Lite hjälp med strömsnål HTPC behövs

Permalänk
Medlem

Lite hjälp med strömsnål HTPC behövs

Hej,

Här kommer mitt första inlägg på dessa forum efter att i många år bara läst

Det har nu kommit till den punkt då jag skall köpa ny PC dock har tiden sprungit ifrån mig och det som jag kunde när jag köpte min förra (rambus minnen och P4 K** processorn (den som drog massa ström)) är sedan länge förlegat.

Det jag tänkte göra var en billig HTPC och speciellt strömsnål HTPC (betalar elen själv nu). Det jag har hittat efter mycket letande är följande setup för intel:

Lian Li PC-C36B, 300W TFX nätdel 1 990 kr

MK Asus P5N7A-VM mATX, S775 1299 kr
Intel® Core 2 Duo E5200, 2,5GHz, 2MB, 800MHz, S775 885 kr
Corsair 2gb DDR2 XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 379 kr
1TB Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1195 kr

Vad tror ni om denna setup? Har jag glömt något?
Klarar den blueray i framtiden och 1080p?
Kan den även köra spel som fallout3?
Är den framtidsäkrad för att stoppa i cardreaders och tvkort?

Och det viktigaste skulle den vara strömsnål? eller är det så att amd är bättre?

Tack på förhand

Erik

Ps, jag har försökt att läsa allt jag kan om förbrukning men har inte hittat så mycket om just det utan mest handlar det om prestanda.

Permalänk
Medlem

Re: Lite hjälp med strömsnål HTPC behövs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Door
Hej,

Här kommer mitt första inlägg på dessa forum efter att i många år bara läst

Det har nu kommit till den punkt då jag skall köpa ny PC dock har tiden sprungit ifrån mig och det som jag kunde när jag köpte min förra (rambus minnen och P4 K** processorn (den som drog massa ström)) är sedan länge förlegat.

Det jag tänkte göra var en billig HTPC och speciellt strömsnål HTPC (betalar elen själv nu). Det jag har hittat efter mycket letande är följande setup för intel:

Lian Li PC-C36B, 300W TFX nätdel 1 990 kr

MK Asus P5N7A-VM mATX, S775 1299 kr
Intel® Core 2 Duo E5200, 2,5GHz, 2MB, 800MHz, S775 885 kr
Corsair 2gb DDR2 XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 379 kr
1TB Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1195 kr

Vad tror ni om denna setup? Har jag glömt något?
Klarar den blueray i framtiden och 1080p?
Kan den även köra spel som fallout3?
Är den framtidsäkrad för att stoppa i cardreaders och tvkort?

Och det viktigaste skulle den vara strömsnål? eller är det så att amd är bättre?

Tack på förhand

Erik

Ps, jag har försökt att läsa allt jag kan om förbrukning men har inte hittat så mycket om just det utan mest handlar det om prestanda.

Är helt ok HTPC, integrerad nvidia 9300 krets för Full HD utan problem.
MEN! Spela Fallout 3 på en HTPC kräver bättre grafikkort vilket medför värme och ljud. Jag hade iaf försökt dedikera den för HTPC när du nu har en så fin "setup".

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Att blanda speldator och strömsnål htpc går inte ihop.
Den processorn har 65 Watt i TDP. AMD 4850e har bara 45w så den är mer strömsnål och svalare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279997
Det moderkortet ska också vara strömsnålt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Hej och tack.

Oj jag trodde inte att Fallout 3 var så krävande...
Måste kolla hur krävande fiesta är med då

Det jag undrar när det gäller skillnaden på AMD 4850e är om denna skillnad i TDP gör ett stort utslag i slutändan för förbrukningen.

Då Intel verkar vara lite bättre så kanske den inte behöver arbeta lika hårt och på så vis använda mindre resurser för samma sak.

Är det stor skillnad så kanske jag måste luta åt AMD för det känns som om besparingarna i EL kan vara väl värt det.

Förlorar jag mycket prestanda och framtidsäkring om jag kör med AMD? (Har av någon anledning alltid använt Intel)

Det lutar åt en dedikerad HTPC då ljud stömförbrukning och även värme är viktigt, dock skulle det vara skoj om jag kunde lira lite på den.

Tar gärna emot fler synpunkter innan jag slösar väl förtjänta pengar på en ny dator

Mvh
Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Door
Hej och tack.

Oj jag trodde inte att Fallout 3 var så krävande...
Måste kolla hur krävande fiesta är med då

Det jag undrar när det gäller skillnaden på AMD 4850e är om denna skillnad i TDP gör ett stort utslag i slutändan för förbrukningen.

Då Intel verkar vara lite bättre så kanske den inte behöver arbeta lika hårt och på så vis använda mindre resurser för samma sak.

Är det stor skillnad så kanske jag måste luta åt AMD för det känns som om besparingarna i EL kan vara väl värt det.

Förlorar jag mycket prestanda och framtidsäkring om jag kör med AMD? (Har av någon anledning alltid använt Intel)

Det lutar åt en dedikerad HTPC då ljud stömförbrukning och även värme är viktigt, dock skulle det vara skoj om jag kunde lira lite på den.

Tar gärna emot fler synpunkter innan jag slösar väl förtjänta pengar på en ny dator

Mvh
Erik

Du sparar inte särskilt mycket ström men dock enligt Techworld så läste jag en test där den mest strömsnåla CPU:n du kunde ha var en C2D E7200, den skulle vara mer strömsnål än AMD:s 4850e. Skillnaden är inte särskilt stor.

Ta min HTPC som exempel, jag kör på en 65W AMD X2 4600+ den datorn tar:
Idle: 75W med cool n´quiet
1080P X264 cirka 95-105 W
Har ett 8500GT silent kort.
Visst hade jag varit glad om jag kunde fått ner strömförbrukning till hälften men återigen är allt relativt. CPU:n hade jag liggandes och 8500GT kortet köpte jag för 100kr begagnat.

Hade jag byggt nytt idag hade jag valt en liknande setup som du kör, ast med Antec NSK2480 lådan som är mycket sval och prisvärd.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Hej och tack igen

E7200 verkar ej finnas så får nog bli E5200.
Det luter åt INTEL då med tanke på vad du tagit upp ovan

Jag skall ta mig en titt på Atec lådan med, jag e ju dock lite av en fantast av stilrena svarta lådor
Samt ett medföljande 300w nätagg e ju skönt med. Om det nu räcker med 300w.

Jag funderade även på att ha en mindre dedikerat hdd för operativsystemet, typ en 2.5" eller liknande som är tyst och fin, så man slipper skriva en massa på den stora disken och kanske på så vis slita mindre på den. Vad tror ni om det? Finns det några bra SSD för det? Tittat runt lite och det mesta verkar vara dyrt eller dåligt när det gäller SSD...

Glömde även kylning, Skulle en schythe ninja mini klara det hela?

Tack igen, sorry för allt spammande.

/Erik

Permalänk
Medlem

mitt förslag är att gå på en AMD rigg istället, 780G kretsen drar 8W, sen hade jag valt en 4850e och aktiverat cool'n'quiet. den har överlägsen förbrukning i idle (tror jag, men rätta mig gärna). sedan hade jag sattsat på en 500GB 2,5" hårddisk. dessa drar < 1W i idle, medans en vanlig 3,5" drar 6-10W.

Ifall du vill spela på datorn också, då spräcker du allt det där med sval, tyst och strömsnål heter, men jag hade nog personligen sattsat på ett ATi Radeon 3870. många kommer säkert undra varför, jo faktum är att det drar 30W mindre i idle än 4850, och ger väldigt bra prestanda för en liten peng.

annars, ifall spelande inte är ditt huvudintresse, hade jag kört ett 4300 i hybrid crossfire med den interna radeon 3200 grafiken. detta ger helt okej spelprestanda i lägre upplösningar för en väldigt billig peng. det blir tyst, inte så värst varmt och ganska strömsnålt.

vad jag framförallt vill poängtera med detta är att idle strömförbrukning är det viktigaste att titta på, då man väldigt sällan kör en HTPC på 100%, den brukar ju vara ganska passiv. 3200 kretsen ensamt klarar av att avkoda 1080p och processorns arbetsbörda blir då väldigt liten.

hoppas detta hjälpte.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Rätt sak till rätt grej! Strömsnål, sval och HTPC går INTE hand i hand med snabb speldator!

En AMD 4850e med tillhörande mobo och integrerad grafik drar <100W i maxload. Dessutom kan du få den mer lr mindre ljudlös då den kan kylas passivt. Spelar allt du slänger åt den mediamässigt.

Jag skulle gärna vilja se faktiska siffror på att ett 9300/9400 mobo samt en C2D drar mindre, nåt jag finner föga troligt. Att tänka på är även att Intels TDP är mindre rättvisande än AMDs, så hur skull en Intel-watts 65W vara mer strömsnål än AMDs 45W dito?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hej igen

Jag har hittat lite info nu, dock behöver jag lite hjälp att fundera över hur viktig idle är jämfört med de andra siffrorna som presenteras

Silent PC review E7200
Silent PC review AMD

Idle på amd vinner med 31w mot 41w på E7200

dock förlorar den i alla andra fall (om jag fattar rätt). Och här kommer ju då frågan in om hur mycket det blir idle mot annat även lite cpu usage verkar ju göra en hel del skillnad i en film.

Jag har lagt ned speldelen nu i alla fall kanske kan köra lite ms röj på den

Just nu är det väldigt 50/50 om valet för mig.

Det med 2.5" diskar låter fint dock tror jag inte min plånbok klarar av att betala mer för den lagring som ändras, därför jag tänkte ha en 2.5" för OS och den andra för lagring.

Tack för all hjälp med bollande av ideer och jag hoppas att många kan få hjälp

Alla synpunkter är välkomna

/Erik

Permalänk
Medlem

Det där testet använder ju ett gammalt AMD-mobo (690G)...

Dessutom står det N/A vid prime-testen på Intel-maskinen i hur mkt CPUn belastas, kör dom "vanliga" versionen av Prime är den endast singeltrådad, vilket gör att CPUn inte belastas fullt ut (känns lite otroligt att den endast ökar 10W från 7% load) nåt som verkar stämma då hela systemet enligt d där testet drar mindre än endast CPUns TDP...

Jag vet bara att jag är otroligt nöjd med mitt 4850e + GA-MA78G-S2H system. Det som talar för ett Intel-system är IMHO endast att du kan få ut (nedsamplat) 5.1 HD-ljud via HDMI.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hej,

Hittade denna recenssion nu Silent PC Review (det mobo du har va?).

Där drar AMD 36w idle enligt deras test, ej läst allt helt och hållet dock.

Det jag tror när det gäller TDP så är det väl vad den drar som mest och inte i ideal fallet? eller tänker jag fel?

Måste säga att jag börjar luta lite mot AMD nu

Mycket att tänka på

Tack för påpekan om chipset och så, jag är som sagt var väldigt gammal i mitt tänkande och har ej hängt med i alla rundor

/Erik

Permalänk
Medlem

Båda systemen kommer utan problem kunna spela upp mer lr mindre allt man kan tänka sig, tror du blir nöjd med vilket som. Köpte mitt mobo + CPU för strax över tusingen, tycker man fick otroligt mkt för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt hugget som stucket, välj AMD om du vill komma undan något billigare med 780G chipset annars väljer du INTE C2D ditot.

Du får något (ytterst lite) bättre bild på HD filmer med 780 G med ans NVidia levererar bättre färger.

Spelar ingen större roll och lycka till i valet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

egentligen kvittar det vad du väljer. i slutändan så väljer du mellan två riggar som utför jobbet felfritt. i en HTPC behöver man inte vara prestandakåt egentligen. frågan är egentligen bara ifall datorn uppfyller sitt syfte. kan den visa 1080p? kan man bygga ut med TV-kort, kortläsare etc? ja, det kan man med båda, frågan är vad din plånbok tillåter.

idag kör jag intel, men jag har ändå alltid ett öga på AMD, och jag har god erfarenhet av dem. 780G och 4850e är en perfekt skräddarsydd HTPC-lösning. jag hade sattsat på detta. gärna med ett GIGABYTE moderkort, de använder sig av kvalitativa komponenter och är bra på överklockning (perfekt för ifall du vill få ut lite mer krut ur 4850e processorn)

största fördelen är väl att du kan köra din rigg helt passiv med bara en utsugsfläkt (på lågt varvtal) i chassit. och ifall du känner för att bygga om den för enkellt spelande så är det bara att stoppa in ett passivt lågkostnads Radeon (t.ex. HD4350) och köra det i crossfire med det interna HD3200, vilket ger helt okej prestanda. i crossfire kan man jämföra prestandan av ett Radeon 2600XT. en viktig faktor här är dock att man sänker upplösning och detaljer i spel, då flyter de på helt okej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja efter en hel del övervägande så blir det nog AMD men än har jag ej beställt

Dock uptäckte jag att scythe ninja mini ej passar i lian-li chassit så nu fick jag chassi problem istället hehe.
Skulle gärna vilja ha ett alu chassi som e helsvart så det passar till mina harmon kardon grejer.
Dessutom gillar jag stilrena enkla saker utan massa rattar och saker

Får ta en titt på Zahlman och liknande, eller om det kanske finns ngn fin liten passiv kylare som passar i lian li

Dags att surfa Tack igen

Permalänk
Medlem

det finns ju alltid zalmans low profile kylare. denna är dock inte passiv. men fläktregulator medföljer och då kan man köra fläkten på näst intill ljudlöst varvantal. antagligen behöver man inte mer med tanke på att 4850e har 45W i thermal design power. happy googleling!

Visa signatur

Permalänk

om vill köra xbmc hade jag kört intel @ 3ghz.... 1080 filmer hackar ganska rejält med amd 4850 som jag har. Inte ens om jag överklockar den till 3 ghz funkar alla filmer felfritt. Byggde en htpc åt en vän med en intel 5200 som överklockades till 3 ghz, alla filmer som hackade på min setup flöt perfekt. Kör xbmc live

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

kolla in lian li pc-v350 verkar grymt

Permalänk
Medlem

Kolla följande review på AnandTech:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3432

Setupen i första posten är nog bland det bästa man kan tänka sig för en strömsnål HTPC i dagsläget. Dvs en E5200 + Geforce 9300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jbravo
Kolla följande review på AnandTech:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3432

Setupen i första posten är nog bland det bästa man kan tänka sig för en strömsnål HTPC i dagsläget.

Uhm... det där testet använder sig av quadcores, bla AMDs värsting, som har en TDP på 140W jämfört med 4850e:s 45W... Varför skulle man vilja ha den i en strömsnål och tyst HTPC? IMO ett totalt ointressant test i det avseendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder 4850e + GA-MA78G-S2H i min HTPC och 1080p flyter på hur bra som helst. Utan HW Acc från grafikkortet maxar jag 50% load i 1080p. Med HW Acc maxar jag 10%... Det är till och med så att jag funderar på att undervolta och klocka ner processorn..

Jag kört ett helt passivt system med en Scythe Ninja mini och Noctua NC-U6.
Inga fläktar inget ljud... En 30 GB SSD för OS och resten av lagringen på en NAS i en garderob i hallen..

Best regards
Brum

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Min HTPC i min sign är jag nöjd med och den är helt ljud lös och ström snål.

Kör XBMC på den och har väll kollat en 300++ 1080p filmer och funkat kanon fint att streama från min filserver.

Min ligger i ca 35-38w idel och 64-69w full load mät med en flukeninstrument.

Edit:
Finns 2 fläktar i mitt chassi, en 12cm fläkt på 5v som blåser på skyte ninja, och sen 12cm fläkten i corsair nätagget.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Uhm... det där testet använder sig av quadcores, bla AMDs värsting, som har en TDP på 140W jämfört med 4850e:s 45W... Varför skulle man vilja ha den i en strömsnål och tyst HTPC? IMO ett totalt ointressant test i det avseendet.

Jag tycker detta test är intressant då det framförallt jämför de vanligaste IGPerna. Även om man använder sig av Quad core CPUs, så ger testet en fingervisning om hur mycket effekt respektive chipset förbrukar.

Det hade i detta fall varit klart intressantare om man hade använt en E5200 och en 4850e istället, båda dessa bygger på 45nm teknik...

Även om E5200 har en högre TDP ska man tänka på att TDP värdet på intet sätt beskriver den faktiska engergi förbrukningen, både AMD och Intel har sina olika tekniker för att minska strömförbrukningen, e.g. CnQ och SpeedStep.

En annan sak att tänka på är 4850e ej supportar HT3.0, detta gör att vissa post-processing features ej aktiveras på 780g chipsetet. Vill man ha HT3.0 blir det x3, eller x4 och då drar strömförbrukningen i väg igen.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3258&p=2

Permalänk
Medlem

780G-chipsetet ska tydligen fungera dåligt med 24p-material och ska skapa judder oavsett hur man ställer in det.

Själv kör jag på det du tänkte på först, Asus P5N7A-VM med en Intel Pentium Dual-core E5200 2.5 Ghz.

Sen anser jag själv att du ska hoppa över hårdvaruaccelerering eftersom det innebär väldigt mycket krångel att få det att fungera. Enkla saker som att visa subtitles kan ta bort all acellerering. Satsa på en CPU som klarar av 1080p istället.

Alla "riktiga" filmer flyter på perfekt i 1080p24 utan judder för mig, däremot har jag inte lyckats att spela upp dom extra krävande filmklippen. Har tex testat ett Samsung-demo på 40mbit och det hackar. Vet inte om det hade hjälpt med en snabbare processor eller om det är en inställningsgrej?

Permalänk
Medlem

Japp, det är iofs 780Gs akilleshäl jämfört med nvidias dito, 24p. Dock funkar hv-accelerering utan några problem whatsoever med subs så det är inget att oroa sig för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känslig hwacc, är det bara nVidia som har problem med det? Trodde det gällde rent generellt?

Edit: Vad förespråkar egentligen hwacc av film i en ny HTPC idag? Det är ju varken svårt eller dyrt att köpa en processor som klarar det ändå och enligt min erfarenhet både enklare och mer flexibelt.

Permalänk
Medlem

Hårdvaruacceleration är inte bara till för att avlasta CPUn, beroende på implementationen i grafikkortet så kan man även få en bättre bildåtergivning. PureVideo och Avivo är Nvidias resp. AMDs implementationer.

http://www.guru3d.com/article/hdhqv-on-geforce-8600--radeon-hd-2600/

Som sagt det kan vara knepigt att få hårdvaruacceleration att funka ok, särskilt om man blandar in tex subtitles. Dessutom finns där nästan bara kommersiella dekoders som hanterar hårdvaruacceleration. Med detta sagt så kan det vara bra att ha lite CPU kraft för att kunna köra helt i mjukvara...

Permalänk
Medlem

Oj mycket intressant fakta nu

Jag vet ej vilken jag lutar åt än, måste räkna på budgeten hehe.
Hittade i alla fall vilket chassi jag vill ha dock dyrt.
ett 3R System H-1000

Jag har en känsla att det blir Intel och att jag sparar lite extra för att kunna köpa det.
Verkar nämligen som om jag fick tag på en dator idag för 150 LoL en gammal skrutt men borde kunna göra ngt med den, inkl 19" skärm btw Hoppas bara att han ej drar sig ur

#%¤ att man skall vara så velig, men vill vara säker på att jag gör rätt
Får noga sova lite mer på det och läsa mer av alla era bra kommentarer
Lär mig en hel del på detta.

Tack så mycket för hjälpen och tar gärna emot mer hjälp så klart

Är väldigt intresserad av nackdelarna med de båda systemen, dvs var de har problem Lättast att ta reda på vad man skall satsa på genom att kunna utesluta ngt jag ej behöver

/Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jbravo
Jag tycker detta test är intressant då det framförallt jämför de vanligaste IGPerna. Även om man använder sig av Quad core CPUs, så ger testet en fingervisning om hur mycket effekt respektive chipset förbrukar.

Det hade i detta fall varit klart intressantare om man hade använt en E5200 och en 4850e istället, båda dessa bygger på 45nm teknik...

Även om E5200 har en högre TDP ska man tänka på att TDP värdet på intet sätt beskriver den faktiska engergi förbrukningen, både AMD och Intel har sina olika tekniker för att minska strömförbrukningen, e.g. CnQ och SpeedStep.

En annan sak att tänka på är 4850e ej supportar HT3.0, detta gör att vissa post-processing features ej aktiveras på 780g chipsetet. Vill man ha HT3.0 blir det x3, eller x4 och då drar strömförbrukningen i väg igen.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3258&p=2

4850e är baserad på 65 nm teknik. Det är först med Phenom II som kommer i januari som AMD har 45 nm till konsumenter (45 nm finns redan på opteron för servrar). Däremot är ju E5200 baserad på 45 nm.

Permalänk
Medlem

Radeon 4670 är klart bättre alternativ är Radeon 3870, ungefär samma prestanda men mkt lägre strömförbrukning & mindre kort rent fysiskt, idle förbrukningen på 4670 är extremt låg, bara några watt (kolla t ex silentpcreview's test), förbrukningen i load är också låg och prestanda som funkar för spel, iaf i 720p upplösning.