Böjbara skärmpaneler närmare handeln

Permalänk
Melding Plague

Böjbara skärmpaneler närmare handeln

HP har tillsammas med ett amerikanskt universitet har visat upp en prototyp på en tunn, böjbar skärmpanel. Bildskärmen ska vara billig att tillverka och nästan omöjlig att skada.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm enkel upphängningen av skärmen=tejp/häftmassa:) Har ju varit aktuellt ett tag med böjbara skärmar, men har haft problem med färger upplösning osv. verkar kommit en bit på vägen i alla fall.

Permalänk
Avstängd

koolt kanske blir en sån i framtiden

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Detta är goda nyheter. Produkter av tidigare skärmversioner finns redan på marknaden. Motorola har t.ex. en lågpris-mobiltelefon. Problemet med dessa displayer är responstider. Det tar sekunder att uppdatera. Men givetvis är möjligheten stora att redan nu hitta applikationer. Billigt som det är är tidningar och reklamskyltar ett bra område. Även skyltar och liknande som behöver uppdateras sällan. Jag har gott hopp om att responstiderna kan sjunka såpass att det inom sinom tid tillåter interaktiva gränssnitt. Film och 100 FPS-spel kanske måste vänta några år, kanske ett decennium men inte mer hoppas jag!

Gott exempel på en mycket nobel teknik!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Energi förbrukningen borde vara A och O på den här produkten. Är den bara energisnål kan jag tänka den som minilaptop. Anteckna möten och annat borde man kunna göra en vädligt liten och billig enhet till som ändå är smidig att skriva på.

Och nej, inte netbook jag efterlyser utan en ännu mer avskalad "dator".
Typ USB port för usb-minnen och trådlöst nätverk. Litet inbyggt minne för ett avskalat os. Ingen CD och prestanda mässigt långt under en netbook.

Permalänk
Medlem

Tänk, snart har vi TVn i rullgardinen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Tänk, snart har vi TVn i rullgardinen?

Haha. "Stäng fönstret, draget skrynklar TVn!", "Hmm, få se på tvättlappen, ska TVn tvättas i 40 eller 60 grader?"

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att man tapetserar väggarna hemma med det här och sedan kan man byta mönster när man känner för det.

Hoppas bara att det inte tar allt för lång tid för tekniken att bli tillgänglig för gemene man.

Permalänk
Medlem

väldigt trevligt, men väntar fortfarande på flygande bilar och överdrivet stora storstäder med kilometerhöga byggnader överallt

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det i tangentbordet.. istället för dom snordyra displayerna som sitter i art lebedev tgb:et

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Man lär skapa vykort/post med sånt där i framtiden

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Inte alltför lång tid kvar till "Minority Report"-världen.

Permalänk
Medlem

Hmm, köpa aktier inför denna teknik slår igenom kanske

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk

Dessa kommer nog slå stort på reklam pelar osv.. fast inte spec troligt att man har de i hemmet då responstiden är åt helvete.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoakh
Inte alltför lång tid kvar till "Minority Report"-världen.

Precis min tanke med min post. Det jag såg framför mig faktiskt!
Vore bra häftigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=- Dessa kommer nog slå stort på reklam pelar osv.. fast inte spec troligt att man har de i hemmet då responstiden är åt helvete.

Varför inte? Vad ska du med responstid till om du har det som tapet, tidning, tavla, klocka eller så?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Haha. "Stäng fönstret, draget skrynklar TVn!", "Hmm, få se på tvättlappen, ska TVn tvättas i 40 eller 60 grader?"

Brukar du tvätta rullgardinen?

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Brukar du tvätta rullgardinen?

Han kanske har någon special-rullgardin som är som lakan eller något

För jag vet då ingen rullgardin som varken skrynklar sig eller har en tvättlapp

Visa signatur

Permalänk

sjukt coolt och fett ;D gife more

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

tufft!

Man kanske kan bygga en tröja utav såna där

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

Jag väntar bara på att se filmer i vanliga dagstidningar. Skulle det inte vara häftigt att kunna läsa en nyhet i tidningen på morgonen och sedan se ett filmklipp om samma händelse?

Permalänk

Läste om något liknande i Forskning och framsteg, där man tryckte plastelektronik eller skrev ut den eller nåt sånt...

Och att det skulle vara en mycket effektiv teknik som kunde spara både miljö och material.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Detta kan nog bli något stort i framtiden. Och apporpå denna teknik, är OLED nedlagt eller? Samsung lovade ju både det ena o andra, men har inte levererat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Detta kan nog bli något stort i framtiden. Och apporpå denna teknik, är OLED nedlagt eller? Samsung lovade ju både det ena o andra, men har inte levererat.

Nejdå, absolut inte. OLED lever och frodas. Det lämpar sig kanske inte för stora skärmar men det gödslas av skärmar för MP3-spelare och andra småapparater.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nejdå, absolut inte. OLED lever och frodas. Det lämpar sig kanske inte för stora skärmar men det gödslas av skärmar för MP3-spelare och andra småapparater.

Jag var lite otydlig. Jag tänkte mest på oled som alternativ till de LCD-paneler vi har idag till våra datorer. Om jag minns rätt så sas det från Samsung att de första 20" oled skulle släppas i handeln innan årsskiftet. Och av det blev det intet. Men hoppet om att oled skall kunna bli kommersiellt gångbart i större storlekar och volymer är väl inte helt ute från min sida ännu, fast det är inte utan att man blir lite orolig att tekniken nått en återvändsgränd. Tänker då bl.a på rapporterna om kort livslängd. Men man får väl hoppas att det görs något avgörande genombrott som kan ta oled ut i butikerna. Alternativt att någon annan teknik seglar upp som alternativ, så att vi en gång för alla kan få bukt med alla de brister nuvarande LCD har.

Sry att det blev lite OT.

Permalänk
Medlem

Tv på Tavetrullar, "älskling vilken vägg skall vara tv nu då"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag var lite otydlig. Jag tänkte mest på oled som alternativ till de LCD-paneler vi har idag till våra datorer. Om jag minns rätt så sas det från Samsung att de första 20" oled skulle släppas i handeln innan årsskiftet. Och av det blev det intet. Men hoppet om att oled skall kunna bli kommersiellt gångbart i större storlekar och volymer är väl inte helt ute från min sida ännu, fast det är inte utan att man blir lite orolig att tekniken nått en återvändsgränd. Tänker då bl.a på rapporterna om kort livslängd. Men man får väl hoppas att det görs något avgörande genombrott som kan ta oled ut i butikerna. Alternativt att någon annan teknik seglar upp som alternativ, så att vi en gång för alla kan få bukt med alla de brister nuvarande LCD har.

Sry att det blev lite OT.

http://m3.idg.se/2.1022/1.197441/himlen-morknar-for-oled

Permalänk
Citat:

Som jag befarade då. Inte för att jag har något särskilt intresse i att just oled slår igenom. Man blir bara lite besviken av att det kanske inte blir något av allt prat från branschen om superkontrast, millimetertjocklek, extremt låg energiförbrukning och i princip noll svarstid. Men som sagt, det viktiga för mig är att vi snart ser ljuset i "TN-panel-tunneln".

Permalänk
Medlem

Jag är nästan övertygad att detta blir något stort i framtiden, möjligen efter några fler revisioner, men det ser ju bra ut!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Citat:

Produkter av tidigare skärmversioner...

Citat:

...men det gödslas av skärmar för MP3-spelare...

Du skriver fel. Det ska vara "med", inte "av".

Permalänk
Medlem

vilket köttigt avslut ^^

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD