Permalänk
Medlem

Ändra sitt bud vid husköp?

Tjena!
Jag har varit och kollat på ett hus som jag är intresserade av och pratade med banken om ett lån på 1.4M (huset kostar 1.39).
När jag skulle bjuda på huset meddelade mäklaren att en annan kille hade gett ett bud på 1.3M så jag slängde till med hela lånet på 1.4M som bud. Nu visar det sig att de som bjudit 1.3M kanske inte får lån från banken.... Såklart så undrar jag ju nu ifall jag kan sänka mitt bud eller hur jag ska göra, för jag hade själv tänkt att ge 1.3M som första bud.

Permalänk

Innan du skrivit på kontraktet kan du göra precis vad du vill.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jo det är ju sant tackar så mycket.

Permalänk

precis, sålänge inga papper är undertecknade så kan du göra precis som du vill. Kanske mäklaren/säljaren kan bli sur men som sagt, du har lagen på din sida

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte jag köpt BR/villa tidigare, men.

Borde man inte få en lista med övriga budgivare så man kan kolla att de faktiskt var villiga att köpa och inte var mäklarens kompisar som bara spökbudar? Isf borde man även fråga om de hade fixat finansieringen också.

För övrigt anser jag att man borde göra om lagen så man är tvungen att ha finansieringen garanterad innan man får lämna bud, just för att undvika såna här situationer!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett informationspapper från mäklaren angående budgivning.
Det ser ut såhär

Det verkar inte bättre än att man står ganska mycket helt utan rättigheter.

Finns det intresse för en köpa hus-tråd? Jag är lite sugen på en sådan...

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Huvudprincipen är att avtal gäller, även muntliga sådana, även om muntliga avtal alltid medför bevissvårigheter. Avtal föreligger i Sverige (fungerar olika i olika länder) när anbud och accept givits. Accept skall ges inom skälig tid efter ett anbud. Anbud är bindande inom denna "skäliga" tidsrymd.

Undantag gäller dock för fast egendom (=jord; man köper alltså jordbiten när man köper en fastighet, snarare än att man köper själva byggnaden som finns på jordbiten). Reglerna för fastighetsöverlåtelse (anbud, accept, köpavtal, finansiering, köpebrev/kontrakt, gravationsbevis, inteckningar, vilande lagfart, lagfart, lite dittan och lite dattan) är så krångliga att det normala anbud-/acceptförfarandet inte gäller. I princip kan man därmed dra sig ur ett fastighetsköp/-försäljning ända tills köpeskillingen är erlagd, köpebrev undertecknats och lagfart beviljats.

Undantaget finns troligen för att underlätta för borgenärer/kreditgivare att hela tiden kunna veta vem som äger fastigheten, som ofta använts som säkerhet vid lån, genom att kontrollera detta med myndigheter. Myndigheterna kan ju knappast ha klart för sig vilka muntliga avtal som gjorts hit och dit ang. alla fastigheter. Observera att om man skrivit köpavtal (som inte är detsamma som köpebrev) och ena parten drar sig ur köpet så kan skadestånd komma ifråga för avtalsbrottet. Storleken på detta skadestånd regleras ofta direkt i köpavtalet.

Vid bostadsrättsköp borde dock som huvudregel egentligen den vanliga anbud/accept-modellen gälla för bindande anbud och/eller avtal eftersom bostadsrätter är lös egendom till skillnad från en bostad (byggnad) på en fastighet, d v s ett "hus". Kanske har detta avtalats bort av mäklare (borde vara möjligt eftersom det är till uppdragsgivarens - d v s säljarens - nackdel) för att inte försvåra anbudsproceduren.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W