Sälja fonder och sätta in på sparkonto?

Permalänk
Medlem

Sälja fonder och sätta in på sparkonto?

Först och främst ska jag säga att jag kan absolut ingenting om sånt här, så det är därför jag kanske kan verka lite luddig.

Mina föräldrar har lagt undan 150kr i månaden sedan jag föddes, och investerat dessa i fonder via Swedbank. Just nu rör det sig om ca 27 000kr.

Men lite nutidsorienterad som jag är, så tänker jag på den ekonomiska krisen som alla skriver/pratar om.
Att swedbank ska kursa är jag inte orolig för, och om så är fallet så omfattas alla mina konton av den där garantin på upp till 250 000.

Jag har märkt att jag har börjat tappa värde på mina fonder, (kan man dra direkta linjer till finanskrisen?) och funderar på om man ska flytta pengarna innan man tappar ännu mera.

Eller ska jag ha is i magen och låta pengarna ligga kvar i fonderna?
Omfattas fonderna av statens garanti?

Saken är att dessa fondpengar är typ det enda jag har i pengaväg om något skulle hända, som en olycka m.m. och därför jag är mån om att behålla så mycket som möjligt av dem, innan de försvinner.

Ska tilläggas jag har försökt nå banken för rådfrågning, men det har inte gått av lite olika skäl.
Dessutom är jag rädd för att de ska säga jag ska låta pengarna ligga bara för att det i slutändan påverkar Swedbank, men inte mig, positivt.

Alla förslag är välkomna då jag nästan är övertygad om att alla kan mer om sånt här än jag.

Har pratat lite med folk här på jobbet, och en del tycker att jag ska ta ut pengarna och öppna ett konto på ICA-Banken eftersom de har högst ränta på sparkonton (runt 7% om jag inte minns fel), kanske det vore en idé också?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Re: Sälja fonder och sätta in på sparkonto?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Först och främst ska jag säga att jag kan absolut ingenting om sånt här, så det är därför jag kanske kan verka lite luddig.

Mina föräldrar har lagt undan 150kr i månaden sedan jag föddes, och investerat dessa i fonder via Swedbank. Just nu rör det sig om ca 27 000kr.

Men lite nutidsorienterad som jag är, så tänker jag på den ekonomiska krisen som alla skriver/pratar om.
Att swedbank ska kursa är jag inte orolig för, och om så är fallet så omfattas alla mina konton av den där garantin på upp till 250 000.

Jag har märkt att jag har börjat tappa värde på mina fonder, (kan man dra direkta linjer till finanskrisen?) och funderar på om man ska flytta pengarna innan man tappar ännu mera.

Eller ska jag ha is i magen och låta pengarna ligga kvar i fonderna?
Omfattas fonderna av statens garanti?

Saken är att dessa fondpengar är typ det enda jag har i pengaväg om något skulle hända, som en olycka m.m. och därför jag är mån om att behålla så mycket som möjligt av dem, innan de försvinner.

Ska tilläggas jag har försökt nå banken för rådfrågning, men det har inte gått av lite olika skäl.
Dessutom är jag rädd för att de ska säga jag ska låta pengarna ligga bara för att det i slutändan påverkar Swedbank, men inte mig, positivt.

Alla förslag är välkomna då jag nästan är övertygad om att alla kan mer om sånt här än jag.

Har pratat lite med folk här på jobbet, och en del tycker att jag ska ta ut pengarna och öppna ett konto på ICA-Banken eftersom de har högst ränta på sparkonton (runt 7% om jag inte minns fel), kanske det vore en idé också?

Att öppna ett nytt bankkonto på ica låter ju som en bra idé. Visste inte att räntan var så jävla hög där?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Jag kan minnas fel men jag är ganska säker på att jag läst någonstans (tror det var i tråden om finanskrisen i Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt) att ica banken och liknande (typ okq8 konton) inte innefattas av insättningsgaratin.

Själv sålde jag alla mina fonder förra året, efter att de har gått dåligt i många år, typ i bästa fall 2% och i värsta fall bakat en del, och satte in pengarna på ett e-sparkonto som man sköter själv genom internetbanken. Ränta just nu 3.25% tror det var 3.5% när jag öppnade det, var uppe över 4% ett tag också. Dock har jag Sparbanken skaraborg (huh skaraborg luleå ?! är ganska nyinflyttad) Swedbank verkar också ha något liknande men var lite mindre ränta.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sälja fonder och sätta in på sparkonto?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Att öppna ett nytt bankkonto på ica låter ju som en bra idé. Visste inte att räntan var så jävla hög där?

Den är på typ 3.3 % så 7% var ju inte riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sälja fonder och sätta in på sparkonto?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Den är på typ 3.3 % så 7% var ju inte riktigt rätt.

Nepp, my fault.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent generellt så har man inte förlorat någonting innan man säljer.
Att sälja mitt under en rådande kris är det dummast man kan göra.

Marknaden kommer att återhämta sig inom dom närmaste åren och ditt "förlorade" värde kommer så småningom bli en vinst.

Den enda vinsten du hade chans att göra var att om du hade sålt fonderna och lagt pengarna på banken innan börsens nedgång, nu är det definitivt för sent.

Så summan är ligg kvar så länge du inte absolut behöver pengarna till en hjärttransplantation.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Som Coca säger så ska man absolut inte sälja mitt i krisen, om du inte absolut måste ha pengarna till något väldigt viktigt. Det kommer börja röra sig uppåt så småningom.

