MA785GM-US2H] [Corsair XMS2 4GB] [300GB HDD]

Permalänk

Står med cash i handen och undrar... Ska jag köpa detta paket eller vad ska jag köpa? :S
Är det fortfarande prisvärt?

Permalänk

Lösdelspriset som student ligger på 6894:- och paketet kostar nu 5397:-, det är 1497:- billigare eller 22%. Min uppfattning är att det fortfarande är ett mycket bra pris!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk

Det låter bra! Det är taget!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Njahh... Inte riktigt sant. Marvell 88SE6111 kontrollerar bara PATA. SATA-funktioneliteten ligger på en Silicone Image Sil5723-krets och ifall man vill använda Drive Xpert-funktionaliteten (=EZ Backup eller SuperSpeed) så måste man mounta en disk på vardera kontakter (orange och vit). Ifall man bara ska köra en disk så hittar jag ingen info i varken Motherboard installation guide (var det någon som fick denna på engelska??? Jag fick den bara på ett gäng obskyra språk så jag sket i att kolla den) eller användarmanualen om att det skulle vara bättre eller sämre att köra med den orange eller vita kontakten kontra de röda.

Finns det något argument för endera lösningen när man bara kör en disk?
Sydbrygga eller Sil5723???

Står i manualen hur du skall göra om du bara vill använda en disk. Då skall du stänga av Drive-Xpert och "updatera" konfigurationen för att köra i icke raid-funktionallitet.

Såhär har jag uppfattat det hela.

om du har:

1 disk = Anslut disken till den oranga kontakten:

För att konfigurera Drive-Xpert rätt gör följande:

I Bios menyn "Tools"
Update To Normal Mode [Press Enter]
This item appears only when the Drive Xpert Mode Update item is set to
[Mode change] and allows you to use the SATA_E1 (orange, port 0) and
SATA_E2 (white, port 1) connectors as normal SATA connectors.

----
1-2 diskar = Använd den oranga eller vita (RAID0 / Stripe-set eller RAID1 (Spegling)

För RAID0 (Stripe-set = Maximal prestanda)
I Bios menyn "Tools"
Update To Super Speed [Press Enter]
This item appears only when the Drive Xpert Mode Update item is set to
[Mode change] and allows you to use Super Speed function. Plug two
identical SATA hard drives in the SATA_E1 (orange, port 0) and SATA_E2
(white, port 1) connectors on the motherboard and press the <Enter> key.

För RAID1 (Spegling = För säkerhet, mindre utrymme eftersom att den ena disken speglar den andra, på så vis så får man bara hälften så mycket lagringsyta. Men en bra säkerhet om nåt skulle hända med nån av hårddiskarna)

I Bios menyn "Tools"
Update To EZ Backup [Press Enter]
This item appears only when the Drive Xpert Mode Update item is set to
[Mode change] and allows you to use EZ Backup function. Plug two identical
SATA hard drives in the SATA_E1 (orange, port 0) and SATA_E2 (white, port
1) connectors on the motherboard and press the <Enter> key.

Fler än 2 diskar och du vill köra dem i RAID-konfiguration, använd de röda kontakterna.

Läs mer i manualen om hur du gör för att konfigurera de olika raid-lägena där.

Själv brukar jag sätta systemdisken icke raidad eftersom att datat (som jag är rädd om) oftast ligger på andra diskar som är RAID.

Själva operativet är rätt enkelt att installera om, utifall att nåt skulle skita sig med systemdisken.

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Står i manualen hur du skall göra om du bara vill använda en disk. Då skall du stänga av Drive-Xpert och "updatera" konfigurationen för att köra i icke raid-funktionallitet.

Ja, ifall man vill köra en disk OCH ansluta den till Sil5723 så är det så man ska göra... Fast jag har inte sett något argument för att man ska köra med den orangea kontakten istället för en röd. Default är ju BIOS satt att köra med de röda kontakterna som IDE och då är det ju lika bra att köra där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Själv brukar jag sätta systemdisken icke raidad eftersom att datat (som jag är rädd om) oftast ligger på andra diskar som är RAID.

Själva operativet är rätt enkelt att installera om, utifall att nåt skulle skita sig med systemdisken.

/Hans

Det DÄR var dock ett ganska gott argument för att köra orangea kontakten. Ifall man vill RAIDa övriga icke-systemdiskar så ges större möjlighet till detta på de röda kontakterna och så kan det vara bra att köra systemdisken på Sil5723.

Men om man är säker på att man aldrig ska RAIDa så borde det inte spela någon roll... Eller egentligen är det fördel för de röda kontakterna i så fall. Jäkligt mycket enklare installation än allt mekande i BIOS som du just beskrev!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Ja, ifall man vill köra en disk OCH ansluta den till Sil5723 så är det så man ska göra... Fast jag har inte sett något argument för att man ska köra med den orangea kontakten istället för en röd. Default är ju BIOS satt att köra med de röda kontakterna som IDE och då är det ju lika bra att köra där.

Det DÄR var dock ett ganska gott argument för att köra orangea kontakten. Ifall man vill RAIDa övriga icke-systemdiskar så ges större möjlighet till detta på de röda kontakterna och så kan det vara bra att köra systemdisken på Sil5723.

Men om man är säker på att man aldrig ska RAIDa så borde det inte spela någon roll... Eller egentligen är det fördel för de röda kontakterna i så fall. Jäkligt mycket enklare installation än allt mekande i BIOS som du just beskrev!

Även om du har de röda inställda på RAID så behöver inte diskarna där nödvändigtvis vara i RAID, de portarna blir då AHCI / RAID portar där man kan om man vill sätta ihop en raid array.

De övriga kör i AHCI läget.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Kristallklart killar.
Tack för att ni rätade ut alla frågetecken.
Totte ska inte ha några kulor, Totte ska ha en banan.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Kristallklart killar.
Tack för att ni rätade ut alla frågetecken.
Totte ska inte ha några kulor, Totte ska ha en banan.

Om du ska köra en disk och inte vill krångla:
Sätt den i valfri röd kontakt!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det på något sätt går att ändra rpm på chassifläktarna som jag satt i. Jag har köpt mig 2st 120 mm 1000rpm och kör med PC Probe. När jag precis startar upp Windows så snurrar dom på 1000 rpm men sen går dom ner till chassi 1 ca 650 och chassi 2 till ca 715 rpm. Så jag funderar på om det är Pc Probe som låser dom. I bios står det att dom snurrar 1000. Cpu fläkten ökar när jag kör spel.

Permalänk
Medlem

hej har köpt detta paket med q9550, p5q pro, xms2 4x1gb installerade xp pro 32-bit men datorn bara händer sig efter typ 5 minuter.

Någon som vet vad problemet kan vara? (har prövat med bara 2st minnesmoduler i)

Länk till tråd jag skapat: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8137...

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk

Köpte detta paket och undrar nu om 420w´s nätaggregat funkar eller om det är för klent? Inget höjdarmärke på nätagget om det gör nån skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MostWanted-LKPG
Köpte detta paket och undrar nu om 420w´s nätaggregat funkar eller om det är för klent? Inget höjdarmärke på nätagget om det gör nån skillnad?

Beror helt på hur mycket kraft det klarar av att leverera, om du inte har så många diskar i din dator så kan det mkt väl fungera.

Jag har ett SeaSonic S12 PSU, 430Watt (som är VÄLDIGT effektivt och levererar bra med ström = kvalitetsagg) nätagg som fungerade utan problem med min dator tills jag började koppla in lite fler diskar.

Nu har jag börjat fått lite problem med grafikkortet så ibland blir skärmen svart för att strömmen inte räcker till. Så jag skall väl upgradera när det blir löning nästa gång.

Tänkte köpa detta!

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-6...

Har hört mycket bra om det (tillverkas av seasonic)

Hur många diskar har du? Hur ser din konfig ut förövrigt?

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

Det kommer nog inte bli så mycket diskar, en SATA-disk på 500GB och en DVD-brännare enbart. Kanske ska prova med agget och testa först, delarna kommer imorrn

Permalänk

Jag kör på ett chieftec-nätagg på 360W, det klarar att mata mitt system med 5 diskar. däremot så skulle det nog inte förslå så mycket om jag skulle börja överklocka.

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare nämnde så hade jag rätt höga temperaturer, de blev något bättre när jag monterade om fläkten men var fortfarande relativt höga. Provade fsb 400 då men fick alldeles för höga temperaturer tyckte jag.

Min taktik blev därför att fortsätta sänka vcore eftersom jag inte tycker det lönar sig att byta fläkt när dessutom minnena kommer begränsa och med tanke på priset.

Så nu kör jag på 1,125 vcore i bios samt fsb 380 ca 3200 mhz vilket ger mig efter vdrop ca vcore 1,096.

Är detta en bra klock på denna vcore? Är ju intressant att veta om processorn har potential eller inte. Verkar okej men vet inte.

Visa signatur

Arsenal rules