Permalänk
Medlem

Byte av teleledning.. möjligt? Hur?

Tjena,

Jag märkte precis att dslam (telestationen) ligger ca 50 meter bort från min kåk, trotts det har jag problem med teleledningen, säger iaf min ISP. Jag tänkte höra om hur kablar och sånt oftast är dragna i dom gamla telenäten, och om det finns någon som helst möjlighet att få den utbytt mot kostnad för installationen såklart.

Vem vet mer? Nån av er kanske jobbar med sådant?

Permalänk
Inaktiv

Är det 50m fågel -eller kabelvägen?
Har du frågat ISP hur lång kabel du har till bostaden?

Permalänk
Medlem

Oftast är det inte så enkelt för en enskild abbonent att få Televerket, läs Den firma som har hand om telenätet i din kommun, att byta ut en kabel bara för att en enskild abbonent har problem. Kabeln mellan ditt hus och närmaste kopplingspunkt är lätt att få utbytt, men inte kabeln mellan kopplingslåda o telestation. Då dessa kablar innehåller många linjer så är det ett ganska omfattande arbete både för installatörerna o markarbeterna , då kabeln kan passera ett antal plintar o lådor, samt att den kan gå över privata ägor o sånt.
Så det är ett omfattande gräv och kopplingsarbete att byta sådana kablar.

Tro mig, jag vet.. Jag har gjort det några ggr i jobbet, o det är väl inte det roligaste direkt..

Permalänk
Medlem

Är du säker på att felet är teleledningen och inte någon annanstans? Hur är det t.ex. hos dina närmaste grannar, funakr det bra hos dom?

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Byte av teleledning.. möjligt? Hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Tjena,

Jag märkte precis att dslam (telestationen) ligger ca 50 meter bort från min kåk, trotts det har jag problem med teleledningen, säger iaf min ISP.

Vad innebär de här problemen? När jag hade sjukt mycket problem med min ADSL-lina så blev jag tvungen att felanmäla telefonin istället (med en liten överdrift), då fick dom genast en raket i röven!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Oftast är det inte så enkelt för en enskild abbonent att få Televerket, läs Den firma som har hand om telenätet i din kommun, att byta ut en kabel bara för att en enskild abbonent har problem. Kabeln mellan ditt hus och närmaste kopplingspunkt är lätt att få utbytt, men inte kabeln mellan kopplingslåda o telestation. Då dessa kablar innehåller många linjer så är det ett ganska omfattande arbete både för installatörerna o markarbeterna , då kabeln kan passera ett antal plintar o lådor, samt att den kan gå över privata ägor o sånt.
Så det är ett omfattande gräv och kopplingsarbete att byta sådana kablar.

Tro mig, jag vet.. Jag har gjort det några ggr i jobbet, o det är väl inte det roligaste direkt..

Jag är faktiskt väldigt osäker på vad skillnaden mellan "kopplingslåda" och telestation är. Jag vet att det finns en "dslam" låda ca 50 meter ner på gatan och det var där teknikern kollade min hastighet. Den är inte så stor, så jag antar att detta kan vara en "kopplingslåda" , hastigheten vid den är full och signalen är bra sa han, dock är det problem i lägenheten 50 meter bort.

Hur kan jag byta den kabeln imellan? Vem hör jag av mig till, och vad brukar priserna ligga på?

Jag kan ta en bild på lådan tills imorgon så bifogar jag den här i tråden så kanske du kan se om det faktiskt är en "telestation" eller bara en "kopplingslåda"

Tack för all information!

Citat:

Är du säker på att felet är teleledningen och inte någon annanstans? Hur är det t.ex. hos dina närmaste grannar, funakr det bra hos dom?

Jag har tvyärr inga grannar som har samma uppkoppling, och jag är rätt säker att det är nått med ledningen mellan mig och "lådan" där ute. Kabelvägen mäter 400 meter, men det är signalvärdet som översätter till meter, så kabeln kan vara 50 meter med en spik igenom den.

Citat:

Vad innebär de här problemen? När jag hade sjukt mycket problem med min ADSL-lina så blev jag tvungen att felanmäla telefonin istället (med en liten överdrift), då fick dom genast en raket i röven!

Intressant! Jag har just nu ingen fast telefoni så det är svårt att klaga på den, men man kanske helt enkelt måste börja klaga hos televerket för att få fart på detta.