Det är klart att fonder precis som allt annat tappar i värde i en finanskris, men som sagt det vänder ju igen, men man kan inte sätta en exakt tid för när det vänder. Nu borde du nästan köpa fler andelar då de är billigare och förmodligen inte kommer sjunka mycket mer. Jag har satt in lite mer i mina egna iaf.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en uppsjö av olika småinstitut som erbjuder högra räntor.

Kolla t ex. på "Time Finans", de är baserade i Borås har jag för mig och erbjuder ett sparkonto med 5,25 % ränta. Pengarna täcks av den statliga insättsgarantin.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Precis som många säger är det ju hyffsat läge att köpa. Jag sitter i startgroparna för att bygga en liten portfölj nu snart Sparat sen i somras så man har några tiotusental (är ju student så man har inga stora inkomster direkt). Jag avvaktar själv till nästa sommar (mest för att jag kanske flyttar i vår så då vill man inte binda för mycket kapital redan nu)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

kom ihåg att räkna med inflationen när ni kollar räntan på olika konton. 3% är långt ifrån 3%

Permalänk
Medlem

Jag har passat på att köpt fonder för alla sparpengar nu Det kan nästan bara bli bättre. Och risken att swedbank ska kursa är väl nästintill minimal.
Så att investera nu är klokt. Ger man marknaden några år så kommer den återhämta sig.

I ditt läge skulle jag låta pengarna sitta.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tänk på att eventuell vinst får du skatta för om du säljer!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Som andra säger är det ju ganska dumt att sälja nu. Om du har jobb är ju 27k inte särskilt mycket pengar heller. Vad du däremot borde göra är att bygga upp en buffert du har på ett vanligt sparkonto som du kan plocka av om något händer, en månadslön säger ju experterna att man ska ha tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Som andra säger är det ju ganska dumt att sälja nu. Om du har jobb är ju 27k inte särskilt mycket pengar heller. Vad du däremot borde göra är att bygga upp en buffert du har på ett vanligt sparkonto som du kan plocka av om något händer, en månadslön säger ju experterna att man ska ha tillgängligt.

Precis vad jag tänkte påpeka. Att ha alla sina sparpengar bundna i fonder och annat är kanske inte jättesmart alla gånger. Hade jag varit i trådskaparens sits så hade jag låtit fonderna vara kvar för som folk säger så har man inte förlorat några pengar förrän den dagen man säljer fonderna.

Däremot hade jag snarast möjligt börjat spara pengar på ett vanligt sparkonto för att ha som buffert om något händer. Jag trodde att alla människor hade ett sparkonto med en viss buffert på för att täcka oförutsedda kostnader.

Permalänk
Medlem

Först och främst så tack för alla råd.

Hade jag haft råd hade jag lagt undan lite pengar i månaden, men nu är situationen sådan att jag inte kan göra det, tyvärr. :/

Men men, pengarna stannar där de är.

Tack ska ni ha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Först och främst så tack för alla råd.

Hade jag haft råd hade jag lagt undan lite pengar i månaden, men nu är situationen sådan att jag inte kan göra det, tyvärr. :/

Men men, pengarna stannar där de är.

Tack ska ni ha!

Nästan alla har råd att stoppa undan nån hundring i månaden åtminstånde, du har säkert något som du kan dra in på ett tag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Precis vad jag tänkte påpeka. Att ha alla sina sparpengar bundna i fonder och annat är kanske inte jättesmart alla gånger. Hade jag varit i trådskaparens sits så hade jag låtit fonderna vara kvar för som folk säger så har man inte förlorat några pengar förrän den dagen man säljer fonderna.

Däremot hade jag snarast möjligt börjat spara pengar på ett vanligt sparkonto för att ha som buffert om något händer. Jag trodde att alla människor hade ett sparkonto med en viss buffert på för att täcka oförutsedda kostnader.

Fonder är faktiskt inget problem, nu är jag inte insatt i alla typer av fonder men vanliga räntefonder etc via Swedbank så får du 75% av pengarna direkt och resterande 25% inom några dagar. Visserligen behövs det en knapptryckning, men man hinner nog hem till datorn och föra över pengar om något oförutsett skulle hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Fonder är faktiskt inget problem, nu är jag inte insatt i alla typer av fonder men vanliga räntefonder etc via Swedbank så får du 75% av pengarna direkt och resterande 25% inom några dagar. Visserligen behövs det en knapptryckning, men man hinner nog hem till datorn och föra över pengar om något oförutsett skulle hända.

Jo men nu pratar vi mer om att du kan förlora stora pengar på att tvingas sälja fonderna i fel tidpunkt, alltså är det bra att ha pengar där avkastningen inte är baserad på när du behöver dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men nu pratar vi mer om att du kan förlora stora pengar på att tvingas sälja fonderna i fel tidpunkt, alltså är det bra att ha pengar där avkastningen inte är baserad på när du behöver dem.

Jahopp där ser man, läste visst inte så noga som jag trodde

Permalänk
Medlem

Tror det är smartast att hålla ut just nu, har även jag en del fonder..

Men kom ihåg att du måste skatta på vinsten du gör.. och det kan ju blir en rätt saftig summa

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag flyttade över mina sparpengar från räntebärande fonder till ett renodlat sparkonto.
Fick 5.25% ränta på sparkontot hos Marginalen Finans vilket även omfattas av den statliga insättningsgarantin på 500.000kr.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Hjälpsam

Ingen idé att sälja nu när det är i botten.
Önskar att jag sålt mina för ett år sen dock.
Det är som många säger, det svåra är att sälja i tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |