Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
Du ska inte inte behöva USB 2.0 drivrutiner till Vista, utan de är för XP och äldre.

Kan man då dra slutsatsen att det är windows det blivit något strul med? har ju faktiskt ett nerladdat windows så att det kan ju vara någonting som inte stämmer till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
..."Does not support this Operating system : WNT_6.0P_64_MCE"

Detta ser ju ut att betyda att drivrutinen inte stödjer Windows NT 6.0 64 bitars.

Nån nisse provade usb drivisar från realtek som funkade:
I always use the driver from http://realtek.com.tw never had problems.
I think u will get the same functionality.

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Jag kör vista ultimate x64 och mina usb fungerar som de ska, både där bak och där fram. Däremot har jag en SM Bus Controller som saknar drivare trots att jag installerat "all" från skivan. Någon som vet vad det kan vara och kanske hur man får igång det? det är ju ingen funktionalitet som jag upptäckt att jag saknar...

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Tack för råden!

Har haft av moderkortet och mycket riktigt så satt inte kylaren exakt rakt när man tittade på baksidan. Rättade till det. Blev inte så mycket skillnad i idle men på load låg alla kärnorna jämnare och max jag kom upp i var 66 grader.

Min cpu temp enligt pc probe var max 51 grader under max load och idle är 21 grader.

Skulle ni våga prova att klocka till 3,4 ghz under dessa förutsättningar?

Cpu temperaturen är ju bra, kärnorna är lite varma, vad säger ni?

Kan mina temperatur sensorer visa fel på kärnorna?

Visa signatur

Arsenal rules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
DiSNEYN: Ser i din sign att du kör med ett 430w nätagg hur fungerar detta?

Funderar själv på detta paket plus ett http://www.dustinhome.se/pd_5010150036.aspx? och allt jag är tveksam över egentligen är om nätagget kommer palla paketet.

Även efter prishöjningen är det fortfarande väldigt prisvärd så vill gärna slå till innan de höjer priset igen. ^^

Inga problem alls att köra det med mitt gamla Seasonic 430 watt S2 (det är ett väldigt effektivt nätagg med högt strömuttag, inte alla 430wattare som verkligen levererar), jag kör

ASUS P5Q PRO Corsair XMS 2 Xtreme 4x1GB DDR2
Intel Core 2 Quad Q9550 Asus Radeon HD4850 512MB

4 st SATA-diskar (Hitachi Deskstar 13G0254 7K250-160 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
3x SATA Harddrives Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb SATA2 )

RAID-kort (PCI HighPoint RocketRaid 1640 4-channel serial SATA RAID),

Samsung DVD/RW,
2 st 120mm Chassifläktar

Inga problem alls, enligt lådan till grafikkortet så är "recommended" att man har ett 450 watts nätagg, men jag har hittils inte upplevt några stabilitetsproblem.

Har tom över strömkablar från nätagget

Kanske köper ett nytt nätagg, men då isf bara för att få modulära kablar som man kan ta bort, så att det blir lite mindre kablar i lådan. Men det får bli ett framtida projekt.

Vad har du för nätaggregat idag?

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Inga problem alls att köra det med mitt gamla Seasonic 430 watt S2 (det är ett väldigt effektivt nätagg med högt strömuttag, inte alla 430wattare som verkligen levererar), jag kör

ASUS P5Q PRO Corsair XMS 2 Xtreme 4x1GB DDR2
Intel Core 2 Quad Q9550 Asus Radeon HD4850 512MB

4 st SATA-diskar (Hitachi Deskstar 13G0254 7K250-160 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
3x SATA Harddrives Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb SATA2 )

RAID-kort (PCI HighPoint RocketRaid 1640 4-channel serial SATA RAID),

Samsung DVD/RW,
2 st 120mm Chassifläktar

Inga problem alls, enligt lådan till grafikkortet så är "recommended" att man har ett 450 watts nätagg, men jag har hittils inte upplevt några stabilitetsproblem.

Har tom över strömkablar från nätagget

Kanske köper ett nytt nätagg, men då isf bara för att få modulära kablar som man kan ta bort, så att det blir lite mindre kablar i lådan. Men det får bli ett framtida projekt.

Vad har du för nätaggregat idag?

/Hans

Men då är det lugnt tror jag eftersom jag bara kommer att ha en hårddisk i den och en dvd-brännare.

Jag har idag en dator från märket HP med ett 300w nätaggregat så den kommer inte palla det nya systemet iaf.

Edit: lite stavningsfel!

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
Jag kör vista ultimate x64 och mina usb fungerar som de ska, både där bak och där fram. Däremot har jag en SM Bus Controller som saknar drivare trots att jag installerat "all" från skivan. Någon som vet vad det kan vara och kanske hur man får igång det? det är ju ingen funktionalitet som jag upptäckt att jag saknar...

Har du en nedladdar version då eller en riktig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feeeedor
Tack för råden!

Har haft av moderkortet och mycket riktigt så satt inte kylaren exakt rakt när man tittade på baksidan. Rättade till det. Blev inte så mycket skillnad i idle men på load låg alla kärnorna jämnare och max jag kom upp i var 66 grader.

Min cpu temp enligt pc probe var max 51 grader under max load och idle är 21 grader.

Skulle ni våga prova att klocka till 3,4 ghz under dessa förutsättningar?

Cpu temperaturen är ju bra, kärnorna är lite varma, vad säger ni?

Kan mina temperatur sensorer visa fel på kärnorna?

Lätt! Bara att öka FSB till 400mhz och köra i 1:1 om du har 6400-minnen. Kanske att du behöver öka Vcore till ca 1.25 också och sedan successivt minska detta till du precis ligger över nödvändig Vcore.

Jag har ungefär samma temperaturer som du utan överklock... nu har jag dragit upp Vcore i 1.28 och har fortfarande bra temperaturer... så 1.25v är riskfritt för dig.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Jag fick precis mitt paket. På processorpaketet står det SLB8V, är det E0 stepping?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kharz
Jag fick precis mitt paket. På processorpaketet står det SLB8V, är det E0 stepping?

Gå till www.google.se
Skriv SLB8V
Klicka på knappen med texten "Jag har tur".

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Gå till www.google.se
Skriv SLB8V
Klicka på knappen med texten "Jag har tur".

Skulle det inte gå att skriva:

Ja, det är en E0, testa google innan du postar sådana frågor.

Sen, har du klockat minnena? Är inte de en flaskhals om du ligger i 3,7ghz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blasken
Skulle det inte gå att skriva:

Ja, det är en E0, testa google innan du postar sådana frågor.

Jo, det är helt rätt. Jag ber om ursäkt ifall jag lät sur. Blev bara lite irriterad när jag upptäckte att det banne mig var det första svaret som poppade upp när jag googlade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blasken
Sen, har du klockat minnena? Är inte de en flaskhals om du ligger i 3,7ghz?

Sorry, my bad! Jag hade snott en systembeskrivning från någon som hade nästan exakt samma rigg som jag och sedan ändrade jag lite... men jag glömde visst ändra klockningen!

Har inte klockat minnena alls utan bara CPU och GPU.

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
Har du en nedladdar version då eller en riktig?

riktig, ärlig, dyrt betalad med mina surt förvärvade slantar...

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

har testat en del nu och blev förbannad när man upptäcker att det är fel på något av minnena ... tur man har en massa grejor hemma så man kunde byta ut dom direkt ... blir bara less på att reklamera nya saker ..
löster mitt problem mer den okända HD Audio Bussen ... är HDMI ljudet via grafikkortet som ställer till det .. en installation av drivrutinerna från cd med graffet och sedan uppdatering till senaste löste problemet.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk

Wow, jag älskar Dustin mer och mer för var dag som går.

Hade lyckats förstöra min Freezer 7 Pro vid monteringen, tyckte den hade lite skumma fötter jämfört med Intels stockkylare och jag råkade ha sönder dem när jag tryckte dit dem.

Skickade iväg ett mail där jag frågade om jag kunde få en ny men hade inte väntat mig det...

Fick idag svaret:

Hej Elias,

Produktens ringa värde gör att vi i detta ärende valt skicka en ny utan kostnad. Ni behöver ej skicka den trasiga/felaktiga i retur.

JAG ÄLSKAR DUSTIN HOME! <3

Edit: Var snälla och bli inte inspirerade att på något sätt försöka blåsa Dustins kanonservice när ni läser detta. Jag tror även att en av anledningarna till att jag fick en ny så enkelt var för att jag redan hade köpt ett helt gäng med datordelar som kostade betydligt mycket mer.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Wow, jag älskar Dustin mer och mer för var dag som går.

Hade lyckats förstöra min Freezer 7 Pro vid monteringen, tyckte den hade lite skumma fötter jämfört med Intels stockkylare och jag råkade ha sönder dem när jag tryckte dit dem.

Skickade iväg ett mail där jag frågade om jag kunde få en ny men hade inte väntat mig det...

Fick idag svaret:

Hej Elias,

Produktens ringa värde gör att vi i detta ärende valt skicka en ny utan kostnad. Ni behöver ej skicka den trasiga/felaktiga i retur.

JAG ÄLSKAR DUSTIN HOME! <3

Edit: Var snälla och bli inte inspirerade att på något sätt försöka blåsa Dustins kanonservice när ni läser detta. Jag tror även att en av anledningarna till att jag fick en ny så enkelt var för att jag redan hade köpt ett helt gäng med datordelar som kostade betydligt mycket mer.

Jo, är det något dustin har så är det en suverän support.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Lyckades också förstöra en av fötterna, fast på min Xigmatek HDT-S1283. Trodde inte pushpinkonstruktionen skulle suga så mycket..

Har nu iaf beställt en backplate att montera bak på moderkortet - kör på stockkylaren så länge. Vågar verkligen inte ha xigmatek-bjässen monterad med pushpins överhuvudtaget, lite obra om den lossnar..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Wow, jag älskar Dustin mer och mer för var dag som går.

Hade lyckats förstöra min Freezer 7 Pro vid monteringen, tyckte den hade lite skumma fötter jämfört med Intels stockkylare och jag råkade ha sönder dem när jag tryckte dit dem.

Skickade iväg ett mail där jag frågade om jag kunde få en ny men hade inte väntat mig det...

Fick idag svaret:

Hej Elias,

Produktens ringa värde gör att vi i detta ärende valt skicka en ny utan kostnad. Ni behöver ej skicka den trasiga/felaktiga i retur.

JAG ÄLSKAR DUSTIN HOME! <3

Edit: Var snälla och bli inte inspirerade att på något sätt försöka blåsa Dustins kanonservice när ni läser detta. Jag tror även att en av anledningarna till att jag fick en ny så enkelt var för att jag redan hade köpt ett helt gäng med datordelar som kostade betydligt mycket mer.

Permalänk

Kör ni med Q-fan? Jag har jört det på chassifläktarna och nu testade jag cpu också och den blir väldigt tyst med freezer 7 pro.

Men jag idlar runt 45 på kärnorna och 29 på cpu. Normalt?

Permalänk
Medlem

Ja det låter helt normalt för mig

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Holy sh*t!

Nu är jag lite nervös. Frugan ringde och sade att datorn hängde sig. Hon var tvungen att stänga av den genom att hålla in strömknappen tills den stängde ner sig och när hon försökte starta upp den så säger den det klassiska:
-Insert a boot disk (typ).

Hoppas verkligen inte allt mitt jobb är förlorat...*suck*

Men det var inte det jag skulle skriva om. När jag letade lite seagate-info inför kvällens jobb så sprang jag på info om att om man inte tar bort jumpern på seagates diskar så jobbar den bara i SATA/150!!! Eftersom vårt moderkort stödjer SATA/300 kan det ju vara bra att pilla bort den. Har för mig att den sitter väldigt illa till så man får väl leta upp en pincett.

http://www.seagate.com/images/support/en/us/cuda_sata_block.g...

Hur har ni gjort? Tagit bort eller inte?

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte det paketet men däremot en Seagate disk och visst missade jag den bygeln och när den sitter så långt in så fick jag ta ur hd och sen ta bort den.

Men skilllnaden är inte så stor ändå då du får ut 180Mb/s när bygeln är borttagen och max 150Mb/s när bygeln är där så om du inte saknar 30Mb/s så ;)......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nu har jag inte det paketet men däremot en Seagate disk och visst missade jag den bygeln och när den sitter så långt in så fick jag ta ur hd och sen ta bort den.

Men skilllnaden är inte så stor ändå då du får ut 180Mb/s när bygeln är borttagen och max 150Mb/s när bygeln är där så om du inte saknar 30Mb/s så ;)......

OK! Inte så stor skillnad alltså men... många bäckar små!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

En till som har köp paketet. Fungerar så här lång problemfritt. En fråga bara. Jag antar att CCC måste ha fel när det rapporterar att mitt HD4850 har 1024MB minne?? Jag blir nog tvungen att installera om drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Blir samma för mig, vi kanske har fått 1 GB minne? vem vet? Har alla 1 GB minne istället för 512 mb?

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Ska sätta ihop mitt paket ikväll och undrar om ni har några allmänna tips att ge mig inför byggandet? Har hört att det är lite strul med orginal-kylaren som jag kommer köra med osv.

//DutchmeN

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eolair
En till som har köp paketet. Fungerar så här lång problemfritt. En fråga bara. Jag antar att CCC måste ha fel när det rapporterar att mitt HD4850 har 1024MB minne?? Jag blir nog tvungen att installera om drivrutinerna.

http://i252.photobucket.com/albums/hh11/Cothillian/1024.jpg

Den håller på och lånar ifrån internminnet och har sig, min står på 1919MB just nu.

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter egentligen.

Det jag kan komma på är:
1. Ta bort bygeln ifall du har en Seagate-disk (se några inlägg upp).
2. Tryck fast CPU-kylarbenen ordentligt. Det underlättar om du monterar CPU'n och kylaren INNAN du skruvar fast moderkortet.
3. Om du har en hyfsat ny PSU så har du en 8-pinnars kontakt på den. Pilla bort plastpluggen ut kontakten på moderkortet och anslut den kontakten. Ev. kommer detta resultera i att du får en 4-pinnars kontakt över.
4. Om du har ett modulärt nätagg så försök räkna ut vilka sladdar du behöver och anslut dessa INNAN du monterar PSU'n i lådan. Det kommer spara både tid och blodiga fingrar.
5. Om du ska överklocka grymt mycket så finns det två byglar på moderkortet som ska tas bort. Behövs med största sannolikhet inte.
6. Gå in i BIOS och stäng av Express Gate eller vad det nu heter (kolla tidigare i denna tråd) så slipper du felmeddelandet om det sedan när du bootar upp.

Lycka till och grattis till din nya dator!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Holy sh*t!

Nu är jag lite nervös. Frugan ringde och sade att datorn hängde sig. Hon var tvungen att stänga av den genom att hålla in strömknappen tills den stängde ner sig och när hon försökte starta upp den så säger den det klassiska:
-Insert a boot disk (typ).

Hoppas verkligen inte allt mitt jobb är förlorat...*suck*

Men det var inte det jag skulle skriva om. När jag letade lite seagate-info inför kvällens jobb så sprang jag på info om att om man inte tar bort jumpern på seagates diskar så jobbar den bara i SATA/150!!! Eftersom vårt moderkort stödjer SATA/300 kan det ju vara bra att pilla bort den. Har för mig att den sitter väldigt illa till så man får väl leta upp en pincett.

http://www.seagate.com/images/support/en/us/cuda_sata_block.g...

Hur har ni gjort? Tagit bort eller inte?

Mina seagatediskar kom utan jumpers

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter
Det är inga konstigheter egentligen.

Det jag kan komma på är:
1. Ta bort bygeln ifall du har en Seagate-disk (se några inlägg upp).
2. Tryck fast CPU-kylarbenen ordentligt. Det underlättar om du monterar CPU'n och kylaren INNAN du skruvar fast moderkortet.
3. Om du har en hyfsat ny PSU så har du en 8-pinnars kontakt på den. Pilla bort plastpluggen ut kontakten på moderkortet och anslut den kontakten. Ev. kommer detta resultera i att du får en 4-pinnars kontakt över.
4. Om du har ett modulärt nätagg så försök räkna ut vilka sladdar du behöver och anslut dessa INNAN du monterar PSU'n i lådan. Det kommer spara både tid och blodiga fingrar.
5. Om du ska överklocka grymt mycket så finns det två byglar på moderkortet som ska tas bort. Behövs med största sannolikhet inte.
6. Gå in i BIOS och stäng av Express Gate eller vad det nu heter (kolla tidigare i denna tråd) så slipper du felmeddelandet om det sedan när du bootar upp.

Lycka till och grattis till din nya dator!

Antar att du svarade på mitt inlägg så tack för informationen kommer köra med en samsung-disk så det är lugnt sen så ska jag inte klocka "grymt mycket" så de byglarna kan nog sitta kvar. Det där med att sätta fast de modulära kablarna innan kan monterar nätagget var bra att veta eftersom detta är mitt första bygge med ett modulärt-nätagg.

Tack så mycket hoppas allting kommer fungera som man hoppas :D.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trixter

2. Tryck fast CPU-kylarbenen ordentligt. Det underlättar om du monterar CPU'n och kylaren INNAN du skruvar fast moderkortet.

Man kan ju undra var för moderkortstillverkarna + processortillverkarna inte anger detta i manualen. Det är som du säger att det underlättar. Den nya anordningen med tumknappar gör ju att man måste trycka en rätt mycket innan det säger "klick" och kylaren fastnar.

Själv gjorde jag det när moderkortet var monterat (precis som det stod i manualen) och jag fick fast kylaren tillslut men moderkortet bongnade lite när jag tryckte fast det. Det är ju lite flexibelt. Men man har ju hört om skräckhistorier om de som tryckt ALLDELES för hårt och knäckt moderkortet.

Så kontentan är (PRECIS som Trixter skriver), sätt fast kylaren innan du monterar fast moderkortet om du inte vill oroa dig för att moderkortet eventuellt spräcks

Lycka till med datorn!!

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W